سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

یادگیری علم در نوجوانی و جوانی

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 755 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1390.12.09
 
سخنرانی امام جمعه بافت حجة الاسلام ابراهیمی در مدرسه راهنمایی پسرانه نهم دی ارزوئیه 90/11/29
یادگیری علم در نوجوانی و جوانی
http://yascms.ir/emam/ebrahimi3.png

بسم الله الرحمن الرحیم
سلطان بودن علم

خداوند متعال در یکی از آیات شریفه می فرماید: « يرفع الله الذين آمنوا منكم و الذين اوتو العلم درجات »روایت هم داریم که «العلم سلطان» اگر بخواهیم در جامعه نقش مهمی داشته باشید و به امور مسلّط باشیم، و منشأ خیر و مایه برکت باشیم، هم برای خود و هم پدر و مادر، دو راه وجود دارد، به تنهایی طی کردن این راهها میسّر نیست،مثل دو بال برای کبوتراست انسانی هم که بخواهد منشأ خیر باشد، و جامعه را پیش ببرد دو مطلب می خواهد «العلم سلطان»علم سلطنت می آورد،انسان را به جایگاه بالا می برد،در زمان طاغوت ما حتّی یک آفتابه هم نمی توانستیم تولید کنیم، در جریان انرژی هسته ای ما را تحریم کرده بودند،امّا جوانان و دانشمندان هسته ای ما دنیا را به حیرت آوردند،اگر می خواهید در جامعه اثر گذار باشید، و بلند آوازه باشید درس بخوانید که این سن خاصی دارد،و همیشه میسّر نیست و حدّ خاصی دارد«العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر»علم در دوران نوجوانی و جوانی مثل نقشی است که بر سنگ می نشانند،در دوران کودکی نوجوانی و جوانی،اگر علم یاد بگیرید مثل نقشی است که در سنگ ایجاد می شود«العلم فی الکبر کالنقش فی الماء»علم در بزرگسالی همچون نقش بر آب است،شما اگر در سنگ شکلی ایجاد کنید، همیشه ماندگار است امّا اگر در کاسه ی آب بنویسید، هنوز ننوشتید پاک می شود،ممکن است بیشتر هم زحمت بکشید، امّا فراموش می کنید،شما اگر بخواهید موفق شوید، علاوه بر درسهای خود کتابهای دیگر را هم مطالعه کنید، اگر زحمت نکشید به جایی نمی رسید،مطالعه کردن، روش دارد.
پیش مطالعه و تکرار کردن دروس موجب پیشرفت علم
ما که در حوزه ی علمیه درس می خواندیم می گفتند، پیش مطالعه داشته باشید،و خیلی مؤثر است، اگر درس فردا را مطالعه کنید80 درصد درس فردا را یاد می گیرید،اگر پیش مطالعه کرده باشید و سؤالها را از کتاب در آورده باشید،همه ی همّ و غم استاد هم همان 20درصد است،امّا اگر پیش مطالعه نداشته باشد بقیه درس را متوجه نمی شوید،یکی از راههای مطالعه همین پیش مطالعه است،در حوزه ی علمیه رسم همین است، فراغت بال، حواس جمع و به استاد توجه می کنند،سر کلاس حواس دانش آموز به معلمش باشد، یک بار درس، امّا تکرار آن 1000 بار باشد، دانشمندان بزرگ ما که به جایی رسیدند، فقط سر کلاس نرفته اند بلکه تکرار کرده اند و زحمت کشیدند،.یک روز ابوعلی سینا به روستایی آمد کتاب همراه نداشت، به صاحبخانه گفت،کتابی برای مطالعه داری به من بدهی؟ صاحبخانه گفت موش و گربه عبید ذاکانی را دارم، گفت اشکال ندارد،فردا صاحبخانه گفت مطالعه کردید؟ گفت آری 40 بار و هر مرتبه،مطلب جدیدی یاد گرفتم،شهید مطهری قبل از اینکه می خواست به کلاس برود،5 ساعت مطالعه می کردند،هرچه بیشتر تکرار کنید حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت تبدیل می شود،روش دیگر که ما در حوزه ی علمیه داشتیم، مباحثه بوده و هست، یعنی دو نفر یا سه نفر با هم می نشینند، یک نفر استاد، بقیه شاگرد و شروع می کنند به حلّاجی کردن درس، که درس برای انسان ماندگار می شود.
همّت و تلاش مضاعف برای رسیدن به درجات والای علمی
هر کسی به جایی رسید نان زحمت کشی خود را می خورد، باید همه چیز را برای علم بدهید،تا علم بخشی از وجودش را به شما بدهد،باید وقت بگذارید، تا پایه های علمی شما محکم تر شود و سالهای آینده بهتر شوید و به همه جا برسید،اگر انسان بخواهد به جایی برسد باید درس بخواند،باید نیّت شما این باشد که آخرین مدارج علمی را طی کنید. روزی پدری دانشمند، از پسرش سؤال کرد، تو می خواهی به کجا برسی؟ پسرمی گوید می خواهم مثل شما شوم، دانشمند گفت: تو به هیچ جا نمی رسی، من که می خواستم مثل امام صادق(علیه السلام) شوم، به اینجا رسیدم، تو که می خواهی مثل من شوی به جایی نمی رسی،باید نیت خود را بالا بگیرید،نیت شما باید این باشد که متخصص شوید،نیت والا داشته باشید،نیت شما این باشد که دانشمند متخصص و چهره ی شاخص دنیا بشوید اگر اینگونه باشد شما خسته نمی شوید. مسئله ی دیگر این است که احترام استاد را داشته باشید، حرمت استاد مثل حرمت پدر و مادر است،بزرگانی را می شناختیم که دست استاد را می بوسیدند،اینها ادب علم آموختن است،مثلاً شما که زیارت امام رضا(علیه السلام) می روید،باید حرمت زیارت را رعایت کنید علم آموزی هم ادب دارد، که باید یاد بگیرید در کنار این علم آموزی، بال دوم هم وجود دارد و آن توجه به خداوند تبارک و تعالی است،علاوه بر تلاش از خدا هم بخواهد با خدا ارتباط داشته باشد، اگر این دونکته که ما به آن می گوییم ایمان آن را رعایت کنید آن وقت می شوید مصداق این آیه« یرفع الله الذین آمنوا منکم اوتو العلم درجات » خداوند متعال مؤمنانی را که اهل علم هستند را در جامعه سرفراز می کند، مثل حضرت امام(ره) شهید مطهری،شهید بهشتی، این افراد چهره های درخشان علم و ایمان هستند،انشاءالله این دو نکته ای که گفتم با تمام وجود در قلب و ذهن خود به یادگار بسپارید و برای بنده هم دعا کنید.
پاسخ به سوالات شرعی و دینی
1)حکم سن تکلیف برای پسران؟ 19 سال قمری که کامل شود و سن شمسی 14 سال و6 ماه که مکلف می شود، یعنی به سنی رسید است که خدا عبادات و واجبات او را می پذیرد و عقل او به حدّی رسیده که می داند باید واجبات را انجام دهد.
2)حکم غیبت استاد ؟غیبت کردن از همه حرام است،اما غیبت استاد بدتر است.
3)حکم نماز قضا ؟نمازهایی که از انسان قضا می شود در خواندن قضا فوریت شرط نیست، امّا نباید به تأخیر بیاندازید.
4)حکم وضوی جبیره ای؟اگر آب برای زخم ضرر نداشته باشد،دست را تمیز کرده و وضو می گیریم،امّا اگر ضرر داشته باشد،پارچه را روی محل زخم می اندازیم و وضو می گیریم و روی پارچه دست نمناک می کشیم.
5)نام کتاب حضرت ابراهیم(علیه السلام)؟ صُحُف است، البته هم کتاب حضرت ابراهیم(علیه السلام)را صُحُف می گویند، و هم حضرت نوح(علیه السلام) را.
6)حکم سریع خواندن نماز؟کلمات نماز باید صحیح تلفظ شوند اگر کلمات را صحیح ادا می کند اشکال ندارد، در غیر این صورت اشکال دارد.
7)آیا همه باید از پل صراط عبور کنند؟همه،حتی پیامبران هم باید از آن عبور کنند امّا هنگامی که پیامبران عبور می کنند آتش خاموش است عملکرد انسان در دنیا نشانگر وضعیت او در آخرت است ،صبح که ما از خواب بلند می شویم اعمال ما مشخص می کند که به سوی آتش حرکت می کنیم یا گلستان،دروغ و غیبت، گناه و تنبلی ما را به انداختن در آتش هدایت می کند، امّا کار خوب که انجام می دهیم، ما را به سمت بهشت سوق می دهد.
8)حکم غیبت میّت؟بدتراست شاید گناهش شدیدتر باشد چون آن فرد در دنیا نیست که از خودش دفاع کند.
9)حکم قضا شدن نمازهای واجب؟نماز صبح تا طلوع خورشید،نماز ظهر و عصر تا نزدیک اذان مغرب و نماز مغرب و عشا تا نیمه شب.
10)آیا مسلمانان به جهنم نمی روند؟می گویند شیعه امیرالمومنین علی(علیه السلام) مخلد جاویدان تا ابد در جهنم باقی نمی مانند،امّا این بدان معنا نیست که اصلاً جهنم نمی روند،بالاخره پاک می شود و با شفاعت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) نجات پیدا می کنند.
11)چه کسانی شیعه واقعی امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) هستند؟«کونوا لنا زیناً ولا تکونوا علینا شیناً»امام صادق(علیه السلام) می فرمایند:شما زینت ما باشید شیعه امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) کسی است، که زینت امیرالمؤمنین باشد ،یعنی واجباتش را انجام دهد و محرمات را ترک کند،اهل خیر باشد و وقتی مردم نگاه می کنند گویا شمه ای از امیرالمؤمین علی(علیه السلام) را می بینند.
12)چرا می گویند امام صادق(علیه السلام)رئیس مذهب جعفری است؟امامان دیگر ما فرصت پیدا نکردند احکام دینی را به طور کامل و جامع بیان کنند،امیرالمؤمین علی(علیه السلام) و امام حسن(علیه السلام) را خیلی زود به شهادت رساندند،بیست نفر نبودند که امام سجاد(علیه السلام) را دوست داشته باشند، امام حسین(علیه السلام) را همین طور، تا رسید به زمان امام باقر و امام صادق (علیهم السلام)زیرا در این زمان، بنی امیه و بنی عباس در حال جنگ بودند و فرصت شد که امام صادق(علیه السلام) 12 هزار نفر را تربیت کردند و مسائل دین را بیان کردند که نیاز بود شیعه بداند.
کسی که تمام عمر گناه کند آیا در آخرین لحظه بخشیده شود؟اگر توبه کند بله،امّا ممکن است آن لحظه پیش نیاید.
14)اگر دست جوهری باشد حکم وضو چیست؟ خودنویس اشکال ندارد،امّا خودکار چون جرم دارد اگر به مقداری باشد که آب به پوست دست نرسد اشکال دارد.
اگر فرد در نماز جمعه شرکت نکنید نماز ظهر او چگونه است؟اگر شرکت کنید، دو رکعت نماز جمعه جای 4 رکعت نماز ظهر حساب می شود، امّا اگر بخواهید در خانه نماز بخوانید باید نماز ظهر را 4 رکعت بخوانی و عصر را نیز 4 رکعت.
اولین کسی که قبر امام حسین(علیه السلام)را زیارت کرد،چه کسی بود؟جابربن عبدالله انصاری.
آیا یاران امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) 313 نفر هستند؟ هسته ی اولیه 313 نفر هستند، حلقه اولیه حاکمیت، وگر نه در مراحل بعد گروههای 10هزار نفری هم هستند.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) با چه نوع سلاحی قیام می کنند؟در روایات داریم، که هنگامی که امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) ظهور می کنند، تمام سلاحهای روز از کار می اُفتند و مبارزه با شمشیر واقع می شود.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.