سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

ثواب خواندن نماز جماعت

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 1492 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1388.08.12
 

بسم الله الرحمن الرحیم


سخنرانی در مسجد جامع 17/7/88


اهمیت مسجد جامع


مساجد در اسلام از جایگاه والا و ارزشمندی برخوردارند و طبق احادیث قدسی « ان بیوتی فی العرض المساجد» خدای متعال می فرماید: خانه های من در روی زمین مسجدها هستند. از میان مساجد چند مسجد ویژگی و برجسته گی خاصی دارد از جمله مسجد جامع . مسجد جامع ویژگی مهمی دارد ارزش و ثواب نماز در این مسجد بالاتر از نماز در مسجد محله است. ما چند مسجد داریم، مسجد محله ،مسجد جامع و مصلای نمازعید که همه اینها در زمان پیامبر(ص) بوده از جمله مساجدی که خیلی تکیه شده در آن نماز بخوانیم مسجد جامع است .

ثواب نشستن در مسجد جامع
یک حدیثی در باب نشستن در مسجد جامع از امیرالمومنین (ع) خدمتتان عرض می کنم. آقا امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند: «جلسة فی الجامع خیرلی من الجنة» نشستن در مسجد جامع برای من بهتر از نشستن در بهشت است. نشستن در مسجد جامع نه اینکه نماز بخوانند همین که بنشینم این برای من بهتر از این است که در بهشت بنشینم. بعد حضرت دلیلش را می آورد: نشستن در بهشت برای رضایت نفس خودم است اما نشستن «فی الجامع» رضایت خدا را در پیش دارد.

شاکیان روز قیامت
مکانهای که در روز قیامت شهادت می دهند به نفع بندگان ، مساجدند. مسجدی که در آن نماز خوانده نشود آن روز قیامت جز شاکیان ما هست. عالمی که در شهر از علم او استفاده نشود جز شاکیان ما است . قرآنی هم که تلاوت نشود و گرد و خاک بگیرد او هم جز شاکیان ما است. تا آنجایی که راه دارد همسایگان مسجد بیایند نمازهایشان را در مسجد اقامه کنند زیرا مسجد به گردن آنها حق دارد.

ثواب خواندن نماز جماعت
روایت بسیار مهمی از حضرت محمد (ص) است که می فرمایند: یک رکعت نماز جماعت ثوابش از 40 سال نماز خواندن در منزل بالاتر است. الحمدلله نمازهای جماعت در مساجد برگزار می شود.ازهیئت امناء تقاضا دارم که هر سه وعده در مسجد اذان بگذارند. ما اگرمساجدمان را از نظر دین داری آباد کنیم واقعا کم کم از هر جهت خیرات و برکات و نورافشانی اش در شهر هم ثمردهی پیدا می کند، شهرمان آباد می شود. اگر مسجد و دین آباد شد، نماز جماعت آباد شد، شهر هم آباد می شود. اگر ما صدمه ای از نمازجماعت ببینیم از همه جهات لطمه خواهیم دید. الحمدلله در این مسجد هم جناب حجت الاسلام حاج آقا بابایی اقامه نماز دارند. روحانی جلیل القدر و باسواد و مرتب با دانشگاه ارتباط دارند. ان شاءالله مومنین از ایشان استفاده کنند. نماز با سرعت خوانده شود، منتهی بعد از نماز قرآنی، تفسیری واحکامی باشد. دعاهایی خوانده شود مخصوصا چنین شبی زیارت آل یاسین و توسل به حضرت صاحب الامر (عج) بشود. ثمردهی دارد. کل شهر برنامه ریزی شود که بعد از غروب شب شنبه یک توسلی به حضرت صاحب الامر(عج) ما داشته باشیم. ان شاءالله برای عاقبت خودمان خیلی ثمردهی دارد.

اهمیت آمدن بچه ها به مسجد و نماز جماعت
ما باید کاری بکنیم که بچه هایمان اهل نماز تربیت بشوند. برادران، خواهران «قوا انفسکم و اهلیکم نارا» هم خودتان را ازاهل آتش در بیاورید و هم خانواده خود را. خدای نکرده پدر و مادر مومن و متدین هستند ولی فرزندانشان «اضاعوا الصلوة واتبعوا الشهوات و سوف یلقون غیاً» یعنی خانواده متدین است ولی بچه هایش بی ایمان هستند. اگر نماز را ضایع کردند وغرق در شهوات باشند ضررش همه را می گیرد. بچه ها را از بچه گی عادت بدهیم به نمازو آنهارا دعوت کنیم که به نماز اهمیت بدهند. البته هیئت امناء و خادم مسجد نقش مهمی دارند، روحانی مسجد خیلی مهم است. آقای قرائتی می فرمودند: که درشهر استهبانات یک درخت گردویی وقف کردند برای بچه هایی که می آیند به مسجد، هر بچه ای که می آید در مسجد از این گردو به آن می دهند.آن پدران ما، آن گذشتگان ما اینقدر حساب می کردند، می دانستند که آبادانی اگر می خواهد شروع بشود از بچه شروع می شود. پیرمردها از این در می آیند و از آن در می روند، بچه ها هستند که ما باید به فکرباشیم نسل جوان را عادت دهیم به مسجد. یکی از دوستان می گفت پسرم خیلی دوست داشت برود مسجدی در تهران، وقتی متوجه شدم روحانی آن مسجد جیبهایش را پر ازنقل و شکلات می کرد بعد از نماز به هر بچه ای دو، سه تا شکلات می داد. اینها باعث می شد که بچه ها شرطی می شدند و جذب مسجد بشوند. حتی برای نمازجمعه هم همین طور روایت داریم. روز جمعه که می شود برای بچه هایتان میوه بخرید، برای خانواده گوشت ، میوه و... بخرید و بگویید امروز روز جمعه است واهمیت نمازجمعه و روزجمعه رابگویید. وقتی که میوه و گوشت می خرید ، وقتی که یک گشایشی ایجاد می شود بگویید از برکت جمعه است. یعنی این سیاستهای تشویقی را هم در اسلام بیان کردند. ما از این هنر برای جذب بچه هایمان کمک بگیریم. ان شاءالله شما مومنین هر کدام دو نفر را دعوت کنید به نماز چه اشکالی دارد مومنین را به خوبی دعوت کنیم ما که سرسفره نماز نشستیم. دو نفر هم دعوت کنیم ، دوستانمان را دعوت کنیم، تبلیغ چهره به چهره خیلی اثر دارد. یک نکته دیگری عرض می کنم و التماس دعا داریم از شما نمازگزاران عزیز.

http://yascms.ir/emam/sokhan/12.jpg

عیادت مریض عیادت خداوند است
روز قیامت خدای متعال طبق فرمایش پیغمبرخدا(ص) سرزنش می کند « یعیرالله عزوجل عبداً من عباده یوم القیامه» خدای متعال سرزنش می کند روز قیامت بنده ای از بندگانش را«عبد من العباد» . خدای متعال می فرماید: من مریض شدم و تو به عیادت من نیامدی، اینجوری خدای متعال سرزنش می کند. بنده می گوید:« سبحانک سبحانک» خدا این نقصی است نه تو مریض می شوی ، نه درد به سراغت می آید ، اگر درد سراغت بیاید می شوی جسم. اگر جسم باشی نمی توانی خدا باشی. منظورت چیست که من مریض شدم و تو به عیادت من نیامدی؟ خدای متعال می فرمایند: « مرض اخوک المومن فلم تعده» برادر مومن تو مریض شد و تو او را عیادت نکردی و اگر عیادتش می کردی من را آنجا می یافتی، من را در کنار او می دیدی « ثم لتکفلت بحوائجک فقضیتها» تمام مشکلات تو را من تکفل می کردم، حاجات تو را آن لحظه من برآورده می کردم. اما تو به برادر مومنت سر نزدی، عیادت نکردی. مگر نمی دانی « وانا الرحمن الرحیم» من خدای مهربانی هستم. بندگانم را که خلق کردم آنها را دوست دارم به احترام بنده مومنم من حاجات تو را می دادم. سرکشی از مومنین و خانوادهایشان، عیادت بیماران رفتن و دلجویی کردن، اینها آداب اخلاقی هستند که مسلمانان علاوه بر همه کارهای خوبی که انجام می دهند حتما در زندگیشان داشته باشند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.