سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مسائل مبتلا در حج

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 666 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1390.06.13
 
سخنرانی امام جمعه در کلاس حج در کرمان مورخ 90/4/2
مسائل مبتلا در حج
بسم الله الرحمن الرحیم
http://yascms.ir/emam/ebrahimi2.png

مسئله وضو...

فتوای مقام معظم رهبری( دام ظله العالی) در مورد مسح پا، کشیدن دست تا مفصل پا می باشد و فتوای امام خمینی (ره) در این مورد تا برآمدگی پا بوده است ، پس کسانی که مقلد مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای می باشند باید در کشیدن مسح پا از فتوای ایشان استفاده نمایند و اگر تا برآمدگی مسح کنند وضوی آنها باطل خواهد بود و این نکته مهم و قابل توجهی است برای زائران خانه خدا ، زیرا شرط طواف وضوء است و اگر وضوء صحیح نباشد طواف خانه خدا، نماز و حج نیز باطل می شود. در امر وضوء به یک نکته بسیار مهم در هنگام مسح باید توجه داشت بعد از شستن دستها و صورت شیر آب را بلید ببندیم زیرا اگر شیر آب باز باشد و بعد از شستشو بخواهیم شیر آب را بسته و مسح کنیم وضوء باطل است، زیرا ممکن است شیر آب خیس باشد و در هنگام بستن شیر آب، دست ما خیس شود و مسح کنیم ، باید توجه داشته باشیم در هنگام مسح با خیسی مانده از وضوء مسح بکشیم و در غیر این صورت وضوء باطل است. در امر وضو شستن ملاک است نه آب ریختن ، یک بار شستن واجب ، دوبار جایز و سه بار حرام است
مسئله غسل...
آیت الله بهجت می فرمایند :در غسل شرط از بالا به پایین است، مثلا سمت راست را که می خواهیم غسل کنیم باید از بالا به پایین آب بریزیم، کسانی که مقلد آیت الله بهجت می باشند باید به این نکته توجه فرمایند ، احتیاط واجب دارند. اما دیگر مراجع مانند امام(ره) ، مقام معظم رهبری و...نظر دیگری دارند . اصل حکم غسل اول سرو گردن، بعد طرف راست و بعد طرف چپ شسته می شود.
مسئله خمس...
خمس نیز مانند نماز، روزه و حج یک واجب عینی است که هر مسلمان باید به پرداخت آن توجه نماید. زائرین خانه خدا باید قبل از حج سال خمسی خود را حساب و پرداخت نمایند. بعضی از مراجع مانند آیت الله فاضل در باب حساب و پرداخت سال خمسی می فرمایند: که زائرین باید قبل از رفتن به حج خمس تمام اموال خود را حساب و پرداخت نمایند، مقام معظم رهبری و بعضی از مراجع دیگر می فرمایند: اگر کسی نمی تواند خمس تمام اموالش را بپردازد باید پولی را که برای حج پرداخت کردند ، لباس حج و لباس معمولی را که در زیارت می پوشند و پول قربانی حج خود را حساب نماید و خمس آن را قبل از رفتن به حج، نزد نماینده ولی فقیه رفته و آن را حساب و پرداخت نمایند .
طریقه حساب خمس...
امام (ره) و مقام معظم رهبری در باب طریقه حساب و پرداخت خمس می فرمایند:اول باید پولی را که با آن برای حج ثبت نانم نموده ایم را حساب کرده و این در صورتی حساب میگرددکه ثبت نام حج هدیه نباشد و به سود آن پول خمس تعلق نمی گیرد زیرا این مقدار پول در اختیار زائر نبوده است و بنابراین اصل پول حج شامل خمس می شود ولی سود آن خمس ندارد اما در فتوای بعضی از مراجع دیگر چون آیت الله فاضل اصل و سود پول حج به هر دو خمس تعلق می گیرد. اگر سال خمسی و خمس پول حج را حساب وپرداخت نمایید و زمانی که می خواهید مشرف به خانه خدا شوید نیمه سال باشد خمس به آن تعلق نمی گیرد.
چگونگی تعیین سال خمسی...
کارمندی که سر کار می رود اولین حقوقی را که دریافت می کند از همان زمان سال خمسی آن فرد حساب میگردد، مثلا اگر برج 4اولین حقوق خود را دریافت می نماید تا برج 4 سال آینده برای آن فرد سال خمسی حساب می گردد.
کشاورز بعد از برداشت اولین محصول سال خمسی آن شروع تا سال بعد باید یک پنجم درآمدش را حساب و پرداخت نماید.
کارگر، اولین روزی را که سر کار میرود و مزد دریافت می کند از همان روز سال خمسی او حساب می گردد.
تاجر و مغازه دار از اولین روزی که کار خود را شروع می کنند شروع سال خمسی است.
انواع عمره و اعمال آنها
عمره مفرده دارای هفت عمل است و حج ندارد.
عمره تمتع دارای پنج عمل است،1، احرام 2،طواف ، 3نماز طواف، 4 سعی بین صفا و مروه ، 5 تقصیر ، بعد از انجام این پنج عمل فرد آزاد می شود و از لباس احرام بیرون می آیند تا 8 ذی الحجه.
در مسجد جعفه مستحب است غسل کند وبه نیت غسل ما فی الذمه نیت کند، یعنی اگر گاهی یک غسل واجب را فراموش کرده جبران شود، هنگام غسل نیت می کنیم ، نیت می کنیم خدایا وجودمان را از ناپاکی پاک و روحمان را نیز از آلودگی و معصیت پاک گردان، بعد لباس احرام می پوشیم و می گوییم خدایا لباس عبادت و بندگیت را به تن می کنم و لباسمان را که قبل از غسل ازتن بیرون می کنیم می گوییم خدایا لباس گناه و معصیت را از تن بیرون می نمایم و در مسجد جعفه 3 تا دو رکعت نماز همانند نماز صبح به نیت نماز احرام بدون اذان و اقامه می خوانیم، و اگر کسی غائب باشد به نیابت از طرف او نیت کرده و نماز می خوانیم.بعد لبیک و نیت می کنیم خدایا محرم می شوم به احرام ، عمره تمتع از حج تو به اسلام و تصمیم دارم محرمات احرام را ترک کنم قربة الی الله که این نیت دارای 2 جزء است یکی محرم شدن و دیگری تصمیم به ترک محرمات و احرام و بعد از نیت باید لبیک گفته شود « لبیک اللهم لبیک، لبیک لا شریک لک لبیک، ان الحمد و النعمة لک و الملک، لا شریک لک لبیک ، لبیک اللهم لبیک» خدایا اجابت می کنم دعوت تو را ، پروردگارا شریکی برای تو نیست و با تمام شوق و ذوق دعوت تو را اجابت میکنم، همه سپاس ها تعریفات از آن تو است و هر چه نعمت وجود دارد ازآن تو است و پادشاهی نیز از آن تو است و هیچ شریکی برای تو نیست و با تمام شوق و ذوق دعوت تورا پذیرفتم، مقلدین آیت الله مکارم شیرازی. لبیک آخر را تکرار نمی کنند بعد از گفتن لبیک چند چیز برای زائران زن و مرد مومن حرام می شود،
محرمات احرام
تمام محرمات به دلیل جنبه دنیوی داشتن باید ترک شود و به سمت خدا روند، و اصل این نکته در سوره بقره آیه 197آمده است. کسی که حج بر عهده آن واجب گشت باید از چند چیز اجتناب کند و آنها را ترک کند از جمله امور زن و شوهری، دروغ گفتن، جنگ و دعوا و قسم خوردن . از آیه 197 سوره بقره فقهای چند استنباط را دارند، یعنی ارتباط با زن از روی شهوت، بوسیدن زن از جنبه شهوت ، نگاه شهوت آلود به زن، عقد کردن، شاهد عقد بودن، خود ارضایی ، این مسائل گناه محسوب می شود و کفاره دارد. استعمال عطریات را نیز باید ترک کرد زیرا کسی که میخواهد عطر الهی را استشمام کند باید استشمام عطر های دنیوی را از خود دور کند هر کس در دنیا به جمال ، لباس و زیور آلات خود می نازد در حج به ما آموخته می شود تا به سیرت زیبا دست پیدا کنیم، لباس احرام نباید معطر باشد خوردن غذا با عطر خوش مانند زعفران ، مالیدن عطر به تن و لباس جایز نیست. از بوی بد نیز نباید بینی خود را گرفت،سرمه کشیدن،نگاه در آینه، پوشیدن کفشهایی که روی پا را برای آقایان می پوشاند باید سعی کنیم از دمپایی راحتی استفاده نمایم،« لا فسوق فی الحج» در حج فسق نیست دروغ گفتن انسان را از پوسته ایمان جدا می سازد،فحش و ناسزا گفتن، به دیگران فخر فروختن، مجادله و قسم خوردن، کشتن جانوری که در بدن ساکن می شود ، انگشتر به دست کردن برای زینت. چرا نباید جانوران را کشت و به فضای آن شهر آسیب رساند؟ حصرت ابراهیم می فرمایند : خداوندا این شهر را شهر امن قرار بده ، در واقع به حاجیان یاد داده می شود تا در زندگانیشان قدر نعمتهای اطراف را بدرستی بدانند و در حفظ محیط زیست تلاش کنند، پوشیدن زیور آلات به جهت زینت النگویی را که از قبل به دست دارید را یا باید بیرون آورید یا با رو کش و ساق بند آن را بپوشانیم که حتی همسر خود زن نیز آن را نبیند، کرم زدن مخصوصا کرمهای که عطر خوش دارند جایز نمی باشد و باید کفاره آن پرداخت شود ، کندن مو در حال احرام، پوشیدن سر مردبا کلاه یا حوله حتی خشک کردن سر مرد بعد از حمام در طواف، پوشیدن صورت زن با نقاب باید کاملا صورت زن مشخص باشد ، سایه قرار دادن برای مرد در روز،خون در آوردن از بدن مثلا در حال مسواک زدن یا خارش بدن تا جایی که خون ایجاد شود بدن باید امن باشد،ناخن گرفتن، دندان کشیدن، به درخت و گیاه در حرم تکیه دادن،جایز نیستند این محرمات دارای 24 جزء است که بخشی مخصوص زنان و بخشی مخصوص مردان می باشد.
و السلام علیکم و رحمة الله

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.