سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

غفاریت خداوند از دنیا تا قیامت

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 2139 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1391.03.27
 
مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه بافت در برنامه رادیویی تمنای وصال با موضوع اسماء الحسنی (اسم غفار) مورخ 89/6/11
http://yascms.ir/emam/ebrahimi1.png

بسم الله الرحمن الرحیم
غفاریت خداوند از دنیا تا قیامت

عرض سلام دارم خدمت شما شنوندگان عزیز امیدوارم خداوند تبارک و تعالی نماز و روزه همه ما را قبول بگرداند.
اسماء الحسنی(اسم غفار)
کلمه غفار از ماده غَفَرَ به معنای پوشانیدن «غَفَرَ الله له الذنب»آمرزید و پوشانید گناه را، غفار یکی از اسماء حسنای الهی است. صیغه ی مبالغه و دو معنا دارد یعنی بسیار پوشاننده و بسیار آمرزنده، در کتاب مجمع البحرین اینطور می نویسند«الغفار من اسمائهی تعالی»غفار یکی از اسمهای خداوند تبارک و تعالی است «و معناه الساتر بذنوب عباده و عیوبهم» و معنای آن پوشاننده گناه و عیبهای بندگان است«المتجاوز عن خطایاهم و ذنوبهم» خدایی که از خطای بندگان می گذرد.
ماده غَفَرَ در قرآن مجید 234 بار، کلمه غفار 5 بار، غفور 91بار و غافر 2 بار در قرآن مجید آمده است. یکی از آیاتی که در درباره غفار آمده است خداوند تبارک و تعالی می فرمایند:« و انی لغفارٌ لمن تاب و ءآمن و عمل صالحاً ثم اهتدی» و من بسیار پوشاننده گناه هستم برای کسی که توبه کند و ایمان بیاورد، بعد از آن کار نیک انجام دهد و در راه هدایت حرکت کند.(سوره طه آیه 82)
غفاریت خداوند در روایات و دعاها
در روایات اسم شریف خداوند تبارک و تعالی ذکر شده است، پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)می فرمایند: «اللهم انی اسئلک باسمک الغافر یا غفار الذنوب»خدایا از تو درخواست می کنم به اسم غافرت ای بسیار پوشاننده گناهان.
در دعای جوشن کبیر حدود ده مورد این اسم شریف آمده است.تعبیر«یاخیرالغافرین»،«یاغفران»، «یاغافر الخطایا»،«یا غفار الذنوب» و «یاغافر المسلمین» و تعبیرات دیگری آمده است.
در فراز 65 و 66 دعای جوشن کبیر آمده است: «اللهم انی اسئلک باسمک یا ستّارُ یا غفار»خداوندا من از تو سؤال می کنم به اسم اعظم ستاریت تو و به اسم غفاریت تو.
در دعای مکارم الاخلاق «اللهم الی مغفرتک وَ فَدتُ»خدایا من به سوی آمرزش بر شما وارد شده ام.
مظهر اسم پروردگار در جامعه باشیم
همان طور که خداوند تبارک و تعالی گناهان بندگان را می پوشاند و آن ها را رسوا نمی کند، اهل گذشت و آمرزنده است ما وظیفه داریم مظهر اسم پروردگار باشیم و مردم را رسوا نکنیم.گناهان دیگران را در جامعه آشکار نکنیم، اگر کسی گناه دیگران را آشکار کند گناه کبیره انجام داده، ما باید خود را به صفات پروردگار متصف کنیم.
خداوند می فرمایند«والیعفو والیصفحو الا تحبون عن یغفرالله لکم»آیا شما نمی خواهید خداوند تبارک و تعالی شما را بیامرزد،«والیعفو» شما نیز عفو کنید«والیصفحو»و ندید بگیرید.
حضرت علی(علیه السلام)می فرمایند: بدترین مردم کسی است که از خطا دیگران نمی گذرد و سرّ مردم را نمی پوشاند.
راه تحقق غفاریت پروردگار
بنابراین راه تحقق غفاریت پروردگار این است که ما خُلق و خوی غفّار را بپذیریم تا خود نیز مظهر این اسم شریف و اهل گذشت و عیب پوشی باشیم.
همان طور که خداوند تبارک و تعالی غفّار است و اعمال بد بندگان خود را تا زمانی که خود آنها آن را افشا نکنند می پوشاند و کسی را بر اسرار آنان آگاه نمی کند ما نیز مظهر این اسم الهی و پایبند به صفت غفاریت خداوند باشیم و هر چه بیشتر پرده پوش خطاها باشیم به همان اندازه به خداوند تبارک و تعالی نزدیک می شویم.
خداوند عیب پوش همیشگی
شهید ثانی در رساله غیبت این داستان را نقل می کنند: حضرت موسی(علیه السلام) با جمعی از مردم بنی اسرائیل رفتند طلب باران کنند، خداوند فرمودند: موسی نه دعای تو را قبول می کنم و نه دعای همراهانت را، حضرت موسی(علیه السلام) سوال کردند چرا دعای مرا قبول نمی کنید؟خداوند فرمودند:در جمع شما یک نفر است که عیب پوش نیست و عیوب مردم را آشکار می کند، تا این انسان در جمع شما هست دعای هیچکدام را قبول نمی کنم، حضرت موسی(علیه السلام) فرمودند:خداوندا او را به ما معرفی کن تا از جمع خود بیرونش کنیم، خداوند فرمودند: من عیب بندگانم را می پوشانم و می گویم سخن چینی نکنید، نمی توانم عیب بندگانم را بگویم.خداوند نمی خواهد عیوب بندگانش آشکار شود حتی در قیامت، وقتی حضرت موسی(علیه السلام) این حرف را به آن جمع رساندند همه توبه کردند، خداوند نیز باران رحمتش را بر آن ها نازل کرد.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 4.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 5 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.