سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

نماز شب،اهمیت،آثار و برکات آن

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 427 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1391.05.18
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه بافت در جلسه اخلاق در مسجد صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)مورخ 90/5/3
http://yascms.ir/emam/ebrahimi3.png

بسم الله الرحمن الرحیم
اهمیت،آثار و برکات نماز شب
درک مسائل اخلاقی

تا کسی به مسائل اخلاقی احساس نیاز نکند دنبال آنها نمی رود.مثل این است که اگر کسی متوجه شد درد دارد و مریض است دنبال مداوا می رود. گاهی اوقات شخصی بیماری کشنده و مهلک دارد و این بیماری کشنده، روز به روز سلول های بدن او را از کار می اندازد اما شخص دنبال مداوا نیست چون احساس نیاز پیدا نمی کند و خبر ندارد.تا انسان احساس نکند بیماری های اخلاقی چگونه او را از بین می برد و مانند خوره جان او را می خورد به دنبال مداوا نمی رود.وقتی احساس نیاز می کند که کار از کار گذشته باشد و دارو تأثیری نخواهد داشت. تا انسان جوان است می تواند امراض روحی را مداوا کند.
رهایی از گناه در دوران جوانی
در کوچه ای خار روئیده بود، هر چه به شخصی گفتند این خار را دربیاورید گفت نه، روز به روز خار در کوچه بزرگتر شد و شخص ضعیف تر، کم کم به جایی رسید خار مانند درخت بزرگ شد اما شخص پیر شد و توانایی کندن خار را نداشت.اگر بیماریهای اخلاقی درون انسان ریشه کند و انسان در دوران جوانی نتواند درون خود را پاک کند کم کم تمام قلب او را گناه می گیرد و نمی تواند خود را از گناهان رها کند.انسان تا جوان است زودتر می تواند بیماری یا گناه را شناسایی کند و آن را از خود دور کند.
چگونه انسان صاحب کرامات(اسرار الهی)می شود؟
اولین قدم این است که انسان لیاقت پیدا کند.به انسان گناهکار چیزی نمی دهند چون عاصی و نافرمان است.کسی که خیانتکار باشد او را امانت دار نمی داند.انسانی که شیطان زده و مطیع هوای نفس است کسی به او اعتماد ندارد.
دومین قدم این است که انسان ظرفیت پیدا کند.
ظرفیت پیدا کردن باید با عمل باشد، زیرا با گفتار تأثیر چندانی نخواهد داشت.مثل این که انسان در فصل زمستان فقط بگوید می خواهم گندم بکارم و هیچ عملی(شخم زدن و گندم کاشتن)انجام ندهد گندم کاشته نمی شود.اگر برای پیشرفت مسائل معنوی انسان حرف بزند و دیگران گوش دهند و عمل نکنند هیچ فایده ای ندارد.
چگونه انسان ظرفیت پیدا می کند؟
یکی از راههایی که به انسان ظرفیت می دهد این است که با تلاوت قرآن انس داشته باشد.یکی دیگر از راههایی که انسان وسعت روح پیدا می کند، قلب او آماده دریافت اسرار الهی می شود، دست و قلب او همیشه منبع خیر می شود این است که اهل نماز شب باشد.خداوند متعال نماز شب را بر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)واجب کردند اما برای دیگران مستحب است.«یا ایُّها المُزَّمِل قُمِّ اللیل الا قلیلاً»(سوره مزمل،آیه1و2)ای پیامبر شب را برخیزید.«و رَتِلِ القرءان ترتیلا»(سوره مزمل،آیه4)و قرآن را با تدبر و آهسته بخوانید.
نماز شب پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)
نماز شب پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)با نماز شب ما تفاوت دارد.پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)از نیمه های شب به بعد چهار رکعت نماز می خواندند بعد می خوابیدند. دوباره بیدار می شدند، چهار رکعت یا دو رکعت نماز دیگر می خواندند و می خوابیدند، باز بیدار می شدند دو رکعت نماز می خواندند و می خوابیدند.قرآن می فرماید:شما باید شبها بیدار باشید یانیمی از شب و یا بیشتر.
اسرار شب زنده داری از زبان امام جمعه وقت زرند
بنده در اوایل طلبگی نیمه¬ی شعبان در زرند بودم.امام جمعه وقت زرند، جناب حجت الاسلام والمسلمین شوشتری بودند و سخنان تأثیر گذاری داشتند.ایشان شب را احیاء گرفتند توفیق شد بنده نیز شرکت کردم.بعضی از اسرار شب زنده داری را بیان کردند. از جمله این که چرا پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)نماز شب را به این طریق می خواندند؟ایشان گفتند چند شب همانند پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)نماز شب خواندم. یک شب که برای تهجّد بیدار شدم دیدم روح از بدنم جدا شد به طوری که اتاق دیگر را می دیدم وقتی به ساعت اتاق دیگر نگاه کردم ساعت دو یا سه نیمه شب بود در را باز کردم وارد اتاقی که تاریک بود شدم چراغ اتاق را روشن کردم و به ساعت نگاه کردم متوجه شدم آنچه دیدم درست بوده است.جناب شوشتری دانسته بود نماز خواندن به طریق پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)به انسان وسعت روح می دهد.
وسعت روح
یکی از علماء بزرگ که وسعت روح داشتند در حالات خود نوشته است.در حال درس دادن بودم بعد از پایان درس یکی از شاگردان خود را صدا زدم و گفتم هیچگاه با حالت جنابت وارد کلاس درس نشوید.
نصیحت حضرت مریم به حضرت عیسی مسیح(علیه السلام) درباره مقام آخرت
حضرت مریم مادر بزرگوار حضرت عیسی مسیح از دنیا رفتند. حضرت عیسی مادر خود را غسل دادند و وقتی که خواستند ایشان را دفن کنند گفتند:مادر، آیا خداوند مقاماتی که می خواستید به شما داد؟ آیا می خواهید دوباره به دنیا برگردید؟حضرت مریم جواب داد:بله فرزندم می خواهم به دنیا برگردم و در روزهای بسیار گرم روزه بگیرم، در شبهای بسیار سرد به نماز شب بپردازم.مقامی که در آخرت به انسان ها عنایت می کنند بستگی به زحمت آنها در دنیا دارد.
ارزش نمازشب از نظر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)می فرمایند:«لَرَکعتان فی جوف اللیل اَحَبُّ الیَ من الدنیا و ما فیها»خواندن دو رکعت نماز در نیمه شب، نزد من محبوب تر است از تمام دنیا و آنچه در دنیا وجود دارد.
طریقه خواندن نماز شب
نماز شب را از نیمه های شب تا اذان صبح می توانیم بخوانیم و یازده رکعت است. همه نمازهای مستحبی دو رکعتی هستند،(نماز مستحب یک رکعتی هست اما نماز مستحبی سه رکعتی و چهار رکعتی نداریم).هشت رکعت اول را به نیت نماز شب می خوانیم(چهار تا دو رکعتی)در رکعت اول بعد از حمد توحید و یا هر سوره ای که خواستیم می خوانیم. رکوع و دو سجده را انجام می دهیم، بلند می شویم رکعت دوم را همانند رکعت اول می خوانیم و بعد نماز را تمام می کنیم(هشت رکعت را به همین طریق می خوانیم).دو رکعت نماز دیگر را به نیت نماز شَفع همانند نمازهای قبل می خوانیم، شاید پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)نماز شفع را می فرمایند که از دنیا و هر چه در آن است برای من مهم تر است.(یک رکعت نماز شب را به نیت نماز وتر می خوانید).در رکعت اول حمد و توحید را می خوانید رکعت دوم را همانند رکعت اول می خوانیم اگر خواستیم قنوت را انجام می دهیم.بعد از آن تشهد و سلام می خوانیم.اگر نتوانستیم یازده رکعت را بخوانیم فقط سه رکعت آخر را می خوانیم.همین که نیمه شب بیدار شویم و از خداوند گدایی کنیم ثواب نماز شب را برده ایم.
سؤال
اگر کسی تصمیم بگیرد یک هفته نماز شب بخواند اما نتواند آیا می تواند قضا آن را بجا بیاورد؟
بله،بعد از نماز ظهر یا عصر یا در ایام روز می تواند نماز شب را بجا بیاورد.
نصیحت مادر حضرت سلیمان به فرزندش درباره شب زنده داری
مادر حضرت سلیمان ایشان را نصیحت کردند،«ایّاک و کثرةٍ النوم باللیل»فرزندم مبادا شب ها زیاد بخوابی«فانَّ کثرةٍ النوم باللیل»اگر شب ها زیاد بخوابی«تَدَعُ الرَجُل فقیرً یومً القیامه»در روز قیامت فقیر می شوی. اگر می خواهی در روز قیامت فقیر نباشی شب ها تا صبح شب زنده داری کن.اگر کسی شب زنده داری کند روز قیامت دست او باز است و می تواند فرزند یا فامیل خود را شفاعت کند و آنها را از جهنم نجات دهد.
دانی که خروس سحری چرا کند نوحه گری گوید که از عمر گشت شبی و تو بی خبری
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.