سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

اخلاص در کار و عمل

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 607 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1390.06.31
 
خطبه های نماز جمعه به امامت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا ابراهیمی امام جمعه مورخ 90/6/25
http://yascms.ir/emam/ebrahimi1.png

بسم الله الرحمن الرحیم
اخلاص در کار و عمل
خطبه اول
ارزش و برتری عمل با اخلاص

امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند:«تصفیة العمل اشد من العمل» مراقبت در پاک شدن عمل دشوارتر از خود عمل است. انسان باید اهل عمل باشد اگر اهل عمل نباشد ارزش ندارد بظاهر مثلا حرف بزند از عبادات از نماز از خوبی از خوش اخلاقی دم بزند ولی در عمل صفر باشد این مثل درختی است که بی ثمر است پس عمل باید باشد و عمل هم بستگی دارد ارزش عمل هم به این است که اینکار را چقدر خالص برای خدا انجام داده است. ارزش عمل برادران خواهران به خلوص و اخلاص است. این حرکت که ما انجام دادیم اینکاری که انجام دادیم چه مقدار و درصدی برای خدا بوده است و چه مقدار برای غیر خدابوده است؟ یکی از علمای بزرگ مرحوم آقای شوشتری در تهران ایشان منبر می رفتند یکروز گفتند مردم فردا یک مطلب بسیار مهمی می خواهم بگویم و آن دعوت به شرک است که به مردم گویید اجتماع کنند من می خواهم مردم را دعوت به شرک کنم مردم و اجتماع زیادی پای منبر این روحانی بسیار معروف و سخنور بودند گفت مردم تا بحال همه کارهایمان را برای دیگران انجام می دادیم جلوی دیگران تظاهر می کردیم لااقل از این به بعد بیایید نصف کارهایمان را برای خدا انجام دهیم،دعوت به شرکش این بوده است گفته بود تا بحال هر کار که می کردیم برای اینکه تظاهر کنیم برای اینکه بگویند چقدر این آدم خوبی است اخلاقش خوب است بیایید از این به بعد نصف کارهایمان رنگ خدایی داشته باشد حالا حرف امروز من، برادران خواهران همین است ارزش عمل ارزش کاری که ما انجام می دهیم این است که اینکار خالص برای او باشد برای خدا باشد.یک داستانی را نقل می کنند من امروز خطبه های نماز جمعه ام در ماشینی که در جشنواره بود مانده است و راننده مان را نتوانستیم پیدایش کنیم و خودمان به سرعت آمدیم لااقل خودمان به نماز جمعه برسیم یک شعر را آنجا یادداشت کرده بودم اصل شعرش که متاسفانه حفظ هم نیستم.
انجام عمل فقط برای رضای خدا
نقل می کنند که حضرت سلیمان (ع) دید که یک مورچه ای یک خرمن بزرگی از گندم را جابجا می کند گفت برای چه چنین کار سختی را انجام می دهی آنهم یک مورچه؟ گفت یک محبوبی من دارم این محبوب و لیلی من از من درخواست کرده است که اینکار را انجام بدهم من برای رضایت این محبوب حاضرم جانم را هم بدهم و خرمن گندم را از اینجا باید بکشم و ببرم در طرف دیگر جابجا کنم، ارزش عمل به چه چیز است؟ ارزش عمل این است که خالص برای خدا باشد اگر کار خالص برای خدا شد اینکار قیمتی می شود. اگر کم هم با ارزش می شود و خیلی است. کم بودنش برادران و خواهران با ارزش است قیمتی می شود چرا قیمتی می شود؟ چون رنگ پیدا می کند چه رنگی پیدا می کند ؟
رنگ خدایی برای کار خدایی
رنگ خدا، سبقة الله این کار می تواند رنگ خدا پیدا کند ما می توانیم تمام کارهایمان را رنگ بدهیم، رنگ خدا بدهیم حتی خانمی که در خانه بچه داری می کند شوهرداری می کند در اداره کارمند کار می کند خودمان کار می کنیم در دفتر هستیم گره گشایی می کنیم همه اینها را رنگ بدهیم رنگ خدا «سبقة الله» رنگ خدایی دادن برای خدا انجام دادن برای خدا انجام دادن علامتی دارد علامت رنگ خدا این است که من توقع نداشته باشم از من تشکر کنند من کاری را که انجام می دهم توقع نداشته باشم جبران شود و توقع تعریف کردن از من را هم نداشته باشم این خالص برای خدا می شود این درجه ارزشمندی کار می شود.
اجر و پاداش عمل برای خدا
حضرت زهرا (س) امیرالمومنین (ع) امام حسن (ع) و امام حسین (ع) وقتی آن سه روز تشنه ماندند بچه یتیم را سیر کردند فقیر را سیر کردند اسیر بیچاره و بینوا را سیر کردند بعد قرآن نقل می کند «لا نرید منکم جزاء و لا شکورا» این را اخلاص می گویند یعنی پاداشی از شما نخواستیم «ولا شکورا» یعنی تشکر هم نمی خواهیم خیلی کار مشکلی است فکر نکنید کار آسانی است. برادران خواهران اخلاص در عمل خیلی کار مشکلی است معمولا عملها باطل می شود بخاطر اینکه آدم منت می گذارد یا بعد آدم اذیت می کند یا بعداً ریا می کند.
تظاهر و ریا در اعمال و رفتار
نقل می کنند که یک روز بهلول از جایی رد می شد دید یکنفر مسجد می سازد خوب به این داستان توجه کنید دید مسجد می سازد آمد و جلوی مسجد یک تابلو زد و روی آن نوشت مسجد بهلول فردا صبح آن کسی که بانی مسجد بود و مسجد را می ساخت گفت چه کسی اینکار را کرده است گفتند بهلول؛ بهلول را خواست و گفت چرا چنین کاری را کردی بهلول گفت چه فرقی می کند اگر برای خدا این مسجد را ساختی حالا بنویسند مسجد بهلول مگر خدا خبر ندارد مگر خدا بینا نیست گفت من زحمتهایش را کشیدم به اسم تو باشد زحمتها را من کشیدم اسم تو را این بالا بنویسند تابلویش را پایین بیاورید اسم من باید باشد این را ریا می گویند این را تظاهر می گویند در مقابلش آن خلوص و اخلاص است عمل در پیشگاه خدا باید خالص باشد خداوند می فرماید در روز قیامت من شریک خوبی هستم اگر شما نصف کار را برای من و نصف را برای دیگران انجام دادید من نصف را به همان شریکم می بخشم روز قیامت هم می گویم برو از همان شریک خود پاداشت را بگیر بنابراین حرف چه شد حرف این شد که اگر می خواهیم رشد معنوی پیدا کنیم اگر می خواهیم نورانیت پیدا کنیم قلبمان نورانی شود عملمان نورانی شود دستمان پر خیر و پر برکت باشد هر کجا هست این عمل نورانیت داشته باشد؛ اخلاص یعنی چه ؟ یعنی فقط برای خدا باشد هر کار خیر ولو کم که باشد قربة الی الله باشد این کار را انجام دهیم یک روایت هم خدمت شما عرض کنم و خطبه را تمام کنم.
نجات در روز قیامت
روایت از مرحوم صدوق از رسول خدا (ص) است از پیغمبر گرامی ما حضرت محمد مصطفی(ص) «انه سئل فیما النجاة غدا» فردا یعنی روز قیامت نجات در چیست؟ خوب توجه بفرمایید خیلی روایت قیمتی است روز قیامت نجات به چیست؟ فرمودند «فقال انما النجاةفی ان لا یخادع الله یخدعه» پیغمبر (ص) فرمودند مردم نجات در روز قیامت به این است که شما خدا را فریب ندهید با خدا از در فریبکاری و خدعه بیرون نیایید با خدا خدعه نداشته باشید رو راست باشید برای اینکه اگر کسی بخواهد به خدا کلک بزند خدا کارش را تمام می کند اگر کسی بخواهد خدا را فریب دهد خدا او را فریب می دهد علاوه بر اینکه خدا فریبش می دهد چون خدا را نمی شود فریب داد خدا فریبش می دهد. دوم اثرش این است که ایمان را از قلبش بیرون می کشد. سوم در واقع خودش را فریب داده است کسی که بخواهد خدا را فریب دهد خودش را فریب داده است.
آیا می شود خدا را فریب داد؟
سوال کردند یا رسول الله (ص) چگونه می شود خدا را فریب داد؟ مگر خدا را می شود فریب داد به خدا می شود کلک بزنیم؟ «قال یعمل بما امر الله به ثم یرید به غیره» به این حدیث دقت کنید یعنی اینقدر حرف زدیم همین کلمه و فرمایش رسول خدا (ص) بود «یعمل بما امر الله» انجام می دهیم به آنچه خدا دستور داده است دستور خدا را انجام می دهد «ثم یرید به غیره» ولی بعد ریا می کند دستور خدا را برای دیگری انجام می دهد مثلا فرض می کنیم کسی دارد به فقرا رسیدگی می کند کار خیر انجام می دهد برای اینکه بگویند عجب آدم خوبی است آدم دست بخیری است اطعام می کند چون خدا دستور داده است به فقرا غذا بدهید اطعام می کند افطاری می دهد ولی هدفش چیست؟ هدفش این است بگویند عجب آدم بخشنده ای است هدفش این است که فلانی بخشنده است، عمل خوب است ولی انگیزه عمل، انگیزه خوبی نیست برای این است که مردم از او تعریف کنند لذت می برد از اینکه مردم به او احسن یا بارک الله می گویند مدیرش مسئولش این یعنی فریب دادن خدا، عملش به آنچه که خدا دستور می دهد انجام می دهد اما اراده اش خدا نیست انگیزه اش برای خدا نیست کارش خالص برای خدا نیست «فاتقوالله» پیغمبر (ص) می فرمایند تقوای خدا را پیشه کنید و از ریا اجتناب کنید چون ریا شرک است.
تعریف شرک و چهار اسم ریاکار در روز قیامت
شرک یعنی چه ؟ بت پرست که بت را می پرستد می گوید بخاطر این بت سجده می کنم ریاکار هم بخاطر این بت کار خیر انجام می دهد بخاطر اینکه مردم از من تعریف کنند این شرک می شود. بعد می فرماید روز قیامت به آدم ریاکار و تظاهر کننده را به چهار اسم صدایش می کنند می گویند «یا کافر یا فاجر یا غادر یا فاسر» خیلی بد است که آدم نماز خوانده است به او کافر می گویند کار خیر انجام داده است به او کافر گویند چرا ؟ چون که برای خدا نبوده است «حبط عملک و بطل اجرک» کارت باطل شد اجرت هم از بین رفت خوب همین مقدار بس است اگر بنا شد اثری داشته باشد به همین کلام کم هم می تواند موثر باشد.
خطبه دوم
«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله»

باز هم در باب اخلاص امروز هفدهم شوال مصادف با بیست و پنجم شهریور روز نبرد امیر المومنین علی (ع) با عمر بن عبدود در جنگ خندق یا جنگ احزاب است تمام کفار ده هزار نفر گفتند این بار اسلام را از بین می بریم تا پشت مدینه آمدند پیغمبر (ص) هم مشورت کردند اصحاب هر کدام نظری دادند سلمان هم نظر داد گفت ما در ایران یکی از راههایی که دفاع می کنیم خندق می کنیم پیشنهاد سلمان مورد قبول پیامبر(ص) واقع شد و مسلمانان خندقهایی را حفر کردند تا دشمنان نتوانند نفوذ کنند و از جهاتی پیروزی برای مسلمانها باشد. دشمنان اسلام و سپاه کفر وقتی که وارد میدان شدند خندقها را دیدند تعجب کردند هر کدام از آنها تلاش کردند که از روی خندقها با اسب بپرنند نتوانستند در نهایت عمربن عبدود که در زمان خود در میان مشرکان بهترین بود از روی خندق پرید و مبارز طلبید. چندین بار صدا زد آیا کسی هست که به مبارزه با من بیاید و از خودش تعریف و تمجید می کرد پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) اجازه داد تا به میدان برود حضرت به میدان رفتند و نبرد سختی در گرفت همه جا را گرد و خاک گرفت و چیزی دیده نمی شد جزء صدای شمشیر و به یکبار صدا قطع شد اما هنوز چیزی دیده نمی شد حضرت علی() بالای سر عمربن عبدود ایستاده لحظه ای که حضرت می خواست کار عمربن عبدود را تمام کند و سر از بدنش جدا کند به صورت حضرت آب دهان انداخت. زمانی که عمربن عبدود بی احترامی کرد و آب دهان به صورت حضرت انداخت در آن لحظه حضرت او را به درک واصل نکرد و ایشان یک دوری دور میدان جنگ زدند و بعد عمر بن عبدود را به هلاکت رسانند. وقتی علت را پرسیدند فرمود:اگر در آن لحظه او را کشته بودم عملم خالص برای خدا نبود پس درنگ کردم تا عصبانیتم رفع شد و سپس برای خدا او را کشتم به همین علت است که می گویند ضربه شمشیر امیرالمومنین علی(ع) از تمام عبادت جن و انس بالاتر است چون کاملا خالص برای خدا بود.
انگیزه و هدف صدام از حمله به ایران
سی و یکم شهریور ماه آغاز جنگ تحمیلی و آغاز هفته دفاع مقدس را گرامی می داریم. آنچه تاکنون از انگیزه صدام بعثی و حزب بعث عراق بر روشن بینان نباید مخفی باشد، آن است که ابرقدرتان جنایتکار و خصوصا آمریکا در این انقلاب به این نتیجه رسیده اند که انقلاب اسلامی ملت ایران با سایر انقلابهای غیر الهی تاریخ فرق اساسی دارد و رمز پیروزی شگفت انگیز آن را پس از تجزیه و تحلیل، در اسلام راستین یاقتند. و امام خمینی(ره) علت حمله عراق به ایران را اینطور بیان می کنند با پیروزی جمهوری اسلامی و اسلام در ایران همه ابرقدرتها احساس ترس کردند وقتی دیدند که در حال شکست خوردن هستند و اسلام ناب آنها را وادار به عقب نشینی کرده است صدام را علم کردند تا اسلام را در ایران شکست دهد پس دفاع ما از کشورمان یک دفاع مقدس بود برای اینکه دفاع از آبروی اسلام و آبروی نظام جمهوری اسلامی بود. ومردم شهرستان بافت نقش مهمی در سالهای حماسه و خون و سالهای دفاع مقدس داشتند و وجود تعداد زیادی شهید،جانباز، رزمنده، بسیجی و ایثارگر در شهرستان بافت را دلیل ولایی و انقلابی بودن مردم است.آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس، دانشگاهها و حوزه ها می باشد. در همین زمینه روایت جالبی که بارها توسط مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) بیان می کنم «العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیل علیه» علم عامل تسلط و چیرگی است هر کس به آن دست یابد چیرگی می یابد و هر که آن را نیابد مقهور خواهد گردید.اولین جشنواره ملی گردو در روستای کیسکان برگزار شده است از فرماندار محترم و همه مسئولین و دستندرکاران تقدیر و تشکر می کنیم این نوع جشنواره ها باعث مطرح شدن شهرستان در سطح کشور،تقویت اقتصاد شهرستان و جذب گردشگر می شود و انشاءالله از قبیل این جشنواره ها در این شهرستان بیشتر شود. بیش از این من تصدیع ایجاد نمی کنم. انشاءالله در بین دو نماز از بیانات استاندار محترم استفاده می کنیم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.