سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

تفسير موضوعي قرآن (توحيد در حكم و اطاعت)

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 358 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1391.05.14
 
سخنرانی رادیویی امام جمعه بافت حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی مورخ 90/1/12
تفسير موضوعي قرآن (توحيد در حكم و اطاعت)
http://yascms.ir/emam/ebrahimi2.png

بسم الله الرحمن الرحيم
اهميت توحيد و توحيد در حكم

يكي از مراتب توحيد،توحيد در حكم است.توحيد در حكم عبارت از يكتايي خداوند در تشريع احكام و قانونگذاري است از نظر قران مجيد خداوند متعال حق وضع قانون و دستور اجراي قانون را دارد و پيروي از هر قانوني در زندگي فردي و اجتماعي بشر بجز قانون خداوند شرك محسوب مي شود و دليل اينكه قانونگذاري و اجراي آن تنها حق خداوند است و جز كساني كه او معين كرده،حق حكومت و حكم كردن ندارند اين است كه:بهترين قانونگذار كسي است كه بيشتر از همه نياز انسان را بشناسد، اصول تكامل انسان را بداند و ترسي از اجراي قانون نداشته باشد، هيچكس به طور كامل جز خداوند متعال واجد اين شرايط نيست!به دليل اينكه انسان را آفريده است؛استعداد ها و نيازهاي او را مي داند، خداوند آگاه و عليم مطلق است اصول تكامل انسان را مي داند، خداوند بي نياز مطلق است و هيچ چيز نمي تواند مانع حكم كردن و حكومت او شود! خداوند خير الحاكمين و احكم الحاكمين است قانونگذاري حق خداست چنانچه فرمود:«إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلّهِ»(سوره یوسف، آیه40) و هركسي كه خدا براي حكومت تعيين كند محترم است چنانچه فرمود:« يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُم بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَى»(سوره ص، آیه26) اي داود نبي ما تو را در زمين جانشين كرديم پس ميان مردم به حق حكم كن و از هوي و هوس پيروي نكن!
توحيد در اطاعت
مرتبه ديگر از مراتب توحيد، يكتايي خداوند و توحيد در اطاعت است. توحيد در اطاعت به معناي يگانه پرستي و فرمانبري خداست.انسان از هيچكس جز خداوند متعال و كساني كه خدا تعيين نموده است حق اطاعت ندارد پيروي از فرمان غير خدا در صورتي كه بر خلاف فرمان خدا باشد شرك شمرده مي شود و بايد از او اجتناب كرد از هوي و هوس، اطاعت از طاغوت و هر كسي كه بر خلاف حكم خدا دستور بدهد نهي شده است گناه و نافرماني از دستور خداوند در واقع يك نوع شرك در اطاعت است.
مراحل توحيد در اطاعت
توحيد در اطاعت سه مرحله دارد:مرحله اول، انجام دادن واجبات و ترك محرماتي كه خدا دستور داده است. مرحله دوم انجام دادن مستحبات و ترك مكروهات. مرحله سوم پرهيز از هر چيزي كه رنگ و بوي غير خدايي دارد آيات مناسب اين مطالب به صورت ذيل است:
خداي متعال در قران فرمود:« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ»(سوره النساء، آیه59) اي كساني كه ايمان آورديد از خدا و از پيغمبر خدا(صلی الله علیه وآله) فرمان ببريد و اولی الامر و اختيار داران شما!
اطاعت از غير خدا به منزله شرك
در آيه ديگر فرمود: « وَالَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَن يَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ»(سوره زمر، آیه17) آنان را مژده باد كه از بندگي طاغوت پرهيز كرده و به سوي خدا باز گشته اند،امام صادق(علیه السلام) در توضيح اين آيه فرمودند: هر كس از طاغوت و جباري اطاعت كند در واقع بنده او شده است. در آيه اي ديگر خداي متعال مي فرمايد:« وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاَّ وَهُم مُّشْرِكُونَ»(سوره یوسف، آیه106) بيشتر آنها به خدا ايمان نمي آورند بلكه شرك مي ورزند. در توضيح اين آيه امام صادق(علیه السلام) در آيه فرمودند:شرك ورزيدن در اطاعت است نه در عبادت و در جاي ديگر فرمودند:« يطيع الشيطان من حيث لايعلم فيشرك به »(كافى ، ج 2، ص 397) از شيطان ناآگاهانه فرمان مي برند و اين به شرك مي انجامد، امام صادق(علیه السلام) در فرازي فرمودند:«إن بني أمية أطلقوا للناس تعليم الإيمان ولم يطلقوا تعليم الشرك، لكي إذا حملوهم عليه لم يعرفوه»(موسوعة أحاديث أهل البيت(ع)، الشيخ هادي النجفي،ج5، ص323) بني اميه آموزش ايمان را براي مردم آزاد گذاشتند اما آموزش شرك را آزاد نگذاشتند، چون آنان را به شرك وا مي دارند که آن را تشخيص ندهند.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.