سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

ملاک های حضرت زهرا(سلام الله علیها) در زندگی

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 469 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1390.11.27
 
سخنرانی امام جمعه بافت حاج آقا ابراهیمی در خوابگاه دخترانه دانشگاه مورخ 90/2/7
ملاک های حضرت زهرا(سلام الله علیها) در زندگی
http://yascms.ir/emam/ebrahimi2.png

بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت زهرا(سلام الله علیها) الگوی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می فرمایند« ان لی فی ابنته رسول الله اسوة حسنا» اسوه من در زندگی دختر پیامبر حضرت زهرا(سلام الله علیها) است. ممکن است کسی سئوال کند که زمان امروز با هزار و چهارصد سال پیش خیلی تفاوت کرده است، حضرت زهرا(سلام الله علیها) در دنیای کوچکی زندگی می کردند، اما امروزه دنیا به پیشرفت های بسیاری دست یافته است و ما چگونه می توانیم با ملاک های زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) که مربوط به هزار و چهارصد سال قبل است زندگی نماییم؟ جواب سؤال این است حضرت زهرا(سلام الله علیها) با ملاک هایی زندگی کردند که هر کدام از ما با این ملاک ها زندگی نماییم خوشبخت و سعادتمند می شویم، تفاوتی بین این زمان و آن زمان از لحاظ ملاک ها نیست، مثلا در باب ازدواج، جوان امروز تصمیم به ازدواج می گیرد اما شرایطی را برای ازدواج در نظر می گیرد که ازدواج را بسیار مشکل می کند و جوان امروز برای ازدواج باید صاحب تحصیلات بالا، خانه، ماشین، و شغل پر درآمد باشد در حالیکه در زمان گذشته ملاک ها چیزهای دیگر بودند.
ملاک های حضرت زهرا(سلام الله علیها) برای ازدواج
زمانی که امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) به خواستگاری حضرت زهرا(سلام الله علیها) آمدند پیامبر فرمودند دخترم زهرا جان، علی(علیه السلام) به خواستگاریت آمده آیا با این ازدواج راضی هستی؟ حضرت زهرا(سلام الله علیها) یک جمله فرمودند و همان جمله یک ملاک گردید سؤال فرمودند پدرجان آیا خداوند به این ازدواج راضی است ؟ این جمله می شود ملاک زندگی ما، خداوندی که ما راخلق نموده مصلحت کار ما را بهتر می داند، حضرت زهرا(سلام الله علیها) به این نکته توجه کردند آیا با این ازدواج سعادت و خوشبختی اش بر اساس فطرت، بر اساس آنچه که خداوند قرار داده است صورت می گیرد یا نه. رضایت الهی یک ملاک شد و هر فردی که این ملاک را در زندگی امروزش بکار گیرد خوشبخت می شود، اگر امروزه هم در ازدواج رضایت الهی باشد خوشبخت می شویم.
انفاق در زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها)
مطلب دوم: فرزندان حضرت زهرا(سلام الله علیها) بیمار بودند پیامبر به منزل دخترشان آمدند و فرمودند برای سلامتی بچه ها نذر کنید، حضرت زهرا(سلام الله علیها) نذر نمودند که بیماری بچه ها بر طرف گردد و سه روز را روزه بگیرند. در همین حین امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) نزد یهودی به نام شمعون رفتند و عرض کردند آیا حاضرید دختر پیامبر برای شما کار کند مقداری پشم به ما بدهید تا نخ ریسی کنیم و در عوض آن به ما جو بدهید قبول کردند هم پشم دادند هم جو ، حضرت زهرا(سلام الله علیها) مقداری جو را آسیاب کردند و برای ادای نذرشان همه ي اهل خانه روزه گرفتند بعد از نماز مغرب و عشاء خواستند افطار کنند که فقیری در خانه شان را زد و گفت من فقیر مسلمانی هستم که نیاز به کمک دارم امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) با شعر گفتند که بخل چیز بدی است و سخاوت چیز خوبی است، حضرت زهرا(سلام الله علیها) هم جواب دادند سخاوت خوب است و با بچه ها به علی (علیه السلام) اقتدا نمودند و غدای خود را بخشیدند و با آب افطار نمودند، روز دوم خواستند افطار کنند بچه یتیمی درب منزل آنها آمد امیرالمومنین علی(علیه السلام) فرمودند زهرا جان یتیمی درب منزل ما آمده است و نیاز به کمک دارد و ما وظیفه داریم به یتیمان رسیدگی نماییم و حضرت زهرا(سلام الله علیها) در باب یتیم نوازی جواب دادند و باز افطار خود و بچه ها را بخشیدند ایثار در آن زمان ملاک بود امروز هم ملاک است بخل در آن زمان بد بوده است امروز هم بد است، در آن روز اهل بیت پیامبر می توانستند دونان را ببخشند ولی همه ي اهل خانه غذای خود را بخشیدند حتی خدمتکار حضرت زهرا(سلام الله علیها) زیرا همه ي اهل خانه می خواستند اهل انفاق باشند و نکته دیگر که مد نظرشان بود این بود که فردی برای کمک درب منزل آنان آمده است جای دیگری نرود و عرق شرم بر پیشانیش ننشیند، در روز سوم می خواستند افطار نمایند اسیر غیر مسلمانی درب منزل آنها آمد علی(علیه السلام) فرمودند فاطمه جان بنده خدایی برای کمک آمده است و وظیفه ي انسانی حکم می کند کمکش نماییم و با اینکه بچه های حضرت زهرا(سلام الله علیها) از گرسنگی بر خود می لرزیدند همه ي اهل خانه غذای خود را بخشیدند.
انجام کار فقط برای رضایت الهی
دنباله ي آن قصه را قرآن این گونه بیان کرده است « انما نطعمکم لوجه الله» این یک ملاک شد برای زندگی ما، هدف اهل بیت پیامبر فقط کسب رضایت الهی بود و بس. « انما نطعمکم لوجه الله» ما برای رضایت الهی بخشش نمودیم « لا نرید منکم جزُِا و لا شکورا» ما برای خداوند تبارک و تعالی انفاق نمودیم و پاداشی در قبال آن نمی خواهیم و این یک ملاک و الگوی جهانی است. خدمت به یتیمان و فقیران همیشه خوب بوده است و تا قیامت هم خوب خواهد بود، ملاک هایی در زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) وجود دارد اگر کسی بخواهد خوشبخت و سعادتمند گردد در زندگی باید بر اساس الگوهای زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) عمل نماید، امیر المؤمنین علی (علیه السلم) می فرمایند زهرا(سلام الله علیها) هیچ وقت در زندگی مرا ناراحت نکردند من هم هیچ گاه زهرا را ناراحت نکردم، خوب زندگی کردن، خوب همسر داری نمودن از ملاک های زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) بود، اگر کسی ملاک های حضرت زهرا(سلام الله علیها) را در زندگی الگو قراردهد خوشبخت و سعادتمند می گردد .
پرسش و پاسخ
1- خواندن صیغه موقت بین دختر وپسر بدون اذن پدر چه حکمی دارد؟
اولا صیغه موقت اصلا به صلاح نیست، ثانیا صیغه موقت بدون اذن پدر اشکال دارد بهتر است در این گونه موارد عاقلانه فکر کنیم و تصمیم بگیریم و معایب این عمل را در زندگی آینده بسنجیم .
2- در شرایطی که پدر فوت کرده باشد و دختر به سن 18 سالگی رسیده باشد آیا بدون اذن مادر می تواند صیغه یا ازدواج نماید؟
در صورتیکه پدر فوت نموده باشد اختیار دختر بر عهده پدر بزرگ پدری می باشد و برای امر ازدواج اذن پدر بزرگ لازم است و بعد از پدر بزرگ مادر، برادر ، عمو ،دایی می توانند این اجازه را بدهند اما در ازدواج ملاک این است که ازدواج با رسم و رسومات و خواستگاری با حضور بزرگترها انجام گیرد تا مشکلی بوجود نیاید.
3- در وضو گرفتن شستن آرنج باید چگونه باشد؟ زمانی که می خواهیم آرنج را بشوییم آب ریختن ملاک نیست ملاک این است که دست بصورت کامل تا آرنج شسته شود.
4- در کشیدن مسح می توانیم دستمان را دوباره خیس نماییم؟مسح کشیدن باید با آب وضو انجام گیرد.
5- در وضو سه بار شستن صورت اشکال دارد؟ شستن صورت برای بار اول واجب، برای بار دوم جایز و بار سوم اشکال دارد.
6- حکم دانشجویی که دائم در رفت و آمد است چیست ؟ بستگی به نظر مرجع تقلید شخص دارد
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاتة

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.