سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

تشکیل خانواده های قرآنی

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 543 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1390.04.12
 
سخنرانی امام جمعه در جمع قاریان قرآن در مکان حسینیه مورخه 88/9/29
بسم الله الرحمن الرحیم
http://yascms.ir/emam/ebrahimi3.png

تشکیل خانواده های قرآنی
من خیلی خوشحال شدم که در جلسه نورانی قرآن خداوند متعال توفیق داد حضور پیدا کنم و از تلاوت زیبا فیض ببرم. در باب اهمیت به قرآن سوره مائده هم در بعضی از آیاتش در آخرین سال عمر پیغمبرخدا (ص) نازل شده است و یکی از سفارشات مهم پیغمبرخدا(ص) «انی تارکم فیکم ثقلین کتاب الله و عترتی» فرمودند من از میان شما می روم ولی دو چیز را به امانت پیش شما می گذارم یکی کتاب خدا و یکی هم عترت در باب تلاوت قرآن است.
آثار خوب برگزاری مجانی کلاسهای قرآن
همین امشب ما یک جلسه ای در جمع نونهالان و خردسالان بودیم که آموزش و پرورش تشکیل داده بود یک مطلبی را عرض کردم در پاکستان قاری و حافظ زیاد است. تحقیق کردند که چرا در پاکستان حافظ زیاد است دیدند از جمله علتهایش این است که پاکستانیها برای محافل قرآن پول نمی گیرند بلکه تشویق هم می کنند برای قرآن ما باید هزینه بکنیم همانطور که دشمن برای باطل خودش هزینه می کند ما اگر دارالقرآنهایمان را، جلسات قرآنی مان را پولی بکنیم بچه ها استقبال کم می کنند بلکه باید تشویق هم بکنیم ترغیب هم بکنیم که در جلسات شرکت می کنند .
تشکیل خانواده قرآن
یکی دیگر از نکاتی که امروز ما باید مراعات کنیم تشکیل خانواده های قرآنی است. تشکیل خانواده های قرآنی به چه صورت است به اینکه خانواده ها متعهد به قرآن شوند و شبی یک صفحه در خانه قرآن تلاوت کنند پدر خانه بچه ها را دور هم جمع کند و یک صفحه قرآن را بخوانند حالا اگر ترجمه اش را بخوانند خیلی عالی است اگر مهمانی رفتند مهمانی خانه پدر بزرگ، فامیل، عمه، خاله ده دقیقه، بیست دقیقه، نیم ساعت را به قرآن اختصاص دهند قرآن را باز کنند و همه به جای اینکه غیبت کنند تهمت بزنند و حرفهای نا مرتبط دیگر مشغول شوند پای سفره قرآن بنشینند تاثیر بسیار زیادی دارد. انس با قرآن تاثیر خیلی زیادی دارد. اولا روی نسل اثر دارد.
توجهات مادر بزرگوار شهید بهشتی
خدا مادر شهید بهشتی را رحمت کند که سیدالشهدای انقلاب اسلامی شد. در خاطراتشان گفته بودند که جد ما به من گفت بچه ای که در شکم داری این آینده درخشانی دارد خیلی مراقب باشد ایشان مرتب قرآن را تلاوت می کردند. همیشه با وضو بودند هر خانه ای ، هر لقمه ای ، محرم و نامحرم پرهیز کردم تا اینکه محمد حسین بدنیا آمد. همیشه با وضو بودم. وقتی هم می خواستم فرزند خود شیر بدهم وضو می گرفتم و قرآن هم می خواندم طوری شده بود که اگر من قرآن نمی خواندم محمدحسین هم شیر نمی خورد این قرآن در سن بچگی با پوست و گوشت خون مخلوط می شود. این یکی از راههای گسترش فرهنگ قرآنی تشکیل خانواده ها بر محور قرآن است.
شفاعت قرآن در قیامت
در قیامت قرآن از یک گروه شفاعت می کند و از یک گروه هم شاکی است. پیغمبر(ص) هم شاکی است می فرماید: «ان قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا» مهجور هم در تلاوت می شود مثلا قرآن را در گوشه طاقچه بگذارند یک ماه خاک روی آن باشد و اعتنایی هم به آن نکنند یا فقط در ماشین یا سر قبر، خانواده اصلا هیچ کاری به کار قرآن ندارند قرآن مهجور است یا احکام قرآن را ترک کنند و از یک گروه هم قرآن شفاعت می کند . یک حدیثی در اصول کافی است در باب فضل قرآن اگر ندیده اید بروید و حدیث را نگاه کنید. خیلی حدیث عالی است که قرآن روز قیامت در بهترین صورتها می آید و در صف انبیا می آید و حتی انبیاء نمی شناسند می گویند ما می دانیم پیغمبر است بزرگ است اما کدام پیغمبر برگزیده است ما نمی دانیم در صف شهدا می آید، شهدا می گویند ما می دانیم شهید است و خیلی با عظمت است احتمالا شهید دریا است چون شهید دریا مثل اینکه عظمتش بالاتر از شهید خشکی است همینطور در هر گروه که می رود قرآن را نمی شناسد تا اینکه قرآن در محضر خدای متعال می آید خدا می فرماید شفاعت کن قرآن می آید جدا می کند این زحمت کشیده است این قاری است روز قیامت قرآن مزد می دهد به کسانیکه نسبت به قرآن زحمت کشیده اند تاج گذاری می کند تاج عزت و کرامت، بهترین لباس بهشتی را می آورد و به اندام قاری می پوشاند. بعد تاج می گذارند بعد خدا می فرماید قرآن راضی شدی می گوید نه بیش از اینها نسبت این به قاری توقع دارم، ورود در بهشت و جاودانگی و نامه عمل را به دست راست می دهند و امان از آتش جهنم را به سمت چپ می دهند این کاری است که قرآن نسبت به قاری قرآن انجام می دهد.
استشهاد به قرآن
یکی دیگر از کارهایی که ما خانواده ها نسبت به قرآن (کارهای فرهنگی) که باید انجام دهیم باید طوری بچه هایمان را تربیت کنیم و خودمان با قرآن آشنا شویم بعضی ها مثلا شعر حافظ یا دیوان حافظ را حفظ هستند اشعار دیگر را حفظ هستند هر موقع می خواهند صحبت کنند برای مثالشان از حافظ مثال می زنند باید جوری بچه هایمان را تربیت کنیم که هر حرفی که می خواهند بزنند پشت بندش از آیه قرآن استشهاد کنند که قرآن در ذهن و دل افراد و جامعه حضور داشته باشد و هر مطلبی را بتوانند از قرآن استباط و استفاده کنند یعنی ما به این سمت و سو باید حرکت بکنیم انشاءالله خدای متعال ما را اهل قرآن در این ایام محرم قرار دهد ما هم عذر خواهی می کنیم از اینکه زحمت دادیم.
والسلام علیکم و رحمة الله

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.