سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

آداب حضور نمازگزار در مساجد

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 565 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1391.07.04
 
مصاحبه رادیویی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه بافت با موضوع آداب حضور نمازگزار در مساجد مورخ 91/2/7
آداب حضور نمازگزار در مساجد
http://yascms.ir/emam/ebrahimi1.png

بسم الله الرحمن الرحیم
آداب ورود به خانه خداوند(مسجد)

زمانی که سالک الی الله(نمازگزار)آهنگ رفتن به مسجد برای دیدار خداوند متعال را می نماید مستحب است در منزل تطهیر کند، وضو بگیرد و بهترین، نیکوترین، زیباترین و فاخرترین لباسهای خود را به تن کند.مردان خود را خوشبو کنند و باوقار، طمأنینه و در حال ذکر خداوند متعال به سوی مسجد گام بردارند.
مسجد محل زیارت خداوند
مسجد محل زیارت خداوند است.امام صادق(علیه السلام)می فرمایند:«مکتوب فی التوراة أن بیوتی فی الأرض المساجد»در کتاب تورات نوشته شده است که خانه های من در زمین مسجدها هستند«فطوبى لعبد تطهر فی بیته ثم زارنی فی بیتی»خوشا به سعادت بنده ای که در منزل وضو بگیرد و سپس به زیارت من به مسجد بیاید«ألا إن على المزور کرامة الزائر»آگاه باش!بر زیارت شونده است که زائر خود را گرامی بدارد.باید به زیارت والاترین میزبان توجه داشته باشیم او که بخشنده، توانا، رحیم، رازق، مهربان، شفادهنده و آرامش بخش است.
وقتی به دیدار بزرگی می رویم چگونه می رویم؟اگر خداوند قسمت کند و بگویند شما را به زیارت حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)می بریم چه حالی پیدا می کنیم؟حال خداوند متعال بار عام دادند و اجازه فرمودند به زیارتش برویم فارغ از هر گونه وساطت، که در بعضی از ادیان وجود دارد با خدای خویش دیدار کنیم و راز دل گوئیم.با آرامش، اطمینان و نورانیت دقایقی از عمر خود را در این دنیای پردغدغه به سوی کانون محبت و صفا برویم.
چگونه به سوی کانون محبت و صفا برویم؟
اولین نکته آراستگی ظاهر است که اهمیتی زیادی دارد. با بهترین و زیباترین صورت به مسجد برویم.امام صادق(علیه السلام)می فرمایند:یک رکعت نماز که انسان با بدن و لباس معطر و خوشبو بخواند والاتر از هفتاد رکعت نماز است که بدون استفاده از عطر و بوی خوش خوانده شود.
نحوه حضور در مسجد را از اهل بیت(علیهم السلام)بیاموزیم.امام حسن مجتبی(علیه السلام)وقتی می خواستند به مسجد بروند بهترین و فاخرترین لباسهای خود را بر تن می کردند از حضرت سؤال کردند چرا این لباس را هنگام نماز بر تن می کنید؟فرمودند:«انَّ اللَّهَ جَميلٌ يُحِبُّ الْجَمالَ»خداوند مظهر زیبایی و عین جمال است، زیبایی و جمال را دوست می دارد«فَاتَجَمَّلُ لِرَبّي»(بحار‎الانوار، ج83، ص175)پس من خودم را زینت می کنم برای پروردگارم که همیشه فرموده است:«خذوا زينتكم عند كل مسجد»در مقام تشرف به مسجد زینت های خود را بپوشانید«فَاُحِبُّ أنْ اَلْبَسَ أجْمَلَ ثِيابي»پس من نیز دوست می دارم بهترین لباسم را هنگام ورود به مسجد بپوشم.
اسلام دین پاکیزگی، زیبایی و نظافت
اسلام دین پاکیزگی و زیبایی و نظافت است.هیچکس نمی تواند دم از اسلام، پیروی از قرآن و اهل بیت بزند و از رزشهای والا، نظافت و پاکیزگی و توجه به زیبایی در زندگی فردی، اجتماعی و عبادی خویش بی اعتنا باشد.خصوصاً در این زمان که دشمنان اسلام طعنه می زنند و باید در عمل جواب آنها را داد.در عمل نمازگزار باید نظافت و پاکیزگی را در خود و مسجد پیاده کند.
در روایت آمده است یکی از غلامان امام سجاد(علیه السلام)می گویند:دیدم امام سجاد(علیه السلام)در شبی سرد لباسی فاخر پوشیده، عمامه ای از خز بر سر نهاده و معطر بر عطری بسیار خوشبو قدم بر می دارد.از ایشان سؤال کردم در این شب سرد با این هیئت و پوشش به کجا تشریف می برید؟حضرت فرمودند:«الی مسجد جدی رسول الله»به سوی مسجد جدم پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)می روم.
امیدوارم نمازگزاران این امور را رعایت کنند.البته بانوان محترم در مسیر مسجد باید مراعات حجاب و پوشش کامل را داشته باشند و از عطر استفاده نکنند
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.