سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)والاترین الگو برای اخلاق

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 463 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1390.12.04
 
پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)والاترین الگو برای اخلاق
سخنرانی امام جمعه بافت حجةالاسلام ابراهیمی در جمع پرسنل و خانواده نیروی انتظامی در سالن ارشاد مورخ 90/11/19
http://yascms.ir/emam/ebrahimi1.png

بسم الله الرحمن الرحیم
اخلاق والای پیامبر(صلی الله علیه و آله)در خانواده و اجتماع

میلاد با سعادت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و رئیس مذهب،امام صادق (علیه السلام)،آغاز ولایت حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه) و آغاز غیبت کبری و همچنین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را خدمت همه ی شما تبریک می گوییم.انقلاب ما هر چه دارد از برکت اسلام است،واسلام هم هر چه دارد از برکت وجود،نبی خاتم حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) دارد.چند جمله از اخلاق والای پیامبر(صلی الله علیه و آله) خدمت شما عرض می کنم،خداوند متعال به ما دستور می دهد که پیامبر را اسوه خود قرار دهید،نگاه شما به رسول خدا(صلی الله علیه و آله) باشد،اخلاق پیامبر(صلی الله علیه و آله) با خانواده،فرزندان،و در روابط اجتمایی نرم و ملایم بود«فبما رحمة من الله لنت لهم»قرآن کریم می فرماید:«فلو کنت فضّلاً غلیظ القلب»اگر تو بداخلاق بودی مردم از اطراف تو پراکنده می شدند،علت اینکه مردم جذب اسلام می شدند،شمشیر امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)نبود،بلکه اخلاق والای پیامبر(صلی الله علیه و آله) بود. روزی پیامبر(صلی الله علیه و آله)،برای نمازظرف مسجد حرکت کردند،یک فرد یهودی سر راه ایشان آمد و گفت:طلب بنده را پرداخت کن،وقت نماز گذشت باز هم مرد یهودی پیامبر را رها نمی کرد،اصحاب خواستند این مرد را ادب کنند،پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند،من خودم می دانم چگونه با او رفتار کنم،ایشان به قدری با مرد یهودی مدارا کردند که آن مرد شرمنده شد و شهادتین را بر زبان جاری کرد. در روز فتح مکه سعد بن عباده که پرچم را به دست داشت،گفت:«الیوم،یوم الملحمه و لا مرحمه»یعنی امروز روز کشتار است نه روز مرحمت و بخشش،امروز روز انتقام است،حضرت وقتی از این ماجرا با خبر شدند:گفتند پرچم را از ایشان بگیرید و بگویید:«الیوم یوم المرحمه و لا ملحمه»یعنی امروز روز گذشت است نه روز انتقام، پیامبر(صلی الله علیه و آله) دستور دادند مردم کنار کوه صفا جمع شدند،سپس فرمودند:شما در مورد من چه فکر می کنید؟مردم گفتند ما شما را برادر خود می دانیم و از شما جز گذشت چیزی سراغ نداریم،پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند:من نیز همان حرفی را می زنم که حضرت یوسف(علیه السلام) به برادرانش گفت:بر شما هیچ گناهی نیست و من شما را می بخشم«انتم الطلقا»و هر کسی هم که به خانه ابوسفیان برود در امان است،اخلاق پیامبر(صلی الله علیه و آله) اینگونه بوده است،این نشانه رأفت و رحمت پیامبر بزرگوار است؛هنگامی که مسلمانان در مسجد می نشستند،ایشان هیچ امتیازی برای خود قائل نبودند،مثل برده ها می نشست،با دست غذا می خود،کفشهایش را خود درست می کرد،و واقعا اخلاق والایی داشتند.
سختگیری پیامبر(صلی الله علیه و آله) نسبت به احکام دینی و شرعی
با همه ی این اخلاق والا،نسبت به احکام دین خدا و رعایت آنها،اهل گذشت نبود،با اینکه در مسائل شخصی به پیامبر(صلی الله علیه و آله) توهین می کردند،حضرت گذشت می کردند،در فتح مکه خبر دادند که یک خانمی از اشراف دزدی کرده،او را نزد قاضی آوردند و قاضی حکم کرد که انگشتان او را قطع کنید،به پیامبر اطلاع دادند،جلو این حکم را بگیرد،ایشان آمدند،و فرمودند:شما توقع دارید که من حکم خدا را تعطیل کنم،امت های گذشته اگر نابود می شدند به خاطر این بود که حکم بر ضعفا اجرا می شد،امّا هنگامی که نوبت ثروتمندان می شد جلو اجرای احکام را می گرفتند،این شیوه پیغبر(صلی الله علیه و آله)بود،در مسائل شخصی اهل گذشت است،امّا در اجرای احکام،رأفت و رحمتی نداشتند.
برکات انقلاب اسلامی و شبهات مطرح شده در مورد دین
انقلاب اسلامی ما هم هر چه دارد از برکت رسول الله است،الان ما در زمان غیبت کبری امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)هستیم،از سال 260 که امام حسن عسکری(علیه السلام) به شهادت رسیدند امامت ایشان شروع شد؛هنگامی که خواستند امام حسن عسکری(علیه السلام) را دفن کنند،جعفر کذّاب،عموی امام زمان،خواستند بر ایشان نماز بخواند،مردم دیدند، یک نوجوان پنج ساله از حجره بیرون آمد و گقت عمو،کنار برو، من برای نماز خواندن بر پدرم از شما سزاوار ترم،این اولین بار بود که مردم امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)را زیارت کردند.غیبت کبری صغری امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) از اینجا شروع شد،در این مدت ایشان چهار نفر را به عنوان نواب خاص خود برای هفتاد سال معرفی کردند،بعد از هفتاد سال ایشان به علی بن محمد سمری فرمودند من دیگر نائب خاصی ندارم،از این به بعد مردم باید به نائب عام من که فقیه و اسلام شناس هستند مراجعه کنند.برخی شبهه ها هست که می گوید،مشروعیت ولی فقیه مردمی است،مثل این می ماند که اگر مردم عمر،ابوبکر یا یزید را انتخاب کنند مشروعیت پیدا می کنند،آیا این درست است؟خیر،مردم فقط می توانند بپذیرند یا نپذیرند،امّا شرعی بودن از جانب خداوند است نه مردم، مثل امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)،البته نقش مردم هم بسیار مهم است،اگر مردم امام علی(علیه السلام)را بپذیرند، ایشان می توانند اِعمال امامت کند امّا اگر نپذیرند،نمی تواند،در زمان ما مردم ولایت امام بزرگوار را پذیرفتند وایشان توانستند حکومت تشکیل دهند.بعضی سؤال می کنند،در زمان طاغوت هم مردم نماز می خواندند،روزه می گرفتند،الان هم مردم همه ی این کارها را می کنند،پس تفاوت در چیست؟جواب این سؤال را،امیرالمؤمنین علی(علیه السلام )در یک تعبیری زیبا می فرمایند:«إن هذا الدین کان اسیراً بین یدیّ الاشرار» علی (علیه السلام)را کنار گذاشتند،با کنار گذاششتن امیر المؤمنین علی(علیه السلام)،دین خدا را اسیر کردند،در زمان قبل از امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)مردم نماز می خواندند،روزه می گرفتند،حج برگزار می کردند،امّا دین اسیر بود،امام علی(علیه السلام) ،دین را آزاد کرد.
امام خمینی(ره) و آزاد کردن دین از دست اجانب و دشمنان
یکی از کارهایی که امام بزرگوار ما انجام داد این بود که اسلام ناب را از شرّ طاغوت و اسلام آمریکایی آزاد کرد،امام هم دین ما را آزاد کرد و هم جسم ما را،در زمان طاغوت جهان منهای دین شده بود،امّا کاری که امام کردند این بود،جهان را به سمت خدا حرکت داد،در واقع امام یک پیچ تاریخی جلو بشریت ایجاد کرد،یعنی تمام دانشمندان کفر مردم را به سمت بی دینی حرکت می دادند،امّا امام مردم و جهان را به سمت توحید چرخاند.این انقلاب یک زمینه سازی برای ظهور است.این چاه غیبت که امام در آن قرار گرفته،از ناحیه ی خدا نیست،«غیبته منّا»غیبت از ناحیه خود ماست.جابر بن عبدالله انصاری از پیامبر(صلی الله علیه وآله)سؤال کردند،در زمان غیبت، مردم چگونه از وجود امام بهره می برند؟ایشان جواب دادند:مثل خورشید پشت ابر،شما اهل دانش هستید،می دانید که اگر خورشید نباشد،همه چیز یخ می زند،امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) اینگونه است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)و فراموش نکردن دوستداران خود
یکی از کارها ی بزرگ امام بزرگوار ما این است که ملت ایران،زمینه ساز ظهور ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) هستند،امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)«الامام کالام الشفیق علی ولده الصغیر» «و لا ناسین لذکرکم»ما هیچ گاه شما را فراموش نمی کنیم؛یکی از کارهایی که ما می توانیم برای امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)انجام دهیم،این است که برای سلامتی ایشان صدقه دهیم.صبح که از خواب بیدار می شویم خدمت ایشان سلام دهیم،امام جواب سلام را، نیکوتر پاسخ می دهند،همین ما را بیمه می کند.پرونده ما هفته ای دو بار خدمت ایشان می رسد،کاری نکنیم که ایشان با دیدن آن شرمنده شود.
پیروی از ولایت فقیه
یکی دیگر از کارها،این است که پیرو ولایت فقیه باشیم،در روزهای آینده، انتخابات را در پیش داریم،انشاءالله همه ما حضور پیدا کنیم،حالا چه کسی را باید انتخاب کنیم؟آنچه که برای ما مهم است و نظام ما را حفظ کرده،همان فقاهت است،کسی را انتخاب کنیم که اصل این دین ما،یعنی ولی فقیه را حفظ کند،این برای ما اصل است،یعنی امامت را حفظ کند،چون شیعه می گوید،فقیه باید عادل باشد،عالم باشد،فقاهت در نظام دینی همچون نبوت است،اگر خطایی کند خود به خود عزل می شود و حکمش بی اثر می شود،این وصف عدل+علم است که شیعه را بر دنیا برتری داده و دیگران از آن محروم هستند؛هر کجا دولت مردان ما به حرف ولی گوش ندادند برای ما مشکل ایجاد شد،انشاءالله ما کسی را انتخاب کنیم که حرف و نگاهش به ولایت فقیه باشد.
و السلام و علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.