سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

ویژگیهای زنانی که در رکاب حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) حضور دارند

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 463 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1391.03.30
 
سخنرانی امام جمعه حجة الاسلام ابراهیمی در جلسه باقیات و صالحات در منزل شهید محسنی مورخ 90/12/24
ویژگیهای زنانی که در رکاب حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) حضور دارند
http://yascms.ir/emam/ebrahimi1.png

بسم الله الرّحمن الرّحیم
تبعیت از حضرت زهرا(سلام الله علیها) و منتظر واقعی بودن دو ویژگی مهم زنان، در رکاب امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)

چند کلمه درباره ویژگی زنانی که در رکاب حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستند خدمتتان عرض می کنم. اولین ویژگی این زنان با فضیلت و صاحب نام، تبعیت از حضرت زهرا(سلام الله علیها) است. برای این که حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می فرمایند: «ان لی فی إِبْنَة رَسُولِ اللّهِ(صلى الله علیه وآله وسلم) لی أُسْوَه حَسَنَه»(بحارالانوار، ج53،ص180، ح9) اسوه من حضرت زهرا(سلام الله علیها) است، وقتی خود حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) الگوی خود را حضرت زهرا(سلام الله علیها) قرار می دهند. مردان و زنانی که بخواهند در رکاب حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قدم بردارند باید اسوه آنها حضرت زهرا(سلام الله علیها)باشد، حضرت زهرا(سلام الله علیها) با آن علم و حق طلبی و ولایت مداری، الگوی حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستند. ویژگی دوم این است که باید منتظر باشند. معنای آن این نیست که انسان گوشه¬ی خانه بنشیند و بگوید من منتظر حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستم. بلکه باید زمینه را برای ظهور آقا و برای پذیرش امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فراهم کند. خانمی که غیبت می کند، تهمت می زند و دعوا می کند این ویژگی را ندارد که حکومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را بپذیرد. چون امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) وقتی می آیند می فرمایند: حق را باید مراعات کنید، کسی که در زندگی خود حق را مراعات نمی کند، چگونه می تواند پیرو امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد، حضرت وقتی می آیند دستور می دهند واجبات را انجام دهید، محرمات را ترک کنید، دروغ نگوئید، غیبت نکنید و پاک باشید، وقتی کسی این¬ها را مراعات نکند، قطعاَ نمی تواند، جز منتظرین حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد.
تأثیر دعای عهد قبل و بعد از ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
در روایات آمده است کسی که اهل دعای عهد باشد و چهل صبح دعای عهد را بخواند اگر قبل از ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از دنیا برود خداوند او را زنده می کند و در رکاب حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار می دهد، این هم توفیقی است برای کسانی که می خواهند در رکاب امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشند. در بعضی از روایات آمده است از 313 نفر همراهان و یاران امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) 50 نفر خانم¬ها هستند و بعضی از آقایان نصیبشان است که در رکاب امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشند. البته این حلقه¬ی اولیه یاران حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستند.
حدیث اول که امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) حضرت زهرا(سلام الله علیها) را الگوی خود قرار می دهند، در کتاب غیبت شیخ طوسی، صفحه 286 و کتاب احتجاج جلد دو، صفحه537 آمده است.«قال مولانا الامام المهدی-عجل الله تعالی فرجه الشریف: وَفی إِبْنَة رَسُولِ اللّهِ(صلى الله علیه وآله وسلم) لی أُسْوَه حَسَنَه ».
ارزش والای منتظران ظهور در دوران غیبت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
در حدیت دیگری در باب منتظران و یاران حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) امام سجاد(علیه السلام) می فرمایند: انسان هایی که در غیبت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بسر می برند و معتقد به امامت و رهبری آن حضرت و منتظر ظهور و قیامش هستند از مردم هر زمان برتر هستند. یعنی ما با دو شرط می توانیم در زمان غیبت جز بهترین انسانها قرار بگیریم. شرط اول اعتقاد به امامت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و شرط دوم انتظار امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. خداوند آنها را آن چنان از عقل و فهم و شناخت برخوردار کرد که غیبت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) برای آنها همچون ظهور آن حضرت است. الان درست است که آقا نیست اما همه دستورات را انجام می دهند، فرض می کنند آقا ظهور کرده-اند.
اطاعت و پیروی از جانشین امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) حضرت آیة الله العظمی خامنه ای(دام ظله العالی)
وقتی که جانشین ایشان حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(دام ظله العالی) دستور می دهند کاری را انجام دهند اطاعت می کنند، چون ایشان نائب امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستند. امام سجاد(علیه السلام) می فرمایند: برای آنها همچون ظهور آن حضرت است. خداوند آنها را در این زمان همچون مجاهدانی قرار داده است که با شمشیر پیشاپیش رسول خدا(صلی الله علیه وآله) با دشمن می جنگند. یعنی ثواب انسان منتظر و معتقد به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در عصر غیبت مثل مجاهدینی است که در رکاب پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم) می جنگیدند. این روایت را از کتاب حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فروغ تابان ولایت نقل کردیم.
حدیث گهر باری از امام صادق(علیه السلام) در رابطه با انتظار
روایتی را ابوبصیر از امام صادق(علیه السلام) نقل می کند می فرمایند: آیا شما را خبر ندهم به چیزی که خداوند عملی را بدون آن از بندگانش قبول نمی کند. گفتند: آری فرمودند اول شهادت بر وحدانیت خدا( اشهد ان لاالله الا الله) دوم شهادت بر رسالت پیامبر(اشهد ان محمّد رسول الله) و سوم دوستی ما و بیزاری از دشمنان ما و اطاعت و پیروی از ما یعنی تولی و تبری، بعد داشتن تقوی و پرهیزگاری است، تقوی یعنی هر چه خدا گفته باشیم، باشیم و هر چه گفته نباشیم، نباشیم و انتظار امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) آنگاه فرمودند: به درستی که برای ما دولتی است که خداوند آن را هر زمان که اراده کند برقرار می سازد و سپس فرمودند هر کس دوست دارد از یاوران حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد باید در انتظار به سر ببرد.
ورع و محاسن و فضائل اخلاقی شاخصه ی مهم منتظران امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
پس یکی از شرایطی که انسان موفق می شود تا در رکاب امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد این است که منتظر باشد و خود را به ورع و محاسن اخلاق بیاراید، ورع از تقوی بالاتر است، تقوی یعنی انجام واجبات و ترک محرمات، اما ورع علاوه بر اینکه واجبات را انجام می دهد و محرمات را ترک می کند، مستحبات را نیز انجام می دهد و مکروهات را نیز ترک می کند. پس اول منتظر باشد، دوم علاوه بر تقوی ورع را نیز داشته باشد، سوم این که محاسن و فضایل اخلاقی را نیز در وجود خود داشته باشد. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: هرکس با این سه شرط از دنیا برود برای او اجری است همانند کسی که آن حضرت را درک کرده است. ما از این احادیث استنباط می کنیم اول پیرو حضرت زهرا(سلام الله علیها) و منتظر باشد، ورع و تقوی، اخلاق الهی و محاسن اخلاق را هم داشته باشد.(منتهی الامال، جلد2، ص 486 )
در باب دعای عهد حدیثی که گفتیم شاهدش در کتاب سفینة البحار جلد اول صفحه204 است. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: هر کس چهل صبح دعای عهد را بخواند از یاوران قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، اگر هم پیش از ظهور حضرت از دنیا برود خداوند او را از قبر بیرون آورد تا در خدمت حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد. دعای عهد در کتاب مفاتیح الجنان است.
زنانی که حتماً در رکاب امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) حضور دارند
در روایات نام زنانی آمده است که آنها حتماَ جزء کسانی هستند که همراه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) جزء زنان اولیه هستند. یکی از آنها سمّیه مادر عمار است. سمّیه هفتمین خانمی است که به اسلام گرویده است. ایشان هم خودشان به شهادت رسیدند و هم شوهر و پسرش شهید شدند. او یکی از زنانی است که در رکاب امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) خدمت می کند.
صیانه ماشطه است آرایشگر دختر فرعون بوده است، زمانی که شانه از دستش افتاد، بی اختیار نام خدا را بر زبان آورد، دختر فرعون گفت نام پدر من را آوردی گفت نه، نام خدا را آوردم در آن زمان می ترسیدند ایمان خود را اعلام کنند، به فرعون گفتند این زن به خدایی شما اعتقاد ندارد، فرعون دستور داد او را در یک تنور مسی انداختند و سوزاندند، بچه او را هم سوزاندند. می گویند وقتی نوبت به طفل شیرخوارش رسید صیانه می خواست به ظاهر از دین برائت کند اما طفلش به زبان آمد و گفت نه مادر صبر کن که تو بر حق هستی، خداوند بخاطر صبر و تحمل این زن در راه دین او را در دوران حکومت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) زنده می کند تا به حضرت خدمت کند و هم انتقام خود را از فرعونیان بگیرد.
دیگر از زنان نسیبه است، ایشان هم در رکاب امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) حضور دارد، ایشان در جنگ اُحُد شانه به شانه پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) جنگیدند، وقتی که عمر، ابوبکر و تمام لشکر فرار کردند ایشان با حضرت علی(علیه السلام) در رکاب پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) بودند و جانانه دفاع کردند و سیزده زخم برداشتند.
ام ایمن و ام خالد و زبیده از جمله کسانی هستند که در رکاب امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار دارند. حبابه والبیه خانمی که در زمان حضرت علی(علیه السلام) تا دوران امام سجاد(علیه السلام) زندگی می کردند که امام برای او دعا کرده و او جوان مانده تا به زمان امام رضا(علیه السلام) رسیده است. ایشان اهل عبادت بودند و نوشته¬اند که صورت حبابه از زیادی عبادت سوخته و از عبادت همچون چوب خشکیده¬ای شده بود و از یاران امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. داستان او را این گونه نقل می کنند که نزد امام علی(علیه السلام) می آید و می گوید یا امیرالمومنین علی(علیه السلام) یک دلیلی بر امامت خود ذکر کنید، حضرت علی(علیه السلام) مهری در دست داشتند، سنگی بر می دارند و به این مهر می زنند و می گویند هر کس توانست این کار را انجام دهد او امام است. حبابه این سنگ را پیش امام حسین(علیه السلام) و امام سجاد(علیه السلام) و همینطور پیش تمام ائمه می برد و آنها مهر را بر سنگ می زدند و نقش این مهر بر سنگ حک می شده است، ایشان تا زمان امام رضا(علیه السلام) زنده بوده¬اند و حدود دوازده روز بعد از امامت امام رضا(علیه السلام) وفات کردند.
و خانم قنواه دختر رشید هجری است، ایشان از شیعیان حضرت علی(علیه السلام) بودند و معاویه پدرش را به شهادت رساند و این دختر یکی از یاران امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. هر کس که می خواهد در رکاب امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد به این آسانی نمی شود صرف اینکه ما جزء یاران امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستیم عملی نخواهد شد. شما ببینید اینها بعضی از خانم هایی هستند که در زمان حکومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) زنده می شوند و در رکاب آن حضرت حضور دارند. امیدواریم خداوند عنایتی کند و دست ما را بگیرد و جزء یاران امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشیم.
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.