سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

فضیلت اُمت پیامبر آخر الزمان و برکات پرداخت خمس و زکات

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 1788 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1391.09.26
 
سخنراني حجت الاسلام والمسلمسن علی ابراهیمی امام جمعه محترم بافت در روضه خانگي در منزل آقاي حاج ابراهيمي مورخ 91/9/9
فضیلت اُمت پیامبر آخر الزمان و برکات پرداخت خمس و زکات
http://yascms.ir/emam/ebrahimi2.png

بسم الله الرحمن الرحیم
قال رسول الله(صلي الله عليه و آله و سلم)«ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة»

انشاءالله خداوند تبارک و تعالی این عزاداری را به شایستگی از همه دوستداران و علاقه مندان اهل بیت(علیهم السلام)قبول بگرداند.
مناجات حضرت موسی با خداوند در باب فضیلتهای اُمت پیامبر آخر الزمان
حضرت موسی در مناجات خود با خداوند عرض کرد:پرورردگارا چه امتیازاتی به اُمت پیامبر آخر الزمان داده اید؟خداوند فرمود:موسیِ کلیم من به اُمت پیغمبر آخر الزمان ده فضیلت و برجستگی داده ام.حضرت موسی سؤال کرد:خداوندا آن برجستگی ها و خصلتها کدام است تا من به بنی اسرائیل بگویم آنها را در زندگی پیاده کنند؟خداوند تبارک و تعالی فرمود:آن ویژگی های ده گانه اینها هستند:1- «الصَّلَاةُ»نماز(ارتباط با خداوند تبارک و تعالی)2- «وَ الزَّكَاةُ»زکات:نماز و زکات وابسته به هم هستند.اگر نماز قبول نشود هیچ عملی قبول نمی شود.باید بدانیم اگر زکات پرداخت نشود نماز هم قبول نمی شود زیرا خداوند فرمود:«وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّكَاةَ»(سوره بقره، آيه43)
تفاوت معناي فقهي و قرآني زكات
زکات به معنای قرآنی«وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّكَاةَ»با معنای فقهی فرق می کند.زکاتی که فقها واجب می دانند شامل: غلات اربع:جو،گندم،انگور،خرما و اغنام ثلاثه:گوسفند(بز و میش)، گاو، شتر و نقدین شامل:طلا و نقره است.اگر کسی گوسفند داشته باشد و گوسفندان او برای چراندن بروند، اگر 40 گوسفند برای چراندن داشته باشد زکات او یک گوسفند است و اگر 120 گوسفند داشته باشد زکات او دو گوسفند است.کسی که کشاورز باشد و محصول او به حد نصاب برسد زکات او بستگی به این دارد که گندم دیمی باشد یا با تلمبه آب خورده باشد.اگر گندم دیم باشد وقتی به حدّ نصاب خود رسید یک دهم زکات است و اگر محصول او با تلمبه یا با دست آب بخورد و به حد نصاب برسد یک بیستم محصول، زکات می شود.این زکاتی است که فقها دستور داده اند.بر اساس حکم فقها اکثر مردم از حکم خداوند خارج هستند زیرا بعضی افراد کشاورز نیستند، کارمند هستند و از طرف دیگر خداوند می فرماید:«وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّكَاةَ»نماز بخوانید و زکات دهید.چگونه خداوند تبارک و تعالی بعد از نماز،مطلبی را مطرح کردند که بنا بر فتوای فقها اکثریت مردم از شمول آن خارج می شوند.بنابراین باید زکات را طوری معنا کنیم که شامل همه شود یعنی زکات در قرآن به انفاق معنا کنیم:نماز بخوانید و در راه خداوند انفاق کنید.زیادی مخارج خود را در راه خداوند انفاق کنید.اگر این معنای قرآنی را در نظر داشته باشیم آیه شامل تمام مسلمانان می شود زیرا هر کسی می تواند نماز بخواند و در راه خداوند انفاق کند.اگر انفاق واجب شد مانند زکاتی که شامل جو، گندم، خرما و ... است انسان واجبات خود را ادا می کند اما اگر محصول به حد وجوب نرسد اما آن شخص کارمند، کارگر یا تاجر باشد یا شغلی مانند پسته كاري دارد که درآمد خوبی داشته باشد باید در راه خداوند انفاق کند و خیّر باشد اگر اهل خیر باشند هم نماز آنها قبول می شود و هم در راه خداوند کمک کرده اند.یعنی خداوند تبارک و تعالی می فرماید:جناب موسی کلیم اولین ویژگی اُمت پیامبر(صلي الله عليه و آله و سلم)ارتباط با خداوند و دومین ویژگی آنها ارتباط با فقرا و مردم است و خسیس نیستند.زکاتی که در اینجا آمده است شامل:انفاق واجب،انفاق مستحب و شامل خمس می شود.اگر کسی زکاتی که فقها حکم داده اند به گردن او است بايد بپردازد و بايد خمس هم بپردازد.هر مسلمان علاوه بر پرداخت زکات بايد خمس مال خود را نیز ادا کند.
كودك ژاپني و يك پنجم مال
یکی از واجبات دینی خمس است.در کشور ژاپن یک کودک پرورشگاهی سختی زیادی کشیده بود،نذر کرد و گفت:خدایا اگر مرا موفق بداری و مالی به من بدهی یک پنجم مال را صرف بچه های پرورشگاهی می کنم.کم کم بزرگ شد و یک زمین برای کاشتن آفتابگردان اجاره کرد.بعد از برداشت آفتابگردان یک پنجم سود درآمد خود را خرج بچه های پرورشگاه کرد. سال بعد زمین را اجاره کرد خداوند به قدری به او درآمد داد زمینی که اجاره کرده بود خرید.بعد از کاشت و برداشت آفتابگردان باز یک پنجم مال خود را صرف بچه های پرورشگاه کرد و با کمک همان درآمد زمین بیشتری اجاره کرد،باز خداوند سود سرشاری به او داد او نیز یک پنجم آن را صرف بچه ها و سالمندان کرد.سالهای بعد درآمد او بیشتر شد و با یک پنجم مال خود به انجام کارهای عام المنفعه پرداخت و بقیه را صرف کارهای کشاورزی کرد.این مرد به قدری وضع مالی خوبی پیدا کرد که دولت ژاپن برای چرخاندن اقتصاد کشور از او پول قرض می گیرد.هنوز به همان یک پنجم نذری که کرده وفادار است و هر سال کارهای عام المنفعه انجام می دهد. این مرد نه شیعه علی(علیه السلام)است و نه مسلمان اما نیت او این است که یک پنجم مالش را در راه خداوند خرج کند.وقتی بررسی کردند دانستند این یک پنجم همان خمسی است که ما شیعیان می پردازیم.
خمس مانند هرس كردن درخت انگور
در یک گزارش تلویزیونی از مرد بازاری در تهران سؤال کردند آیا شما خمس می دهید؟گفت:بله.از او سؤال کردند خمس دادن مانند چیست؟جواب داد:رشد و نمو خمس مانند درخت انگور است اگر شاخ و برگ درخت انگور را کوتاه و هرس کنید اگر چه در ظاهر كوچك مي شود اما سالهای بعد محصولات بیشتری می دهد اما اگر شاخ و برگ آن را نزنید فقط شاخ و برگ دارید و محصولی نخواهید داشت.
چهار سهم در خمس
خمس سهم امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشرف)است.در خمس چهار سهم است:سهم خداوند، پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم)و امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)که خداوند سهم خود را به پيامبر و پیامیر(صلی الله علیه و آله و سلم)و خداوند سهم خود را به امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)بخشیدند که به آن سهم امام(عليه السلام)می گویند و الان سهم امام(علیه السلام)در اختیار حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشرف)است.سهم چهارم از آنِ سادات(یعنی ذریه حضرت زهرا(سلام الله علیها))است.دادن صدقه بر سادات جايز نيست و دادن صدقه و زكات بر سادات يعني ذریه حضرت زهرا(سلام الله علیها)حرام است.خداوند سهم سادات را در خمس هر شخص بعد از پرداخت بدهي ها قرار داده است. خمس دو قسم است.سهم امام زمان و سهم سادات.
به طور مثال اگر کسی پایان سال خود را با موجودي در منزل مانند عدس، لوبیا و نخود حساب کرد و درآمد او ده هزار تومان شد،از این ده هزار تومان یک پنجم آن دو هزار تومان است که هزار تومان آن سهم امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشرف)و هزار تومان سهم سادات است. انسان باید این سهم را هر ساله و با نيت قربة الی الله ادا كند یعنی موقع پرداخت نیت کند خداوندا سهم امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشرف)و سادات را از مالم جدا می کنم و می پردازم قربة الی الله.همان گونه که نماز را با نیت قربة الي الله مي خوانيد برای پرداخت خمس مال نیز باید نیت کنید و قربة الی الله ادا کنید.شروع سال خمسي:كارگر وقتي كه سر كار مي رود،كارمند وقتي كه اولين حقوق خود را مي گيرد، كشاورز وقت برداشت محصول و بازاري و تاجر از روز شروع به كار است.
حكم نپرداختن خمس مال
اگر کسی خمس مال خود را حساب نکند چه حکمی دارد؟مانند غصب است.غصب یعنی تصرف در مال دیگران، مالی که یک پنجم آن حق تو نیست مانند اين است كه از مال همسايه برداشته باشيد.اگر انسان با مالی که خمس آن را نپرداخته چیزی بخرد يك پنجم به فروشنده بدهکار است زیرا یک پنجم آن مال شريك دارد و شریک آن حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشرف)و ذریه حضرت زهرا(سلام الله علیها)است.
موارد استفاده از خمس
از خمسی که پرداخت می شود بخشی در اختیار سادات فقیر و بخشی برای احیاء دین خداوند در اختيار مرجع تقليد و مقام معظم رهبری قرار می گیرد.امروزه دین از زحمات علماء كه احكام دين را به ما آموختند به دست آمده و در آینده باید علمایی مرزبان اين عقيده باشند.با مالیاتی که پرداخت می كنيم خیابان،بیمارستان،مراکز آموزش عالی و ...درست می شود.خمس برای احیاء دین خدا، مكتب تشيّع و تربيت عالمان ديني است.
بركات پرداخت واجبات مالي از ديدگاه حضرت زهرا(سلام الله علیها)
حضرت زهرا(سلام الله علیها)می فرماید:دو برکت در پرداخت واجبات مالی است:1- «تَزْكِيَةً لِلنَّفْسِ»پاكي روح،انسان دارای خلق و خوی بسیاری است كه باید ادب شود.پرداخت خمس و زکات قربة الی الله باعث می شود خلق و خوی بد در انسان رشد پيدا نکند.بعضی از انسانها حس جمع آوری مال در آنها رشد پیدا می کند و حاضر نمی شوند در راه خیر کمک کنند مانند قارون می شوند.حضرت موسی به قارون که سرمایه دار آن زمان بود فرمود:یک درهم در راه خداوند بده اما قارون نداد و قارون بد عاقبت شد.
چند سال پیش شخصی در اطراف زرند باغ پسته و سرمایه ي زيادي داشت.از او خواستند برای ساختن پایگاه بسیج کمک کند.با این که سرمايه ی زیادی داشت، پول اندکی کمک کرد.چند روز بعد فرزند او را اشرار برد و از او 50 میلیون پول خواست تا فرزند او را آزاد کند.این نشان می دهد کسی كه از مال خود در راه حق استفاده نکند مجبور می شود در راه ناحق چندها برابر پول هزینه کند.
2-«وَ نَمَاءً فِي الرِّزْق»پرداخت واجبات مالي باعث مي شود مال نمو پیدا کند یعنی زیادتر شود مانند همان ژاپنی که از دین اسلام و خمس خبر دار نبود امام نذر کرد در راه خداوند مال خود را حسابرسی کند و یک پنجم آن را بپردازد.خمس باعث مي شود مال حفاظت، پاک، بابرکت، خیررسان و در مسیر درست مصرف شود.«تَزْكِيَةً لِلنَّفْسِ، وَ نَمَاءً فِي الرِّزْق»(بحارالأنوار،ج 29،ص223)
ادامه اختصاصات اُمت پيامبر آخر الزمان
3-از دیگر اختصاصات اُمت آخر الزمان«وَ الصَّوْمُ»روزه است:ماه مبارک رمضان به مسلمانان اختصاص دارد.4- «وَ الْحَجُّ»:حج مخصوص مسلمانان است مسیحی و یهودی را در این مکان راه نمی دهند مگر این که به طور پنهانی بيايند زیرا یک يهودي حق ندارد واردخانه خداوند شود يا کافر حق ندارد از میقات رد شود.5- «وَ الْجِهَادُ»:جهاد6- «وَ الْجُمُعَةُ»:نماز جمعه7- «وَ الْجَمَاعَةُ»:نماز جماعت:در روایت آمده است یک رکعت نماز جماعت ثواب آن از چهل سال عبادت در خانه بالاتر است.8-« وَ الْقُرْآنُ »قرآن9-«وَ الْعِلْمُ»:آگاهی10-«وَ الْعَاشُورَاءُ»:عاشورا.حضرت موسی سؤال کرد:«وَ مَا الْعَاشُورَاءُ»خداوندا عاشورا یعنی چی؟خداوند فرمود:«الْعَاشُورَاءُ قَالَ الْبُكَاءُ وَ التَّبَاكِي عَلَى سِبْطِ مُحَمَّدٍ(صلي الله عليه و آله و سلم)»عاشورا یعنی گریه، عزاداری کردن و محزون بودن بر پسر پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)و «الْمَرْثِيَةُ وَ الْعَزَاءُ»مرثیه سرایی و عزاداری براي فرزند حضرت زهرا(سلام الله عليها).
پاداش عزاداري و طعام دادن در راه امام حسين(عليه السلام)
خداوند فرمودند:ای موسی هر بنده ای از بندگان من در آن زمان(یعنی در زمان بعد از شهادت امام حسین(علیه السلام))«بَکَى أَوْ تَبَاکَى وَ تَعَزَّى»گریه کند یا محزون باشد«عَلَى وُلْدِ الْمُصْطَفَى صلّی الله علیه وآله إِلَّا وَ کَانَتْ لَهُ الْجَنَّةُ ثَابِتاً فِیهَا»یکی از برکاتی که نصیب او می کنم اين است كه او را وارد بهشت می کنم.
امام حسین(علیه السلام)همه زندگی خود حتی فرزند شش ماهه خود را در راه خداوند دادند.خداوند هر چقدر به کسانی که برای امام حسین(علیه السلام)زحمت می کشد پاداش دهد کم است زیرا امام حسین(علیه السلام)خیلی باعظمت است.«وَ مَا مِنْ عَبْدٍ»بنده ای که انفاق کند و از مال خود به خاطر محبت به فرزند فاطمه(سلام الله علیها)طعام دهد«بَارَکْتُ لَهُ فِی الدَّارِ الدُّنْیَا الدِّرْهَمَ بِسَبْعِینَ دِرْهَماً» یک درهم او را به او هفتاد درهم بركت مي بخشيم.
کسانی که تاکنون برای مجالس امام حسین(علیه السلام)هزینه کرده اند نه تنها فقیر نشدند بلکه مال آنها دهها برابر شده است.هندوها در هندوستان با امام حسین(علیه السلام)در تجارت شریک هستند و با اين كه مسلمان و شيعه نيستند برای اینکه مال آنها برکت پیدا کند برای امام حسین(علیه السلام)عزاداری می کنند.«وَ غَفَرْتُ لَهُ ذُنُوبَهُ»خداوند گناهان کسی را که برای امام حسین(علیه السلام)عزاداری و خدمت کند می بخشد.
یَا رَبِّ، لِمَ فَضَّلْتَ أُمَّةَ مُحَمَّدٍ صلّی الله علیه وآله عَلَى سَائِرِ الْأُمَمِ؟ فَقَالَ اللَّهُ تَعَالَى: فَضَّلْتُهُمْ لِعَشْرِ خِصَالٍ. قَالَ مُوسَى: وَ مَا تِلْکَ الْخِصَالُ الَّتِی یَعْمَلُونَهَا حَتَّى آمُرَ بَنِی إِسْرَائِیلَ یَعْمَلُونَهَا؟ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: الصَّلَاةُ وَ الزَّکَاةُ وَ الصَّوْمُ وَ الْحَجُّ وَ الْجِهَادُ وَ الْجُمُعَةُ وَ الْجَمَاعَةُ وَ الْقُرْآنُ وَ الْعِلْمُ وَ الْعَاشُورَاءُ. قَالَ مُوسَى علیه السلام: یَا رَبِّ، وَ مَا الْعَاشُورَاءُ؟ قَالَ: الْبُکَاءُ وَ التَّبَاکِی عَلَى سِبْطِ مُحَمَّدٍ صلّی الله علیه وآله وَ الْمَرْثِیَةُ وَ الْعَزَاءُ عَلَى مُصِیبَةِ وُلْدِ الْمُصْطَفَى؛ یَا مُوسَى، مَا مِنْ عَبْدٍ مِنْ عَبِیدِی فِی ذَلِکَ الزَّمَانِ بَکَى أَوْ تَبَاکَى وَ تَعَزَّى عَلَى وُلْدِ الْمُصْطَفَى صلّی الله علیه وآله إِلَّا وَ کَانَتْ لَهُ الْجَنَّةُ ثَابِتاً فِیهَا، وَ مَا مِنْ عَبْدٍ أَنْفَقَ مِنْ مَالِهِ فِی مَحَبَّةِ ابْنِ بِنْتِ نَبِیِّهِ طَعَاماً وَ غَیْرَ ذَلِکَ دِرْهَماً إِلَّا وَ بَارَکْتُ لَهُ فِی الدَّارِ الدُّنْیَا الدِّرْهَمَ بِسَبْعِینَ دِرْهَماً ، وَ کَانَ مُعَافاً فِی الْجَنَّةِ، وَ غَفَرْتُ لَهُ ذُنُوبَهُ.(مستدرك الوسائل، ج10،ص318).
شخصي تعريف کرد خانه ما نزدیک خانه خانواده شهید است.روزها می دیدم دختر شهید بیرون از خانه می نشست و هنگام غروب به منزل می رفت.از او سؤال کردم چرا بیرون می نشینی؟جواب داد:مادرم گفت پدرت به سفر رفته،منتظرم پدرم از سفر برگردد و من اولین نفری باشم که خبر آمدن پدرم را به مادرم بدهم...
سعی کنيد این مطالب را در زندگی پیاده کنید تا در دنیا و آخرت خوشبخت و سعادتمند شوید.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.