سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

آسیبهای اجتماعی برای پسران ودختران

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 644 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1388.08.26
 

بسم الله الرحمن الرحیم

سخنرانی در جمع هنرستان الزهرا(سلام الله علیه) مورخه 15/7/88
موضوع آسیبهای اجتماعی برای پسران ودختران

هفته نیروی انتظامی را به همه برادران عزیز و سختکوش نیروی انتظامی تبریک عرض می کنم و سعادتی نصیبمان شد که در جمع بسیار خوب دختران ، فرزندان این خطه حضور پیدا کنم. از مسئولین این هنرستان با صفا و خوش نام به نام الزهرا(س) است تشکر و قدردانی می کنم.


http://yascms.ir/emam/sokhan/41.jpg


اهمیت علم و دانش و ایمان و تقوی
در تمام سفارشات دینی علمای ما ، ائمه ما این دو مطلب به چشم می خورد. دو مطلب برای پرواز همان طور که یک پرنده برای پروازش نیاز به دو بال دارد انسانها هم برای پرواز نیاز به دو بال دارند یکی بال تقوی و پاکی و دینداری ، طهارت و ایمان . یکی دیگر هم بال علم و دانش و تجربه که می فرمایند: « العلم و الدین توأمان اذاحترقا افترقا» همیشه دینداری همراه علم است. علم از دینداری صحیح جدا نمی شود.دینی که مطابق با فطرت انسانها باشد نه ادیان تحریف شده با علم است. علم همیشه موید اسلام ناب است.فطرت دینی انسانها گواهی می دهد اینها از هم هیچ وقت جدا نمی شوند. « اذاحترقا افترقا» اگر بین علم و دانش و دینداری جدای افتاد اینها تبدیل به عامل بدبختی، تباهی ، گمراهی می شوند. اگر دین و دینداری و دین مداری از علم جدا شد ضررها می دهد و اگر علم از دینداری جدا شد ضرر دارد . اینها مثل آب هستند. که تشکیل شده از دو گاز سوزان (اکسیژن و هیدروژن) وقتی که با هم شدند می شوند آب. علم و دین اگر توأم با هم شدند، درهم جمع شد، مایه سعادت آن فرد و آن جامعه را فراهم می کنند. دانشمندانی که دین دار نبودند، در خدمت استکبار در آمدند و در خدمت تحکیم پایه های ظلم و ستم بر مردم در آمدند. امروز در دنیا نگاه کنید چقدر دانشمندانی ما داریم ولی در خدمت ظلمند. در خدمت استکبارند از آن طرف عالمان ، از آن طرف دیندارانی داریم که اهل علم نیستند، اهل دانش نیستند. ممکن است حالا مثل کسی که جلوی پای خودش را ببیند برای خودش خوب باشد. ولی نور افشانی در جامعه نخواهد داشت. این نکته اول.




تهدیدات دشمن نسبت به نسل جوان
نکته دوم آسیبها، تهدیدات و برنامه های خیلی زیادی که دشمن برای ما تدارک دیده، که خیلی مراقبت و مواظبت می خواهد. امروز دشمن از وسایل ارتباط جمعی مثل ماهواره و اینترنت بیشترین استفاده برای خودش بر روی نسل جوان ما و برای بی دینی و بی غیرتی در بین جوانان ما برنامه ریزی کرد. ماهواره ها از یک طرف ، اینترنت از یک طرف، البته جنبه های مثبت فراوانی هم دارد مثل چاقو است هم می شود استفاده صحیح انجام داد و هم اینکه با کارد و چاقو یک کسی را کشت. ولی دشمن الان دارد از ابزار رسانه، جنبه های منفی اش را برای ما در نظر گرفته ، جنبه های تخریبی زیادی دارد . خانمان سوز واقعا هستند. سایتهای زیادی است سایتهای که سکس را ترویج می دهند، روابط نامشروع را ترویج می دهند. سایتها و ماهوارهایی که همجنس بازی و از آن طرف قتل و خشونت را در جامعه ترویج می دهند و نشان دادن اندام ورزشکاران . واقعا دشمن دلش به حال ملت ما نسوخته ، دلش برای شرق نسوخته ، دلش برای جوانان ایران زمین نسوخته . بلکه هدف آنها تخریب این جوانان است. گسترش فحشاء و منکرات در بین نسل جوان جمهوری اسلامی وآثار بسیار سوءدارد. آثار بسیار سوءاش در خانواده ها ظاهر می شود. پدرومادران بیشتر باید نظارت بکنند بر فرزندان الان جمع پدران و مادران نیست که من بخواهم توصیه داشته باشم.

پرهیز از دوستان ناباب
ولی توصیه من به شما دختران خوبم دارم مواظب دوستان خود باشید.« المرء علی دین خلیله» انسان تابع دین دوستش است. دوست خیلی تاثیر گذار است . اگر دوست خراب و بد باشد اثر خیلی زیادی دارد.
سیب خراب در جعبه سیبها
شما همه در خانه دیده اید جعبه سیب . اگر سیب خراب و کندیده داخلش باشد، خیلی نمی گذرد که به سرعت تمام سیبها خراب می شود . اگر یک جعبه پرتقال شما بخرید ، اگر یک دانه پرتقالش خراب باشد اگر به آن سر نزنید و این پرتقال خراب را برندارید وقتی نمی شود که تمام پرتقالهای که شما خریده اید همه را خراب می کند و از بین می برد دوست تاثیر خیلی زیادی دارد . نمی شود بگویید که من خیلی مواظب هستم اشکالی پیدا نمی شود. پسر حضرت نوح پیغمبر (ع) هم وقتی دوست ناباب برایش پیدا شد او هم خاندان نبوتش گم شد. وقتی که فرزند امام معصوم (ع) هم سراغ دوست بد رفت مثل جعفر کذاب فرزند امام دهم (ع) است. ولی دوستان نابابی که پیدا کرده و منحرف شده ، به ابتذال کشیده شده است. پس دوست تاثیر خیلی مهمی دارد . نکته دیگر که خدمتتان می خواهم عرض می کنم.



آثار زشت دوستی های خیابانی
واقعا باید از روی مراقبت و مواظبت باشد. دوستی های خیابانی دوستی از ناحیه خیابان درست می شود . در نهایت ما اسمش را می گذاریم ازدواجهای خیابانی این دوستی ها بی پایدار است . خیلی مراقبت و مواظبت می خواهد اما این دوستی ها زمینه بی غیرتی ها را فراهم می کند حساسیت ارتباط با نامحرم متاسفانه کم شده و این هم خودش آثار منفی می تواند بر جا بگذارد. دوستی های تلفنی، دوستی های خیابانی نوع این دوستی ها آن طوری که تجربه نشان داده آن طور که ما فهمیدم اگر ازدواج هم صورت گرفته ازدواج ناموفقی خواهد بود. شما از من سوال می کنید چرا این دوستی ها اگر هم به ازدواج منجر بشود، ازدواج موفقی نخواهد بود. دلیلش روشن است. برای اینکه پسر دوست دارد با دختری ازدواج کند که هیچ گونه ارتباطی با نا محرم نداشته باشد و اگر مشخص بشود که ارتباط با نامحرم داشته این اول مصیبت زندگی و پسری که با دختری ارتباط قبل از ازدواج و حتی تلفنی و گفتگوی ساده بر قرار می کند، دوستی های برقرار می کند و مرتب زنگ بزند احوال پرسی کند. بعد از ازدواج همین آدمی که قبلش خاطرخواه بوده، اظهارعشق می کرد. بعدش شروع به شک و وسوسه می کند. با کسی دیگر ارتباط داشته، اگر این دختر پاکی بود ، اگر اهمیت می داد به مسائل حلال و حرام چرا قبل از ازدواج با من که نامحرم بودم با من ارتباط بر قرار کرده از کجا معلوم که با دیگران ارتباط نداشته باشد. این مثل خوره می افتد به جانش ممکن است واقعا دختر پاک باشد و دوستی اش واقعا روی عشق و علاقه باشد و واقعا خالصانه باشد برای ازدواج رفته باشد ولی آن تاثیر منفی بر ذهن آن جوان می گذارد و امروز هم ما نمونه های خیلی زیادی داریم . چنین ازدواجهای صورت گرفته و بعد از مدتی از هم پاشیده شده است یا در آستانه همان عقد از هم پاشیده شده یا بعد از یک سال ، دو سال ازدواج ،یا یک دختر با یک بچه برگشته به خانه پدرو مادر و منشاء آن همین شک و تردید به دل جوان راه یافته دلیل هم پیدا کرده . اگر دختر سالم بود قبل از ازدواج با من ارتباط نداشت و هر پسری شما در نظر بگیرید منفعورترین ، گناه کار ترین آدم در نظر بگیرید دوست دارد همسرش صددرصد پاک باشد و هیچ ارتباطی نداشته باشد. اگر خودش هم خلافکار باشد دلش نمی خواهد با خلافکار ازدواج کند . دوست دارد با آدم پاکی ازدواج کند . پس این دوستی های خیابانی یکی از آثارش زمینه بی غیرتی را فراهم می کند. افزایش طلاق بدنبال دارد زمینه سازی زنا و گناه در جامعه و زمینه سازی فروپاشی خانواده ها. خدمتتان عرض شود این دوستی ها تاثیرمهمی در اجتماع دارد.

مراقبت از چشم و خودداری از نگاه به نامحرم
مراقبت از چشمان خیلی مهم است . چشمان اگر عادت به نگاه کرد ازدواج هم بکنند عادت به گناه پیدا می کند . خودش را نمی تواند پاک نگه دارد.
شاعر عرب احمد شوقی یک شعری دارد: نظرة فابتسامة فسلامٌ فکلامٌ فلقاء .


مراحل گناه را در این شعر احمد شوقی شاعر عرب آورده است. نظرة از نگاه شروع می شود . اینکه قرآن، روایات ما، بزرگان ما دستور داده مواظب نگاهها باشید، به خاطر فابتسامة نگاه بعدش لبخند ، بعدش فسلامٌ و احوال پرسی ، بعدش فکلامٌ حرف زدن و گفتگو، و بعدش فلقاء دیدار و همین باعث مخلل نظم و امنیت و اجتماع خواهد شد و از طرفی فرد هم را تباه خواهد کرد و آبروی خانواده گی را بر باد خواهد داد. بنابراین باید خیلی مراقب باشید خودتان را خدای نکرده گرفتار چنین آدمهای منحرف و سوء استفاده کن که می آیند ابراز عشق و علاقه می کنند، نامه می دهند، نکنید البته ما نداریم . اگر یکی هم باشد ضررش خیلی زیاد است ما دوست نداریم دخترانمان ، زندگیشان از هم پاشیده بشود . دوست داریم با صلابت زندگی کنند مادران خوبی باشند فرزندان خوبی تربیت کنند. زندگی های بسیار خوب و شادی داشته باشند. این مراقبت دست خودشماست . گول چنین حرفهای را نخورید و بیشتر مراقب باشید . حواستان جمع باشد . خدای نکرده در دام چنین نامردی های خودتان را گرفتار نکنید.
اعتیاد
یکی از معظلات اجتماعی ما اعتیاد است. الحمدلله در این شهرستان بحث اعتیاد کم است ولی بعضی از جاها اعتیاد بین پسران و دختران حتی بعضی از دخترها را تهدید می کند. مواد مخدر هروئین حالا چه مواد شیمیایی ، غیر شیمیایی اینها آثار سوءی بر جا گذاشته و بر جا می گذارد . در دانشگاهها هم همینطور تهدید است مواد مخدر. مراقبت کنید ، مواظبت کنید از هر جهت هم خودتان و هم از اجتماعتان و هم از دوستانتان . خدا ان شاءالله عاقبت همه شما را به خیر کند و موفق باشید در بحث علم و دانش و تقوی.
والسلام علیکم و رحمة الله.


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.