سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سفارش به بازی و ورزش در اسلام و جهت دار بودنشان در اسلام

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 1154 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1390.02.21
 
سخنرانی امام جمعه در جشنواره بازیهای محلی استان در مکان دبیرستان الزهرا(س) مورخه89.12.18

http://yascms.ir/emam/ebrahimi1.png


بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمةالله.الحمدلله السلام والصلاة علی رسول الله و علی آله آل الله.السلام علیک یا صاحب الزمان یا ابا صالح(عج) ادرکنا و اغثنا.خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج)،سلامتی رهبر عزیز،بزرگوار و بهتر از جانمان شادی روح امام راحل(ره) عظیم الشان،شهدا ارواح طیبه شهدا،سلامتی همه خدمتگذاران نظام جمهوری اسلامی و جمع حاضر صلواتی ختم کنید.
حضور همه مهمانان عزیز خیر مقدم و خوش امد عرض مینماییم.شهر به خاطر تشریف فرمایی مهمانانی از شانزده شهرستان استان،نورانی شده است.از همه مدعوین محترم،مسئولین و دستندرکاران،مسئولین کانونهای استان،کارشناسان فنی،ادبی و هنری که زمینه ساز برپایی این جشن و در این مجلس نورانی شرکت کرده اند،تشکر و قدر دانی میکنم.
بازیهای محلی
به نظر من بازیهای محلی میراث آبا و اجداد ماست!میراث فرهنگ گذشته ماست.و حفظ این میراث برای ما در درجه بسیار بالا و پر اهمیتی است.زیرا با حفظ این بازیها در حقیقت میراث گذشتگان خودمان را حفظ کرده ایم!
روایات و جهت دار بودن ورزش و بازی در اسلام
وقتی در روایات اسلامی نگاه میکنیم سفارش به بازی و ورزش شده است!پیامبر خدا(ص) و اهل بیت(ع) اهل بازی و ورزش بوده اند.امیرالمومنین علی(ع) در دعای کمیل که ما هر شب جمعه تلاوت میکنیم بدن قوی و سالم را از خدا درخواست کرده اند!قو علی خدمتک جوارحی،خدایا اعضا و جوارح من را قوی کن تا بتوانم خدمت به تو کنم.بازی و ورزش نقش مهمی در سلامتی دارد ولی اسلام به بازی ها و ورزش جهت داده است:قوی شدن برای چه؟ و آن خدمت به خداست و خدمت به خدا خدمت به مردم است!همچنین میفرمایند:واشدد علی العزیمت جوانحی،جوانح به معنای قوای درونی مثل عقل است.خدایا قوای باطنی مرا هم قوی و محکم کن ولی برای انجام واجبات و دستورات خدا.پس قوی شدن ظاهری و باطنی انسان،برای خدمت به خدا و انجام دستورات خدا است.زیرا انسان علیل و مریض نمیتواند به بندگان خدا خدمت کند.
توجه اسلام به بازی و سرگرمی و عدم خشن بودن دین
در روایت دیگر داریم که پیامبر اکرم(ص) میفرمایند:قلهو والعبوا فانی اکره فی دینکم غلظ،حضرت با این دو کلام دستور میدهند که:فرزندان ما بازی و ورزش کنند یعنی فرزندان ما هم باید سرگرمی داشته باشند و هم اهل بازی باشند زیرا من نمیخواهم که اسلام و دین خدا خشن و زمخت باشد!بعضی از ورزش ها هست که مورد عنایت است یعنی جوان وقتی این ورزش ها را یاد میگیرد میتواند که با دشمن مبارزه کند یعنی به این ورزش،نرمش و بازی،اسلام جهت داده است.زیرا علاوه بر اینکه شادابی می آورد در مقابل دشمن هم قوی میشود!

بهترین ورزش و بازی از دید رسول خدا(ص)
پیامبر خدا(ص) میفرمایند:احب الهو الی الله اجراء خیر و رمی،بهترین سرگرمی،ورزش و بازی در راه خدا اسب دوانی و تیراندازی است و یا در بعضی جاه ها حضرت دستور به شنا میدهد!خیر الهو للمومن الصباح،بهترین سرگرمی برای مومن شنا است!
روایت دیگر نشان میدهد که حتی اهل بیت(ع) هم در بعضی بازی ها و ورزش ها شرکت میکنند مثلا امام صادق(ع) در مسابقه تیر اندازی و اسب دوانی شرکت میکنند!یحضر الرمی...
نظام دینی پیشقدم در برگزاری ورزش و بازی های خاص
در روایت دیگر داریم امام باقر(ع) نقل میکنند که:ان رسول الله سابق بین خیر و اعطی الثواب من عنده،خود پیامبر اعظم(ص) بازی ها و مسابقه اسب دوانی را راه انداخت و خرج مسابقه و جایزه آن را از مال خودشان پرداخت کردند!یعنی خود نظام دینی دست به کار و پیش قدم در برگزاری این ورزش ها و بازی ها میشود!پس بازی و ورزش در اسلام جهت دار است و اسلام برای همه چیز در زندگی ما مرجع گذاشته است و تکلیف ما را در هر قسمت از زندگی مشخص کرده است!

والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.