سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

آزاد شدن جان اسیر در ماه مبارک رمضان

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 450 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1391.05.13
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه بافت در جلسه اخلاق در مسجد صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)مورخ24/5/90
آزاد شدن جان اسیر در ماه مبارک رمضان
http://yascms.ir/emam/ebrahimi3.png

بسم الله الرحمن الرحیم
چگونه گناهان بزرگ می شوند

روزی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)با اصحاب به بیابان بی آب و علف رفتند و فرمودند:در بیابان ساکن می شویم. می خواستند غذا درست کنند به اصحاب فرمودند:بروید هیزم جمع کنید، اصحاب گفتند در این بیابان هیزم نیست.پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند:هر کس هر چه توانست جمع کند و بیاورد.هر کدام یک دسته کوچک هیزم جمع کردند و یک خرمن بزرگ هیزم جمع شد.پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)با این عمل خود خواستند به اصحاب درس تربیتی دهند و فرمودند: گناه نیز به همین صورت است.انسان فکر می کند گناه نکرده اما هنگامی که یک عمر گناهان کوچک انجام می دهد روی هم جمع می شوند و پشت انسان را سنگین می کنند.انسان به گناهان صغیره زیاد توجه نمی کند کم کم جمع می شوند و انسان خرمنی از گناه برای خود جمع می کند.
هنر ماه مبارک رمضان
اهمیت و هنر ماه مبارک رمضان این است که قدرت دارد تمام گناهانی که انسان انجام داده و پشت خود را سنگین کرده بسوزاند زیرا همراه خود رحمت، برکت و بخشش می آورد.میلیون ها انسان جهنمی هنگام اذان مغرب از جهنم آزاد می شوند. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)می فرمایند:انسان بدبخت کسی است که از بخشش خداوند در ماه مبارک رمضان خود را محروم کند و ماه مبارک رمضان هر سال او مانند هم باشد(از این ماه با عظمت و مبارک بهره نبرد روزه خواری کند نماز نخواند و...)
جدا نشدن عمل از عامل، آزاد شدن جان اسیر در ماه مبارک رمضان
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)می فرمایند:«ایها الناس انَّ انفُسَکُم مرهونةٌ باعمالکم»ای انسان ها!اعمال، جان و نفس شما را اسیر کرده اند.در ماه مبارک جان اسیر خود را آزاد کنید و به خود رحم کنید.
در قرآن آمده است:«کلُ نفسٍ بما کَسَبَت رَهینَةٌ»(سوره مدثر،آیه 38)هر کسی در گرو کارهای خود است. انسان فکر می کند حرفی که می زند، غیبت و گناهی که انجام می دهد تمام می شود.اما قرآن می فرماید:اگر حرفی بزنید این حرفها و اعمال به روح شما می چسبد و از شما جدا نمی شود. زیرا هیچگاه عمل از عامل جدا نمی شود.
همراه بودن اعمال بد تا قیامت
در کتاب داستان های شگفت آیت الله دستغیب آمده است:در حرم امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) می خواستند جنازه ای را تشیع کنند.یکی از بزرگان می فرمایند: دیدم روی جنازه یک حیوان سیاه مانند سگ است. به دوست خود گفتم روی جنازه چیزی می بینید؟گفت نه. فهمیدم پرده از جلوی چشم من باز شده است و فقط من می بینم سگ روی جنازه است.جنازه را تشییع کردند،وقتی نزدیک حرم شدند سگ از روی جنازه پایین آمد جنازه را دور حرم امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)طواف دادند.بعد که بیرون آمدند سگ دوباره روی جناره رفت و همراه جنازه وارد قبر شد. با خود گفتم چرا این حیوان سیاه با این جنازه دفن شد! به امیر المؤمنین علی(علیه السلام)متوسل شدم، در عالم خواب امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)فرمودند این اعمال بد او بود که به صورت حیوان سیاه در آمده و تا قیامت همراه او است و از او جدا نمی شود.
در قرآن آمده است گناهکاران در روز قیامت می گویند: ای کاش بین من و اعمال بد من«اَمَداً بعیدا»(سوره آل عمران، آیه 30) فرسنگ ها فاصله بود تا یک لحظه کارهای زشت من را رها می کردند.
آزاد کردن جان اسیر با توبه و استغفار
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)می فرمایند:«ففکوها باستغفارکم»جان اسیر را با توبه و استغفار آزاد کنید.اگر مسیحیان بخواهند استغفار کنند پیش کشیش می روند و به گناهان خود اعتراف می کنند اما در اسلام انسان برای اعتراف به اعمال خود از خداوند درخواست بخشش می کند.
«و ظهورکم ثقیلةٌ من اوزارکم»(بحارالانوار، ج93، ص357)پشت شما از گناه سنگین شده است.آن را با سجده های طولانی در ماه مبارک رمضان سبک کنید، بعد از نماز، سجده شکر کنید، سجده ای که ذکر یونسیه دارد. خداوند می فرماید:هنگامی که حضرت یونس در شکم ماهی گرفتار شد ذکر یونسیه را خواند و آزاد شد «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین»( سوره انبیاء،آیه87)خداوندا پاک و منزه تویی،ظالم و گناهکار من هستم.«کذلک نُنجِیَ المؤمنین»(سوره انبیاء، آیه88)ما انسان های مؤمن را با سجده¬های طولانی نجات می دهیم.بعد از ماه مبارک رمضان انگار انسان دوباره از مادر متولد می شود.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.