سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه شهرستان زرند  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

غفار از اسمای حسنای الهی

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 4984 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1391.03.17
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه بافت در مسجد جامع مراسم احیاء شب بیست و یکم ماه رمضان مورخ 89/6/9
http://yascms.ir/emam/ebrahimi2.png

بسم الله الرحمن الرحیم
غفار از اسمای حسنای الهی

عرض تسلیت دارم به مناسبت ایام سوگواری شهادت مولای متقیان آقا امیرالمومنین علی(علیه السلام)از خداوند تبارک و تعالی درخواست می کنیم به ما توفیق دهد بتوانیم از شب های قدر بیشترین بهره را ببریم.
اسماء الحسنی(غفّار)
خداوند تبارک و تعالی را با اسم بخوانید«ولله الاسماء الحسنی فدعوه بها»
آیت الله جوادی آملی می فرمایند: می گوئیم یا الله برای همه حاجات است، اما هر گاه حاجتی داریم خداوند را مناسب با اسمشان بخوانیم، اگر بخواهیم خداوند گناه ما را ببخشد می گوئیم «یاغفّار»یا از خداوند می خواهیم مریض ما را شفا دهد، می گوئیم «یاشافی» و یا می خواهیم خداوند به ندای ما جواب دهد می گوئیم«یا مُجیب».
یکی از اسماء الحسنی الهی، غفار(غفور و غافر) است:غفار در لغت از ماده غَفَرَ گرفته شده،«غَفَرَ شیء»یعنی پوشیدیم،«غفرالله له الذنب»یعنی گناهانش را پوشید،غفار صیغه ی مبالغه و دو معنا دارد یعنی بسیار پوشاننده و بسیار آمرزنده،اگر در کتاب المنجد به دنبال کلمه ای باشیم باید اول آن را در نظر بگیریم مثلاً کلمه غفّار از ماده غَفَرَ باید در حرف (غین) به دنبال آن باشیم اما اگر در مجمع البحرین به دنبال کلمه ای باشیم به آخر آن توجه می کنیم، مثلاً کلمه غفّار باید به ماده (را) برویم «الغفار من اسمائه تعالی» غفار یکی از نامهای خداوند تبارک و تعالی است «و معناه الساتر بذنوب عباده و عیوبهم»و معنای آن پوشاننده گناه و عیب های بندگان است،«المتجاوز عن خطایاهم و ذنوبهم»از خطاهای آنها نیز می گذرد،«اصل الغفران تغطیه»اصل معنای لغوی غفران پوشاندن است.
خداوند پوشاننده ی گناهان
ماده غَفَرَ234 بار، کلمه غفار5 بار، کلمه غفور91 بار و کلمه غافر 2 بار در قرآن مجید ذکر شده است، با توجه به معنای لغوی، غفار یعنی بسیار پوشاننده ی گناه، خداوند می فرمایند«و انی لغفارٌ» من حتما پوشاننده هستم،«لمن تاب»برای کسی که توبه کند،«وآمَنَ»ایمان خود را تشدید کند،«وعمل صالحاً»کار نیک انجام دهد،«ثم اهتدی»،«و انی لغفارٌ لمن تاب و ءآمن و عمل صالحاً ثم اهتدی»(سوره طه آیه 82).
در روایات آمده است هر گاه پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)از خداوند می خواهند عیب های ایشان را بپوشانند و به صفت عیب پوشی خدا را یاد کنند می گویند «اللهم انی اسئلک باسمک الغافر یا غفار الذنوب» خدایا من از تو درخواست می کنم به اسم حسنای غافرت یا غفار الذنوب بعد می فرمایند یا الله، در دعای جوشن کبیر نیز حدود ده مورد با تعبیر غفران (غافر الخطایا، غفار الذنوب)آمده است، در دعای مکارم الاخلاق آمده است«اللهم الی مغفرتک وقعت»خدایامن به سوی آمرزش بر شما وارد شده ام.
چگونه غفاریت را تحقق ببخشیم؟
راه تحقق غفاریت خداوند به این است که ما هم این غفاریت را در خودمان تحقق ببخشیم یعنی ما هم عیب پوش باشیم، هر مقدار که ما غفاریت را در دل خودمان تحقق بخشیدیم به همان مقدار به غفاریت خدا نزدیک شده ایم، یعنی همان مقدار که ما عیب پوش گناهان مردم باشیم به همان مقدار نیز به اسم اعظم خداوند تبارک و تعالی نزدیک می شویم، اگر ما پرده دری کنیم بهره ای از غفاریت نبردیم.
چه زمانی از غفاریت بهره مند می شویم؟
«والیعفو والیصفحو الا تحبون عن یغفرالله لکم»شما هم عفو کنید و هم صفح داشته باشید آن موقع از اسم غفاریت خداوند بهره مند می شوید، صفح یعنی ندید بدی،عفو یعنی آثار آن گناه می ماند، صفح بدی می کند امام ندید می گیرد و می گوید من بدی ندیدم.
شهید ثانی در رساله غیبت این داستان را نقل می کنند که حضرت موسی(علیه السلام) با جمعی مشغول دعا شدند تا باران ببارد، خداوند فرمودند موسی نه دعای تو را قبول می کنم و نه دعای همراهانت را،حضرت موسی(علیه السلام) سوال کردند چرا دعای مرا قبول نمی کنید؟خداوند می فرمایند: زیرا در جمع شما یک نفر است عیب پوش نیست و عیب های مردم را آشکار می کند،تا این انسان در جمع شما هست من دعای هیچکدام را قبول نمی کنم، حضرت موسی(علیه السلام) فرمودند:خداوندا او را به ما معرفی کن تا اخراجش کنیم، خداوند فرمودند: من عیب بندگانم را می پوشانم و می گویم سخن چینی نکنید، نمی توانم خودم عیب بندگانم را بگویم و سخن چینی کنم، این است که می گویند ما باید مظهر اسماء الهی باشیم و تحقق به اهداف الهی داشته باشیم، خداوند نمی خواهد عیب بندگانش آشکار شود حتی در قیامت، وقتی حضرت موسی(علیه السلام ) این حرف را به آن جمع رساندند همه توبه کردند، خداوند نیز باران رحمتش را بر آن ها نازل کرد، خداوند متصف به خُلق خوب است به ما نیز گفته اند متصف به خُلق خوب شوید، یکی از اخلاق خوب خداوند غفاریت است، من و شما باید در این شب مقدس از این وصف الهی بهره ببریم، اگر عیب پوش بندگان خداوند باشیم آن وقت صفت غفاریت در وجود ما تحقق پیدا کرده و به قرب الهی نزدیک شده ایم.
خداوندا به عزت محمد و آل محمد بهره کافی از این شب قدر نصیب ما بگردان.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 3.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 4 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

New Page 1
 
 طراحی سايت توسط شرکت فراز رایانه  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.