سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مساجد خانه های خدا

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 487 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1390.07.26
 
ضبط رادیویی سخنان امام جمعه با موضوع مساجد خانه های خدا 5/4/90
اهمیت نماز جماعت در اسلام
http://yascms.ir/emam/ebrahimi3.png

بسم الله الرحمن الرحیم
معرفی یکی از شهدا و قرائت وصیت نامه در نماز جمعه

در برنامه هر هفته نماز باشکوه جمعه معرفی یکی از شهدای بزگوار شهرستان می باشد که خانواده آن بزرگوار به همراه عکس و وصیت نامه آن بزرگوار معرفی و وصیت نامه ایشان خوانده می گردد.
فرو ریختن گناهان همچون فرو ریختن برگ درختان
روایت است روزی ابن عباس به همراه سلمان زیر درختی نشسته بودند، سلمان شاخه ایی از درخت را تکان داد و برگهای آن بر روی زمین ریخت، سپس رو به ابن عباس کرد و گفت آیا علت این کار مرا نمی پرسی؟ سلمان نقل می کند روزی با پیامبر اکرم زیر همین درخت نشسته بودیم حضرت همین عمل را انجام دادند و از من علت را جویا شدند و در پاسخ فرمودند: مومن چون وضو بگیرد بر آن وجهی که باید نماز بخواند، گناهانشان همچون برگهایی که از این درخت بر زمین ریخت فرو می ریزد، سپس این آیه را فرمودند:« و اقم الصلاة طرف النهار و ظلة من الیل ان الحسنات یذهبن السیئات»
مساجد خانه های خدا
امام صادق (ع) می فرمایند:« علیکم بالتیان المساجد فانها بیوت الله فی الارض و من عطاهل مطتهرا تطهر الله من ذنوب و کتب من زوارهی» بر شما باد در مساجد رفت و آمد کنید به دلیل اینکه مساجد خانه های خدا هستند بر روی زمین و هر کسی به مساجد به حالت وضوء و پاکیزگی رفت و آمد کند، خداوند گناهان او را پاک می کند و از زائران خدا محسوب می شود.
یهودیان امت پیامبر(ص)
پیامبر اکرم (ص) کسانی را که به نماز جماعت و نماز جمعه اهمیت نمی دهند مورد سرزنش قرار می دهند، ایشان می فرمایند: بر یهودیان و مسیحیان سلام کنید اما به یهودیان امت من سلام نکنید ، از ایشان سوال نمودند ، یا رسول الله یهودیان امت شما چه کسانی هستند؟ ایشان در پاسخ فرمودند: کسانی که صدای اذان و اقامه را می شنوند اما در نماز جمعه و جماعت شرکت نمی کنند.
برتری نماز جماعت نسبت به فرادی
مرد نابینایی نزد رسول خدا رفت و عنوان کرد ،یا رسول الله من نابینا هستم و در وقت نماز کسی را پیدا نمی کنم که مرا به مسجد بیاورد تا در نماز جماعت شرکت کنم ، اجازه بفرمایید من نماز را درون منزل بخوانم ، حضرت در جواب آن شخص نابینا فرمودند: از منزل خودت تا مسجد یک طناب بکش و در هنگام نماز آن طناب را به دست بگیر و در نماز جماعت شرکت نما.
تلاش و کوشش در آبادانی مساجد
همانگونه که به آبادانی ، نظم و ترتیب و نظافت منازلمان توجه می کنیم باید در آباد ساختن مساجد با تمام توان کوشا باشیم، خداوند متعال می فرمایند: هدایت یافتگان کسانی هستند که مساجد ، خانه های خدا را آباد می کنند، آنان که اهل دین و دیانت می باشند باید در آباد سازی مساجد کوشا باشند.
امام صادق (ع) می فرمایند : کسی که مسجدی را بنا کند خداوند در بهشت خانه ای را برای او بنا می سازد.
وظیفه همسایگان مساجد
همسایگان و مغازه داران نزدیک مساجد باید در آباد سازی مساجد بیشتر تلاش نمایند و خیر و برکت را از خداوند طلب نماید.
امیر المومنین (ع) می فرمایند: « لا صلاة فی الدار مسجد الا فی المسجد، الا ان یکون علی العذر» نماز همسایگان مساجد زمانی قبول است که در مسجد خوانده شود مگر کسانی که عذر و مشکلی داشته باشند و نتوانند در مساجد حضور پیدا کنند.
همسایگان مساجد چه کسانی می باشند؟
کسانی که صدای اذان را بشنوند و تا هر کجا صدای اذان را بشنوند جزء همسایگان مساجد به حساب می روند و مومنین باید به همسایگی خود با مسجد افتخار نمایند و در برپا شدن هر چه باشکوه تر نماز جماعت تلاش نمایند و از خیر و برکات خانه های الهی بهره مند شوند.
و السلام علیکم و رحمة الله

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.