سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مدینه شناسی و احکام عمره مفرده

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 476 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1391.05.14
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه بافت در سلسله مباحث عمره با موضوع مدینه شناسی اردیبهشت 91
http://yascms.ir/emam/ebrahimi1.png

بسم الله الرحمن الرحیم
مدینه شناسی و احکام عمره مفرده

روح حج و عمره، زیارت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
در روایت آمده است«تمامُ الحج لقاء الامام»تمامیت حج این است که انسان به زیارت صاحب الامر نائل شود.امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)روح حج، عمره و رمز تمامیت آن است.
امروز امیر در میخانه تویی تو فریاد رس ناله ی مستانه تویی تو
بیا بیا که سوختم زهجر روی ماه تو تمام عمر دوختم دو چشم خود به راه تو

امیدواریم توفیق یار شود در مدینه منوره چشم ما به جمال امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)روشن شود.
ورود پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)به مدینه
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)اول ماه ربیع الاول از غار ثور(سه روز در غار ثور بودند)حرکت کردند و دوازدهم ماه ربیع الاول وارد شهر مدینه شدند. اولین مکانی که پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)وارد آن شدند دهکده ی قبا در شش کیلومتری شهر مدینه بود.دختر عمه های پیغمبر سرودی آماده کردند برای ورود پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)به شهر بخوانند.
تپة الوداع
«طلع البدر علینا من ثنیات الوداع وجب شکر علینا ما دعا لله داعٍ»ماه شب چهارده از تپه ای که می خواهیم خداحافظی کنیم بر ما طلوع کرده است شکر خداوند بر ما واجب شد تا زمانی که هر کس خداوند را می خواند.
بدر، به شب چهاردهم که ماه کامل است می گویند. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)را تشبیه به شب چهارده کردند.ثنیة الوداع:تپه ای بود مردم مدینه وقتی می خواستند از کسی خداحافظی کنند از این تپه خداحافظی می کردند.
«ایها المبعوث فینا جئت بالامر المطاع جئت شَرَّفتَ المدینه مَرحَباً یا خیر داع»ای پیغمبری که برای ما مبعوث شده ای در شهری وارد شدی همه از تو اطاعت می کنند.با آمدنت این شهر شرافت پیدا کرد(نام این شهر یثرب بود با آمدن پیامبر اکرم در این شهر مدینةالنبی یعنی شهر پیامبر نامیده شد)، مرحبا بر شما ای بهترین کسی که مردم را به توحید دعوت کرده است.
استقبال مردم از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)
پیغمبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)نماز جمعه را در یک کیلومتری قبا در مسجد جمعه خواندند. بعد از چند روز در قبا روز جمعه به سمت شهر مدینه حرکت کردند.همه منتظر بودند و از پیامبر می خواستند به خانه آنها برود. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند:«و انها مأمورة» شتر من مأمور است«خلّواُ سبیلها»جلوی آن را باز بگذارید او می داند کجا برود. شتر بر درب خانه ابوایوب انصاری زانو زد. مادر ابو ایوب شب خواب دید پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)وارد خانه ایشان شده است.به همین دلیل خانه را تمیز و مرتب کرد. وقتی شتر زانو زد مادر ابو ایوب آمد و خورجین پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)که وسایل ایشان در آن بود را از روی شتر برداشت و به خانه برد.مردم به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)گفتند به خانه آنها برود اما پیغمبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند:هر جا وسایل من است همانجا می روم. پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)چند ماه منزل ابو ایوب انصاری ماندند.خانه دو طبقه بود طبقه پایین خودشان بودند طبقه بالا را به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)دادند.
ساخت مسجد النبی توسط رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم)
بعد از ورود پیامبر گرامی اسلام به مدینه اولین کاری که انجام دادند ساخت مسجد النبی بود. زمین مسجد متعلق به دو بچه یتیم به نام سَهل و سُهیل بود، روی آن خرما خشک می کردند.در گذشته کاه گل را روی زمین می مالیدند و روی آن خرما خشک می کردند.
سَهل و سُهیل با جان و دل زمین خود را به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)اهدا کردند اما پیامبر قبول نکردند و آن زمین را به ده دینار خریدند. مسلمانان شروع به ساختن مسجد کردند. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)در حال ساختن مسجد این شعر را خواندند.
«لا عیش، الا عیش الاخره اللهم ارحَمِ الانصار والمهاجره»خوشبختی،خوشبختی آخرت است.خداوندا انصار و مهاجرین را مورد رحمت قرار بده.
از جمله سازندگان مسجد:عمار یاسر
از جمله کسانی که برای ساخت مسجد زحمت می کشید عمار یاسر بود.عمار فرزند شهید است، هم مادر و هم پدر ایشان را به شتر بستند و کشیدند تا دست از خداپرستی، ایمان به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)بردارند و مشرک شوند، اما آنها قبول نکردند دشمنان بدن آنها را شقه کردند و به شهادت رساندند.
شعری از پیامبر بزرگوار اسلام در رابطه با مسجد
عبدالله بن رواحه یکی از یاران پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)در حال ساختن مسجد یکی از شعرهای پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)را که در ساخت مسجد قبا می خواندند، خواند.
«قد افلح مَن یعمُر المساجدا یقراء القرآن قائماً او قاعِدا»کسی که مسجد درست می کند، کسی که نشسته و ایستاده قرآن می خواند رستگار می شود.وقتی کسی آیه¬ای از قرآن یا شعر می خواندند پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) آیه یا شعر بعد را تکرار می کرد.
بخشش با خواندن آیه ی عفو
شخصی خطا کرده بود می خواست پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)او را ببخشد، آیه ای از قرآن خواند چون می دانست پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم)آیه بعد را می خواند. پیامبر آیه عفو را خواندند، شخص گفت خطای مرا ببخشید.پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)آن شخص را بخشیدند و از او خواستند دیگر خطایی از او سر نزند.
علاقه عمار به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)
عمار علاقه¬ی زیادی به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)داشتند.وقتی سنگ می آورد یکی برای خودش و یکی به نیابت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می آورد، اصحاب دیدند عمار زحمت زیادی می کشد. چند سنگ بر پشت او می گذاشتند تا آنها را جابجا کند.آنقدر سنگ و خشت پشت او گذاشتند نزدیک بود کمر او بشکند. نزد رسول خدا آمد و گفت:یا رسول الله اصحاب شما سنگهای سنگینی بر پشت من می گذارند و می خواهند مرا بکشند.پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)جمله¬ی معروفی را در آغاز ساخت مسجد فرمودند:«انما تقنلک الفئه الباغیه»عمار به دست فرقه¬ی باغیه(گروه سرکش)به شهادت می رسد.
شهادت عمار به دست معاویه
در جنگ صفین عمار در رکاب امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)به شهادت رسیدند.کسانی که در لشکر معاویه بودند گفتند ما فرقه¬ی باغیه هستیم و دیگر جنگ نمی کنیم.معاویه به عمروعاص گفت چه کاری انجام دهیم حرف بین لشکر پیچیده آنها را پراکنده می کند؟عمروعاص در سخنرانی اعلام کرد ما تقصیری نداریم این علی است که عمار را همراه خود آورده است، پس عامل قتل عمار علی(علیه السلام)است.امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در جواب معاویه فرمودند:اگر به این شکل باشد حمزه سیدالشهداء را پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)به جنگ آوردند پس پیغمبر قاتل حمزه سیدالشهداء(علیه السلام) است؟!
نام درب هایی که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)برای مسجدالنبی گذاشتند:
1-باب جبرئیل
2- باب رحمت:پیامبر دعا کردند باران ببارد آنقدر باران در شهر بارید شخصی از این درب وارد شد و گفت یا رسول الله!بس است آنقدر رحمت بر ما باریده می ترسیم خانه ما خراب شود، دعا کنید باران نبارد.
3-باب عاتکه:این باب را بستند زیرا به سمت قبله¬ای بود که قبلاً پشت به قبله بوده است.
پیشرفت مساحت مسجد پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)
مساحت اولیه مسجدی که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)ساختند، حدود1020متر بوده است.بعد از جنگ خیبر این مساحت حدود 2050 متر شد.تا این که امروزه مساحت مسجد حدود 100هزار متر توسعه پیدا کرده و تقریباً کل مدینه زمان پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)را در بر دارد.حیاط سازی بیش از 400هزار متر است، تقریباً حدود یک میلیون زائر می تواند در نماز شرکت کنند و حدود 67هزار متر پشت بام است، وقتی جمعیت زیاد باشد پشت بام را برای نماز آزاد می گذارند.
مشخصات سقف مسجد النبی در حال حاضر و در زمان پیامبر
در مسجد 12سقف متحرک وجود دارد با زدن یک کلید سقف جابجا می شود.برای کسانی که در نماز جمعه شرکت می کنند سایه ایجاد می کند.
سقف اولیه ی مسجد در زمان پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)از چوب ساخته شده بود.وقتی باران می آمد برگهای خرما خیس می شد و آب به کف مسجد می ریخت. داخل مسجد چند ستون تاریخی وجود داشت و هر کدام خاطره ای دارد.
استوانه ی سریر محل اعتکاف رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)
نام اولین ستونی که کنار سر رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)است استوانه ی سریر است(سریر به معنای تخت است). رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)از برگ درخت خرما ستونی درست کردند، ایام اعتکاف(ده روز)کنار این ستون اعتکاف می کردند(دهه¬ی پایانی ماه مبارک).در جمهوری اسلامی به برکت امام و شهداء رسم شد در ایام ماه رجب سه روز اعتکاف کنیم.پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)دهه ی سوم ماه مبارک رجب را اعتکاف می کردند یعنی (ده روز در مسجد با خداوند راز و نیاز می کردند). پیامبر اکرم یک سال بخاطر جنگ نتوانستند اعتکاف کنند اما در سال بعد آن را جبران کردند و سال بعد در ماه مبارک 20روز اعتکاف کردند.
ستون محرس
حارص یعنی نگهبان، امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)در این مکان نگهبانی می دادند زیرا تمام کارهای حکومت در این مسجد انجام می شد.
ستون وفود
هیئت هایی که از اطراف و کشورهای دیگر می آمدند کنار ستون وفود در مسجد با پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)ملاقات می کردند.ممکن بود کسی به رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)آسیب برساند، حضرت علی(علیه السلام)از ایشان محافظت می کردند.
مسجد مباهله
هیئت هایی از مسیحیان نجران آمده بودند تا با پیغمبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)ملاقات کنند آنها با لباسهای زرباف و خیلی قیمتی آمده بودند تا بزرگی، عظمت و شوکت خود را به رخ پیغمبر و مسلمانان بکِشَند. اما پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم)آنها را راه نمی داد، تا اینکه نزد حضرت علی(علیه السلام)آمدند و گفتند:می خواهیم به ملاقات پیامبر برویم اما ایشان ما را راه نمی دهند.حضرت علی(علیه السلام)فرمودند لباس ساده بپوشید و صلیبها را در بیاورید اگر با لباس ساده بیایید پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)شما را قبول می کند آنها به دستور حضرت علی(علیه السلام)عمل کردند.در کنار ستون وفود با پیغمبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)به بحث و گفتگو درباره حضرت عیسی مسیح پرداختند و گفتند:عیسی پسر خدا است و رسول خدا فرمودند:حضرت عیسی مخلوق خداوند است همانطور که حضرت آدم و حوا را آفرید آنها قبول نکردند و بنا شد مباهله کنند و گفتند هر کس راست می گوید مباهله کند،(مباهله یعنی هر کس دروغ بگوید خدا او را نابود کند).مکان مباهله امروز مسجدی شده به نام مسجد مباهله و اسم دیگر آن مسجد الاجابه است.
محل دفن رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)
وقتی پیغمبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)از دنیا رفتند بحث و گفتگو شد که ایشان را کجا دفن کنند امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)فرمودند: پیغمبران الهی هر جا فوت کردند همان جا آنها را دفن می کنند در نتیجه پیغمبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)در خانه¬ای که از دنیا رفتند در همان خانه دفن شدند.وقتی ابوبکر از دنیا رفت او را پایین پای پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)دفن کردند یعنی سر ابوبکر پایین پای پیغمبر دفن شد و وقتی عمر از دنیا رفت او را پایین پای ابوبکر دفن کردند.
دلیل برآمدگی بالای گنبد سبز
دلیل اول این که:در کتابها نوشته شده یک سال در مدینه خشک سالی شد و باران نمی بارید. عایشه گفت سقف را سوراخ کنید تا آسمان بر قبر پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)بتابد و رحمت الهی بر سر مردم سرازیر شود.این کار را انجام دادند بعد از آن باران بارید. به یاد این ماجرا بالای این گنبد برآمدگی درست کردند تا کرامت، شرافت و برکت از پیغمبر خدا در خاطره ها حفظ شود.
دلیل دوم:هشام بن عبدالملک از امام باقر(علیه السلام)و امام صادق(علیه السلام) خواست به بغداد بیایند زیرا در بغداد خشکسالی شده بود. مسلمانان سه روز نماز خواندند اما باران نیامد.روز بعد مسیحیان رفتند و نماز خواندند وقتی عالم مسیحی دست خود را باز کرد دعا کند باران شروع به باریدن کرد.هشام نامه¬ای نوشت و گفت امت جد خود را دریابید مسلمانان بدبین شده¬اند و می خواهند از دین خود برگردند. چون هر چه دعا می کنند باران نمی بارد. امام فرمودند:وقتی عالم مسیحی خواست دعا کند شما به کف دست او نگاه کنید چیزی هست بردارید.وقتی مسیحی دست خود را باز کرد چیزی که در دستش بود را برداشتند و پیش امام بردند گفتند حالا دعا کن اما هر چه دعا کرد باران نمی بارید.از امام سؤال کردند این چیست؟فرمود:این تکه ای از استخوان پیغمبری است هر گاه در مقابل آسمان قرار می گیرد رحمت بر مردم نازل می شود.بعد از آن خود امام باقر(علیه السلام)نماز باران خواندند و دعا کردند چنان بارانی آمد که در تاریخ بی سابقه بود.
دلیل ایراد وهابیون از گنبد پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)
یکی از ایرادهایی که وهابیون گرفتند:حدیثی است از ابوالهیجا نقل شده و در بقیع هم نوشته اند وهابیون تمام قبور ائمه و بارگاه آنها را خراب کردند و می خواستند گنبد سبز رسول خدا و بارگاه آن حضرت را خراب کنند که علمای اسلام از سراسر جهان اسلام اعتراض کردند و آنها نتوانستند این کار قبیح را انجام دهند.حضرت علی(علیه السلام)از پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)نقل کردند.پیغمبر فرمودند هنگامی که به یمن می روید قبرها را دیدید آنها را صاف کنید.وهابیون به این حدیث استناد کردند و بارگاه ائمه را در بقیع تخریب کردند.این حدیث اهل سنت نقل کرده و بزرگان اهل سنت می نویسند به احادیث ابوالهیجا اعتنا نمی شود. این انسان 500حدیث جعلی درست کرده، پس کسی که ناقل حدیث است مورد اعتماد علمای بزرگ اهل سنت نیست.
ساخت قبور روی قبور بزرگان مبنای دینی دارد
ساخت بنا و گنبد روی قبر بزرگان برخلاف دین نیست مبنای دینی دارد. وقتی اصحاب کهف را پیدا کردند قرآن نقل کرد در این مکان ساختمان یادبود بسازید. قرآن هیچکدام را نفی نکرده است و دو فکر مطرح شد:
1- ساختمان و ستونی در این مکان به عنوان یادبود بسازید قرآن نیز این فکر را رد نکرد.
2-«لنَتّخِذن علیه مسجدا»ما قبور اینها را مسجد بسازیم هر دو فکر مطرح شد.
3-علمای بزرگ اهل سنت از زمان پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)تا صد سال پیش اگر ساخت گنبد حرام بود چرا گذاشتند گنبد پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)ساخته شود و باقی بماند آیا آنها این حدیث را ندیده بودند فقط علمای وهابی این حدیث را دیده اند.
4-دلیل چهارم در جواب وهابیون این است.حدیث منظور دیگری دارد زیرا در یمن قبرها را مانند کوهان شتر¬ درست می¬کردند.پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)به حضرت علی(علیه السلام)فرمودند:این کوهان شتر را بگیر تا قبر صاف شود. نمی گوید ساختمان و گنبد را تخریب کنید.
(در یمن قبرها را مانند کوهان شتر می ساختند رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) گفتند آنها را صاف کنید. مفهوم حدیث این است که نگذارید قبرها مانند کوهان شتر باشند آنها را صاف کنید).
ریشه یابی مذهب وهابیت
یکی از کتابهایی که درباره ریشه وهابیت نوشته شده کتابی است به نام خاطرات مستر همفر که جاسوس انگلیسی می نویسد.بنیانگذار مذهب وهابیت طلبه سنی بود به نام محمدبن عبدالوهاب او را از شهری که زندگی می کرد بیرون کردند در ترکیه و استانبول آمد و با مستر همفر آشنا شد با هم بنیان جدیدی گذاشتند مسترهمفر از انگلیس مأمور شده بود راههای اختلاف را در بین کشورهای اسلامی پیدا کند و سالها درس طلبگی اهل سنت خوانده بود و این طلبه¬ی جوان اهل سنت را پیدا کرد و افکار انحرافی و جدید و شهرت طلبی که داشت فهمید این شخص به کار او می آید.
منزل حضرت زهرا(سلام الله علیها)جوار منزل پیامبر
بن باز یکی از علمای وهابیت است از دنیا رفته گفت خداوند را شکر می کنم نابینا هستم و گنبد پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)ندیدم.وهابیون می خواستند گنبد پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)را هم خراب کنند.علماء از سراسر دنیا مخالفت کردند و آنها جرأت نکردند گنبد را خراب کنند. در کنار خانه پیغمبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)خانه حضرت زهرا(سلام الله علیها)بوده است. زیرا زمانی که پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)وارد شهر شدند دور مسجد برای خود و همسرانشان و امیرالمؤمنین خانه ای ساختند. پنجره خانه حضرت زهرا(سلام الله علیها)به خانه رسول خدا باز می-شد. الان در خانه حضرت زهرا(سلام الله علیها) یک قبر و یک محراب مشهور به محراب فاطمه می باشد که زیر گنبد سبز واقع شده است.
محراب تهجّد
به سکویی که دور آن نرده فلزی کشیده اند محراب تهجّد می گویند که در پشت خانه حضرت زهرا قرار دارد. برای اینکه پیغمبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)در این مکان نماز شب می-خواندند.پیامبر چهار رکعت نماز شب می خواندند و می خوابیدند. باز بیدار می شدند وضو می گرفتند چند نوبت اینگونه نماز می خواندند.نماز شب بر رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)واجب بود اما بر امت ایشان مستجب مؤکد است.مقام شفاعت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)از برکت نماز شب ایشان بود.
جدا شدن روح از بدن در حال نماز شب
یکی از بزرگان گفت:مدتی شروع کردم به تمرین نماز شب خواندن همانند رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم).یک شب در حال تهجد متوجه شدم روح از بدنم خارج شد. اتاقهای دیگر را نگاه کردم دیدم تاریک است، ساعت دو یا سه نیمه شب بود، وقتی به حالت عادی برگشتم، در را باز کردم چراغ را روشن کردم متوجه شدم آنچه که دیدم درست بود نماز شب وسعت روح می آورد.
اصحاب صفّه
گوشه¬ای از آخر مسجد به متراژ صد متر سایه بانی درست کرده بودند که عده ای از افراد که جائی در مدینه نداشتند در این مکان زندگی می کردند مانند سلمان، ابوذر و امثالهم.
روزی یکی از همین افراد صفه نشین نزد پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)آمدو گفت یا رسول الله!آنقدر به ما خرما داده¬اید جگرمان آتش گرفت به سختی زندگی می کردند. وقتی قبله تغییر کرد جای اصحاب صفه نیز تغییر کرد.
دکة الاغاوت
روبروی محراب تهجّد دکه ای با حدود سی سانتی متر بلندی است که به آن دکة الاغاوت(دکه آقایان یا خواجگان)می گویند، زمانی که مسجدالنبی در اختیار دولت عثمانی بود خادم هایی انتخاب می کردند و آنها را خواجه می کردند تا از آنها خطایی سر نزند.( آغا به خانمها و آقا به مرد می گویند).
معرفی ستون های مسجد النبی
1-ستون توبه(ابولبابه):مستحب است کنار ستون توبه برویم و دو رکعت نماز بخوانیم، توسل به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)داشته باشیم.
داستان ستون ابولبابه یا توبه
ابولبابه شخصی بود که پیامبر اکرم به او فرمودند: نزد یهودیان برو و آنها را به اسلام راهنمایی کن. یهودیان از او مشاوره خواستند در مشاوره با یهودیان به پیامبر خیانت کرد. یهودیان از او سوال کردند به نظر شما اگر ما مسلمان شویم چه اتفاقی می افتد؟ ابولبابه نگفت خیلی خوب است پیامبر با روی باز از شما استقبال می کند او گفت اگر شما مسلمان شوید پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)گردن همه شما را می زند.ابولبابه خیانت بزرگی نسبت به خدا و پیغمبر انجام داد و برای جبران خطا و توبه خودش را به ستون مسجد بست. آمدند او را باز کنند گفت:نه،پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)من را باز کند.نزد رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)رفتند و گفتند یارسول الله!بیایید ابولبابه را باز کنید خود را به ستون بسته است از گرسنگی و تشنگی می میرد. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند: نزد من نیامده اگر از اول نزد من آمده بود من او را می بخشیدم.نزد خداوند رفته هر وقت بخواهد او را می بخشد.پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)در خانه ام سلمه بود آیه نازل شد، خداوند ابو لبابه را بخشیده است. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)رفتند او را باز کردند.
ستون قرعه(عایشه، مهاجرین):
چرا به این ستون عایشه می گویند؟زیرا عایشه باب کنار این ستون احادیث زیادی نقل کرد.
چرا به این ستون قرعه می گویند؟زیرا از پیغمبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)نقل می کنند اگر می دانستند نماز خواندن کنار این ستون چقدر عظمت دارد قرعه می انداختند تا هر دفعه نوبت یک نفر باشد.
چرا به این ستون مهاجرین می گویند؟مهاجرین یعنی کسانی که از مکه هجرت کرده بودند بیشتر اوقات کنار این ستون می نشستند برای همین به آن ستون مهاجرین می گویند.
ستون مُخَلِّقه
ستون مُخَلِّقه چسبیده به محراب پیغمبر است.در زمان رسول خدا ماده خوش بویی به نام خلوق در مسجد می سوزاندند که بوی خوشی ایجاد می کرد و این ماده¬ی سوختنی را روی این ستون می گذاشتند به همین دلیل این ستون معروف به ستون مخلقه شد. امروزه نیز بعضی اوقات بوی خوشی از مسجد استشمام می شود.
محرابهای مسجد النبی
1-محراب پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم): پیغمبر در این محراب نماز می خواندند، نماز خواندن در کنار این محراب ثواب زیادی دارد.خانمها نمی توانند در این محراب نماز بخوانند زیرا پرده¬ای از ستون توبه تا پایین کشیده شده است.اما آقایان می توانند در محراب پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)نماز بخوانند.
2-محراب عثمانی:وقتی عثمان مسجد را توسعه داد. 5 متر به مسجد اضافه کرد و در آن محراب قرار داد و امروزه امام جماعت در این مکان نماز می خواند.
3-محراب سلیمانی:حنفی ها در نماز جماعت شرکت نمی کردند زیرا مکان مناسب نداشتند. در زمان عمربن عبدالعزیز محراب جدا برای حنفی ها درست کردند که به محراب سلیمانی مشهور شد.
روضه ی رضوان
ستون ها و فرش های روضه¬ی رضوان با سایر مکانها فرق دارد. زیرا حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)فرموده¬اند:«ما بینَ بیتی و منبری روضةٌ من ریاض الجنة»روضه¬ی رضوان باغی از باغهای بهشت است.
بلال حبشی مؤذن و مجاهد در راه اسلام و ساخت مأذنه بلال
بلال مؤذن رسمی رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)و مجاهدی بود که سختی های زیادی بخاطر اسلام کشیده بود وقتی می گفت«اشهد ان لا اله الا الله»نمی توانست«ش»را تلفظ کند و می گفت«اسهد ان لا اله الا الله»مردم اعتراض کردند، پیغمبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند:بلال«سین» تلفظ می کند اما خداوند«شین» قبول می کند.
محله بنی هاشم
محله بنی هاشم در سال62کوچه های باریک با دیوارهای بلند داشت، خانه امام سجاد(علیه السلام)و مکتب امام صادق در آنجا بود اما در سال64 آن را خراب کردند و امروزه صحن مسجد شده است.
نوشتن نام ائمه معصوم(علیهم السلام)اطراف حیات چتری
در زمان دولت عثمانی که حاکمیت مدینه به دست آنها بود. بر مبنای چهار مذهب اهل سنت و مذهب تشیع بزرگان آنها را دور تا دور حیات چتری نوشته اند.در حیات چتری دوم نام امام دوازدهم نوشته شده است به صورت محمد بن الحسن المهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)نوشته شده است.(ی)مهدی با (ح)محمد طوری به هم چسبیده اند که از دور حی دیده می شود.«حی»یعنی زنده خوانده می شد.وهابیون بین کلمه(ح)و(ی)فاصله درست کردند.
ارزش نماز خواندن در مسجد النبی و مسجد الحرام از نظر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)
پیغمبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)می فرمایند:هر کس بتواند در مسجدالنبی نماز بخواند ثواب هر نماز او به اندازه ده هزار نماز است و ثواب نماز در مسجدالحرام صدهزار نماز است.
در مسجد به فتوای همه ی مراجع می توانید اقتدا کنید به جز آیت الله سیستانی که می فرمایند هنگامی که اقتدا می کنید حدیث نفس کنید یعنی حمد و سوره را بخوانید.بقیه¬ی مراجع اقتدا کردن را صحیح می دانند و مختارید چهار رکعت بخوانید.
انشاءالله سعی کنید در سفر به مکه تمام نمازهای خود را با جماعت بخوانید.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.