سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سخنرانی امام جمعه محترم در نهمین جشنواره شعر رضوی

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 714 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1388.08.10
 

بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی در نهمین جشنواره شعر رضوی 15/7/88

نقش شعراء دفاع از اهل بیت (علیهم السلام)

بنده در باب نقش شعرای اهل بیت (ع) که درماندگاری مکتب حق و حقیقت و مکتب اهل بیت (ع) دارند چند کلامی را خدمتتان عرض می کنم. به عنوان مقدمه:
هرکجا سلطان بود دورش سپاه و لشکر است
پس چه را سلطان خوبان بی سپاه و لشکر است
با خبر باشید ای چشم انتظاران ظهور
بهترین سلطان عالم از همه تنهاتر است
********
برای آمدنت انتظار کافی نیست
دعا و اشک و دل بی قرار کافی نیست
خودت دعا کن این نازنین که برگردی
دعای این همه شب زنده دار کافی نیست

عالم از برکت فیض حضرت صاحب الامر(عج) و با اجازه حضرت است
همه این عالم از برکت فیض حضرت صاحب الامر (عج) است. مرحوم شیخ رجب علی خیاط می گوید مدتی من مریض شدم بعد دکتر دارو به من تجویز کرد من این دارو را بخورم تا خوب شوم. همین که دارو را بدستم گرفتم که بخورم ملکوت عالم را دیدم و این دارو به زبان آمد و گفت : ای حضرت صاحب الامر (عج) اجازه به من می دهید تا با اجازه شما درد شیخ را آرام کنم . آنوقت فهمیدم که همه چیز به اذن امام زمان (عج) است. حالا چه بدانند و چه ندانند. امیدواریم که امام عصر (عج) از این محفل و مجلس ان شاءالله راضی و خشنود باشند.


http://yascms.ir/emam/sokhan/9.jpg

نقش برجسته شعراء در دفاع از اهل بیت پیامبر(ص)
در باب اول که خدمتتان عرض کردم نقش شعرا در دفاع مکتب اهل بیت (ع) واقعا نقش برجسته ای است. از آن روزی که پیغمبرخدا (ص) در صحرای غدیر مسئله امامت امیرالمومنین (ع) و اهل بیت (ع) مطرح کردند و از آن زمان نقش شعرا و شعرای که مدافع حریم ولایت بودند یک نقش برجسته و واقعا نقش ممتازی شد. در همان جلسه ای که پیغمبر خدا (ص) غدیر را برگزار کردند شاعری است به نام حسان بن ثابت آمد پیش پیغمبرخدا(ص) گفت : یا رسول الله (ص) اجازه می دهید که من این جلسه را و این صحبتهای شما را به شعر در بیاورم. پیغمبرخدا (ص) اجازه دادند و این شاعر شعرش را در باب این حادثه برای مردم در جمع یکصدهزار نفری قرائت کرد. و پیغمبرخدا (ص) تشویقش کردند و گفتند احسن آفرین بر تو . گفت: روح القدس کاملا مدافع تو هست ، تا وقتی که ما را با زبانت یاری می کنی، روح القدس مؤید تو است و کمک حال تو. حضرت نفرمودند روح القدس همیشه مؤید توست وهمیشه کمک حال توست. فرمودند : تا زمانی که بازبانت از ما یاری کنی. چون حسان در زمان امیر المومنین (ع) هیچ دفاعی از امیر المومنین (ع) نکرد. قبلش امتحان خوبی پس داده بود. شعرهایش در تاریخ نقل شده حتی پیغمبر خدا(ص) منبری را درست کرده بودند واین شاعر می آمد در جمع مردم شعرهای خوب خودش را در دفاع از پیغمبرخدا (ص) می خواند ولی به زمان امیرالمومنین (ع)رسید حسان دچار لغزش شد. ما می فهمیم که پیغمبرخدا (ص) این قید را زدند تا زمانی که ما را با زبانت یاری کنی روح القدس موید توست.شعرای بزرگی را من دیشب از کتاب ارزشمند الغدیر مطالعه کردم و یکی از آقایان الغدیر 22 جلدی ترجمه شده را خلاصه کرده در یک جلد و واقعا گزیده از الغدیر، و خیلی عالی ترجمه شده است. اگر شما بگیرید مطالعه کنید بیشتر متوجه می شوید نقش شعرای اهل بیت(ع) در دفاع از مکتب اهل بیت(ع) برای اینکه آن زمان رادیو ، تلویزیون که نبوده کتاب و نوشته جات نبوده، شعرو شاعر مثل شمشیر بران بوده که بر ظالم و طاغوت فرو می رفته، مثل یک تیری بوده به قلب طاغوت ها وبا شعر دفاع می کردند از مکتب اهل بیت (ع) چگونه شعر اثر دارمی شد و همه جا می رفت اینقدر این شعرشان مردمی بود که ساربانان شترهایشان را می خواستند هی کند که تند بروند آواز هدی بخوانند این شعر شعرای اهل بیت(ع) را می خواندند. مادران در خانه وقتی می خواستند آواز بخوانند که بچه هایشان در گهواره خواب بروند، این شعرها را می خواندند. پداران می خواستند وقتی بچه هایشان را خوب تربیت کنند از شعرهای این شعرا را می خواندند. اصلا شعر جزء ذات مردم بود و تاثیر بسیار زیادی داشت از طرفی هجو طاغوت و ظلم و بنی امیه و ظلمهای آل زیاد و آل مروان و بنی عباس از یک طرف بود و از طرفی دفاع از اهل بیت(ع) بود. مخصوصا شاعرهای که جانانه دفاع می کردند از مکتب اهل بیت (ع) با بیاناتشان با قلمشان، خود امام معصوم(ع) می فرمایند: شعر عبدی کوفی را به فرزندانتان یاد بدهید. و همینطور شعرای بزرگی مثل دعبل خزاعی و کمیت اسدی اینها شعرای بزرگ اهل بیت (ع) بودند که همیشه در حال فرار بودند اینطور نبودند زندگی آرامی داشته باشند دعبل خراعی متولد 148 ، متوفای 246 شاعری زیردست و شجاع و مدافع اهل بیت (ع) در اوج مظلومیت آنها



می فرماید: من بیش از 50 سال است چوبه دار، خودم را برپشت خودم حمل می کنم. چون با زبان مبارزه می کرد با ظلم ظالمان و از اهل بیت (ع) دفاع می کردند وحقانیت مکتب تشیع تبین می کردند و دعوت به حق و فضائل ال الله را گسترش می دانند. اهل بیت (ع) هم به آنها صله می دادند، کمکشان می کردند و تایید شان می کردند و اگر لغزشهای هم این شعرای اهل بیت (ع) داشتند با دیده اغماض نگاهشان می کردند اینطور نبود اگر شاعر یک خطای بکند از شاعری بیافتد اگر کوچکترین لغزش در زندگی بکند آن هم انسان است ممکن است خطای داشته باشد ولی اهل بیت (ع) چشم پوشی می کردند تا زمانی که مدافع اهل بیت (ع) بودند. از اینجور شعرها و شعراء دفاع می کردند. یکی از شعرای اهل بیت (ع) به نام کمیت اسدی و یکی دیگر به نام هارون مکفوف ایشان می گوید : من خدمت امام صادق (ع) مشرف شدم . امام به من فرمودند از این شعرهای که برای امام حسین (ع) خواندی برای من هم بخوان . می گوید من شروع کردم برای امام صادق (ع) این شعر را خواندم. امام فرمودند : اینجوری نخوان . آقا چه طوری شعر بخوانم؟ آقا فرمودند: همانطوری که در محفل و مجلس خودتان می خوانید، همانطوری که کنار قبر سیدالشهدا(ع) با آن سوز و اشک و آه می خوانی آن طوری برای من بخوان و وقتی شروع کرد به خواندن امام فرمودند: کسانی که در خانه بودند گفتند بیایند و از شعر این شاعر بهره ببرند. بنابراین اهمیت می دادند خود رسول خدا(ص) به شعر ، به شعر خوب. یک آیه ای نازل شد تعدادی از شعرا گریه کنان آمدند خدمت رسول الله (ص) گفتند که خدای متعال در این آیه ما را سرزنش کرده ، شاعرها را سرزنش کرده « والشعراء یتبعهم الغاون» شعرا کسانی هستند که گمراهان را از آنها بیرون می کنند. این آیه وقتی نازل شد شعرای مدافع پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) ناراحت شدند و آمدند خدمت رسول خدا (ص)، گفتند: خدا ما را مذمت کرده در این آیه . پیغمبرخدا(ص) فرمودند: نه منظور شعرا ، شعرای جاهلیت است که دشمن اسلامند، دشمن قرآنند. اما شعرای که مدافع اهل بیت (ع) و پیامبرنند این آیه را خواندن بر ایشان « الا الذین امنوا و عملوا الصالحات و ذکروالله کثیراً وانتصروا من بعد ظلموا» آیه درباره شما است موقعی که مورد ظلم واقع می شوند به دفاع برمی خیزند. شعرای که بعد از این همه سختی ها می آیند از مکتب اهل بیت (ع) و اسلام دفاع می کنند. این آیه قبل شامل حال آنها نخواهد شد. حتی می بینید که در مراسم منا در مکه شاعری که برای اهل بیت (ع) شعر سروده می آید پیش امام محمد باقر (ع) آقا من برای شما شعر بخوانم امام می فرمایند: امروز که وقت دعا، مناجات و نماز است چگونه می خواهی شعر بخوانی ؟ شاعر می گوید: شعر برای شما و پدر شما سروده ام، در فضیلت اهل بیت(ع) سروده ام وامام فرمود بخوان : شاعر شعر خودش را خواند و امام خیلی تشویقش کردند.
روایتی از امام صادق(ع) داریم که « ما قال قائل شعر حتی یؤید بروح القدس» امام صادق (ع) می فرمایند: هر شعری که در باب اهل بیت (ع) و در باب ما اهل بیت (ع) سروده شود او همواره موید به روح القدس است. خدمتتان عرض شود چون در باب امام هشتم علی ابن موسی الرضا (ع)و شعر رضوی هست من دیگه در باب شاعر امام هشتم امام رضا (ع) دعبل چند کلامی عرض می کنم و مطلب را واگذار می کنم.


http://yascms.ir/emam/sokhan/10.jpg

نقش دعبل در دفاع از مکتب اهل بیت (ع)
دعبل یکی از شعرای اهل بیت (ع) که واقعا همیشه با شعرشان چون شمشیربسیاربُرّان بر علیه دشمنان اهل بیت (ع) بودند و شعر شاعر چون تیری نشسته بر جگر دشمنان خدا بود. دعبل می گوید: من بیش از 50 سال چوبه دار را به پشت خودم حمل می کنم. ایشان شعر مدارس آیات را سرود و برای هیچ کس نخواند و حرکت کرد و آمد مرو پیش حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)، و از آقا اجازه گرفت و شعر خودشان را در محضر امام هشتم (ع) قرائت کند. بعد شعرشان رسید به آنجای که ظلم بر سیدالشهدا(ع) و اهل بیت (ع) بود امام آنقدر گریه کرده بود که از هوش رفت . خادم حضرت به دعبل گفتند که دیگرنخواند . بعد امام به هوش آمدند . گفتند دعبل دوباره شعرت را بخوان ، دوباره دعبل شروع کرد مدارس آیات خواند تا به این جملاتی رسید که مربوط بود به سیدالشهدا(ع) آقا شروع به گریه کردن کرد بعد دوباره همان حالت به حضرت دست داد و خادم حضرت گفتند دیگر این شعر را نخواند. بعد دوباره حضرت وقتی که حالشان بهتر شد گفتند دوباره برایم این شعر را بخوان. امام ده هزار درهم از سکه های که اسم خود حضرت رضا (ع) بود به دعبل دادند و به خانمها گفتند هر کس زیور دارد بیاید بدهد به دعبل . بعد دعبل از حضرت رضا (ع) تقاضا کرد که یکی از پیراهنهای که در آن نماز خواندند و عبادت کردید به من بدهید. امام هم قبول کردند و یکی از پیراهنهای خودشان که خیلی هم با آن نماز خوانده بودند به دعبل دادند.دعبل در ادامه این شعر را خواند
«وقبر ببغداد لنفس زکیه تضمنّها الرحمن فی الغرفات»
در مدارس آیات بیان نمود که بر سر فرزندان حضرت زهرا (س) چه آمده است. حال اشاره کرد به پدر امام رضا (ع) آقا موسی ابن جعفر (ع) قبر شریفشان در بغداد، امام رضا(ع) فرمودند «افلا الحق البیتین بقصیدک» دعبل نمی خواهی که من به این قصیده ات دو بیت اضافه کنم . دعبل گفتند : بله بفرمایید.از خود امام هشتم علی ابن موسی الرضا (ع) است.
« و قبر بطوس یا لها من مصیبه الحت بها الاحشاء بالزفرات»
یک قبری در طوس است که وای از این مصیبت که بخاطر آن از درون نفس گرم و داغ بیرون می آید تا قیامت« الی الحشر حتی یبعث الله قائماً یفرج عنا اللهم والکربات»
دعبل می گوید من سوال کردم قبردر طوس منظورتان کیست؟ چه کسی است که قبرش در طوس است ؟ فرمودند : قبر خودم است و تا قیام قیامت مأمن شیعیان می شود . در شهر طوس مردم به زیارت من می آیند . و شاعر ادامه داد شعرش را و گفت :
«خروج امام لا محاله واقع یقوم علی اسم الله و البرکات»



بعد گفتند که خروج امام زمان (عج) حتما واقع می شود که به اسم خدا و برکت قیام می کند این را دعبل می گوید . امام فرمودند : دعبل می شناسی آن امامی که قیام می کند . گفتند: من می دانم که امامی قیام می کند و دیگر چیزی نمی دانم و اطلاعی ندارم. امام این جمله را فرمود: «یا دعبل نطق روح القدس بلسانک اتعرف من هذا الامام» اصلاً این روح القدس به تو القاء کرده ، اصلا تو این امام را می شناسی ؟ گفتند : نه. امام فرمودند: « ان امام بعدی ابنی محمد و بعد محمد ابنه علی و بعد ابنه الحسن و بعد الحسن ابنه الحجة القائم و هو المستطر فی غیبه المطاع فی ظهوره فیملا الارض قسطاً و عدلاً کما ملئت جوراً و ظلماً وامامتی یقوم فاخبار عن الوقت لقد حدثنی ابی عن آبانه عن رسول الله (ص) قال مثله کمثل الساعه لا یا تیکم الا بغته» آن کسی که مردم منتظر آن هستند اما کی حضرت قیام می کند ؟ مثل کسی است که بگویید قیامت کی اتفاق می افتد. کسی از وقوع قیامت خبر ندارد. اگر کسی زمان ظهور را تعیین کند دروغ است . بعد امام فرمودند : پدرخودم از رسول خدا (ص) روایت می کند. مثل امام زمان (عج) مثل وقوع قیامت است. «لایاتیکم الا بغته» راجع به قبر خودشان فرموند وقتی سوال کرد دعبل این قبر مال کیست؟ فرمودند:«ولا تنقضی الایام و اللیالی حتی تصیر طوس مختلف شیعتی و زوّاری» قبر مال من است و ایام و روزگار نمی گذرد تا اینکه در شهر طوس و مشهد امروز محل اجتماع زوار و شیعیانم می شود. « الا فمن زارنی فی غربتی بتوس کان معی فی درجتی یوم القیامة مغفوراً له»هر کس مرا زیارت کند در غربتم در شهر طوس او هم درجه من است در روز قیامت. ببینید شعر چه تاثیری می گذارد. دعبل حرکت کردند از مرو و آمدند به طرف قم دزدان حمله کردند به قافله دعبل و هر چی دار و ندارشان بودغارت کردند. لباسی که حضرت رضا (ع) داده بودند و پولهای که داده بودند همه را بردند. بعد دعبل خیلی ناراحت و غم زده ، مخصوصا از لباس حضرت رضا (ع) بودند و نشسته بود که یکی از دزدها ازیکی از بیتهای شعرش را می خواند. آمد پیش آن دزد گفت می دانی این شعر مال کیست؟ گفت بله این شعر مال دعبل است که در محضر حضرت رضا (ع) خوانده حالا ببینید که چقدر آن زمان اهمیت به شعر می دادند. شعر پیش حضرت رضا (ع) خوانده شده و مرو فاصله اش تا آنجا خیلی زیاد بوده ، به سرعت این شعر دعبل پخش شده بود . حتی دزدها هم حفظ بودند. بعد می گوید شما دعبل را می شناسی گفت نه. گفت دعبل من هستم. دزد گفت بیا برویم. پیش رئیس دزدها رفتند پیش رئیس دزدها این آقا مدعی است که دعبل است. گفت راست می گویید تو دعبل هستی ؟ گفت بله . اگر تو دعبل هستی بقیه قصیده را بخوان . او پیش رئیس دزدها شعر مدارس آیات را کاملا شروع کرد به خواندن . بعد به برکت دعبل و شعری که قرائت کرد تمام اموال قافله را به اینها می دهند. تا می آیند به قم . قافله که می رسد به قم . جوانان قمی که متوجه شده بودند که دعبل پیراهن حضرت رضا (ع) را دارد. آمدند پیش دعبل پیراهن حضرت رضا (ع) را بیا به ما بفروش . گفت نمی فروشم. گفتند به 10 هزار درهم ، گفت نمی فروشم.گفتند به 30 هزار درهم می خریم گفت نمی فروشم. گفتند نمی فروشی آمدند پیراهن را به زور از او گرفتند. دعبل خیلی ناراحت شد و گفت پیش حضرت رضا (ع) شکایتتان



می کنم که شما با من همچین کاری کردید. بالاخره آمدند این جوانان دعبل را راضی کردند که 30درهم و یک آستینی از پیراهن حضرت رضا (ع) را بیشتر به دعبل ندادند.بعد این شاعر آمد بوطن خود. دعبل یک کنیزی داشت و وقتی می آید می بیند چشم راست این کنیز نابینا شده و چشم چپش کم کم داره نابینا می شود. دعبل خیلی علاقه به کنیز داشت و خیلی ناراحت شد که چرا کنیزش به این درد مبتلا شده است. یک دفعه یادش آمد که آستین پیراهن حضرت رضا(ع) پیش اوست .آمد این آستین پیراهن را شب بست به چشمان کنیزش ، صبح دید به برکت حضرت رضا(ع) چشم کنیزش خوب شده است. منظورم این نقش شعرای اهل بیت (ع) بود در دفاع از مکتب اهل بیت (ع) الحمدلله فقها، علماء و امروز، رهبر عزیز و بزرگوار به شعر و شعراء احترام بسیار ویژه ای دارند درواقع نظام جمهوری اسلامی به شعر و شاعری و شعرای که مدافع مکتب اهل بیت (ع) می گوید شعرهای حماسی بسرایند و دفاع کنند از اسلام و از آن طرف در واقع با کلامشان ، با شعرشان مبارزه می کنند با استکبار ، استبداد و ظلم و ستم . امروز الحمدلله همان مسیری که پیغمبر خدا (ص) و ائمه هدی بنیانگذاری کردند، ائمه هدی پروریده اند و رهبر عزیز هم ادامه می دهد. امروز هم یکی از جلسات شعر و شاعری درجشنواره شعر رضوی که در شهرستان ما برگزار شده است. از همه شعراء که همت کردند و شعر و شعرهای خودشان را خواندند استفاده کردیم و از همه عزیزان شرکت کننده و ارشاد اسلامی که این محفل نورانی را ترتیب دادند تشکر و قدردانی می کنم.
والسلام علیکم و رحمة الله .

چاپ این نسخه درجه: 5.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 1 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.