سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

ناسازگاری یکی از عوامل مهم از هم پاشیدگی خانواده

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 543 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1390.12.23
 
خطبه نماز جمعه بافت به امامت امام جمعه حجة الاسلام و المسلمين ابراهيمي مورخ 90/12/19
ناسازگاری یکی از عوامل مهم از هم پاشیدگی خانواده
http://yascms.ir/emam/ebrahimi2.png

بسم الله الرحمن الرحيم
خطبه اول

موضوع بحث هفته گذشته عوامل از هم پاشيدگي زندگي بود مواردی را آسيب شناسي كرديم و آفتهاي زندگي را بيان مي كرديم اميرالمومنين علي(عليه السلام) مي فرمايند«لكل شيء آفة» هر چيزي در اين عالم ممكن است يك آسيب و آفتي داشته باشد. زندگي سالم و خوب، اين بناي رفيع در اسلام اگر دچار آفت شود و اين آفت يا آفات کم کم در زندگي دلسردي بوجود بياورد و كار را بجاي باريكي بكشاند و خداي نكرده زندگي از هم پاشيده شود. برادران، خواهران، جوانان، دختران و پسران عزيزي كه مي خواهند ازدواج كنند يا در آستانه ازدواج هستند يا سالهاي اوليه زندگيشان را مي گذرانند به اين نكات بايد بيشتر توجه كنند راز دوام زندگي چه مي تواند باشد؟ چه باعث شده كه بعضي از زندگيها با دوام و پر ثمر و پربركت بوده است. بركت خداوند بر آن زندگي نازل شده است، حمايت الهي پشت سر آن زندگي بوده است. راز آن چه مي تواند باشد؟ راز همان سازش است كه زن و شوهر با هم بسازند و سازگار باشند.
توافق و سازش در زندگی
كساني هم كه زندگيشان نابود و متلاشي شد راز زندگيشان عدم سازش از طرف زن و مرد است، از طرف پسر و دختر بوده است، اينها نخواستند با هم سازش كنند اگر زن و شوهر عيبي را در زندگي ديدند و به یکديگر پرخاش نكردند، همديگر را تحمل كردند اين معناي سازش است. سازش معنايش اين نيست كه زندگي صددرصد ايده آل باشد، موافق پسر و موافق دختر باشد، زندگي اگر هفتاد درصد توافق و سازش باشد بسيار عالي است، چون دو نفر مثل هم صددرصد و يك جور فكر كنند يك جور زندگي كنند يك جور موافقت با هم داشته باشند نشده و نخواهد شد. مگر اينكه معصوم باشند زندگي بسيار عالي و خوب اين است كه زن و شوهر هفتاد درصد با هم توافق داشته باشند پنجاه درصدش هم طوري نيست. حالا اگر زن و شوهري عيبي از هم داشتند يعني هر كدام به نظرش آمد طرف مقابل عيب دارد نبايد بگويد كه اين مرد، مرد ايده آل من نيست من ديگر نمي توانم با اين بسازم. مرد هم نبايد بگويد اين زن، زن ايده آل من نيست من نمي توانم با او زندگي كنم پيغمبر خدا حضرت محمد (صلي الله و آله و سلم) مي فرمايد: اگر خانم تو يك عيب و بدي داشت فوري زندگي را از هم نپاشانيد با هم توافق داشته باشید. اگر در يك موردي ناسازگاريد و شما خوشت نيامد مورد ديگر خدا قرار داده كه باعث دلخوشي زندگي شما مي شود. به اندك عيبي زندگي نبايد از هم پاشيده شود. بايد توافق باشد، بايد تحمل باشد. زندگي كه اسلام مي خواهد آستانه تحمل آنها بالا برود تحمل پذير باشند و بتوانند یکديگر را درك كنند و از عيوب یکديگر را بگذرند اين اساس زندگي است. اگر زن و شوهري در زندگي به اين راز پي بردند و عيوب یکديگر را پوشاندند، گذشت و فداكاري كردند و همديگر را تحمل كردند رحمت و برکت خدا بر آنها نازل مي شود خدا وعده داده است چون كه خداوند ناسازگاري را دوست ندارد طلاق را خدا مبغوض دانسته است خداوند فرموده است اگر اين زن و شوهر ناسازگار شدند فوري زندگيشان را از هم جدا نكنند يك حكم از طرف زن و يك حكم از طرف مرد انتخاب شود اينها بنشينند با هم صحبت كنند بعد مي فرمايد اگر اين زن و شوهر بخواهند با هم زندگي كنند و با هم توافق كنند خدا آنها را كمك مي كند و خدا از آنها دستگيري مي كند. حرف بنده اين است اگر زن و شوهر قصد زندگي، قصد توافق، قصد تحمل، قصد سازش داشته باشند خداوند در زندگي حتما دست آنها را مي گيرد و رحمت و بركت خودش را بر آنها نازل مي كند اين حرفي كه امروز به محضر شما از آيات و روايات و از آن تجربه و از آن بيانات ناب حضرت امام و مقام معظم رهبري آنچه كه مد نظر بنده بوده است همين كه خدمت شما عرض كردم راز زندگي اين است كه زن و شوهر با هم سازش كنند.
معنای ناسازگاری
بخشي از فرمايشات حضرت امام و مقام معظم رهبري را خدمت شما عرض كنم ببينيد اين بزرگواران چه مطالبي را در اين زمينه فرموده اند. آقا فرمودند كه من يك وقت خدمت حضرت امام رفتم ايشان مي خواستند خطبه عقدي را بخوانند تا من را ديدند گفتند شما بيائيد طرف عقد باشيد ايشان بر خلاف ما كه طول و تفسير مي دهيم و حرف مي زنيم عقد را اول مي خواندند بعد دو سه جمله كوتاه صحبت مي كردند بعد فرمودند من ديدم ايشان پس از اينكه عقد را خواندند رو کردند به دختر و پسر و گفتند اين جمله امام است، اين جمله يك فقيهي است كه در اسلام ذوب شده است يك فقيهي كه سالها آيات و روايات را بررسي كرده است، مشكلات غرب را ديده است، مشكلات خانواده ها را ديده است، فرمودند برويد و با هم بسازيد، من فكر كردم ديدم كه اين همه حرف مي زنيم اما كلام حضرت امام(رحمة الله عليه) در همين يك جمله برويد و با هم بسازيد خلاصه مي شود، سازگاري يعني چه؟ يعني اينكه با همين وضعيت بسازيد اگر عيبي هم ديديد تحمل داشته باشيد صبر داشته باشيد اين معناي سازگاري است گفتم كه نمي شود زندگي را پيدا كني و بدون عيب و نقص باشد. گل بي عيب ذات اقدس خدا است. اگر من عيبي دارم خانواده من عيبي دارند. ما بايد با عيوب یکديگر بسازيم. پسر و دختر هم همين طور است اين کلام مقام معظم رهبري است ، سازگاري يعني چه؟ يعني ما با هر وضعيتي كه هست و پيش آمده است بسازيم خود را به زندگي تطبيق بدهيد، اگر مي توانيد اصلاح كنيد، اصلاح كنيد و اگر ديديد نمي توانيد كاري را انجام دهيد با هم بسازيد. سازشكاري در محيط خانواده جزء واجبات است. اگر ديديد مقصود شما تامين نمي شود مگر با كوتاه آمدن، كوتاه بياييد اين راز زندگي است راز بقا زندگي است. اين معنا، بنده را به ياد حديث گوهرباري از پيامبر اعظم حضرت محمد(صلي الله عليه و آله و سلم) مي اندازد پيغمبر خدا(صلي الله عليه و آله و سلم)مي فرمودند كه زن مثل دندانه شانه است شانه هاي قديمي(شانه هاي چوبي) را ديديد مي فرمودند اگر شانه چوبي كج شده باشد و بخواهيد راستش كنيد مي شكند ولي اگر همينطور از آن استفاده كني مي تواني بهترين استفاده را از آن ببری زندگي يعني سازش، يعني توافق، اگر زن و شوهر پسر و دختر بخواهند همه چيز را زير و رو كنند نمي شود، بخواهد او مثل اين باشد و او هم مثل اين از هر جهت فكر كند، از جهت غذا، از جهت رفت و آمد كه نمي شود بالاخره اينها دو انسان متفاوت با افكار متفاوت و حالا به امر خدا يكي شدند چه چيز اينها را دوام مي دهد سازش مي دهد؟ همان سازش است، همان تفاهم و همان تحمل است، اين اساس زندگي است.
مقام معظم رهبري مي فرمايند: غالبا متلاشي شدن خانواده ها بخاطر همين بي ملاحظه گي ها است، زن رعايت نمي كند، مرد رعايت نمي كند، نسبت به هم پرخاش مي كنند تندي مي كنند طرف مقابلش تندي و خشونت مي كند او هم مي خواهد خشونت كند اگر يك اشتباه كرد و سركشي كرد طرف مقابل نبايد سركشي كند بايد تحمل داشته باشد، اين بقای زندگي است اين مطلبي كه حضرت امام (رحمة الله عليه) و مقام معظم رهبري (حفظه الله)مي فرمودند برويد با هم بسازيد اين اساس زندگي است. از آن طرف يكي از مهمترين عوامل از هم پاشيده شدن خانواده ها عدم سازگاري و سازش نكردن است، عدم تفاهم است، صبر نداشتن و تحمل نداشتن است.
عدم تفاهم و سازش و آثار آخرتی آن
خوب آثار اين بگو مگوها چه مي تواند باشد؟ اين اختلافات چه نتيجه اي دارد؟ نتيجه دنيوي آن كه معلوم است زندگي ها از هم پاشيده مي شود زندگي به سوخت و سوز مي افتد و زندگي جهنم مي شود اين همينگونه تا قيامت ادامه پيدا مي كند و زن و شوهري كه نسبت به هم گذشت و سازش ندارند سازشكار نيستند باعث شدند كه همديگر را جهنمي كنند در جهنم هم دعوا مي كنند شما فكر نكنيد اين عدم تفاهم آثارش منحصر به همين زندگي مي شود يعني در قيامت هم با هم دعوا دارند، زندگي دنيا مثل يک سكه دو رو است اين طرفش ظاهرش دنياست و باطنش آخرت است يعني همين سازش و سازشكاري سعادت مي شود و همين عدم تفاهم همين فحش و فحش كاري، همين جنگ و دعوا باطنش جهنم مي شود. سعد بن معاذ انصاري، مجاهد است وقتي كه از دنيا مي رود پيغمبر خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) با آن عظمت او را تشييع جنازه مي كند بر جنازه اي اين رزمنده دلاور خود رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) نماز مي خواند پيغمبر در تشييع جنازه با سر پنجه انگشتان پا راه مي رود از بس ملائكه آمده چهار طرف تابوت را مي گيرد جنازه را خود آقا پيغمبر در قبر مي گذارد مادر وقتي چنين صحنه اي را مي بيند، بالاي بلندي مي آيد «هنياء لك الجنه» مادر بهشت بر تو گوارا باد چنان عظمتي پيدا كردي كه خاتم انبيا در تشييع جنازه و چهار طرف تابوت تو را گرفت، نماز خواند، به قبر تو را بسپارد آقا فرمودند مه ساكت باش چنان سخت در فشار قبر است كه استخوانهايش در هم فرو رفته است آنچه كه شير خورده از نوك انگشتان پايش دارد بيرون مي زند ساكت باش تو چه ميداني، البته آن موقع آقا نفرمودند بعدا از امامان ما سوال كردند كه چه بود سعد بن معاذ با آن عظمت دچار فشار قبر شد فرمودند در خانه بداخلاق و ناسازگار بوده است اين ناسازگاري چيزي نيست كه فقط منحصر به اين دنيا باشد و تمام شود.
تجسم اختلاف در قیامت
اعمال شبانه روزي ما سازنده قيامت من و شما است تجسم پيدا مي كند واقعيت پيدا مي كند. يا در بهشت «علي سرور موضونه» رو به روي هم مي نشينند و لذت مي برند شادمان هستند يا اينكه خداي نكرده در جهنم هستند. بنده يكي دو تا از آيات كه در باب تجسم اعمال است و انسانهايي كه با هم اختلاف دارند و ناسازگار هستند خدمت شما عرض مي كنم، لااقل اگر به دنياي خودمان رحم نمي كنيم به آخرت خودمان رحم كنيم. اگر از سوخت و سوز در اين دنيا نمي ترسيم از سوخت و سوز در آخرت بترسيم براي خدا حساب كنيم كمتر با هم دعوا کنیم و با هم اختلاف داشته باشيم. وضعيت جهنمي ها را قرآن اينگونه تشريح مي كند توجه بفرماييد « كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَّعَنَتْ أُخْتَهَا حَتَّى إِذَا ادَّارَكُواْ فِيهَا جَمِيعًا» هر گروه كه وارد مي شود طرف مقابل خودش را نفرين مي كند مي گويد خدا لعنت كند اينها بودند كه ما را جهنمي كردند زن و شوهري هم كه با هم اختلاف دارند زن مي گويد خدا اين شوهر را لعنت كند هم خودش را جهنمي كرد و هم من را جهنمي كرد طرف مقابلش كه شوهرش باشد مي گويد خدا لعنت كند اين زن را كه هم باعث جهنمي شدن خودش شد و هم من را جهنمي كرد« كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَّعَنَتْ أُخْتَهَا حَتَّى إِذَا ادَّارَكُواْ فِيهَا جَمِيعًا»هر كدام از جهنمي ها مي آيند طرف مقابل خودشان را لعن مي كنند حتي تا زماني كه همه آنها در جهنم مستقر مي شوند « قَالَتْ أُخْرَاهُمْ لأُولاَهُمْ رَبَّنَا هَؤُلاء أَضَلُّونَا» هر كدام اين گروه به آن گروه مي گويد خدايا اينها باعث گمراهي ما شدند«فَآتِهِمْ عَذَابًا ضِعْفًا» خدايا به اين گروه مقابل كه باعث شد ما جهنمي شويم دو عذاب نازل كن يك عذاب بخاطر اينكه خودش جهنمي شده و يك عذاب هم بخاطر اينكه باعث جهنمي شدن من شده است. اين درخواست را جهنمي ها مي كنند پس معلوم مي شود مشاجره در جهنم است دعوا جايش در جهنم است اختلاف و درگيري جايش در جهنم است ناسازگاري جايش در جهنم است، آنجا هم با هم دعوا مي كنند خداوند بايد قضاوت كند نهايت قضاوت به عهده پروردگار است چون اينها كه در دنيا كوتاه نيامدند، هر كدام مي گويند تقصير تو است او هم مي گويد تقصير تو است او مي گويد تو من را جهنمي كردي بدبخت كردي بچه ام را تو بدبخت كردي زندگي ام را تو بدبخت كردي خودم را بدبخت كردي او هم مي گويد تو باعث بدبختي من شدي اينها يك كدام كوتاه نمي آيند يك كدام سازش نمي كنند، يك كدام بگويد تقصير من هست از اين به بعد من ديگر سكوت مي كنم، من ديگر مسلسل را پر نمي كنم جواب گلوله را مسلسل بدهم من تحمل مي كنم، کسانی كه با هم اينگونه هستند خداي متعال مي فرمايند «قَالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ» این قضاوت است هر كدام از شما دو تا عذاب هم خودتان را جهنمي كرديد و هم ديگري را، اين قضاوت نهايي است. اين نهايت مسير ناسازگاري است. مسير دعوا و اختلاف، مسير كوتاه نيامدن است و اين نتيجه اش است. قرآن هم مي فرمايد« ذَلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ » خداوند دو تا عذاب مي كند، نه اينكه خدا كينه اي داشته باشد مي فرمايد خودتان از همين دنيا فرستاديد اين نتيجه جهنمي شدن و دو عذاب نتيجه اش از همين دنيا است تجسم پيدا كرد « ذَلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ » جلو فرستاده اين دستهاي شما يعني جهنمي بخاطر همين كارهاي خود شماست اينها نتيجه اعمال خود شماست جهنم از بيرون نمي آيد جهنم ساخته و پرداخته من و شما است فكر ما اعمال ما رفتار ما و اخلاق ما است بهشت هم همين است. اين برای جهنمي هاست. بهشتي ها چه؟ «كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ» بخوريد و بياشاميد شما گوارا باد اين آشاميدن اين راحتي اين گوارا بودن نتيجه اش در دنيا بود بخاطر كارهايي كه در آن دنيا انجام داديد.
پس اينها، برادران و خواهران تجسم پيدا مي كند كارها تجسم پيدا ميكند درست است كه بين زن و شوهر كسي نيست اما خداوند هست ملائكة هستند ثبت و ضبط مي كنند نتيجه كارها يا باعث مي شود انسان سعادتمند شود يا خداي نكرده باعث مي شود كه انسان جهنمي شود اميدواريم كه اين درسها را بياموزيم و با دست خودمان گور خودمان را نكنيم، با دست خودمان سعادت و خوشبختي را براي خودمان رقم بزنيم، امام بزرگوار ما، رهبربزرگوار، ما قرآن، پيغمبر ما مي فرمايند زن و شوهر با هم بسازند سازش باعث خوشبختي مي شود باعث بركت و رحمت مي شود.
خطبه دوم
«اوصيكم عبادالله و نفسي بتقوی الله»
انتخابات و مسائل روز و نوروز

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مكرمه را به تقواي الهي دعوت مي كنم، انجام واجبات و ترك محرمات زمينه ساز تقوا مي شود تقوا تفسيرش اين است كه هر كجا خداوند فرموده است باش ما بگوئيم چشم و هر كجا فرموده است نباش بگوئيم چشم، اين عصاره و خلاصه ی تفسير تقوا است اميدواريم كه در تمام حالات زندگي مطيع دستورات خداوند باشيم.
انتخابات مجلس و حضور با شکوه مردم بافت
مناسبتها و مطالبي را كه داريم بطور كوتاه خدمت شما برادران و خواهران مكرمه عرض مي كنم اولين نكته جمعه گذشته مردم ايران اسلامی، استان كريمان و مردم شهرستان بافت واقعا كاري کردند كارستان و دشمن را وادار به عقب نشيني كردند، قلب رهبر و امام و شهدا و ملت واقعا شاد شد. خدا را شكر مي كنيم. جبهه ستایش را بر خاك مي سائيم و شكر خدا بر اين همه نعمت آگاهي تعهد و ولايتمداري مي كنیم، مردم شهرستان بافت شما برادران و خواهران مكرمه با حضور در صندوقهاي اخذ راي بر تارك استان كريمان درخشيديد اگر استان كرمان رتبه دوم را نسبت حضور حداكثري مشاركت كسب كرده است بافت اولين رتبه را در استان كرمان بدست آورده است. در جلسه اي كه در خدمت استاندار محترم بوديم ايشان اعلام كردند شهرستان بافت 84درصد مردم در انتخابات مشاركت كردند رتبه بالا در استان و رتبه دوم در كشور اين واقعا بالاترين افتخار است و خدا را بر اين نعمت شكرگذاريم اين انتخابات چند نكته داشت كه بايد بيشتر به آن پرداخته شود و عظمتها روشن گردد اولا همين حضور حداكثري تمام مردم شهرستان به پاي صندوقهاي راي آمدند و در سرنوشت خودشان مشاركت كردند اين اولين امتياز است حضور حداكثري 84درصد.
آرامش حاکم بر فضای انتخابات
نكته دوم كه بسيار حائز اهميت بود آرامشي كه بر فضاي انتخابات حاكم بود يك مورد توهين و حرف نابجايي مشاهده نشد بايد از همه نامزدها و كانديداها تشكر و قدرداني كنيم، از رؤساي ستادها بايد تشكر كنيم از هواداران بايد تشكر كنيم فضاي شهرستان فضاي تشنج، اختلاف و درگيري نبود، فضای رقابت بود، رقابت سالم همراه با رفاقت بود، خيلي ارزش داشت يعني واقعا دست مريضا، واقعا عزت بود كه به اين حضور حداكثري آنهم با آرامش تمام، بدون درگيري، بدون بگومگوهاي سياسي، همه پاي صندوق آمدند با هر گرايشي كه داشتند بقول معروف اصولگرا، اصلاح طلب همه آمدند دست مريضا، آقا هم كه ديشب اعلام كردند هر كس هم كه راي داده است راي به نظام جمهوري اسلامي داده است به هر نامزدي كه رای داده است در يكي از تعبيراتشان من مي خواندم فرمودند هر كس كه راي داده است در كنار رهبري است معنايش يعني چه؟ اين است كه بعد از اينكه يك نفر برنده شد ما حق نداريم بگوييم چرا تو به فلاني راي دادي؟ حالا كه به فلاني راي دادي از كار بر كنارت مي كنم آن گروه برنده بقول معروف بيايد انتقام بگيرد نه خير راي داده است راي به نظام جمهوري اسلامي داده است به هر نامزدي كه راي داده است به هر نامزدي كه راي داديد گوش بحرف ولي داديد گوش بحرف امام داديد اسلام و كفر هم كه نيست كه بگويي يك طرف اسلام يك طرف كفر، البته عده اي انگشت نما شايد يك مورد آقا چه خبر شده است كفر شده است نه خير نامزدهايي كه شوراي نگهبان تائيدشان كرده است اينها همه صالح هستند تازه آنهايي هم كه تائيد نكرده براي اينكار تائيد نكرده است براي هر پست ديگر آنها مي توانند كار كنند آنها بچه همين مملكت هستند اين فضاي آرام، اين فضاي زيبا و قشنگ، اين حضور حداكثري، اين حلاوت و شيريني، اين عزت و عظمت، اين افتخار خيلي عزت دارد.
شکست دیگری برای دشمنان نظام و اسلام
بخاطر بعضي مسائل ما نيائيم و خرابش كنيم اين حضور حداكثري دشمن شكن مايه وحدت، مايه اتحاد، مايه پيشرفت ما است. يكي از مهمترين آثارش شما ديديد كه فوري دشمن با اين سيلي دمحكمي كه بر صورتش نواخته شد سرسختترين دشمن ما استكبار جهاني آمريكا عقب نشيني كرد اينها كه تا ديروز مي گفتند همه گزينه ها روي ميز ماست تهديد به حمله هم مي كردند در يك سخنراني آقا فرمودند خوب وحشي ها چنين كاري مي كنند تهديد مي كردند تهديد نظامي مي كردند شما در همين سخنراني اخير رئيس جمهور آمريكا اعلام كرد ما گزينه حمله نظامي را از روي ميزمان برداشتيم حالا براي چه اين حرف را مي زند چه اتفاق افتاد؟ بخاطر همين حضور شما بود بخاطر همين راي كه شما داديد اين راي پشتوانه نظام است يعني اي استكبار ما همه هستيم در عين حالي كه سليقه مختلف داريم گوش بحرف رهبر هستیم پا به ركابيم پا به ميدانيم خيلي عظمت داشت و دشمن مجبور به عقب نشيني شد خدا تمام مردم ايران جوانان نوجوانان نسل سومي ها و شما مردم شهرستان را حفظ كند من با زبان نمي توانم از عظمت تينكار از شما بزرگواران تشكر و قدرداني كنم خدا انشاءالله پاداش بلند و با عظمت را نصيب شما بفرمايد كه قلب حضصرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه) را خشنود كرديد.
22 اسفندماه سالروز بزرگداشت شهداء و سالروز تاسیس بنیاد شهید
بيست و دوم اسفند سالروز بزرگداشت شهدا است چون سالروز فرمان حضرت امام خميني(رحمة الله عليه) مبني بر تاسيس بنياد شهيد انقلاب اسلامي در سال 58 است، خداوند حضرت امام(ره) را رحمت كند خدمت در بنياد شهيد واقعا خدمت بسيار ارزشمندي است من به همه عزيزانمان در بنياد تبريك عرض مي كنم كه خدمتگزار خانواده شهدا جانبازان آزادگان هستند و خدا را شكر كنند كه خداوند چنين نعمتي را نصيب آنها كرده است دو سه جمله در باب شهدا از حضرت امام(ره) خدمت شما عرض كنم حضرت امام در يكي از سخنرانيها و پيامهايي كه دادند اين بود كه هر وقت وصيت نامه انسان ساز شهيدي را مي بينم احساس حقارت و زبوني مي كنم بعد در يكي از فرمايشات حضرت امام اين بود كه سفارش مي كردند وصيت نامه شهدا را مطالعه كنيد مي فرمودند پنجاه سال از خدا عمر گرفتيد يكبار هم كه شده است وصيت نامه اين شهدا را بگيريد و مطالعه كنيد مقام معظم رهبري مي فرمايند من هميشه به اين توصيه عمل كردم كه وصيت نامه شهدا را مطالعه كردم در يكي از فرازهاي پيام مقام معظم رهبري و در سخنان مقام معظم رهبري اين است كه ما از خون شهيدان پاسداري كنيم پاسداري از خون شهداي عزيزمان به چيست؟ پاسداري از خون شهدا اين است كه راه شهدا را ادامه دهيم يعني من و شما اگر مسئوليت داريم از بركت خون شهدا داريم و ما وظيفه داريم راه شهدا را در زندگيمان در كارمان انتخاب كنيم در يك فراز ديگر حضرت امام مي فرمايند يا مقام معظم رهبري پاسداري از خون شهيدان احترام به زحمات سي ساله ملت ما در آن است كه روز به روز حركت ما در راه اسلام سريعتر و صحيحتر گردد بيشتر در راه اسلام حركت كنيم و جامعه ما و مردم ما و همه دستگاههاي ما در اعمال و رفتار به اسلام نزديكتر شود اين وظيفه شماست هر روز كه بر ما مي گذرد هم خودمان و هم دستگاهمان را به اسلام نزديكتر كنيم اين معناي تكريم شهدا است.
نوروز و درس توحید شناسی
ما در آستانه نوروز قرار داريم اين سنت بسيار حسنه اي كه در باب نوروز روايات در باب نوروز داريم درسي كه نوروز به ما مي دهد درس توحيد درس خداشناسي در اثبات قيامت و رستاخيز است رواياتي را در اين باب از اهل بيت داريم كه الان فرصت نيست و انشاءالله در خطبه آينده كه به نوروز نزديك مي شويم مفصل خدمت شمت عرض مي كنم اين هفته اي كه گذشت و هفته اي هم كه هنوز ادامه دارد.
اهمیت درختکاری و منابع طبیعی
اهميت درختكاري و منابع طبيعي را بايد متذكر شويم عزيزانمان امروز زحمت كشيدند و بيش از هزار اصل نهال در نمازجمعه توضيح مي كنند ما بياييم هر كدام متعهد شويم در اين شهر يك درختي بكاريم و از آن مراقبت كنيم روايتي را من در روز درختكاري خدمت جمعي از دوستان بودم عرض كردم پيغمبر خدا(صلی الله علیه واله) مي فرمايند اگر قيامت شد و يك درختي دست شما است اگر بتواني اين درخت را بنشان همان لحظه دارد قيامت مي شود اذا الشمس كوّرت زمين از هم پاشيده مي شود قيامت كه مي شود درخت بدرد نمي خورد ما كه همه مي خواهيم بميريم ولي پيغمبر سفارش مي كند درست است دارد قيامت مي شود اگر درختي در دستت است اين درخت را بکارید اگر بتواني بنشاني اينكار را انجام بده اين اهميت درختكاري را مي رساند در خانه خودمان جلوي باغچه خودمان جلوي كوچه خودمان بكاريم پارسال ما جلوي دفتر چند تا درخت آمديم كاشتيم دو روز بعد اين بچه ها آمدند كشيدند و بيرون انداختند حالا كاش آنها را برده بودند اين درختها را كشيده بودند و انداخته بودند شهرداري زحمت مي كشد درختها را مي نشاند بيايند و درختها را بشكنند و بكشند اين كار زشتي است بچه هايمان نسبت به كاشت درخت را تربيت كنيم من بارها به شهردار محترم گفتم همه افتخار مي كنند مي گويند شهرستان بافت درختان كهنسال گردو همه افتخار مي كنيم در محيط شهري شما نگاه كند يك درخت گردم شما نمي بينيد خوب ديگران كاشتند ما خورديم ما هم لااقل بكاريم و ديگران بخورند در تويسركان تمام خيابانهايش درخت گردو است حالا چه مي شود لااقل بعضي از خيابانهاي ما درخت گردو داشته باشد پارسال آقاي شهردار آمدند بلوار جلوي شهدا را آمدند و درخت گردو كاشتند خوب زحمت بكشيد درختكاري كنيم از محيط زيست حفاظت كنيم از آبي كه خدا به ما داده است قدرش را بدانيم بالاخره هر درختي كه كاشته شود پرنده و چرنده و هر كس ميوه اش را بخورد ثوابش مال شما هم هست اين چيزي است كه پيرمردها به ما ياد دادند قديميها به ما ياد دادند مثلا پيرمرد راه نمي تواند برود ولي باز هم درخت مي كارد مي گويي شما كه راه نمي توانيد برويد چرا زحمت مي كشيد مي گويد خوب يك درختي بنشانيم خودمان از ميوه اش استفاده نمي كنيم هر كس استفاده كند يك پرنده اي استفاده كند ثوابش به ما مي رسد اين يك فرهنگ شده است ما اينرا به بچه هايمان ياد دهيم نسبت به درخت بيشتر اهميت بدهند.
جشن نیکوکاری و کمک رسانی به نیازمندان
نكته بعدي در رابطه با جشن نيكوكاري است بالاخره ما ايراني هستيم و خصلتي كه ما ايرانيها داريم اين است كه ما اهل عاطفه ايم در فرهنگ غربي ما كه نرفتيم ولي در روزنامه ها خوانديم مثلا دو نفر كنار خيابان دارند دعوا مي كنند همه مثل حيوان از كنارش رد مي شوند و مي روند يك نفر حاضر نمي شود بين اينها صلح و صفايي ايجاد شود يا از دعواي اينها جلوگيري كند يا مثلا در روزنامه نوشتند دارد جان مي دهد ولي كسي حاضر نيست كمكش كند از سرما دارد يخ مي زند همينجور مثل كلوخ بي احساس و بي عاطفه از كنارش رد مي شوند و او هم دارد جان مي دهد ولي ملت ايران يك ملت با عاطفه است احساس دارد درك دارد درد ديگران دردش است نزدیک عيد است ما براي خانواده خودمان براي بچه هاي خودمان مي خواهيم لباس عيد بخريم كمكشان كنيم ما هم نسبت به ديگران همين احساس داشته باشيم، كسي كه پدر بالاي سرش نيست يتيم است آنكه پدرش سالها از كار افتاده شده است آنكه واقعا توان ندارد خوب ما يك سوزن به خودمان بزنيم و بقول معروف يك جوال دوز به مردم بالاخره همه با مشكلات زندگي دست و پنجه نرم ميكنيم يك قدم هم براي زندگي ديگران برداريم و دل يك بچه يتيم را شاد كنيم و يك غمي را از دل برداريم خدا خيلي دوست ميدارد اين غمخوار بودن را خدا خيلي دوست ميدارد به فكر ديگران بودن را خدا خيلي دوست ميدارد روايت داريم اگر فقير شدي به نهايت فقر يك پولي را پيدا كن در راه خدا انفاق كن دهها برابر همان لحظه خدا به شما انفاق مي كند من تجربه كردم من در مدينه اينرا تجربه كردم هيچ پول نداشتم مي خواستم چيزي بخرم همه اش هزار تومان بيشتر نداشتم يك فقيري آمد من مي خواستم آنجا اين حديث را امتحان كنم يك فقيري آمد و من گفتم خدايا دار و ندارم مال اين باشد حالا ارزشي هم نداشت بعد يك سلامي هم به محضر پيغمبر دادم و من هنوز ده قدم رد نشده بودم ديدم يك نفر آمد مثلا صد تومان، پنجاه هزار تومان هديه اي داد و گفت شما كه مي خواهيد برويد اين هديه مال شماست حالا شما اين انفاق را در زندگيتان انجام دهیدخدا مي گويد بده غني مي شوي شيطان مي گويد نده فقير مي شوي اين را شما در زندگيتان تجربه كنيد خالصانه بدهيد در راه خدا بدهيد در جشن نيكوكاري كمك به فقرا شركت كنيد امور تربيتي را هم در هفته گذشته داشتيد آن هفته انتخابات بود نتوانستيم حرف بزنيم گرامي ميداريم عزيزانمان در امور تربيتي خيلي زحمت مي كشند و هدف اين است كه انسان تربيت شود تنها مدارس هم نمي توانند امور تربيتي هم نمي تواند پدر و مادر ها هم بايد كمك كنند تربيت انسان يك مقوله پيچيده است از قبل از ازدواج بايد به فكر تربيت فرزند بود كه اين خودش بحث مفصلي دارد و من بحث را تمام مي كنم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.