سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

آثار حج و عمره در زندگی

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 1091 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1390.02.21
 
سخنرانی امام جمعه در اولین جلسه کاروان دانشجویی به حج عمره 89/12/12

http://yascms.ir/emam/ebrahimi2.png


بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله الصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله آل الله .
السلام عليك يا صاحب الزمان يا بقيه الله يا ابا صالح ادركني و اغثني.خشنودي مولايمان صاحب الزمان ، سلامتي رهبر عزيز و بزرگوار ، شادي روح حضرت امام و شهدا ، سلامتي همه خدمت گذاران جمهوري اسلامي ، سلامتي حجاج بيت الله الحرام و سلامتي خودتان اجماعا صلوات ... .
خداي متعال را شكر گذارم كه توفيق عنايت فرمود خدمتگذار شما زائرين بيت الحرام باشيم از همه شما برادران عزيز ، خواهران مكرمه ، از مسئولين محترم دو كاروان و مسئولين محترم عمره دانشجويي تشكر و قدرداني مي كنيم .
حج دعوت پروردگار
حج وعمره دعوتي است .دعايي پشت سر همه ما بوده ، دعاي پدر و مادر يا دعاي خود شما در شب هاي قدر که از خداي متعال حج و عمره را درخواست كرديد و خدای متعال انرا پذیرفته است.حج دعوت پروردگار است و بركات زيادي دارد حج و عمره يك تولد دوباره است سر سبز شدن جوانه هاي تقوا در دل انساني است با همه ي سفرهاي ديگر فرق مي كند سفري كه رجوع به خداي تبارك وتعالي است
اهمیت عمره
در باب اهميت عمره رواياتي خدمتتان عرض مي كنم . رسول خدا حضرت محمد (ص) مي فرمايد : ( اي رجل خرج من منزله حاجا او معتمرا فكلما رفع قدما و وضع قدما تناثر الذنوب من بدنه كما يتناثر الورق من الشجر فاذا ورد المدينه و صافحني بسلام صافحه الملائكه بسلام فاذا ورد ذوالحايفه و غسل طهره الله من الذنوب فاذا لبس ثوبا جديدا جدادا الله له الحسنات و اذا قال لبيك اللهم لبيك اجابه الرب عزوجل لبيك وسعدیك اسمع كلامك و انظر اليك) هر كسي كه از خانه به عنوان حج يا به عنوان عمره گذار (معتمر) خارج شود هر كجا قدمي را برمي دارد و قدمي را مي گذارد ، گناه از بدنش مي ريزد همانطور كه برگ از درخت به زمين مي ريزد . تا اينكه به مدينه برسد و به من سلام كند ملائكه الهي سلام او را پاسخ مي دهند و وقتي هم كه به مسجد شجره رسيد و غسل احرام را انجام دهد خداي تبارك و تعالي او را از تمام گناهانش پاك مي كند و وقتي لباس تازه را مي پوشد خداي تبارك و تعلي حسنات را بر او تجديد مي كند و وقتي كه گفت خدايا دعوت تو را اجابت كردم وقتي كه ابراهيم خليل (س) ماموريت پيدا كرد از طرف خدا ي تبارك وتعالي براي ساخت خانه خدا و تجديد بنای ان( چون بناي خانه توسط حضرت آدم (س) بوده است) وقتي حضرت خانه را ساخت وبنا كرد ندا آمد يا ابراهيم دعوت كن به سوی خانه من و حضرت ابراهيم (س) از 4 طرف دنيا اعلام كرد بندگان خدا ، خداوند خانه اي ساخته و شمارا به زيارت و طواف خانه اش دعوت كرده (هلموا الی الحج )بشتابيد به سوي خانه خدا ، به هر طرف كه دعوت مي كرد در جواب او لبيك مي آمد چون خدا دعوت كرده و ما پذيراي اين دعوت هستيم پس لبيك مي گوييم يعني اجابت مي كنم دعوت تو را )اي بنده من خوش آمدي كلام تو را مي شنوم به تو نگاه مي كنم نگاه رحمت ومغفرت مي كنم .
عمره يك نور است،سفر نوراني شدن و خدايي شدن است .
راوي مي گويد نزد رسول خدا بوديم حضرت فرمود : ( اني رايت البارحه عجائب ) من امشب چيزهاي عجيبي را ديدم . سوال كردند چه ديديد يا رسول الله، اقا فرمودند:( رايت رجلا من امتي من بين يدي ظلمة و من خلفه ظلمه و عن يمينه ظلمه و عن شماله ظلمه و من تحته ظلمه مستنقها فی الظلمه فجاء حجه و عمرته فاخرجاه من الظلمه فادخلاه فی النور ) از امتم كسي را ديدم كه جلو روي او تاريكي ، پشت سر هم تاريكي ، سمت راستش هم تاريكي ، سمت چپش هم تاريكي ، زير پايش هم تاريكي ، غرق در ظلمت و گناه در همان حال حج و عمره او آمدند، او را از گناه نجات دادند و او را داخل در نور كردند.
عمره تحول واقعی
عمره تحول واقعي است ان شا الله كه خودتان لمس مي كنيد با تمام وجود اين مطالبي را كه عرض مي كنم .جوانه هاي تقوا را در دل و قلب خودتان مشاهده مي كنيد .
عمره گزار و استجابت دعا
در روايت بعدي مي فرمايند:دعاي عمره گذار پذيرفته مي شود خدا عمره گذار را دعوت كرده و دعايش را مي شنود.رسول خدا حضرت محمد (ص) مي فرمايند:(اربعة لا ترد لهم دعوة حتي تفتح لهم ابواب السماء و تسیر علی العرش الوالد لولده و المظلوم علی عن من ظلمه و المعتمر حتي يرجع و صائم حتي يفطر ) چهار گروه هستند كه خداي تبارك وتعالي دعايشان را مي پذيرد و درهاي آسمان را بر آنها باز مي كند . پدر وقتي در نيمه شب براي فرزندش دعا كند آسمان بر آن باز مي شود و خدا دعايش را قبول مي كند . كسي كه مظلوم واقع شده آن هم خدا دعايش را مي پذيرد . عمره گذار هم خدا دعايش را مي پذيرد تا زماني كه برگردد . روزه دار هم تا زماني كه افطار كند خداي تبارك و تعالي دعايش را مي پذيرد .
ظرفیت عمره
خداي تبارك و تعالي نعمتي والا نصيب عمره گذار كرده كه هم او را مورد لطف خودش قرار مي دهد و او را پاك مي كند دعاي او را مورد اجابت قرار مي دهد و مي تواند تا آخر عمر از بركت عمره سعادتمند شود و وجودش را نوراني كند زمينه اش را خداي تبارك وتعالي با دعوت خودش مشخص كرده است .
سفر حاضر آداب و احكامي دارد . بخشي از آن راجع به آداب سفر است بخش بعدي آداب زيارت است چون ما ميخواهيم به زيارت خانه خدا و چرخيدن دور حق ،زيارت پیامبر اعظم حضرت محمد (ص)،حضرت زهرا (س)،ائمه بقيع مشرف شويم باید با آداب و اسرار زیارت آشنا شویم.
و بعد مناسک عمره است که سفری جذاب،بدون دغدغه،متعالی و لذت بخش است.و لحظه به لحظه آن رشد و تعالی و ورود در نور است.هیچ اضطرابی برای شما نیست در عنفوان جوانی آن هم بهترین سفر که در عین آسانی و لذت بخشی،دقیق و حساب شده است شما حتما کلاس ها،دوره،احکام و مناسک حج را انسان باید بلد باشد!از پیش خود نمیتوان عملی را انجام داد زیرا ممکن است اشتباه باشد و برایش مشکل به وجود بیاورد.و همانطور که خدا دستور داده است باید اعمال را به جا بیاوریم و انجام دهیم.هر عملی ظاهر و باطن دارد و پر از عرفان است!یکی از برنامه هایی که در خدمت شما هستیم مدینه شناسی است چه خوب است که زائر در جاه هایی که رسول خدا نماز خوانده و اعمالی را به جا آورده است زائر بداند و آن اعمال را به جا بیاورد!هر کجا پیامبر(ص) و امیر المومنین علی(ع)پا گذاشتند؛حضور پیدا کردند و نماز خواندند ما در حد توان آنجا میرویم و سعی میکنیم آن اعمال را به جا بیاوریم.آثار به جا مانده از رسول خدا(ص) را ببینیم و این نقش مهمی در ماندگاری آثار و درسهایی که از این آثار می بینیم دارد!مثل احد،کوه صرع،مسجد النبی(ص) که جاههای مختلفی دارد با توضیحاتش(روضیه رضوان،منبر پیامبر(ص)،و باب جبرئیل و...)ودر مدینه شناسی و مکه شناسی در خدمتتان هستیم و آنچه بدانیم منتقل میکنیم.
آداب زیارت
سفر زیارتی با سفر غیر زیارتی فرق میکند و باید با مال حلال و پاک باشد.اگر خمسی به مالش تعلق گرفته باشد باید آن را بپردازد.اگر ناپاک عمره اش را بجا بیاورد وقتی میگوید لبیک در جوابش میگویند لا لبیک و لا سعدیک.خوش نیامدی!و باید اگر بدهی دارد بپردازد و اگر نمیتواند وصیتی بنویسد و تذکر دهد تا مال و حق کسی پایمال نکند!حلالیت طلبیدن خیلی مهم است و باید انجام دهیم دلهای شکسته نباید پشت سر باشد و باید خانواده را جمع کرد و از تک تک آنها حلالیت طلبید و خداحافظی کرد!
حلالیت طلبیدن امری بسیار مهم در عمره
علی ابن یقطین وزیر هارون است ولی به دستور آقا موسی بن جعفر(ع) در دستگاه ظلمه حکومت مشغول خدمت است به خاطر اینکه گرهی از کار بیچاره ای باز کند برای سفر حج خدمت امام رسید ولی آقا راهشان ندادند.حضرت فرمودند من تو را نمیپذیرم و خدا هم تو را نمیپذیرد!از آقا پرسید چرا علتش چیست؟فرمودند:یکی از شیعیان ما پیش تو آمد در حالی که میتوانستی گره از کارش بگشایی و مشکلش را حل کنی ولی اینکار را انجام ندادی!گفت:حالا چکار کنم؟امام(ع) فرمودند:برو و از او حلالیت بطلب.گفت:آقا الان ایام حج رسیده است و وقتی نیست من چطور به بغداد بروم و حلالیت بطلبم؟حضرت دعایی به او یاد دادند و فرمودند:به قبرستان بقیع برو و این دعا را بخوان مرکبی می آید پس سوار شو و خیلی زود برو و کارت را انجام بده.او همینکار را انجام داد و دم در خانه آن شیعه رفت و در زد آن شیعه به دم درب خانه آمد و از دیدن وزیر هارون تعجب کرد!خلاصه بعد از احوالپرسی به مرد شیعه گفت:خواهشی از تو دارم.مرد پرسید چه خواهشی؟علی ابن یقطین گفت:من صورتم را بر روی خاک می گذارم و تو پا بر روی صورتم بگذار!مرد شیعه گفت:مگر میشود چنین کاری انجام داد؟وزیر هارون گفت:بله صورتی که نسبت به برادر مومنش رو ترش کند سزاوار خاک و این چنین کاری است! و من امدم از تو حلالیت بطلبم!و بالاخره این کار را انجام داد و رفت!

برکت حج و عمره
برادران و خواهران!حج و عمره که از برکت او خیلی از دستورات دینی دیگر هم در کنارش زنده میشود!مثل صله رحم،پاک شدن مال،صحت قرائت نماز و خیلی مسائل دیگر!البته کسانی که تازه حقوق گرفتند و به حساب ریختند یا وام گرفتند یا پدر و مادر هدیه دادند و یا هدیه ازدواجش است خمسی بر گردنشان نیست! مگر اینکه در هدیه بدانیم آن کسی که به ما هدیه خمسش را نپرداخته است در آن صورت بر ماست که آن مال را پاک بکنیم!ولی در صورتی که همچنین چیزی نمیدانیم خمسی بر گردنش نیست!
خلاصه آداب سفر
پس در آداب سفر باید چند چیز را رعایت کرد:اول.پول حلال دوم.حلالیت طلبیدن سوم نوشتن وصیت نامه برای خود چهارم.صدقه دادن و خواندن دو رکعت نماز وقت حرکت.
ثواب حج و عمره
امام صادق(ع) میفرمایند:در الحاج و المعتمر لطفة الله، حاجی و نمازگزار مهمان خدا هستند،ان سئلوا اعطاهم، و اگر از خدا بخواهند خدا به آنها میدهد؛اگر صدا بزنند خدا آنها را جواب میدهد؛اگر شفاعت در حق کسی کنند شفاعتشان به درگاه خدا قبول میشود و هر مقدار پولی را که در راه سفر حج خرج میکند خدا به ازای هر درهم هزار درهم برای او جایگزین میکند!
اعمال حج و عمره مفرده
عمره به معنای سفر است و زیارت خانه خدا به معنای ویژه است.سفر ما را عمره مفرده میگویند!حال چرا عمره مفرده؟بخاطر اینکه در مقابل عمره تمتع است حاجی ها وقتی به حج مشرف میشوند اول عمره انجام میدهند ولی عمره آنها عمره تمتع است!عمره ای که ما انجام میدهیم عمره مفرده(تنها) است که هفت عمل دارد:اول-احرام در مسجد شجره،دوم-طواف خانه خدا(هفت دور)سوم-نماز طواف چهارم- سعی بین صفا و مروه پنجم-تقصیر(کوتاه کردن مقداری از مو و ناخن) ششم-طواف نساء هفتم-نماز طواف نساء.ولی عمره تمتع پنج عمل دارد:که در این عمره طواف نساء و نماز طواف نساء را حاجی آنجام نمیدهد و بعد از حج انجام میدهد!
کشور عربستان
ما به کشوری میخواهیم برویم که تفکراتش با ما فرق میکند.آنها وهابی هستند و احکام خاص خودشان را دارند!حال ما که به انجا میرویم باید چگونه رفتار کنیم؟چند نکته را حضورتان عرض مینمایم:در مسجد النبی(ص) اهل سنت روی فرش نماز میخوانند و از نظر فقه شیعه روی فرش نماز خواندن باعث باطل شدن نماز میشود و باطل است!ولی ما به کشوری میرویم که در مسجد اصلی پیغمبر(ص)کاملا فرش پهن کرده است و اگر شما مهرتان را هم پنهان کنید آنها با دوربین های مدار بسته ای که دارند تمام مسجد را مشاهده میکنند.ما نمیتوانیم از مهر استفاده کنیم بلاخره ما در حال تقیه هستیم من پیشنهادی خدمتتان عرض میکنم که دیگر خیالتان راحت میشود!اینکه:سجاده هایی الان درست شده است که جلوی سجاده ها مقداری حصیر است و اگر شما این سجاده ها را داشته باشید و جلوی خودتان پهن کنید دیگر هیچ مشکلی نخواهید داشت و بالاخره طبق فتوای تمام مراجع با انجام این مطالبی که گفتیم درست میشود والا بعضی از مراجع اجازه نمیدهند که روی فرش نماز خوانده شود و میگویند باید جایی را پیدا کنید که فرش نباشد!مثلا شما به مسجد النبی(ص) و مسجد اصلی پیغمبر که هزار و خورده ای متر بوده است و یکبار دیگر هم تجدید بنا شده است که دوهزار و خورده ای متر بوده است! و محدوده اصلی مسجد النبی(ص) مشخص است که نوشته است "حد المسجد النبوی الشریف" و شما دوست دارید که اینجا نماز بخوانید و مرجع تقلید شما هم میگوید روی فرش نمیتوانید نماز بخوانید و چون در آنجا هم فرش پهن است نمیتوانید نماز بخوانید و این باعث نگرانی و دل مشغولی شما میشود و بلاخره در مسجد النبی(ص) جایی هم هست که سنگ باشد و شما باید بروید و پیدا کنید و آنجا نماز بخوانید ولی اگر این سجاده ها را که جلویش مقداری حصیر بافته اند را تهیه کنید خیالتان راحت است و طبق فتوای همه مراجع درست میشود و با پهن کردن آن میتوان هر جایی نماز خواند!و هیچ نگرانی ای هم برای شما پیش نمی آید!البته با توجه به فتوای حضرت امام(ره) نماز خواندن روی فرش اشکالی ندارد ولی بعضی از مراجع اجازه نمیدهند روی فرش نماز خواند!و ما هم باید تقلید کنیم همانطور که ما وقت مریض شدن به سراغ پزشک میرویم و در مورد مسائل جسمی از دستور او پیروی و تقلید میکنیم باید در مسائل دینی خودمان هم یا باید به درجه اجتهاد رسیده باشیم و یا باید از کسی که در این مسائل وارد و مجتهد هست پیروی و تقلید کنیم.و مراجع متفاوتند و فتاوای آنها هم با هم فرق میکند و سرجمع این مطلب هم تهیه همان سجاده حصیری است که عرض کردیم.
ادای نماز به صورت کامل یا شکسته؟
در مدینه کمتر از ده روز هستیم و نمازمان شکسته است ولی چند جا هست که مسافر میتواند نمازش را در آنجا کامل بخواند که عبارتند از:حرم سیدالشهدا(ع)،مسجد کوفه،خانه خدا و مسجد النبی(ص).ولی فتاوا باز هم متفاوت است مثلا بعضی مراجع میگویند در کل شهر مکه و مدینه شما اختیار دارید و در کل مسجد النبی(ص) چه توسعه قدیم و چه توسعه جدید شما اختیار دارید!ولی بعضی حضرات عظام دیگر میگویند:فقط در محل قدیم اختیار دارید! حال ما چکار کنیم؟توصیه ای به شما میکنم که با این توصیه فرمایش کلیه مراجع درست میشود!و آن اینست:در مسجد النبی(ص) که خواستید نماز بخوانید اقتدا بکنید و نمازتان را بخوانید و بیرون مسجدالنبی (ص) نمازتان را شکسته بخوانید.اگر اینطور عمل بکنید،هر مرجعی داشته باشید طبق فتوای او عمل کرده اید ولی آیت الله بهجت(رضوان الله تعالی علیه) میفرمایند:فقط در مسجد قدیم میتوانید نمازتان را کامل بخوانید که در این مسئله کسی که مقلد ایشان است نیت میکند که در این مسئله از مقام معظم رهبری(مدظله العالی) یا جناب مکارم تقلید بکند!که در این صورت نمازش درست میشود!و برای نماز اقتدا کنید زیرا اقتدا صحیح است.فقط دو نفر از مراجع میفرمایند:حدیث نفس کنید.آیت الله سیستانی و آیت الله خویی.یعنی اقتدا کنید ولی حمد و سوره را هم خودتان بخوانید!و کسانی که مقلد این دو بزرگوار هستند اقتدا کنند و در دل آرام حمد و سوره را بخوانند.و روز جمعه همه مراجع میفرمایند که روز جمعه نماز جمعه کفایت میکند ولی همین دو بزرگوار میفرمایند:ظهر جمعه،نماز جمعه کفایت نمیکند و باید نماز ظهر را بخوانی.
صبح جمعه امام جماعت مسجدالنبی(ص) و مسجد الحرام بعضی اوقات سوره سجده دار میخواند و همه به سجده میروند و این سجده اضافه در نماز میشود و نماز را باطل میکند!حال ما چکاری بکنیم؟باید وقتی که اذان گفتند از فاصله شروع اذان تا شروع نماز یک ربع فاصله هست که شما در این یک ربع خودتان نمازتان را بخوانید و به جماعت اقتدا کنید اگر سوره سجده دار نخواند خوب شما نماز را تکرار کرده اید و ثواب جماعت را هم میبرید ولی اگر هم سوره سجده دار خواند و نماز باطل شد شما نماز صحیح خودتان را خواندید!
در عربستان مخصوصا در مسجدالنبی(ص) و مسجد الحرام حساسیت فوق العاده زیادی دارند این است که از جلو نمازگزار نباید رد بشی و اگر اینکار را انجام بدهی اینها با مشت میزنند و هل میدهند.و محکم برخورد میکنند چون آنها میگویند که روایت داریم که هر کس از جلوی نمازگزار رد شود شیطان است و به هر طریق که شده باید دفعش کرد!بنابراین سعی کنید از جلوی نمازگزار رد نشوید البته این موضوع در فقه شیعه هم کراهت دارد!اما تا کجا؟تا فاصله مهر!اگر از این فاصله کسی رد شد دست او را میگیریم و به او میفهمانیم که این حریم نماز من است و حریم نماز مرا حفظ کن!ولی اینها اگر یک متر هم فاصله داشته باشد آن را حریم نماز خودشان حساب میکنند و برخورد میکنند!
تفاوتهایی در نماز شیعه با وهابی ها
آنها آمین میگویند ولی ما نمیگوییم،آنها دست بسته نماز می خوانند ولی ما نمی خوانیم،میدانیم که رسول خدا دست بسته نماز نمی خواندند و این مطلب از زمان عمر یا عثمان شروع شده است که دست راست را روی دست چپ میگذارند و میگیرند!دو نقل دارد:اول اینکه در زمان عمر وقتی تعدادی از ایرانی ها را که اسیر کرده بودند به مدینه آورده اند،عمر دید که آنها صاف ایستاده اند و دست راست را با دست چپشان گرفته اند عمر از آنها سوال کرد چرا اینگونه ایستاده اید؟ایرانیان پاسخ دادند:ما در مقابل بزرگان خودمان اینگونه می ایستیم.عمر هم گفت:خیلی خوب است ما هم از این به بعد در مقابل خدا اینگونه می ایستیم.آنها از ایرانیها تقلید کرده اند و بعد به ما میگویند که ما مشرکیم ولی وقتی نگاه میکنیم میبینیم که مشرک واقعی خودشان هستند!یعنی هزاران غلط و بدعت در دین را به وجود آورده اند در صورتی که ما احکاممان را از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) گرفتیم.یا مثلا به جای حی علی خیر العمل میگویند الصلاة خیر من النوم که عمر این دستور را داد!و اگر این کار را نکنیم مردم به جهاد نمیروند!ولی چون حی علی خیرالعمل یعنی بشتابید به سوی ولایت و او که این جمله را برداشت هدفش این بود که مردم به سوی ولایت نروند.وقتی این جمله را حذف کرد خوب میبایست چیزی به جایش قرار دهد و وقتی خوابیده بود موذن آمد برای نماز بیدارش کند گفت:الصلاة خیر من النوم عمر گفت:عجب کلام زیبایی است پس در اذان صبح موذن این جمله را بگوید!ببینید لحن و آهنگ اذان وقتی به این جمله میرسد چقدر عوض میشود چون اذان تشریع شده از خداوند تبارک و تعالی است! و این جملات بهم پیوسته هستند.خلاصه بدعت ها و غلط های زیادی در دین آورده اند که بعدا خدمتتان عرض مینمایم.بیش از این مزاحمتان نمیشوم.خدایا به حق محمد و آل محمد(ص) این عمره را از ما قبول بفرما و زیارت حضرت صاحب الزمان(عج) را نصیب ما بفرما

والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.