سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مسجد قبا و جایگاه رفیع آن

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 363 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1391.05.13
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه بافت در جمع بازدیدکنندگان از مسجد قبا مورخ 91/2/21
http://yascms.ir/emam/ebrahimi3.png

بسم الله الرحمن الرحیم
مسجد قبا و جایگاه رفیع آن

خداوند را شکر می کنیم توفیق عنایت فرمود از اولین مسجدی که به دست پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله و سلم)بنیانگذاری شده بازدید کنیم.
اولین مسجد، مسجد قبا
به این خاطر نام مسجد را قبا گذاشته اند چون در دهکده ای به نام قبا ساخته شده است.
پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله و سلم)در دوازدهم ماه ربیع و سال اول هجرت وارد قبا شدند از مسجد قبا تا مسجد النبی شش کیلومتر فاصله است. وقتی وارد مدینه می شویم اولین جایی که از آن بازدید می شود قبا است. پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله و سلم)وقتی وارد قبا شدند دختر عمه های ایشان شعر«طلع البدر علینا من ثنیات الوداع»را برای ایشان خواندند.حضرت وارد منزل سعدبن خیسمه و کلثوم بن هِدَم شدند، چهار روز در منطقه قبا ماندند. دلیل ماندن ایشان این بود که حضرت علی(علیه السلام)با مادر خود فاطمه بنت اسد و فاطمه زهرا(سلام الله علیها)و فاطمه بنت زبیر به آنجا برسند و به ایشان ملحق شوند. وقتی حضرت علی(علیه السلام)آمدند کف پاهایشان تاول زده بود چون مسیر 450کیلومتری را پیاده آمده بودند.اولین کاری که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله و سلم)در قبا انجام دادند نقشه ساختن مسجد قبا را ریختند، با کمک مسلمانان شبها سنگ جمع آوری کردند و دور این مسجد را دیوار سنگی کشیدند.
پاداش نماز خواندن در مسجد قبا
پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله و سلم) فرمودند:«من تطهر فی بیته»هر کس در منزل وضو بگیرد و با وضو در این مسجد دو رکعت نماز بخواند، خداوند ثواب حج عمره را به او عطا می کند. این روایت روی درب ورودی مسجد قبا نوشته شده است. مسجد قبا به قدری عظمت دارد که در طول هفته شنبه ها و دوشنبه ها پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله و سلم)به زیارت این مسجد می آمدند و دو رکعت نماز می خواندند.
آیه قرآن در شأن مسجد قبا
آیه ای از قرآن مجید در شأن مسجد قبا:«لمسجدٌ اُسِسَ علی التقوی من اول یوم احقُّ ان تقوم فیه»این مسجد بر اساس تقوا ساخته شده بهتر است شما در آن نماز بخوانید. در مقابل این مسجد، منافقین مسجد«ضرار»را ساختند تا این مرکز توحیدی را از کار بیندازند و نقشه های شیطانی خود را اعمال کنند. از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله و سلم)دعوت کردند در این مسجد نماز بخوانند و بعد قرآن نازل شد در مسجد قبا نماز بخوانید، پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله و سلم)دستور دادند مسجد ضرار را تخریب کنند.
توسعه مسجد قبا
مسجد قبا در طول 1400سال توسعه های مختلفی داشته تا به شکل امروزی درآمده است. دو مسجد کوچک نیز در منطقه قبا قرار داشت. جایی که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله و سلم)نماز می خواندند به صورت مسجد درآمد و منزلی که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله و سلم)در آن وارد شدند کلثوم بن هدم و سعدبن خیسمه از ایشان میزبانی کردند این دو محل کم کم به صورت مسجد درآمد. در بازسازی جدید دو مسجد کوچک از سمت قبله داخل این مسجد شده است و در واقع این مسجد سه مسجد است.
مکان اصلی مسجد قبا و چاه خاتم
در مورد مکان اصلی مسجد اخبار زیادی است. طبق تحقیقات یک شخص:صحن مسجد مکان اولیه مسجد قبا بوده است، بنابراین ستونی که در مسجد قبا است مکانی است که آیه«لمسجدٌ اوسسَ علی التقوی»نازل شده است.کنار مسجد چاهی مشهور بود به نام چاه خاتم(چاه انگشتر) در زمان گذشته در عربستان آب کم بود و چاهها نقش اساسی داشتند، برای چاههایی که برای آبدهی حفر می کردند پله می گذاشتند. یکی از چاههای این منطقه که بسیار مورد استفاده قرار می گرفت چاه خاتم بود. انگشتر پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله و سلم)که دست عثمان بود در این چاه افتاد هر چه گشتند آن را پیدا نکردند به همین دلیل این چاه به بئر خاتم مشهور شده است.در گذشته این چاه مأمور بود امّا در توسعه ی فعلی روی چاه پوشیده شده، در قسمت صحن جلوی مسجد حوض است بئر خاتم در قسمت جلو مسجد واقع شده است.
درسی که از زیارت مسجد قبا می گیریم این است که به مراکز عبادی، خصوصاً ساخت مسجد و نماز و نماز جمعه اهمیت دهیم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.