سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

شکر خداوند به واسطه ی نعمت ها

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 837 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1391.05.14
 
سخنرانی رادیویی حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا ابراهیمی امام جمعه بافت در برنامه رادیویی محراب عشق با موضوع اسماء الحسنی(اسم شکور)مورخ 89/9/6
http://yascms.ir/emam/ebrahimi1.png

بسم الله الرحمن الرحیم
شاکر و شکور بودن خداوند به واسطه ی نعمت ها
اسم شکور در قرآن و ادعیه

یکی از اسماء حسنی الهی، شکور است. شکور صیغه ی مبالغه به معنای بسیار سپاسگذار است. در قرآن مجید آیاتی در این زمینه داریم از جمله«إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ »(سوره شوری، آیه23).
در دعاها هم این نام آمده است از جمله در دعای جوشن کبیر«اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْئَلُکَ بِاسْمِکَ یَا عَفُوُّ یَا غَفُورُ یَا صَبُورُ یَا شَکُورُ»(جوشن کبیر، 57)یا تعبیر«یَا مَنْ شُکْرُهُ فَوْزٌ لِلشَّاکِرِینَ»(جوشن کبیر، 75).ای کسی که شکزگذاری تو سبب خوشبختی برای شاکرین است و یاتعبیر«یاخیرشاکِرٍومَشکور»(جوشن کبیر، 95).
شکور اسم خداوند تبارک و تعالی است به معنای این که در قبال طاقت کم و کوچک پاداش می دهد و سپاس را می پذیرد و بر همان طاعت کوچک ثواب بزرگ و نعمت زیادی می دهد و به سپاس کوچک از طرف عبد خشنود و راضی است.
فضیلت اسم شکور از دیدگاه فخر راضی
فخر راضی در کتاب اسماء الحسنی می گوید:معنای شکور آن است:که اگر ذات حق به مقدار کم مورد ستایش قرار گیرد همان را قبول خواهد کرد و به مقدار زیادی بخشش می نماید. این کمال فضل الهی است که خداوند تبارک و تعالی خود توفیق اطاعت و خدمت می دهد و بر این اطاعت کوچک و خدمت ناچیز بنده ی خود، مدح و پاداش بسیار می دهد. وقتی خداوند تبارک و تعالی از بنده خود سپاسگذار می باشد آیا سزاوار است بنده سپاسگذار نعمت های پروردگار نباشد، لازم است بنده هم شاکر و شکور درگاه حق باشد.بنده باید حق شکر را به جا آورد.حق شکر به این است که نعمت ها را از خداوند ببیند و در مقابل حق، خاضع و مطیع باشد.
سخن خداوند با حضرت موسی(علیه السلام)
خداوند به حضرت موسی فرمود: ای موسی مرا شکرگذار باش، حضرت موسی عرض کرد پروردگارا چگونه می توانم از عهده ی این کار برآیم؟خداوند تبارک و تعالی فرمود:وقتی نعمت ها را از جانب من بدانی مرا به حق شکرگذارده ای و خداوند البته بر این شکر، نعمت و پاداش مضاعف خواهد داد. از کلمه شکور درس می گیریم خالق ما خداوند است، خدایی که از بنده سپاسگذاری می کند.ما که بنده خداوند هستیم باید بیشتر از او سپاسگذاری کنیم.
در قرآن مجید می خوانیم خداوند تبارک و تعالی به لقمان سفارش کرد:«أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ»(سوره لقمان، آیه 14)شکر گذار من و پدر و مادرت باش.
نحوه ی شکرگذاری حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)
نحوه ی شکرگذاری را باید از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)یاد بگیریم.امام محمد باقر(علیه السلام)می فرمایند:پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)در خانه عایشه بود عایشه گفت:یا رسول الله!چرا اینقدر برای عبادت خودتان را به سختی می اندازید حال آنکه خداوند تمام گناهان شما را آمرزیده است، رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمود:ای عایشه آیا من بنده شکرگذار خدا نباشم یکی از ارکان شکر این است که نعمت های خداوند را در جایی مصرف کنیم که خداوند راضی باشد.
زیباترین مرتبه شکرگذاری
زیباترین مرتبه شکرگذاری این است نعمت های خداوند را در راه حرام مصرف نکنیم. نعمت ها را برای اطاعت و بندگی وسیله قرار دهیم، روز قیامت روز شکور بودن خداوند است. چگونگی شکور بودن خداوند عزّوجل بیشتر در قیامت آشکار می شود در آن هنگام که به اطاعت و عبادت مختصر بندگان درجات پرارزش می دهد و به خاطر اعمال صالح چندین ساله عمر انسانی نعمت های همیشگی، جاودانه و بی پایان می دهد.
آثار اسم شکور
مداومت در اسم شکور باعث می شود:1- رزق و معیشت وسعت پیدا کند2- در صفای باطن، رفع غم و کدورت، پاک شدن دل انسان از کینه، بسار نافع است.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.