سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

وظیفه اعضاء ستاد نمازجمعه

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 3313 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1390.05.27
 
سخنرانی امام جمعه در جمع ستاد نمازجمعه مورخ 88/12/24
وظیفه اعضاء ستاد نمازجمعه
http://yascms.ir/emam/ebrahimi2.png

بسم الله الرحمن الرحیم

قال امیرالمومنین علی(ع) «من نصب نفسه للناس اماما فلیبدا بتادیب نفسه قبل تادیب غیره»
اولا خوش آمد خدمت همه شما بزرگواران ، برادران عزیز و خواهران مکرمه و اعضای محترم ستاد نمازجمعه عرض می کنم. نمازجمعه یکی از بهترین عبادات است که هم جنبه عبادی دارد هم جنبه سیاسی دارد. همانطور که امام جمعه طبق فرمایش مقام معظم رهبری بخشی از دستگاه رهبری هست نمازجمعه هم همین حکم را پیدا می کند و ستاد نمازجمعه هم در واقع بخشی از دستگاه رهبری است و وظایف رهبری را در جامعه انجام می دهد انشاءالله که به کمک شما بزرگواران بتوانیم نمازجمعه باشکوهی را در شهرستان داشته باشیم. پیشاپیش هم فرا رسیدن عید نوروز را خدمت شما تبریک عرض می کنم انشاءالله سالی خوب، خوش و خرم همراه با ایمان و تقوا و انجام کارهای خیر برای شما بزرگواران آرزومندم. انشاءالله خداوند توفیق دهد سال جدید را با موفقیت بتوانیم هم شروع کنیم و هم انشاءالله خاتمه دهیم.
خودسازی قبل از دگر سازی
حدیثی از آقا امیرالمومنین علی(ع) خدمت شما تلاوت کردم حضرت علی(ع) می فرمایند «من نصب نفسه للناس اماما» هر کس باید مسئولیت یک امری را به عهده بگیرد و خودش را در معرض یک کار قرار دهد اولین کاری که باید شروع کند از خودش باید شروع کند «فلیبدا بتادیب نفسه» اول از خودش باید شروع کند«قبل تادیب غیره» قبل از اینکه سراغ دیگران برود باید از خودش شروع کند. ما اگر بخواهیم در این شهرستان نمازجمعه را با شکوه برگزار کنیم شرط اولش این است که خود امام جمعه حضور مستمر داشته باشد اگر امام جمعه حضور مستمر نداشته باشد و همیشه نمازجمعه را امام جمعه موقت اقامه کند این خود نمازجمعه تق و لق می شود و نمازجمعه با شکوه برگزار نمی شود. امام جمعه حضور داشته باشد ولی اعضای ستاد در نمازجمعه حضور نداشته باشند این خودش باعث می شود تق و لق شود برای اینکه بازوی اجرایی امام جمعه اعضای ستاد هستند. اگر ستاد قوی در شهرستان باشد نمازجمعه با شکوه برگزار می شود این را امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: کسی که مسئولیت کاری را به عهده گرفت اول از خودش شروع کند ما اگر خودمان سهل انگاری کنیم پیداست آن کار سامانی نخواهد گرفت خودمان که پای کار باشیم بعد حرف ما، نگاه ما اصلا هم نمی خواهد حرف بزنیم همین عمل ما خودش برای دیگران درس می شود و باعث می شود دیگران هم تادیب شوند. برای اینکه ما بتوانیم موفق شویم باید در هر کاری یک مسئول اولا باید سعه صدر و سینه گشاده داشته باشد. یکی از راههای موفقیت اعمال مسئولیت واقعا سینه گشاده است که امیرالمومنین علی(ع) می فرمودند«آلة الریاسه سعة الصدر» وسیله ریاست کردن و اعمال مسئولیت این است که آدم سینه گشاده داشته باشد. اگر واقعا سینه گشاده نداشته باشیم خلق آدم تنگ شود آدم عصبانی شود کار پیش نمی رود صبر و تحمل آن کسی که مسئولیتی را می پذیرد باید خیلی زیاد باشد.
نکته بعدی هم آگاهی بدهیم. آگاهی دادن به مردم، اهمیت به مسائل دینداری، این را اگر انشاءالله مدنظر داشته باشیم با همکاری شما بزرگواران می توانیم نمازجمعه باشکوهی داشته باشیم . نمازجمعه جایگاهش الحمدلله به کمک شما بزرگواران دارد وضعیت بهتری پیدا می کند، هم از جهت فرش و هم از جهت سرویس دهی خوبی که الحمدلله گذاشته شده است و کم کم با صبر و حوصله و پشتکار دارد مرحله به مرحله مشکلاتمان برطرف می شود. حضور مردمی هم خوب است یعنی در شأن شهرستان نیست شانیت و جایگاهش باید خیلی بیشتر از این باشد البته یک راهکار را هم پیدا کنیم چگونه می توانیم مومنین و متدینین را به سمت دینداری جذب کنیم؟ مردم دیندار هستند ولی دینداری را باید اظهار کنند. اظهار دینداری حضور در نمازجماعت است اظهار دینداری صله رحم است اظهار دینداری حضور در نمازجمعه است. مردم متدین و دیندار هستند و منتهی باید کاری کنیم که اظهار دینداری را از طرف ما بیشتر شود که حضور و بروزش در نمازجماعتها و نمازجمعه هاست. انشاءالله به کمک شما بزرگواران مرحله به مرحله مشکلات و موانع را پشت سر بگذاریم.
شرح کارهای صورت گرفته برای مکان نمازجمعه
جایگاه نمازجمعه ای هم که نبود به همت آقای امینی محبت و خیلی کمک کردند خودشان حضور پیدا کردند طراحی کردند و حالا چه مقدار هزینه هم شده است نمی دانم البته یک میلیون تومان ما داده ایم و البته ما به صورت قرض الحسنه داده ایم و انشاءالله که این پول برگردد یعنی الان ستادنمازجمعه دیگر خالی شده است و پولش هر چه ما مدنظرمان بوده است در این سالها با زحمت جمع شده است همه را ما داده ایم. دنبال هستیم بگیریم . جناب آقای افشین مهر محبت کردند سه میلیون تومان برنامه ریزی کردند و نامه ای هم به حاج آقای قاسم زاده نوشته ایم انشاءالله بتوانیم مبلغ دیگر هم بگیریم فکر می کنم 10 الی 20 تومانی تا حالا هزینه شده باشد برای اینکه هم حیاط سازی مکان نمازجمعه مقداری درست شده است، فرشش دوازده و نیم شده است که البته چهار تومانش را گفتند به عنوان تخفیف که آقای جهانی محبت کردند که خیلی تشکر می کنیم پیگیری کردند. چهار تومانش را تخفیف دادند البته آن کارخانه دار پولش را می خواسته است ایشان هم از خودشان از کجا من نمی دانم این بنده خدا قرض کردند و قرض آنجا را ایشان محبت کردند داده اند ولی قرض نسبت به ایشان مانده است. آقای شفیعی یک میلیون تومان دادند آقای دادور هم به دفتر آمدند و پانصدهزار تومان دادند کمکهای مردمی هم در همین حد بوده است در حدود صد و پنجاه نفر هم فرش نو آوردند موقعی که اعلام کردیم مردم آوردند. پرده ها هم الحمدلله نصب شده است منتهی هنوز کار دارد بیش از یک میلیون تومان هم برای نصب سایه بان من خودم دادم که البته آن را هم آقای جهانی زحمت کشیده بودند یک میلیون تومان هم برای راه پله داده ایم تقریبا 5 میلیون تومان چه دفتر و چه ستاد نمازجمعه کمک کردند تا الان هر هفته وضعیتمان به این صورت است.
واگذاری امور نمازجمعه به یک ارگان و نهاد
مردم بزنجان هم با من تماس می گیرند و دلشان می خواهد به نمازجمعه بیایند یک نفر مسئولیت سرویسها را باید برنامه ریزی کند با آقای شهردار هم صحبت کردیم ایشان هم می گویند ما آمادگی داریم ولی در عمل هنوز خیلی کار مثبتی صورت نگرفته است که سرویس بزنجان هم راه اندازی شود که هر هفته نمازگزاران را جابه جا کنند ایشان گفتند که چند بار ما آمدیم کسی نبوده است از آن طرف هم جلسه ای که با ستاد خواهران داشتیم آنها هم گله مند بودند و گفتند که ماشین نمی آید چند نفر در ستاد خواهران و در درالقرآن از بزنجان هستند خانمها صحبت کردند یکی از راهکارهایی که برای گسترش نمازجمعه به ذهنم آمده است با هم مشورت می کنیم که ما امور نمازجمعه را هر هفته به یک نهاد واگذار کنیم به عنوان مثال دانشگاه پیام نور این هفته مجری باشند دانشجویان و کارمندان بیایند و هم مجری نمازجمعه، هم موذن نمازجمعه بیاورند که قاری نمازجمعه چند نفری باشند و انتظامات نمازجمعه را بر عهده بگیرند و هفته به هفته به یک نهاد و یا یک اداره ای که توانش را دارند هم خودشان من فکر می کنم مشارکت داشته باشند خود آن عزیزان، آن ارگان که مشارکت داشته باشد بهتر احساس مسئولیت می کنند و بهتر حضور پیدا می کنند مثلا یک هفته به خود اداره آموزش و پرورش واگذار کنیم. خوب اینها هم مجری دارند هم قاری دارند یا یک هفته به دانشگاه آزاد یا هر ارگانی که می تواند یا یک مدرسه یا یک دبیرستان واگذار کنیم منتهی از قبل برنامه ریزی می خواهد هماهنگی می خواهد تا دخیل در امر شوند. یک هفته به حوزه علمیه واگذار کنیم . این مشارکت نهادها را در نمازجمعه بیشتر می کند و بیشتر درگیر می شوند اگر اینکار را انجام دهیم شاید وضعیت بهتری را داشته باشیم. راهکارهای دیگری هم شما بزرگواران مدنظرتان است منتهی اینها باید اجرایی شود صرف ایده تنها خوب نیست تا به اجرا در نیاید ارزش ندارد. ایده نیمه خوب وقتی اجرا شود بهتر از ایده ای که از هر جهت بکر و ناب است و اصلا اجرایی نشودبالاخره باید بنشینیم با کمک شما بزرگواران وضعیت نماز روز به روز مطلوبتر شود و خدا هم راضی تر است من دیگر عرضی ندارم و از صحبتهای شما بزرگواران استفاده می کنیم.
والسلام علیکم و رحمة الله

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.