سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

وظیفه پیغمبران،بخصوص حضرت محمد (صلی الله علیه واله وسلم) و مسئله تبلیغ

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 555 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1390.05.20
 
رهنمودهای امام جمعه در جمع رئیس وکارمندان سازمان تبلیغات در دفتر مورخ 90/4/2
http://yascms.ir/emam/ebrahimi2.png

بسم الله الرحمن الرحیم
وظیفه پیغمبران،بخصوص حضرت محمد (صلی الله علیه واله وسلم) و مسئله تبلیغ

یکی از موضوعاتی را که قرآن مورد بررسی قرار داده است مسئله تبلیغ احکام الهی است.تبلیغ کردن برابر است با رساندن پیغام خدای متعال به قلب و دل بندگان خدا و در حقیقت کار مبلغین این است که پیغام خدا را با صدایی رسا به بندگان خدا برسانندو آنها را به سوی خود خدای متعال هدایت و راهنمایی کنند. بحث تبلیغ بسیار مهم است واگر این کار به درستی انجام بگیرد نفع بسیار زیادی برای جامعه دارد. هیتلر در بحث تبلیغ این چنین گفته است:یک ریال خرج تبلیغات شود بهتر از آن است که میلیون ها خرج جنگ شود. خرج تبلیغ اثر گذارتر است ودشمن نیز به این موضوع به درستی پی برده است،حضرت امام (ره) بنا به اینکه تبلیغات باعث گسترش احکام الهی و بالا رفتن سطح فرهنگ جامعه می گردد ونیاز فهم هر جامعه است سازمان تبلیغات را تاسیس کردند.
هدف تشکیل سازمان تبلیغات
هدف این است که تشکیلاتی باشد تا پیغام خدای متعال را به مردم برسانند،تبلیغ شأن پیغمبری و اهل بیت ایشان است وجایگاه والایی دارد. پیغمبران، امیرالمومنین(ع) واهل بیتشان مبلغ بودند وجایگاهشان والا و عظیم است. کسانی که دراین تشکیلات کار می کنند به اهمیت وجایگاهشان پیدا می کنند ومی دانند در چه جایگاهی هستند. هر مقدار این جایگاه بیشتر باشد توقعات هم بیشتر می شود. به هر اندازه که ما در راس یک کار باشیم که از اهمیت بیشتری برخوردارد باشد،توقعاتی هم که دنبال سر ما است قطعا بیشتر خواهد بود و شانش در نزد پروردگار والا است وتوقعاتی نیز که در پشت سر این قضایا است به همان اندازه توقعات بزرگی است. ما باید به دو نکته توجه کنیم اول عظمت کار و دوم جایگاهی که در آن قرار داریم. این کار بر عهده و جایگاه پیغمبران الهی بوده است و ما باید راه همان بزرگواران را ادامه بدهیم و یاد خدا واحکام الهی را زنده نگه داریم واین احکام را به بهترین شکل به دست مردم برسانیم.
وظیفه مبلغین : رساندن احکام الهی
هدف از تشکیل سازمان تبلیغات همین است زیرا این هدف بسیار والایی است واز جایگاه ارزشمندی برخوردار است. باید تمام تلاش خود را برای رساندن پیغام خدای متعال به دست مردمان نیازمندان در ماه مبارک رمضان انجام دهیم وبا تمام وجود در صحنه باشیم و احکام خداوند را به دلهای نیازمند برسانیم. در هر ماه و هر زمان وظیفه ما تبلیغ ورساندن احکام الهی به دلهای مومنین است ماه محرم و صفر،رمضان ودر هر زمان وایامی که باشیم باید به این سنگر والا خدمت کنیم.
سطح توقعات مردم از مسئولین سازمان تبلیغات
کسانی که در سنگر تبلیغ حضور دارند اعم از کارمند،مسئول،روحانیون وامام جمعه باید دین خدا را تبلیغ کنند وتوقعات از این اقشار نسبت به افراد دیگر بیشتر خواهد بود وباید در مساجد واماکن مذهبی بیشتر حضور پیدا کنیم و دین خدا را تبلیغ کنیم،سطح توقع مردم از افراد ومسئولان در اجتماع فرق می کند،مثلا سطح توقع مردم از یک دندانپزشک تا کارمند ستاد تبلیغات فرق دارد یا از کارمندان شرکت نفت توقع نداریم در مسئله دین مردم شرکت و تعاون داشته باشند. اما سطح توقع مردم از سازمان تبلیغات بیشتر است که نسبت به دین،نماز،نماز جمعه و مراسم های دینی ومذهبی حساس باشند وحضور داشته باشند،زیرا سنگر تبلیغ احکام الهی به دست این مسولان وبزرگواران است.
جایگاه کارمندان ستاد،جایگاه حساس و والایی است. جایگاه پیامبران واولیاء خداوند است وبسیار ارزشمند است. این سازمان و امام جمعه مکمل وبازوهای هم هستند در جهت رساندن پیغام الهی و حکم خدا به دلهای مشتاق،ادامه این وظیفه بسیار سنگین وبا عظمت است. کسی که در اداره فرمانداری و بخشداری ویا در شرکت های دیگر کار می کنند با کسانی که در تشکیلات دینی و مذهبی کار می کنند،از نظر وظیفه وتوقعات مردمی وظیفه سنگین تری بر عهده دارند،از نظر اهمیت کار و تاثیر و توقعی که مردم دارند بسیار فرق دارد.
جایگاه مبلغین ستاد در پیشگاه خداوند
کسانی که برای تبلیغ ورساندن پیغام الهی وظیفه بر دوش دارند،از نظر اجر وپاداش الهی جایگاه ویژه ای و خطرات بیشتری را همراه دارند. مثالی که خداوند متعال از همسران پیامبرانش یک توقع دارد واز زنان مومن ودینی یک توقع دیگر را دارد،خداوند خطاب به همسران پیامبر(ص) می فرمایند:شما یک کار خوب انجام دهید دو ثواب می برید،زیرا اول کار خوب انجام دادید و دوم حرمت پیامبر را نگه داشتید وبه دستورات پیغمبر عمل کردید. چون پیغمبر اول باید از اهل بیت خودشان شروع کنند،اگر خطایی نیز انجام دهید دو گناه مرتکب شده اید هم گناه کردید وهم آبروی پیامبر را زیر سوال بردید،جایگاه افراد با یک دیگر فرق می کند واین را از آیات استنباط می کنیم،مثلا مردم عادی می توانند در خیابان خوراکی هم بخورند و مشکلی برایشان پیش نمی آید،اما روحانیون این آزادی عمل را ندارند،زیرا مردم به چشم دیگری به آنها نگاه می کنند وجایگاهشان در جامعه و در بین مردم تغییر می کند.
سطح توقع مردم از روحانیون
توقعی که مردم از جامعه روحانیت دارند،توقعات بسیار زیادی است وتاثیر کار روحانیون در بین مردم بیشتر است ،یک روز امام هادی(ع) یک نفر را دیدند به نام شقرانی که مرتکب یک کار خلاف شده بود،امام هادی(ع) نصیحتی به این مرد کردند که ماندگار شد. ایشان فرمودند:شقرانی خوبی از هر کسی خوب است اما از تو خوبتر است،زیرا تو به ما منصوبی،بدی از هر کسی بد است اما از تو بد تر است. چون تو منصوب ما هستی،جایگاه ها وتوقعات با همه فرق می کند،هر چه عظمت کار بیشتر باشد،اجر و توقعش نیز بیشتر است،خدمتش هم از اجر وپاداش بسیار عظیمی نزد خداوند برخوردار می شود.
سازمان تبلیغات هم کار خوب انجام می دهد وهم وظیفه اش تبلیغ احکام الهی و مذهبی است وبه انسان واسلام وجامعه آبرو می دهد واگر خدایی نکرده ضرری ،خیانتی انجام شود دو گناه رخ داده است،هم خودش گناه کرده و هم آبروی تشکیلات وسازمان تبلیغات دینی ومذهبی را به خطر انداخته است. امیدواریم که خداوند توفیق دهد تا ما وظایفمان را به نحو احسن انجام دهیم و بتوانیم بیشتر وبهتر احکام الهی را تبلیغ کنیم ،مردم در شبهای قدر قرآن سر بگذارند ما در ثواب این اعمال خیر ذره به ذره شریک می شویم،اگر در روستاها ودر شهر ها ما بتوانیم به شکل درست تبلیغ احکام الهی کنیم ومردم به این سفارشات الهی عمل کنند ما در این ثواب شریک هستیم ،اگر رفع اختلافات شود ما نیز در ثوابش شریک هستیم و اگر در ایام محرم وصفر و شبهای قدر نتوانیم با تبلیغات احکام الهی مجالس مذهبی تشکیل بدهیم یا نماز جماعت بر پا نکنیم، وبه این موضوعات اهمیت ندهیم،ماگناهمان بیشتر است و اگر مجالس مذهبی و دینی را تشکیل بدهیم و در این مجالس نماز جماعت دعاهای کمیل،ندبه،توسل و زیارت عاشورا و... برپا شود وظایفمان را به نحو احسن انجام داده ایم و همانگونه که امام هادی(ع) فرمودند:خوبی از همه خوب ولی از ما خوبتر است چون ما منتصب و مبلغین رهبری ومنتصب به جایگاه دین مداران هستیم،امیدواریم خداوند آبروی ما وخانواده مارا حفظ نماید.
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.