سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

اسامی خاص حضرت زهرا(سلام الله علیها)

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 1604 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1390.12.01
 
سخنرانی امام جمعه بافت حاج آقا ابراهیمی در نماز جماعت مغرب و عشاء در مسجد امام محمد باقر(علیه السلام) مورخ 90/2/19
اسامی خاص حضرت زهرا(سلام الله علیها)
http://yascms.ir/emam/ebrahimi2.png

بسم الله الرحمن الرحیم
اسم خوب،نشان شخصیت خوب

ایام متعلق به فاطمه زهرا(سلام الله علیها) است، چند کلامی را درباره ي حضرت زهرا(سلام الله علیها) عرض می نمایم. در روایات برای حضرت زهرا(سلام الله علیها) 9 اسم ذکر شده است، بعضی از اسامی حضرت زهرا(سلام الله علیها) عبارتند از: فاطمه، زهرا، محدثه، بتول و اسامی دیگر، شاید این سؤال مطرح شود چرا این تعداد اسم برای حضرت زهرا(سلام الله علیها) انتخاب شده است؟ پاسخ این سؤال این است که اسامی نشانه شخصیت انسان هستند،اسم خوب، نشان شخصیت است، اسم خوب در شخصیت انسان تأثیر گذار است، در روز قیامت ما را با فامیل صدا نمی زنند و هر فرد را با اسم صدا می زنند،در قیامت بعضی از افراد به دلیل اسامی بدی که دارند خجالت می کشند، به اسم مورد خطاب قرار گیرند.
بهترین نام ها، نام های پیامبران و معصومین
توصیه شده است اسم خوب برای فرزندانتان انتخاب نمایید و بهترین نام ها، نام های پیامبران و ائمه است، بهترین اسامی، اسامی محمد، علی، فاطمه و زهرا است این اسامی هرگز کهنه نمی شوند، همیشه تازه هستند، اما بعضی از اسامی در طول سالیان کهنه شده و دیگر تازه گی اول را ندارند، این حقیقتی است که خداوند متعال قرار داده است. در زیارت جامعه کبیره می خوانیم«فما اُحلی اسماءکم» اهلا به معنای شیرین است. نکته اول برای نامگذاری این است که اسامی خوب انتخاب گردند، متأسفانه بعضی از خانواده ها خودشان اسامی خوبی دارند اما برای فرزندانشان اسامی خوبی را انتخاب نمی کنند، خانواده ها باید بدانند که هر چیز نو، دلیل بر خوب بودن نیست و اسامی نو،به دلیل نو بودن خوب نیستند، اسامی اهل بیت از آسمان انتخاب می شد یعنی خداوند تبارک و تعالی اسامی آنها را انتخاب نمود،نکته دوم:حضرت زهرا(سلام الله علیها) چرا نُه اسم دارند علت این است که هر اسم اشاره به یک بُعد شخصیتی دارد به عنوان مثال اسم علی ابعاد شخصیتی علی را می توان در این اسم مشاهده نمود و انتخاب اسامی با واقعیت هایی که در فرد وجود داشته است صورت می گرفته است.
یکی از ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(سلام الله علیها)شفاعت شیعیان در روز قیامت
اسامی حضرت زهرا(سلام الله علیها) اشاره به شخصیت حضرت زهرا(سلام الله علیها) دارد، پیامبر از حضرت علی(علیه السلام ) پرسیدند علی جان می دانی چرا اسم فاطمه را برای زهرا انتخاب کردند؟ امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) فرمودند«لما سَمیتَهُا یا رسول الله»پیامبر فرمودند:این اسم اشاره به شفاعت حضرت زهرا(سلام الله علیها) دارد، یکی از ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(سلام الله علیها) این است که در روز قیامت از شیعیان خود شفاعت می کنند، حدیث داریم که روز قیامت همان گونه که مرغ، دانه های سالم را از دانه های ناسالم جدا می کند و آن دانه ای را که خوب است جدا می کند روز قیامت،حضرت زهرا(سلام الله علیها) شیعیان خود را از بین غیر شیعیان جدا می کند.
نام حضرت فاطمه(سلام الله علیها) یعنی نجات دهنده از آتش
اسم فاطمه«فُطمت هی محبیها من النار» در جای دیگر فرمودند«فُطمت هی شیعتها من النار» چون فاطمه از فُطمه به معنای جلوگیری کننده است، یعنی وجود مقدس حضرت زهرا(سلام الله علیها) از آتش جلوگیری می کند، حضرت فاطمه(سلام الله علیها) خودشان هم از آتش دور هستند و همه شیعیان خود را از آتش دور می کنند، و کلمه فاطمه یعنی نجات دهنده و کلمه فاطمه اشاره دارد به مقام عصمت حضرت زهرا(سلام الله علیها)یعنی هیچ بدی در وجود حضرت زهرا(سلام الله علیها) وجود ندارد.
معنی زهرا یعنی درخشنده
معنای کلمه زهرا،زهرا به معنای درخشنده و تابنده،برای اینکه وجود مقدس حضرت زهرا(سلام الله علیها) نورانی بود و نور بخشی داشت، به ملائکه ي آسمان نورانیت می بخشید، دلها را هدایت می کرد،امروز شما نگاه کنید اگر مردم زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) را مطالعه نمایند، تحقیق و بررسی نمایند هدایت می شوند،اگر اهل سنت بیایند روی زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) تحقیق نمایند،مثلاً چرا یگانه دختر پیامبر قبرشان مخفی است؟ چرا قبر خلفاء مشخص است، چرا یگانه دختر پیامبر با آن عظمت قبرش مخفی است؟ هدایت می شوند، وجود مقدس حضرت زهرا یعنی تابنده و درخشنده.
درخشش و نورانیت صورت مبارک حضرت زهرا(سلام الله علیها)
برای امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) صورت حضرت زهرا فرق می کرد در صبح زود درخششی خاص داشت،در اواسط روز درخششی دیگر و در هنگام شب این درخشش فرق می کرد.
چادر حضرت زهرا(سلام الله علیها) و مسلمان شدن یهودی
نورانیت و درخشش حضرت زهرا(سلام الله علیها) به قدری تأثیرگذار بود که در این باب داستانی ذکر شده است نقل شده است که روزی امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در طی جریانی چادر فاطمه(سلام الله علیها) را نزد یک یهودی گرو گذاشتند،یهودی چادر فاطمه (سلام الله علیها) را به منزل آوردند و فراموش کردند آن را از منزل ببرند و به دنبال کاری بیرون منزل رفتند شب وقتی خانم یهودی به خانه آمد،مشاهده کرد که تمام اتاق روشن و نورانی شده است، تعجب کرد که این نورانیت از کجاست نزد شوهرش رفت و با تعجب گفت تمام اتاق منزل نورانی شده است، با شوهرش به دنبال نور گشتند، بعد از جستجو شوهر متوجه چادر زهرا(سلام الله علیها)گردید، زن و شوهر یهودی وقتی نورانیت چادر فاطمه(سلام الله علیها) را مشاهده نمودند ایمان آوردند و مسلمان شدند، به همسایه های خود نیز اشاره کردند که بیایند و کرامت دختر پیامبر را مشاهده نمایند که چگونه به برکت چادر حضرت فاطمه(سلام الله علیها) اتاقشان نورانی شده است، معنای کلمه زهرا به درخشنده بودن و نورانیت تعبیر شده است. اما امروزه خانم ها چادر نمی پوشند و بعضی از خانم ها هستند با چادرشان جوانان را از دین خارج می کنند و فساد ایجاد می نمایند،در حالیکه چادر فاطمه(سلام الله علیها) یهودی را مسلمان نمود.
حضرت فاطمه(سلام الله علیها) هم صحبت ملائکه
یکی دیگر از نام های حضرت زهرا(سلام الله علیها) محدثه است، به دلیل اینکه حضرت فاطمه(سلام الله علیها)با فرشتگان و جبرئیل صحبت می کردند و ارتباط داشتند این نام برای ایشان انتخاب شد، چون هر کسی نمی تواند با فرشتگان ارتباط داشته باشد و باید وجود انسان ملکوتی و نورانی باشد.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاتة

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.