سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

حقوق همسایه از دیدگاه امام سجاد(ع)

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 2266 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1391.03.31
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه بافت در برنامه رادیویی محراب عشق با موضوع حقوق همسایه مورخ 89/6/25
http://yascms.ir/emam/ebrahimi1.png

حقوق همسایه از دیدگاه امام سجاد(ع)
بسم الله الرحمن الرحیم

در جلسه گذشته حقوق همسایه را از نظر قرآن و روایات بیان کردیم.
امام سجاد(علیه السلام) در رساله حقوق خود، حق همسایه و احسان به همسایه را در آیه چنین تشریح کرده اند:
حرمت همسایه همانند حرمت احترام به والدین
از جمله مطالب ارزشمندی که امام سجاد(علیه السلام) در باب حقوق همسایه می فرمایند:
1-«فحفظه غائباً»وقتی همسایه حضور ندارد نگذارد کسی حقوق او را خدشه دار کند و غیبت همسایه اش را کنند زیرا همسایه به گردن همسایه حق دارد.
امام صادق(علیه السلام)می فرمایند:از پدرم امام محمد باقر(علیه السلام)شنیدم که فرمودند:«مَن قرأتُ فی کتاب علیٍ (علیه السلام)»من در کتاب امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)خواندم رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) بین مهاجرین و انصار و مردمی که در مدینه به مهاجرین و انصار ملحق می شدند مکتوبه ای نوشتند، «اَنَّ الجار کَنَّفس غیر مُضار و لا آثمٍ»جان همسایه مانند جان خودِ انسان است و هیچ کس به جان خود ضرر نمی رساند، «حُرْمَةُ الْجَارِ عَلَی الْإِنْسَانِ کَحُرْمَةِ أُمِّهِ» پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)عالیترین مضامین را در باب حقوق همسایه بیان می کنند، حرمت همسایه به همسایه مانند حرمت و احترام به مادر است. چگونه به مادر خود والاترین حرمت را قائل هستیم، باید حرمت همسایه را اینگونه حفظ کنیم.
2- بزرگداشت همسایه در حضور او
امام سجاد(علیه السلام)می فرمایند:«کرامتهُ شاهِدا»وقتی همسایه حضور دارد در حضورش او را تحقیر نکنید بلکه او را اکرام کنید.
3- همسایه چه حضور داشته باشد و چه غائب باشد، وظیفه ما این است او را یاری کنیم«نصرتهُ و معونتةُ فی الحالین جمیعاً».
آشکار نکردن حقوق همسایه
4- عیب های همسایه را مخفی کنیم و آبروی همسایه را نبریم، امام سجاد(علیه السلام)می فرمایند: چنان عیبهای همسایه را پنهان کن و پرده ضخیمی روی آن بکش که اگر با سرنیزه دل تو را بشکافند نتوانند عیبهای همسایه را آشکار کنند.
همان طور که دوست داریم خداوند تبارک و تعالی عیبهای ما را بپوشاند ما نیز مظهر اسم الهی باشیم عیبهای مردم را خصوصاً عیبهای همسایه را مانند قلعه ای محکم حفظ کنیم و بپوشانیم.
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)می فرمایند:«کان بالمدینة اقوامٌ لَهُم عیوبٌ»نتیجه عیب پوشی در دستگاه الهی است.
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)می فرمایند:مردمی در مدینه زندگی می کردند، آنها عیب داشتند اما یک خصلت بسیار عالی داشتند«فسکتوا عن عیوب الناس»دنبال عیب مردم نبودند و از عیب مردم سخن نمی گفتند«فاسکَتَ الله عن عیوبهم الناس»به شکرانه این عمل، خداوند تبارک و تعالی عیبهای آنها را در نظر مردم پوشاند،«فماتوا»از دنیا رفتند«و لا عُیوبَ لهُم عندَ الناس»خداوند تبارک و تعالی پرده پوشی کرد و عیبی برای آنها نگذاشت و مردم از عیب های آنها بی خبر بودند.
در مدینه طایفه ای بودند که عیب نداشتند، اما«فتکلموا فی عیوبِ الناس»دنبال عیب مردم بودند و عیبهای مردم را آشکار می کردند، خداوند تبارک و تعالی نیز برای آنها عیبی را ظاهر کرد، زمانی که از دنیا رفتند مردم آنها را با آن عیب می شناختند.
ممنوع بودن استراق سمع
5- استراق سمع نکنید«لا تَسَّمَّع عليه من حيثُ لا يَعلَمُ فلا»از آنجایی که او خبر ندارد پنهانی به حرف های او گوش ندهید.از نظر امام سجاد(علیه السلام)مخفیانه سخن همسایه را شنیدن ممنوع است.
6- به هنگام سختی و مصیبت همسایه خود را رها نکنید و به او کمک کنید،«لا تُسلِمهُ عند شديدَة»
7- مبادا به نعمتی که از طرف خداوند به همسایه می رسد حسادت کنید«و لا تحسده عند نعمه».
شخصی نزد حضرت موسی(علیه السلام)آمد و گفت: یا حضرت موسی(علیه السلام)هنگامی که به کوه طور می روی از خداوند بخواه یک گاو شیری به من بدهد، حضرت موسی(علیه السلام)وقتی به کوه طور رفتند، خواسته این مرد را به پروردگار گفتند، خداوند فرمود: اشکالی ندارد به آن بنده خدا بگو یک گاو شیری به تو می دهم و یک الاغ نیز به همسایه ی تو، وقتی حضرت موسی(علیه السلام)برگشتند آن مرد جلوی او را گرفتند و گفتند پیام من را به خداوند رساندی؟ گفتند:بله، جواب نیز آورده ام،خداوند فرمودند: یک حیوان به تو می دهم و یک حیوان هم به همسایه تو می دهم، مرد گفت: به خداوند بگو نه به من بده و نه به همسایه.
9- از خطای همسایه بگذر.
10- از بدگویی او جلوگیری کن.
11- اگر همسایه را خطری تهدید می کند به او اطلاع دهید.
12- با همسایه بزرگوارانه و کریمانه برخورد کنیم«معاشرتً کریمه».
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 5.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 1 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.