سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

شیوه های حفظ نمادهای دینی در جامعه

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 510 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1391.04.11
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه بافت در جمع فرماندهان پایگاههای بسیج خواهران در دفتر مورخ 90/10/21
http://yascms.ir/emam/ebrahimi2.png

بسم الله الرحمن الرحیم
شیوه های حفظ نمادهای دینی در جامعه

امیدوارم خداوند تبارک و تعالی توفیق خدمت به اسلام و مسلمین و خدمت به امام زمان(عجل الله نعالی فرجه الشریف)را نصیب همه بگرداند.
تحقیر نمادهای دینی شیوه ی شناخته شده دشمنان
یکی از آسیب ها و عوامل نابودی جامعه دینی و اسلامی این است که مظاهر و نمادهای دین و دستورات خداوند مورد بی اعتنایی قرار بگیرد.
یکی از شیوه های تسلط دشمن به جامعه این است که جامعه را مورد تحقیر قرار می دهد و آنها را از درون تهی می شمارد و وادار به تسلیم می کند، تحقیر کردن شیوه ی فرعون است.
خداوند در قرآن مجید می فرمایند:«فاستخفّ قومه و فاطاعوه»فرعون قوم خود را تحقیر کرد، آنها باور کردند که چیزی نیستند هر چه بزرگی است از آنِ فرعون است.فرعون با تحقیر کردن مردم مصر زمینه را برای تسلط به این سرزمین فراهم کرد.(سوره زخرف آیه 54)
نماز مظهر دینداری جامعه
اگر می خواهیم جامعه را حفظ کنیم نباید بگذاریم نمادهای دینی در جامعه مورد تحقیر قرار گیرند. زیرا دشمن به راحتی می تواند بر کشور و نظام ما مسلط شود.
یکی از مظاهر دینداری در جامعه نماز است. نماز خاکریز بین ما و دشمنان است اگر این خاکریز سقوط کند دشمن می تواند به ما تسلط پیدا کند. اگر نماز و فرهنگ عبودیت در جامعه رواج و عزت داشته باشد، هنگامی که مؤذن می گوید «حی علی الصلاة»همه به سوی نماز بشتابند و عزت نماز را در جامعه حفظ کنند دشمن نمی تواند در جامعه نفوذ پیدا کند، اما اگر افراد به نماز بی اعتنا باشند و هنگام نماز هر کس به فکر کسب و کار باشد خاک ریز دین ساقط می شود و دشمن به راحتی بر مظاهر دینی جامعه تسلط پیدا می کند.
در قرآن آمده است«ان الصلاة تنهی عن الفحشاء والمنکر»اگر خاک ریز نماز برقرار باشد به همان مقدار زشتی از جامعه برداشته می شود.(سوره عنکبوت آیه 45)
نماز چهره ی دین است و دینداری را در جامعه نشان می دهد.امام صادق(علیه السلام)می فرمایند:«انَّ شفاعتنا لاتنالُ مستَخفاً بالصلاة»اگر کسی نماز را سبک شمارد به شفاعت ما دست پیدا نمی کند. از میان نماز ها، نماز جمعه که وصل بین نظام، ولایت و رهبر است بیشترین تاثیر را در حفظ دین دارد.
رهکارهای حفظ نماز در جامعه
دشمنان به دنبال این هستند که نماز در جامعه تحقیر شود.
زمانی که بانگ حی علی الصلاة بلند شد همه خودجوش به صف نماز بایستند و اگر نتوانستند در نماز جماعت شرکت کنند در خانه خود نماز بخوانند.
تحقیر رهبران دینی مهمترین خواسته دشمن
یکی دیگر از مظاهر حفظ دین و دینداری رهبران دینی، ائمه معصومین و امامان ما هستند و در عصر غیبت جانشین اهل بیت(علیهم السلام)ولی فقیه است. عقل حکم می کند ما به امامان و پیغمبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)احترام بگذاریم زیرا هر چه عزت است از برکت رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)و اهل بیت(علیهم السلام)است. یکی ازراههایی که دشمن می تواند بر ما تسلط پیدا کند این است که حرمت ائمه و رهبران دینی ما شکسته شود.
لزوم حفظ حرمت اهل بیت(علیهم السلام)از نظر پیامبر
رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)در مشربه ی اُمّ ابراهیم سخنرانی داشتند. حضرت علی(علیه السلام)خواستند نزدیک پیامبر بنشینند، کسانی که آنجا بودند نگذاشتند حضرت علی(علیه السلام)در آن مجلس بنشیند، پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند:«یا معاشر الناس هولاء اهل بیتی»ای گروه مردم اینها اهل بیت من هستند«یستخفون بهم و انا حیٌ بین ظهرانیکم»در حالی که من در بین شما هستم شما اهل بیت من را تحقیر می کنید اگر من نباشم چه می کنید؟!(بحارالانوار ج23 ص154)
امام حسن(علیه السلام)مجبور شد با یزید صلح کند اما وقتی افراد به امام سلام می دادند می گفتند«السلام علیک یا مُذِلَ المؤمنین»سلام بر شما ای کسی که مؤمنین را ذلیل کردید، امام حسن(علیه السلام)فرمودند:من مذل المؤمنین نیستم مُعِزُالمؤمنین هستم من به مسلمانان عزت دادم اگر صلح نمی کردم دشمن شما را از بین می برد صلح من باعث شد حفظ شوید.
حضرت موسی با حضرت خضر سوار بر کشتی شدند، حضرت خضر کشتی را معیوب کرد این باعث شد پادشاه نتواند کشتی را تصرف کند.
یکی از برنامه ریزی های دشمن این است که اهل بیت را تحقیر کند. باید کاری کنیم که حرمت اهل بیت حفظ شود و نگذاریم حرمت جانشین امام معصوم(ولی فقیه)شکسته شود.
نقش انتخابات در جامعه و اطاعت از فرمایشات مقام معظم رهبری
مقام معظم رهبری فرموده اند: در میدان انتخابات کسی به میدان می آید که وابسته به باند قدرت و ثروت نباشد کسی باشد که در بین مردم صمیمیت و همدلی ایجاد کند. اگر بنا باشد در محیطی زندگی کنیم پراکندگی داشته باشد کسی نیست از اسلام و نظام دفاع کند.
کسانی هستند که به اسم اصولگرا به میدان می آیند و می گویند می خواهیم به جامعه خدمت کنیم اما زمانی که بررسی می شود می بینیم فقط ایجاد تفرقه می کنند. آیا تفرقه انداختن تکلیف و شکستن حزب الله احساس تکلیف است!؟
اگر فرمان مقام معظم رهبری را اطاعت نکنیم ایشان را تحقیر کردیم در صورتی که اسلام به ما اجازه خفیف شمردن رهبران را نمی دهد اسلام می خواهد سخن امام، جانشین امام و پیغمبر مورد اعتنا قرار گیرد، جامعه زمانی از هم پاشیده می شود که سخن خداوند، پیغمبر و امامان مورد بی اعتنایی قرار بگیرد.
نمونه های تحقیر رهبران دینی
در زمان امیرالمؤمنین به فرمان ایشان گوش نکردند چند گروه به میدان آمدند تا حضرت را زمین بزنند. گروههای سه گانه که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)نام آنها را قاسطین، مارقین، ناکثین نامیدند.
ناکثین: نَکث یعنی پیمان شکن، ناکثین با حضرت علی(علیه السلام)پیمان بستند ما در راه شما تا آخرین قطره خون وفادار هستیم اما پیمان شکنی کردند.
قاسطین:قاسط یعنی ظالم و ستمکار، مانند همراهان معاویه که به امیر المؤمنین علی(علیه السلام)ظلم کردند.
مارقین(خوارج): از جنگ صفین پیدا شدند آمدند صلح را بر حضرت علی(علیه السلام)تحمیل کردند و گفتند«لا حکم الا لله»علی(علیه السلام)کافر شد ما نیز کافر شدیم، ما توبه کردیم اما حضرت علی(علیه السلام)توبه نکرد و با حضرت امیر وارد جنگ شدند.
قاعدین:گروه زیادی بودند و حرکتی برای دفاع از حضرت علی(علیه السلام)نکردند.مانند عبدالله بن مسعود، شخصیت بسیار برجسته در اسلام، شاگرد حضرت علی(علیه السلام)و مُفسّر قرآن بود اما در جنگ صفیّن می گوید«قد شککنا فی هذا القتال»ما در این جنگ شک داریم و نمی دانیم حق با چه کسی است! آیا عبدالله نمی دانست که حق با امیرالمؤمنین است و پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)فرموده اند:«علیٌ مع الحق و الحقٌ مع علی، اللهم ادره حیث ما دار»خداوندا حق را بر محور حضرت علی(علیه السلام)بچرخان هر جا علی است حق همانجاست، هر جا مخالف علی است باطل است.
شهید مطهری فرمودند:مردم به زیارت خواجه ربیع در مشهد مقدس می روند، خواجه ربیع در جنگ صفین گفت من نمی دانم حق با چه کسی است در صورتی که می دانست پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند حق با حضرت علی(علیه السلام)است.
فتنه و شکست در امتحان الهی، انحراف بدتر از فتنه
امر خداوند دعوت به وحدت و ید واحده بودن است. فتنه یعنی این که انسان در امتحان الهی شکست بخورد.
فتنه در روز عاشورا آمد، مسجد و پرچم امام حسین(علیه السلام)را آتش زد. چهره ی او آشکار شد و مردم او را شناختند، اما انحراف این کار را نمی کند اول وارد می شود و می گوید من نظام، اسلام و امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)را قبول دارم منتها حرف، حرف امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)است، ما در جامعه ای زندگی می کنیم خودمان تشخیص می دهیم امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)حضور دارند نیازی به جانشین ایشان نداریم.
انشاءالله کاری کنیم حرف ولی فقیه تحقیر نشود و مردم شهرستان سربلند و یاور ولی فقیه باشند.
امروز ما خدمت به ولی فقیه را نمی بینیم بیشتر افراد برای اهداف شخصی خود تلاش می کنند. اگر نمادهای دینی در جامعه تحقیر شود دشمن به راحتی می تواند بر ما تسلط پیدا کند، زحماتی که برای ملت کشیده ایم از ما بگیرد.
از عوامل تحقیر:بی تفاوتی نسبت به گسترش زشتی ها
یکی دیگر از آسیب هایی که در جامعه است و می تواند مشکل ایجاد کند این است که حالت بی تفاوتی به ما دست دهد و افراد آن جامعه نسبت به گسترش خوبی ها حساسیت نداشته باشند.
آثار ترک امر به معروف و نهی از منکر
حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)می فرمایند:«کیف بِکُم اذا فَسَدَ نسائُکُم و فَسَقَ شبّانُکم»وقتی فساد دامنگیر زنان و فسق(از پوست دین درآمدن و خارج شدن)دامنگیر جوانان شود چکار می کنید؟چرا این اتفاق پیش می آید؟ پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند:«و لم تامروا بالمعروف و لم تنهوا عن المنکر»بخاطر این که شما امر به معروف و نهی از منکر نمی کنید و نسبت به احکام دین سرد و بی تفاوت هستید.نباید نسبت به بودن و نبودن معروفها در جامعه بی تفاوت بود، حتی یک تذکر لسانی و مؤدبانه می تواند اثرگذار باشد.
پیرمردی اشتباه وضو می گرفت، امام حسن و امام حسین(علیهم السلام)خواستند به ایشان بفهمانند که اشتباه وضو می گیرد به پیرمرد گفتند ما وضو می گیریم ببینید کدام یک از ما بهتر وضو می گیرد، پیرمرد فهمید اشتباه وضو می گیرد. این شیوه ی درست امر به معروف است.
در کتابی خواندم عده ای از طلبه های اصفهان از پشت دیوار خانه ای وارد خانه شدند و صاحب خانه را کتک زدند، گفتند چرا چنین کاری کردید؟ گفتند این مرد در خانه آهنگ گوش می داد، به آنها گفتند کار شما بدتر از اشتباه ایشان است چون بدون اجازه وارد خانه شده اید. این شیوه ی امر به معروف و نهی از منکر نیست همه این کارها منکر است.
«فقیل له و یکون ذلک یا رسول الله»گفتند آیا چنین چیزی در جامعه اتفاق می افتد فرمودند: بله، «و شرٌ من ذلک»از این بدتر هم می شود زمانی می رسد که خود شما امر می کنید به منکر و از معروف نهی می کنید،«کیف لکم اذا رأیتم المعروف منکرا والمنکرُ معروفا»به حدی می رسد که می بینید معروف منکر شده. مثلاً بدحجابی طوری رواج پیدا می کند، همه می گویند بدحجابی خوب است.(وسائل الشیعه ج6 ص397)
انشاء الله برای گسترش فرهنگ نماز خاکریز اول برای حفظ دین دست به دست هم دهیم و کوشش کنیم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.