سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

نقش ایران در زمینه سازی ظهور و بیان اولین خطبه امام زمان(علیه السلام) بعد از ظهور

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 566 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1390.11.20
 
بسم الله الرحمن الرحیم
سخرانی امام جمعه محترم جناب حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جشنواره شعر با موضوع مهدویت در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مورخ 90/11/9


http://yascms.ir/emam/ebrahimi3.png

خریداران حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم): «یخرج اُناس من المشرق فیوطئون للمهدی سلطانه»
خدا را سپاس گذاریم که به ما توفیق داد که از خریداران حضرت ولی عصر(ارواحنا له الفدا) باشیم. وقتی در مصر مردم برای خریداری یوسف صف کشیده بودند، پیر زنی را دیدند که از دنیا فقط مقداری نخ داشت، همان نخ ها را با خود آورده بود، به او گفتند تو برای چه به اینجا آمدی؟ جواب داد من با اینکه بضاعت اندکی دارم اما دوست دارم در صف خریداران یوسف باشم. حال ما هم با همین بضاعت اندک در محضر شما خوبان، دلدادگان به اهل بیت، شعرای اهل بیت، دوستداران شعر و ادب حضور پیدا کردیم تا چند لحظه ای در محضر شما باشیم و استفاده ببریم.

حضرت امام زمینه ساز گسترش مهدویت در جهان
در آستانه ی پیروزی انقلاب اسلامی هستیم که به دست معمار کبیر انقلاب اسلامی، به دست جانشین حضرت صاحب الامر رقم خورده است، نام و یاد امام خمینی(رحمة الله علیه) و شهدا را گرامی می داریم، که در جهان امروز زمینه ساز گسترش مهدویت شدند، زمینه ساز ظهور حضرت صاحب الامر شدند، نظام اسلامی را به ما هدیه دادند. خوشحال هستیم در عصر زعامت فقیه عادل حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) زندگی می کنیم، و خدا را شاکر هستیم که ملت ایران زمینه سازان ظهور صاحب الامر هستند. برادران، خواهران! مسئله ی مهدویت و مسئله ی موعود امم و آینده ی بسیار روشن جهان از مسائل اصلی است، همه امت ها به خصوص اسلام و بالاخص شیعه به طور روشن در باب مهدویت سخن دارد. اگر روایات نبود فطرت آدمی هم می طلبد، همیشه به وضع بهتر و آینده روشن امید داشته باشد. و از نظر قرآن مجید و اسلام، آینده ی جهان آینده ای بسیار روشن است.
مردم ایران، زمینه ساز حاکمیت جهانی امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
در روایات زمینه سازی این آینده ی روشن را ملت ایران قلمداد کرده اند؛ حدیثی که در مطلع سخن خدمت شما عرض کردم، نبی مکرم اسلام حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: (مردمی از مشرق زمین قیام می کنند و زمینه ی حاکمیت جهانی امام مهدی را فراهم می کنند). به شهادت تاریخ تنها ملتی که از شرق برای ظهور زمینه سازی کرده، ملت ایران است.

شهر قم پایگاه علم،دین و فضائل انسانی و پناهگاه منتظران ظهور
یک حدیث گهر باری از امام صادق(علیه السلام) در این رابطه عرض می کنم، ایشان می فرمایند: «ستخلو کوفه من المؤمنین و یأزر عنها العلم کما تأزر حیة فی حجرها ثم یظهر العلم ببلدة یقال لها قم و تصیر معدناً للعلم و الفضل حتی لا یبقی فی الارض مستضعف فی الدین حتی المخدرات فی الحجال و ذلک عند قرب ظهور قائمنا فیجعل الله قم و اهله قائمین مقام الحجة ولو لا ذلک و ساخت الارض بأهلها و لم یبق فی الارض حجة فیفیض العلم منه الی السائر البلاد فی المشرق و المغرب فیتم حجة الله علی الخلق حتی لا یبقی أحدٌ علی الارض لم یبلغ الیه الدین و العلم ثم یظهر القائم ویصیر سیألنقمة الله و لسخطه علی العباد لأن الله لا ینتقم من العباد الله الا بعد انکارهم حجته» به زودی شهر کوفه از مؤمنان خالی می شود، و علم از این شهر رخت می بندد،(منظور از علم در اینجا علم دینی و معارف دینی بوده است.) همان گونه که مار به سوراخ خود می رود علم هم از این شهر رد می شود و به جای دیگر می رود. علم از شهر کوفه میرود و در شهری ظاهر می شود که به آن قم می گویند. شهر قم معدن علم و فضیلت می شود، مستضعفی در دین نمی ماند که حق به او نرسد، علم از قم به سراسر دنیا می رسد و دنیا را روشن می کند، حتی خانم هایی که در خانه ها پشت پرده ها هستند،از علم و دین و فضائل انسانی آگاهی پیدا می کنند. این مطلب نزدیک ظهور صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار می گیرد.از شهر قم حق و حقیقت و علم به سراسر دنیا می تابد در مشرق و مغرب، حجت خدا بر مردم تمام می شود،و مردم حق و باطل را می شناسند. به حدی دین و علم گسترش پیدا می کنند که در هیچ جا فردی پیدا نمی شود که علم به او نرسد. بعد از آنکه حق به مردم رسید، حضرت صاحب الامر ظهور می کند.
با توجه به این دو روایت، بخشی از زمینه سازی ظهور از قم و علوم دینی که از این شهر می جوشد و به سراسر دنیا ارسال می شود صورت می گیرد.
فضیلت شیعیان در عصر غیبت
روایت دیگری از امام موسی بن جعفر (علیه السلام)، برای اینکه ما قدر زمان خود را بشناسیم؛ همین جلسه ای که به عشق امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) با هم بحث می کنیم از ارزش بالایی برخوردار است، بیت شعری درباره ی امام زمان(علیه السلام) که از ذهن و فکر و قلب ما تراوش می کند را بسیار با ارزش بدانیم.
از امام موسی کاظم(علیه السلام) سوال شد که؛ آیا شخصیتی که جهان را از دشمنان خدا بر می کَند و زمین را پر از عدل و داد می کند شما هستید؟
امام می فرمایند: من به حق قیام می کنم اما آن کس که جهان را از ظلم پاک می کند و ضعفا را بر جهان حاکم می کند و به غم ها پایان می بخشد؛ او پنجمین فرزند من است. غیبت او طولانی می شود، عده ای ثابت قدم می مانند، عده ای شک می کنند. امام در ادامه می فرمایند:«طوبی لشیعتنا المتمسکین بحبنا» مصداق این قسمت از روایت همین جلسه ای ست که امروز برگزار شده است، خوشا به حال شیعیان ما، ما را دوست دارند، به محبت ما تمسک می جویند، به خاطر ما کار خیر انجام می دهند، به عشق ما شعر می گو یند. امام در ادامه می فر مایند: « فی غیبة قائمنا الثابتین علی موالاتنا و البرائه من اعدائنا»، در زمان غیبت امام زمان، علاوه بر اینکه بر دوستی و ولایت پذیری نسبت به ما ثابت قدم هستند، از دشمنان ما هم بیزار هستند.«اولئک منا و نحن منه» آنها از ما هستند و ما از آنها هستیم.«قد رضوا بنا ائمه» آنها خوشحال هستند که ما امام و پیشوای آنها هستیم.«و رضینا بهم شیعه» ما هم راضی هستیم که اینها شیعه و دوستدار ما باشند.«طوبی لهم» خوشا به حال این شیعیانی که با این صفات در عصر غیبت زندگی می کنند.«هم و الله معنا فی درجتنا یوم القیامة» به خدا سوگند این شیعیان محب ما و بیزار از دشمنان ما، در روز قیامت، هم درجه ما هستند، شأن و مقام آنها در روز قیامت با ما برابری می کند. توجه داشته باشید که اهل بیت چه قدر دوستداران خود را دوست دارند، و بدانیم که محبت ما نسبت به امام زمان(علیه السلام) محبت دو سویه است، امام هم شیعیان و دوستداران خود را دوست دارند، ایشان به تمام انسانیت و انسان ها علاقه دارند، او از مادر نسبت به فرزند مهربان تر است، در روایات می فرمایند شما که دچار تب می شوید ما هم تب می کنیم، محبت بین انسان ها با امام دو سویه است و اینطور نیست که فقط ما امام را دوست داشته باشیم، و آنها به یاد ما نباشند. ایشان در نامه ای که به مرحوم شیخ مفید(رحمة الله علیه) نوشتند می فرمایند: به خدا قسم اگر ما یاد شما را در دل زنده نگه نمی داشتیم دشمنان، شما را نابود می کردند و از پا در می آورند، ما همیشه به یاد شما هستیم، یاد شما را همیشه در دل زنده نگه می داریم. پس هرگز اینطور نیست که امام نسبت به حال دوستداران و شیعان خودشان بی توجه باشند، امام زمان همه را دوست دارند، مثل یک مادر مهربان نسبت به فرزند صغیرش است. ما هم در این مکان آمده ایم که بگوییم؛ امام زمان ما شما را دوست داریم، آمدن ما نشانه ی از عشق و محبتی است که ما نسبت به حضرت بقیه الله الاعظم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) داریم.
اولین خطبه ی امام زمان بعد از ظهور
امام زمان(علیه السلام) بعد از ظهورشان در مسجد الحرام خطبه ای را ایراد می کنند که در این قسمت از صحبت می خواهیم به بیان سخنان حضرت در این خطبه بپردازیم. در روایت آمده است که بعد از مرگ خلیفه، امام که در مکه هستند به مسجدالحرام می آیند و به رکن خانه خدا تکیه می زنند و اولین سخرانی خود را آغاز می کنند و موضع خود را به جهانیان اعلام می کنند.
در کتاب موعود نامه که کتاب بسیار ارزشمندی است درباره ی نحوه ی ظهور حضرت آورده اند که؛ حضرت وارد مکه می شوند و دو رکعت نماز رو به قبله و پشت مقام ابراهیم(علیه السلام) به جا می آورند، و پس از دعا به درگاه خداوند، نزدیک خانه ی کعبه می روند، و با تکیه بر حجرالاسود رو به جهانیان کرده، و نخستین خطبه ی تاریخی خود را انشاءالله اینگونه آغاز می کنند؛ پس از حمد و سلام و صلوات بر پیامبر اعظم و خاندانش می فرمایند: " ای مردم! ما برای خداوند از شما یاری می طلبیم و کیست که مرا یاری کند؟ آری ما خاندان پیامبرتان محمد مصطفی(صل الله علیه و آله) هستیم وسزاوارترین و نزدیک ترین مردم نسبت به خدا و ایشان. هر کس با من در رابطه با آدم محاجه کند من سزاوارترین مردم نسبت به او هستم، و همین طور راجع به نوح(علیه السلام) و ابراهیم(علیه السلام) و محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) و دیگر پیامبران و کتاب خداوند، که به هر کدام از مردم اُولی هستم، مگر خداوند متعال در کتابش نفرموده است«به راستی خداوند، آدم ونوح و خاندان ابراهیم وخاندان عمران را بر جهانیان برگزید و بعضی از آنها از برخی دیگرند و خداوند دانا و شنواست». من بازمانده ی آدم( علیه السلام)، و ذخیره ی نوح(علیه السلام)، و برگزیده ی ابراهیم(علیه السلام)، و عصاره ی وجود محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) هستم. هر کس با من درباره ی سنت رسول خدا محاجه کند من سزاوارترین مردم نسبت آن هستم، هر کسی امروز کلام مرا می شنود به خداوند متعال قسم می دهم که به غایبان برساندو به حق خداوند متعال و حق رسول گرامی اش و حق خودم، از شما می خواهم که به ما رو کنید، که حق خویشاوندی با رسول خدا بر گردن شما دارم؛ شما ما را یاری کنید و در مقابل آنها که به ما ظلم می کنند حمایت کنید که اهل باطل به ما دروغ بستند، از خدا بترسید و خدا را درباره ما در نظر داشته باشید و ما را خوار نکنید، ما را یاری کنید تا خداوند متعال شما را یاری کند." سپس حضرت دست هایشان را رو به آسمان بلند می کنند و با دعا و تضرع این آیه را تلاوت می کنند، «أمن یجیب المضطر اذا دعا وََ یکشف السوء».
این اولین خطبه ی حضرت که در خانه خدا و در برابر مردمی که آنجا هستند ابراز می کنند چندین مرتبه حضرت در این خطبه می فرمایند ما را یاری کنید،(توجه کنید که حضرت در ابتدای خطبه یک بار و در انتهای آن هم دو بار از مردم می خواهند که ایشان را یاری کنند.) اما کسی می تواند حضرت را یاری کند که ایشان را در عصر غیبتش یاری کرده باشد.
پیروی از ولایت فقیه و رهبری لازمه ی اطاعت از امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
ما چگونه می توانیم حضرت را یاری کنیم که وقتی آقا ظهور کردند هم انشاءالله در خدمت ایشان باشیم؟ به نظر بنده اولین مطلبی که ما باید رعایت کنیم این است که به فرمایشات ایشان توجه کامل داشته باشیم و مهم ترین توصیه حضرت این است که در عصر غیبت پیرو فقیه باشید«فاما من کان من الفقها صائنا لنفسه حافظا لدینه مخالفا لهواه مطیعا لامر مولاه فللعوام ان یقلدوه و ذلک لا یکون الا لبعض فقهاء الشیعه لا کلهم»(هر کس از فقها که نگهدارنده ی نفس خود،نگهبان دین خود،مخالفت کننده با هوی و هوس خود،فرمانبردار فرمان خداوند خود باشد؛پس، بر مردم است که از او پیروی کنند. این ویژگی ها وجود ندارد،مگر در برخی از فقیهان شیعه، نه در همه ی آنها.) پیرو اسلام شناس باشید؛ پیرو فقیه عادل امروز حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(حفظه الله تعالی) باشید. این اولین وظیفه ی ما است که راه راست را گم نکنیم، سر خود فتوایی ندهیم، گوش به فرمان مقام معظم رهبری باشیم، چون خود حضرت صاحب الامر در عصر غیبت ما را به فقیه جامع الشرایط ارجاع دادند.
تفکرات انجمن حجتیه و انتظار منفی
دومین کاری که باید انجام دهیم این است که توجه ویژه داشته باشیم به انجام دستورات دینی، منتظر به کسی می گویند که برای ظهور زمینه سازی کند؛ نه مثل انجمن حجتیه که می گوید باید بگذاریم ظلم در جامعه زیاد شود، اینها با امام و مقام معظم رهبری دشمنی دارند، با هر کسی که قصد اصلاح داشته باشد آنها به دیده ی بغض نگاه می کنند. تفکر آنها این است که وقتی ظلم فراگیر شد آنوقت حضرت ظهور می کنند، یعنی مسلمانان هم بی دین، خلافکار و ظالم شوند. اگر این طور است پس قرآن برای چه کاری است؟! پس تکلیف این جمله که "حلال حضرت محمد(صلوات الله علیه) تاقیامت حلال، و حرام وی تا قیامت حرام است" چه می شود؟! انتظار منفی که اینها دچارش شده اند باعث شد که در زمان طاغوت هر کسی که برای اصلاح جامعه کاری انجام می داد را به ساواک معرفی می کردند. اینها با حکومت اسلامی مخالف هستند و با امام خمینی(رحمة الله علیه) هم دشمنی می کردند، ضربه های سختی به اسلام زده اند وهمچنان در پی آسیب رساندن به اسلام هستند. تفکر درست همان است که بنیان گذار انقلاب اسلامی فرمودند و مقام معظم رهبری هم آن را بیان می کنند.
متنبی کیست؟
همان طور که ما نبی داریم، متنبی هم داریم. متنبی یعنی کسانی که به دروغ ادعای پیامیری کردند. ما اگر صد و بیست و چهار هزار پیامبر از طرف خداوند داریم، صدها هزار متنبی داریم. کسانی که ادعای پیامبری کردند همه عالم و آگاه بودند، یکی از افرادی که ادعای پیامبری کرد سامری بود. سامری انسان آگاهی بود؛ او جبرئیل را می شناخت، حتی اثر پای جبرئیل را هم می شناسد.
یک مهدی موعود و هزاران مهدی دروغین
همین طور اگر یک مهدی موعود داریم و جهان منتظر اوست هزاران مهدی دروغین داریم. چون مهدویت یک اصل و پایه است دین سازی و مهدی های دروغین زیاد هستند، و دلیل دیگری که دین سازی زیاد است این مسئله است که، مهدویت یک حقیقت است و جهان هم به این باور رسیده است که مهدی موعود وجود دارد. امروزه در زندان های ایران افراد بسیاری پیدا می شوند که ادعای امامت کرده اند و افراد زیادی را گمراه کرده اند.
در آخر به شما پیشنهاد می کنم که هر صبح وقتی از خواب بیدار می شوید اولین کاری که انجام می دهید سلام به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) باشد.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاتة

چاپ این نسخه درجه: 1.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 1 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.