سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

نقش شب قدر در سرنوشت ،زندگی و سعادت

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 381 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1391.05.25
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه بافت در شب قدر(بیست و یکم ماه مبارک رمضان)در مسجد حضرت ابوالفضل(علیه السلام)مورخ 90/5/90
http://yascms.ir/emam/ebrahimi3.png

بسم الله الرحمن الرحیم
نقش شب قدر در سرنوشت ،زندگی و سعادت
السلام علیک یا بقیة الله

سعادت نصیب بنده شد تا در جمع شما بزرگواران خواهران، برادران و بازاریان عزیز حضور پیدا کنم.
امشب، شب قدر و آمیخته با یاد و نام امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)است.شب قدر در سرنوشت ،زندگی و سعادت نقش دارد.
دفاع از حقانیت حضرت علی(علیه السلام)توسط حُرّه
حجاج بن یوسف ثقفی حاکم کوفه، انسان خونریز و دشمن امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)بود.هر جا شیعه ی علی(علیه السلام)را پیدا می کرد او را اعدام می کرد.یکی از شیعیان امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)پیرزنی به نام حُرّه بود.حُرّه، خواهر رضاعی پیغمبر و دختر حلیمه سعدیه بود.حجاج جرأت نمی کرد او را بکشد.به دنبال بهانه ای بود تا این بهانه سبب شود پیرزن محب(علاقه مند)به علی(علیه السلام)را بکشد.شریک حُرّه می گوید علی(علیه السلام)از سه خلیفه بالاتر است.اموی¬ها اصلاً علی(علیه السلام)را قبول ندارند.حجاج حُرّه را در دربار خواست و گفت حُرّه شنیدم علی(علیه السلام)را از سه خلیفه بالاتر می دانی!جواب داد:حجاج نه تنها از سه خلیفه بالاتر می دانم بلکه بر کسانی که بالاتر از صحابه پیغمبر(صلی الله علیه و آله وسلم)هستند، حضرت علی(علیه السلام)بالاتر است.حجاج گفت منظورت چیست؟حُرّه جواب داد:منظورم این است که انبیاء که از صحابه بالاتر هستند حضرت علی(علیه السلام)از انبیاء نیز بالاتر است، حجاج گفت:اگر این مطلب را ثابت نکنی دستور می دهم گردنت را بزنند.حُرّه گفت این سخنان را از قرآن برای تو ثابت می کنم.البته نمی خواهیم مقام انبیاء را پایین ببریم.
حُرّه گفت:علی(علیه السلام)از حضرت آدم بالاتر است.زیرا آدم و حوا در بهشت بودند همه چیز در اختیار آنان و همه چیز برای آنان حلال بود جز یک چیز«و لا تَقرَبا هَذِهِ الشَّجَرة»(سوره اعراف، آیه19)نزدیک درخت نشوید.شیطان آدم و حوا را وسوسه کرد و از گندم خوردند وقتی نان گندم خوردند باید دستشویی می رفتند این کار دستگاه مخصوص خود را می خواست.لباسهای بهشتی از اندام آنها ریخت«و طَفقا یخصفانِ مِن وَرَقِ الجَنّة»وقتی دیدند لخت شدند از برگ انجیر کندند و خود را پوشاندند.حُرّ گفت: حضرت آدم ترک اولی کرد و گندم خورد.امّا حضرت علی(علیه السلام)همه چیز برای ایشان حلال بود اما تا آخر عمر یک لقمه از نان گندم نخورد پس چه کسی بالاتر است؟حجاج گفت:بله درست است.
حُرّه گفت علی(علیه السلام)از حضرت نوح و لوط نیز بالاتر است،حجاج گفت چطور علی(علیه السلام)از شیخ الانبیاء بالاتر است؟حُرّه جواب داد: قرآن می فرماید: نوح و لوط همسر داشتند این دو همسر به پیغمبران خود خیانت کردند و ضرب المثل برای کفّار شدند اما فاطمه(سلام الله علیها)همسر حضرت علی(علیه السلام)رضای او رضای خداوند و غضب او غضب خداوند است بنابراین کدام بالاتر است کسی که همسرش به او خیانت کرد یا امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)که همسر ایشان زهرا(سلام الله علیها)است؟حجاج گفت احسنت درست می گویی.حُرّه گفت:امیرالمؤمنین(علیه السلام)از حضرت ابراهیم نیز بالاتر است زیرا حضرت ابراهیم به خداوند گفت:خدایا چگونه مرده را زنده می کنی«کیف یحیی الموتی»؟خداوند فرمود مگر ایمان ندارید؟ابراهیم گفت چرا ایمان دارم می خواهم اطمینان قلبی پیدا کنم. خداوند فرمود:چهار مرغ بگیر آنها را بکوب و تقسیم کن و هر کدام را سر کوهی بگذار سپس صدا بزن وقتی که بگویی زنده شوید زنده می شوند.زنده شدن کار خداوند است من آن را به تو می دهم حضرت ابراهیم خواست امتحان کند سر خروس را به سر طاووس چسباند اما نمی¬شد و هر کدام به سر خودش می چسبد. اما امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)فرمود:اگر پرده از چشمانم کنار رود فرقی برای من ندارد و اطمینان و یقینی که دارم چیزی افزوده نمی شود.حجاج گفت:بله درست است.حُرّه باز گفت حضرت علی(علیه السلام)از حضرت موسی نیز بالاتر است.حجاج گفت چگونه است؟حُرّه جواب داد: برای این که خداوند فرمود«اذهب الی فرعون انّه طَغی»(سوره طه، آیه24)به سوی فرعون بروید زیرا طغیان کرده است.حضرت موسی جواب داد من یک نفر از فرعونیان را کشته ام تنهایی می ترسم برادرم هارون را همراه من بفرست. اما حضرت علی(علیه السلام)بزرگان سران کفر و قریش را کشته بود و از طرف پیغمبر مأمور شد آیات قرآن را بر آنها بخواند نترسید.شب نیز جای پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)خوابید در حالی که نوجوان بود.پس کدام بالاتر است.حجاج که می ترسید رسواتر شود گفت همه حرفها درست است به حُرّه هدیه داد و او را آزاد کرد.
همه در شب قدر آمده ایم تا برای انسانی که اول مظلوم اسلام است عزاداری کنیم.
خصوصیات شب قدر
1- شب نزول قرآن است.
2- از هزار ماه بالاتر است.یعنی شب قدر یک طرف و عمر 83 سال و چهار ماه نیز از طرف دیگر است.
3- شب سرنوشت و شب تقدیر است.
تأثیر شب قدر در سرنوشت
ملائکه خداوند با جناب روح«تنزل الملائکة والروح»به زمین می آیند.آیا روح همان حضرت جبرئیل است؟در روایات آمده است جبرئیل از ملائکه است اما روح اعظم از ملائکه است.
خداوند می فرمایند:شما به آسمان نیامدید تا آسمانی شوید فرشتگان من پیش شما می آیند.ملائکه در شب قدر تنزل(در تنزل استمرار است یعنی تکرار می شود)می کنند.یعنی هر ساله شب قدر ملائکه نازل می شوند تا مقدرات و سرنوشت انسانها را از مرگ و حیات بنویسند.مثلا می نویسند روزی کم یا زیاد می شود و یا آیا تا سال آینده زنده هستیم یا نه.تمام جزئیات در پرونده نوشته می شود.
سوال
قرآن می فرماید«سلامٌ»امشب به تو سلامت کامل می دهیم این که برای ما سلامت نمی شود زیرا ما دلهره داریم و نمی دانیم سرنوشت ما به مرگ ختم می شود یا به حیات.
به یک مثال توجه کنید فکر کنید شما به دادگاه رفته اید و دلهره دارید، زیرا پرونده و سرنوشت شما نزد آقای قاضی است. اگر رئیس دادگاه به شما بگوید این پرونده دست شما آن را مطالعه و خود قضاوت کنید هر چه خواستید در آن بنویسید.این باعث می شود انسان دلهره نداشته باشد.شب قدر پرونده و سرنوشت به دست خود انسان ها است.خداوند از یک سال پیش اعلام کرده شب قدر از هزار ماه بالاتر است.خداوند ملائکه را به زمین می فرستد تا آنگونه که می خواهیم سرنوشت برای ما نوشته شود.خداوند می فرماید:بر اساس قرآن رفتار کنید خوش اخلاق باشید، به یتیمان رسیدگی کنید و بداخلاقی نکنید.
در این شب از خداوند می خواهیم هر خطایی که داشتیم ببخشد و توبه ما را قبول کند.
تاثیر آیه قرآن در سرنوشت فضیل بن عیاض
فُضیل بن عیاض عارف مشهور یک دزد سر گردنه بود. این فرد دختری را در خیابان دید و عاشق او شد.از دیوار خانه بالا رفت تا به خواسته¬ی دل خود برسد.دید کسی در خانه قرآن می خواند.آیه ای که می خواند«اَلَم یأن للذین آمنوا ان تخشع قلوبهم لذکرالله»(سوره حدید، آیه 16)آیا وقت آن نرسیده که قلب خود را برای خداوند نرم کنی و تخلف نکنی. وقتی فضیل بالای دیوار بود آیه را شنید آیه بر او تأثیر گذاشت.فضیل با خود گفت خداوندا اگر با من هستی، الان وقت آن رسیده که تخلف نکنم.از دیوار پایین آمد به کاروانسرا رفت. رئیس قافله گفت حرکت کنید کسانی که آنجا بودند گفتند ما جرأت نمی کنیم فضیل می آید و هر چه مال داریم از ما می گیرد.فضیل از گوشه¬ی خرابه صدا زد آن سگی که به مردم و قافله¬ها پارس می کرد را زنجیر کرده¬اند دیگر کاری به کسی ندارد.بعد از آن فضیل، عارف مستجاب الدعوه شد.فضیل این سرنوشت را خودش رقم زد.
خداوند می فرماید سرنوشت دست خود انسانها است که می تواند برای خود سفید یا سیاه بنویسد یا بخواهد مثل گذشته گناه کند یا توبه کند.
پیغمبر می فرماید:«فَإنَّ الشَّقیَّ مَن حُرِمَ غُفرانَ اللهِ فی هَذَا الشَّهر العَظیم»انسان بدبخت و شقی کسی است در ماهی که برکت و بخشش در آن است خود را محروم کند و ماه مبارک رمضان هر سال او فرقی نکند.
امیدواریم سرنوشت خوبی را بر اساس سعادت و خوشبختی برای خود رقم بزنیم. درخواستهای انسان از خداوند نوشته می شود.
حضرت علی(علیه السلام)همنشین فقرا و نیازمندان
هنگامی که امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)به شهادت رسیدند،امام حسن و امام حسین(علیهم السلام)ایشان را غسل و تشیع کردند، هنگام برگشتن در نزدیکی کوفه صدای ناله ای شنیدند. رفتند تا ببینند صدای ناله از کیست؟پیرمرد نابینایی بود، از او سؤال کردند برای چه گریه می کنی؟جواب داد: شخص بزرگواری همیشه به من سر می زد، برای من آب و غذا می آورد الان چند شب است از ایشان خبری نیست من نابینا بودم و چهره¬ی ایشان را نمی دیدم وقتی کنار من می نشست می گفت«فقیرٌ جالس فقیراً»فقیر کنار فقیر دیگر نشسته. امام حسن و امام حسین(علیهم السلام)فرمودند:ایشان پدر بزرگوار ما حضرت علی(علیه السلام)بودند.شخص نابینا گفت: مرا کنار قبر حضرت علی(علیه السلام)ببرید. هنگامی که او را بردند آنقدر کنار قبر حضرت علی(علیه السلام)ناله کرد تا جان داد.
تهیه فرش سجاده ای برای مسجد
برای مسجد احتیاج به فرش سجاده ای داریم هر نفر می تواند یک یا دو سجاده تهیه کنند علاوه بر آن امشب شب شهادت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) و شب انفاق است به فقرای محروم توجه کنید.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.