سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

آثار حلال و حرام خواری

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 830 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1391.06.03
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه بافت در مراسم تودیع و معارفه فرمانده پایگاه بسیج اصناف مورخ 90/5/18
http://yascms.ir/emam/ebrahimi2.png

بسم الله الرحمن الرحیم
آثار حلال و حرام خواری
خوش آمد عرض می کنم خدمت همه خواهران مکرمه و برادرن عزیز، تشکر می کنم از همه دوستان که در مراسم تودیع و معارفه شرکت کردند.
وظایف مسلمانان

یکی از وظایف همه مسلمانان این است که کسب و کار در رزق حلال داشته باشند.در روایات از ائمه معصومین(علیهم السلام)و پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم)آمده است:عبادت هفتاد جزء دارد افضل این اجزاء طلب روزی حلال است یا می فرمایند طلب حلال بر هر مرد و زن مسلمان واجب است.
حضرت عیسی مسیح شبانی را دیدند فرمودند:عمر خود را به شبانی صرف کردی، اگر در تحصیل علم می کوشیدی بهتر از چوپانی بود.شبان جواب داد:یا نبی الله من از دانش ها شش مسئله آموختم و در زندگی به آنها عمل می کنم یکی از آنها این است که تا زمانی مال حلال هست من سراغ حرام نمی روم و هرگز مال حلال کم نمی شود که انسان احتیاج به حرام پیدا کند.حضرت عیسی شبان را تحسین کردند و فرمودند:هر کس تصمیم بگیرد مال حلال بخورد هیچ گاه مبتلا به خوردن مال حرام نمی شود.
برکات حلال خواری(نورانیت قلب، انجام عمل صالح)
یکی از فواید و برکات حلال این است که قلب نورانی می شود و انسان صفای قلب پیدا می کند اما مال حرام قلب را تیره می کند.
شخصی از روستا به شهر آمده بود به خانه یکی از علماء دعوت شد.(وقتی در کوچه و بازار می گشت متوجه شد چهره ها را انسان نمی بیند). شخص به خانه عالم رفت، عالم به غلام خود گفت برو از مال حلال نهار آماده کن.شخص نهار خورد هنگام برگشتن در کوچه و بازار راه می رفت متوجه شد نورانیت از بین رفته و همه را انسان می بیند.با خود گفت چگونه است من که تا به حال نمی دیدم به او گفتند این آثار صفای قلب و مال طیبی بود که می خوردی اما نهاری که خوردی از بازار تهیه شد و شبهه ناک بود باعث شد نور معرفت از تو گرفته شود بنابراین یکی از آثار حلال خواری این است که به انسان نورانیت قلب می دهد و آثار آن در نطفه ظاهر می شود.
دومین برکت غذای حلال این است که انسان توفیق پیدا می کند کار نیک انجام دهد(مانند نماز، روزه، کار خیرو..).
قرآن می فرماید:«یا ایها الرُسُل کُلُوا مِنَ الطَّیباتِ و اعمَلوا صالحًا»(سوره مؤمنون، آیه51)ای پیغمبران حلال بخورید تا عمل صالح انجام دهید یعنی اگر پیغمبر خداوند بخواهد کار نیک انجام دهد باید غذای او حلال باشد.مال حلال است که مقدمه ی عمل صالح در زندگی می شود.
آثار حرام خواری
بعضی از حرام ها نه تنها خود آنها کار حرام هستند بلکه از آنها حرام نیز متولد می شود.یعنی گناهی که دنباله دارد و باعث می شود انسان به کارهای حرام دیگر روی بیاورد.مثلاً خوردن مشروب باعث صدها گناه دیگر می شود.
مال حلال مخلوط به حرام و آثار نپرداختن خُمس
1- مال حلال مخلوط به حرام:مثلاً کسی از مغازه یا خانه ای سرقت می کند یا کسی که خمس و زکات مال خود را نپردازد هر دو حرام هستند منتها سرقت از خانه دیگران حرام است اما خمس و زکات حرام از مال امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)است.امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)می فرمایند:«شَرُ الاموالِ ما لم یَخرُج مِنهُ حَقُ الله»بدترین مالها آن است که انسان حق خداوند را پرداخت نکند. در روایت دیگر از امام محمدباقر(علیه السلام)آمده است:خداوند روز قیامت مردمی را از قبور خود به محشر می برد که دستانشان به گردن بسته به اندازه یک مورچه و قدرت گرفتن چیزی را ندارند، ملائکه با شدت با آنها برخورد می کنند و به آنها می گویند آنها مردمی هستند که خداوند به آنها ثروت عطا کرد اما حق خداوند را از مال خود به صاحبان حق ندادند همچنین ایشان فرمودند:معذب ترین مردم در روز قیامت کسی است که خمس آل رسول را نداده باشد روز قیامت صاحبان خمس اطراف او را می گیرند و می گویند خداوندا این شخص حق ما را نپرداخت در صورتی که محتاج بودیم. به آنها می گویند از عباداتی که انجام داده اید پاداش بگیرید اما خمس و زکات نداده اند عبادات آنها قبول نیست دست آنها خالی می شود و به جهنم می روند.
آثار ربا خواری،رشوه و کم فروشی
2- ربا:جنگ با خداوند است.

اسبغ بن نباته می گوید:امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)روی منبر بودند و فرمودند ای گروه تجار اول فقه بعد تجارت.
آثار ربا خواری
یکی از آثار ربا خواری این است که خداوند شکم انسان رباخوار را از مار پر می کند.
پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)می فرمایند:در جهنم گروهی را دیدم که شکم های آنها مانند اتاق های گشاده و بزرگ است و در راه جهنم افتاده اند. آل فرعون روی آنها پا می گذاشتند و به جهنم می رفتند.از جبرئیل سؤال کردم اینها چه کسانی هستند؟فرمود:کسانی هستند که ربا می خوردند.
3- رشوه:رشوه پولی است که کسی به مسئولی می دهد تا کار او به ناحق انجام شود.رشوه از رشا به معنای ریسمان است.ریسمانی که به چاه می اندازند تا آب بکشند. بعضی نام رشوه را تعارف و هدیه می گذارند.یکی از آثار رشوه خواری این است که انسان در روز قیامت به شکل خوک محشور می شود.
4- کم فروشی:کم فروشی صفت زشتی است که قرآن می فرماید:«ویلُ للمُطَففین»وای به حال کم فروشان(ویل چاهی در جهنم است که انسانهای کم فروش را در آن چاه می اندازند).
پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)مردی را در بازار دید زعفران می کشید و می فروخت کفه ترازوئی که در آن زعفران بود را می چرباند حضرت فرمود: این ترازو درست نیست اول ترازوی خود را به عدل درست کن بعد اگر خواستی بیشتر دهی اشکال ندارد.
به دست آوردن مال حلال سخت است
به دست آوردن مال حلال کار سختی است.شخصی گفت خداوندا رزق و روزی حلال نصیبم کن!خداوند فرمود:آن مخصوص پیغمبران است تو چنین دعایی نکن که نمی شود.طلب حلال سخت است به خداوند بگو روزی به من بده که وارد جهنم نشوم.
انشاءالله در نماز جمعه، جماعت و کارهای خیر اول باشیم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.