سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

کارگران احیاء کنندگان جهان

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 544 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1390.08.10
 
سخنرانی به مناسبت روز کار و کارگر در سالن ارشاد مورخ 89/2/11
کارگران احیاء کنندگان جهان
http://yascms.ir/emam/ebrahimi5.JPG

بسم الله الرحمن الرحیم

اولاًبه مناسبت ایام سوگواری و عزاداری حضرت صدیقه طاهره حضرت زهرا(س) عرض تسلیت دارم و روز کار و کارگر را به همه شما عزیزان، بزرگواران تبریک عرض می کنم و خدمت همه شما برادران عزیز، خواهران مکرمه، مسئولین عزیزی که شرف حضور دارند خوش آمد عرض می کنم. انشاءالله که خدای متعال توفیق خدمت به بندگان صالح خدا را به همه ما کرامت بگرداند. از اداره کار شهرستان بافت هم تشکر و قدردانی می کنیم که زمینه این جلسه را فراهم کرد در باب کار و کارگر و حقوق کارگر اگر بخواهیم صحبت کنیم. حرف برای گفتن بسیار است.
پیامبر اعظم (ص) اسوه الگوی همیشگی خصوصا در رابطه با کار
اولاً در اهمیت کار و کارگری ما باید از پیغمبرخدا(ص) یاد بگیریم ایشان از هر جهت اسوه هستند از جهت کار و تلاش هم پیغمبر(ص) اسوه هستند و مردم را تشویق به کار می کردند خیلی از افرادی که خدمت پیغمبرخدا(ص) می آمدند نیازمند بودند بقول امروزی ها حضرت ماهیگیری یادشان می دادند ماهی به دستشان نمی دادند امکانات در اختیارشان قرار می دادند که کار کنند یک مردی خدمت پیغمبرخدا(ص) آمد گفت یا رسول الله فقیرم فرمودند هیچ در خانه نداری، گفت نه هیچی ندارم گفت برو هر چه داری بردار و بیاور ولو بی ارزش باشد، گفت آقا چیزی ندارم فرمودند برو و جسجو کن ببین در خانه چیزی داری، رفت و هر چه با ارزش و بی ارزش بود جمع کرد و به خدمت پیامبر رسید مسلمانان اطراف پیغمبرخدا(ص) حلقه وار نشسته بودند عاشقانه به پیغمبرخدا(ص) نگاه می کردند ایشان هم آمد و در جمع یاران پیغمبر(ص) نشست و هر چه در خانه اش بود آورد و در محضر آقا گذاشت حضرت به مزایده گذاشتند چه کسی حاضر است این وسایل را بخرد یکنفر گفت یا رسول الله(ص) من یک درهم می خرم حضرت یک نگاهی به اهل مجلس کردند فرمودند کس دیگری نیست که اینها را بخرد یکنفر گفت آقا من دو درهم می خرم فرمودند خوب به شما می دهیم و اموال را به این بنده خدا دادند و پول را هم گرفتند و به این فقیر دادند آقا فرمودند با این یک درهم و غذا برای زن و بچه ات خریداری کن که گرسنه نباشند و این یک برای خرید تیشه، وقتی خریدی پیش من بیا این هم رفت و خوشحال غذا برای زن و بچه اش گرفت و با آن یک درهم یک تیشه خرید. تیشه را وقتی به محضر آقا آورد آقا فرمودند کسی هست که برود آنرا تیز کند و دسته برایش تهیه کند و بیاورد یکنفر هم گفت بله آقا من می روم و یکنفر دیگر هم پیدا شد و این تیشه را برداشت و در کوره تیزش کرد و دسته ای هم کرد و به محضر پیغمبر خدا(ص) آورد حضرت وقتی که تیشه را گرفتند گفتند که بیا و برو با همین تیشه هیزم جمع کن و هیزم را بیاور و در بازار بفروش و اینکار برای تو بهتر از این است که در روز قیامت گرد و غبار صدقه بر صورتت نشسته باشد و در پیشگاه خدا محشور شوی این مرد هم حرکت کرد و بعد از یک مدتی وضعش بهتر شد و خدمت آقا آمد پیغمبرخدا(ص) احوالش را پرسیدند گفت آقا خیلی ممنون دست شما درد نکند زندگی ام خوب شده است و حضرت هم دعایش کردند.
عمل شعار مومن
از نظر روایات امیرالمومنین علی(ع) می فرماید «العمل شعار المومن» عمل شعار مومن است ما یک شعار داریم و یک دسار داریم دسار در زبان عرب لباس را می گویند شعار آن زیر پوش را می گویند که به شعر یعنی مو می چسبد «العمل شعار المومن» یعنی کار به مومن چسبیده است مومن و بیکاری و تنبلی محال است. مومن یعنی اهل کار، اهل زحمت، امیرالمومنین (ع) می فرماید عمل شعار مومن است. شعار به بدن مومن، به روح مومن چسبیده است. تشویق می کردند.
اهمیت کار کردن حتی به اندازه کشیدن یک خط
در زمان پیامبر اعظم(ص) جوانی بود که از لحاظ قد و هیکل و اندام از او تعزف می کردند پیغمبر(ص) سوال کردند «هل له من حرفه» آیا شغل و کاری هم می داند اگر می گفتند که نه کاری بلد نیست می فرمودند «سقط من عینی» از چشمم افتاد منظورم سر این است که پیغمبر (ص) اهل کار بود به تعبیر دایی امام حسن(ع) وقتی که سوال کرد پیغمبر را برای ما تعریف کن گفت «خفیف المعونه کثیر المعونه» پیغمبر(ص) کم خرج اما پر کار است خدمات و کارهای پیامبر(ص) زیاد بود منتهی هزینه اش بر بیت المال کم خرج بود. پیغمبر (ص) اسوه بودند. تشویق به کار می کردند جوانها را تشویق به کار می کردند. یک روز یک جوانی کنار دیوار نشسته بود حضرت رد شدند سلام کرد آقا جوابش را نداد با بی اعتنایی رد شد وقتی که حضرت برگشتند دوباره سلام کرد آقا تحویلش گرفتند و احوالش را پرسیدند. گفت آقا بار اول وقتی سلام کرد جوابش را ندادید اما بعد که برگشتید به او سلام کردید. فرمود آن موقع بیکار بود ولی الان لااقل روی زمین یک خطی می کشد همین که دارد روی زمین یک خطی می کشد من از این جهت او را تحویل گرفتم. اولیاء دین تشویق به کار می کردند و از بیکاری نهی می کردند.
بوسه پیامبر(ص) بر دستان کارگر و کارگران احیاء کنندگان جهان
جنگ تبوک تمام شده بود پیغمبرخدا(ص) بر می گشتند مسلمانان به استقبال آمدند یک پیرمردی بنام سعد انصاری ایشان هم جز مستقبلین آمد و به آقا سلام کرد و خودش را به آقا رساند و دست پیغمبر(ص) را میان دو دستش گرفت دست زمخت و مثل اره بود بعضی از کشاورزها دست که به آدم میدهند اگر دست به صورت بکشند صورت زخم می شود مثل بابای ما اگر دست بصورت ما بکشد صورت ما زخم می شود دست مثل اره است زمخت است حضرت فرمودند «ما هذا الذی؟» این چه دستهایی است اینقدر زمخت است سعد انصاری گفت من با طناب کار می کنم تا خرج زندگیم را در آورم حضرت یک نگاهی به دستها کردند و کف دست سعد انصاری را بوسیدند و فرمودند این دستی است که آتش در قیامت او را لمس نمی کند و این بالاترین سند افتخار برای کارگران است .پیغمبر (ص)دست هیچ کس را نبوسید ولی دست کارگر را بوسید چون چرخ کشور، چرخ دنیا از برکت کار کارگر است بنده وقتی بیانات حضرت امام(ره) را مطالعه می کردم متاسفانه عینکم را یادم رفت بیاورم تا فرمایشات حضرت امام را نقل کنم که اصلا دنیا از کار است و اگر کار نباشد هیچ چیز نیست فرمودند کارگران احیا کنندگان این جهان هستند و سرمایه هستند و نقش ممتازی کارگر دارد، کشاورز دارد امروز هم روز کار و کارگر است.
برطرف کردن مشکلات اشتغال با همت مسئولین
یکی از مشکلاتی که در این شهرستان داریم عدم اشتغال است انشاءالله به همت مجلس به همت دولت و در شهرستان به همت فرماندار عزیزمان نماینده محترم و همه ادارات نهادها اداره کار و امور اجتماعی همه دست به دست هم دهیم تا کارگاههای کوچک زود بازده را در این شهرستان ایجاد کنیم. انشاءالله مشکلات کارخانه کورک هم حل می شود و تعدادی از کارگرانش امروز آمده بودند امیدواریم با دلسوزی که همه شما بزرگواران دارید مشکلات طبقه کارگر هم حل شود واقعا اینها یک سال است که بیکار هستند زن و بچه دارند گرفتارند انشاءالله به هر طریقی که هست و به هر راهی که صلاح است مشکلات کارگران عزیزمان حل شود.
شکوفا کردن استعدادها و فعال کردن اشتغال شهرستان بافت
شهرستان امکانات فراوانی و در گذشته چه اتفاقاتی افتاده است نمی دانم کاری در این جهت نداریم و بعضی اوقات زخمها را باز می کنیم مشکلاتی هم برای ما درست می کنند شهرستانی که از جهت استعداد نیروی انسانی حرف برای گفتن دارد، از جهت کشاورزی حرف برای گفتن دارد، از جهت گردو از جهت دام حرف برای گفتن دارد، از جهت معدن حرف برای گفتن دارد اما این همه فقیر این همه مهاجر این نشان می دهد که در این شهرستان کار زیربنایی صورت نگرفته است کارهای رو بنایی صورت گرفته است ولی کار زیر بنایی که جوانان در این شهرستان مشغول بکار شوند واقعا صورت نگرفته است و امروز واجب عینی بر همه ما است به هر طریقی که می توانیم اشتغال در شهرستان را درست کنیم جوانان این مرز و بوم در همین منطقه مشغول بکار شوند یک لقمه نان حلالی در بیاورند هم خودشان مصرف کنند و هم زن و بچه شان استفاده ببرند. این بالاترین ثواب است بالاترین ثواب امروز کار است.
مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) فرمایش جدی داشتند فرمودند همت مضاعف و کار مضاعف، با شعار و به به و چهچه درست نمی شود انشاءالله با اراده هایی که شما بزرگواران دارید بتوانید در این شهرستان قدمهای بسیار بزرگی مخصوصا در جهت احداث کارخانه های کوچک و زود بازده همت مضاعف داشته باشیم بچه های ما در شهرستان مشغول بکار شوند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.