سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

ولایت فقیه از دیدگاه حضرت امام خمینی

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 809 مرتبه
دسته: متنوعتاریخ: 1388.08.13
 
بسم الله الرحمن الرحیم

ولایت فقیه از دیدگاه حضرت امام خمینی ( رحمة الله علیه)

حضرت امام خمینی رضوان الله علیه تعالی علیه منشاء حکومت پیامبر و ائمه معصومین (ع) را از ناحیه خدای متعال می دانند.
می فرمایند : اگر رسول اکرم (ص) خلافت را عهده دار شد به امر خدا بود . خدای تبارک و تعالی آن حضرت را خلیفه قرار داده است. بعد از آن خدای تعالی از راه وحی رسول اکرم (ص) را الزام کرد که فوراً وسط بیابان امر خلافت و امامت را ابلاغ کند.
حضرت امام فدس سره مشروعیت ولایت فقیه را از ناحیه خداوند می داند که به نبی اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم الاسلام واگذار شده است که از اهم احکام الهی است و بر جمیع احکام الهی تقدم دارد.بنیان گذار جمهوری اسلامی می فرمایند: قضیه ولایت فقیه یک چیزی نیست که مجلس خبرگان ایجاد کرده باشد ولایت فقیه یک چیزی است که خدای تبارک و تعالی درست کرده است به همان ولایت رسول الله است . فقهای جامع الشرایط از طرف معصومین نیابت و در تمام امور شرعی و سیاسی و اجتماعی دارند و متولی امور در غیبت کبری موکول به آنان است .

اختیارات حکومت

حضرت امام (ره) می فرمایند: حکومت یکی از احکام اولیه است و مقدم بر تمامی احکام فرعیه حتی نماز و روزه و حج است. حکومت می تواند قراردادهای شرعی را که خود با مردم بسته است در موقعی که آن قراردادها مخالف مصالح کشور و اسلام با شریک جانبه لغو نماید. حکومت می تواند هر امری را چه عبادی و چه غیر عبادی که جریان آن مخالف مصالح است،مادامی که چنین است جلوگیری کند. این اختیارات حکومت است. باز می فرمایند: ولی فقیه قادر است در ورای امور حسبیه و احکام اولیه و ثانویه و قوانین شرعی در راستای امور عمومی و مصلحت جامعه اسلامی به تعیین مالیات ، تحدید مالکیت ، تأدیب شوهر متخلف، اجرای طلاق و.... بپردازد. احکام او لازم الاتباع و در صورت تزام مقدم برهمه احکام شرعیه و فرعیه است ، ولی فقیه دارنده همان اختیارات معصوم علیه السلام در این باب است و زیادی فضائل معنوی اختیارات حکومتی را افزایش نمی دهد.
مخالفت با ولایت فقیه در واقع مخالفت با شرع است و قیام بر علیه شرع است.
حضرت امام خمینی (ره) می فرمایند: مخالفت با این حکومت ، مخالفت با شرع است ، قیام بر علیه شرع است. قیام بر ضد حکومت اسلامی در حکم کفر است. بالاتر از همه معاصی است. حضرت امام (ره) معتقد است اگر حکومتی مردمی بود ولی با نصب ولی فقیه نباشد آن حکومت نوعی از طاغوت است.حضرت امام (ره) می فرمایند: ولایت فقیه اگر در کار نباشد طاغوتات اگر با امر خدا نباشد. رئیس جمهور با نصب فقیه نباشد غیر مشروع است ولی غیر مشروع باشد طاغوت است . طاغوت وقتی از بین می رود که به امر خدای تبارک و تعالی کسی نصب شود. حضرت امام (ره) می فرمایند: به حرفهای آنهایی که بر خلاف مسیر اسلام هستند و خودشان را روشن فکر حساب می کنند و می خواهند ولایت فقیه را قبول نکند، گوش ندهید. اگر چنانچه فقیه در کار نباشد، ولایت فقیه در کار نباشد طاغوت است ، یا خدا و یا طاغوت.
حضرت امام (ره) حفظ کشور را در سایه ولایت فقیه می دانند . حضرت امام (ره) می فرمایند: من به همه ملت ، به همه قوای انتظامی اطمینان می دهم که امر دولت اسلامی اگر با نظارت فقیه و ولایت فقیه باشد آسیبی بر مملکت وارد نخواهد شد . ولایت فقیه آن طور که اسلام مقرر فرموده است و ائمه علیهم السلام فرموده اند ، دیکتاتوری بوجود نمی آورد . کاری که بر خلاف مصالح مملکت است انجام نمی دهد. کارهایی که بخواهد دولت یا رئیس جمهور یا کسی دیگر بر خلاف مسیر ملت و بر خلاف مصالح کشور انجام دهد فقیه کنترل و جلوگیری می کند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

تهیه شده توسط حجت السلام و امسلمین حاج آقا ابراهیمی
امام جمعه بافت



چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.