سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

نقش تشويق در تربيت و وظيفه هدايتگر

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 374 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1391.11.19
 
سخنراني حجت الاسلام والمسلمين علي ابراهيمي امام جمعه محترم بافت در جمع معاونين و معلمان پرورشي در آموزش و پرورش مورخ 91/11/2
نقش تشويق در تربيت و وظيفه هدايتگر
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

بسم الله الرحمن الرحيم

قال رسول الله(صلي الله عليه و آله و سلم): «أَحِبُّوا اللَّهَ لِمَا يَغْذُوكُمْ بِهِ مِنْ نِعَمِهِ وَ أَحِبُّونِي لِحُبِّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَحِبُّوا أَهْلَ بَيْتِي لِحُبِّي»(بحارالأنوار،ج27،ص142)
شهادت امام حسن عسگري(عليه السلام)را تسليت عرض مي نمايم و آغاز امامت حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالي فرجه الشريف)را به همه شما ارادتمندان،علاقه مندان و دوستداران تبريك عرض مي نمايم.انشاءالله همه ما جزء ياوران،انصار و شيعيان حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) و جزء ياوران ولي فقیه و جانشين امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف)باشيم و معنويات ايشان را انجام دهيم.
توفيقي نصيب بنده شد تا در جمع معاونین و مربيان پرورشي حضور پيدا كنم از رياست محترم آموزش و پرورش جناب آقاي محمدهاشمي و همكاران ايشان كه زمينه جلسه را فراهم نمودند تشكر و قدرداني مي نمايم.
نقش تشويق در تربيت
تشویق نقش بی بدیلی در تربیت دارد.قبل از اين كه تنبيه در تربيت تأثیرگذار باشد، تشويق سلاح بي بديلي است.يك آفرين، نگاه و توجه می تواند سرنوشت انسان را عوض كند.بنده بار سنگين تربيت الهي دانش آموزان در آموزش و پرورش را به دوش معاونين و معلمان پرورشي می بینم كه با ظرافت،پشتكار،اخلاق خوب و تشويق مي توانند در تربيت يك فرد مؤثر باشد.
نقاش شهید ایرانی به نام بهزاد در خاطرات خود نوشته است:من دانش آموز تنبلي بودم در دوران دبيرستان درس نمي خواندم و به درس اهميت نمي دادم.يك روز معلم پيش من آمد و گفت:هميشه سايه پدر بالای سر تو نيست چرا درس نمي خواني؟در همان حال كه معلم مرا راهنمايي مي كرد زغالي در دست داشتم و مرغي را نقاشي كردم.معلم پي برد استعداد درخشاني در وجودم است و مرا به نقاشي تشويق كرد كه در آينده نقاش ماهري شدم.
نقش تشویق در جمع آوری نهج البلاغه توسط سید رضی
امروزه نهج البلاغه اي كه كلمات اميرالمؤمنين علي(عليه السلام)را در آن جمع آوري کرده اند نتيجه تشويق است.سيد رضي و سيد مرتضي دو برادر بودند كه پدرشان از دنيا رفته بود.شب قبل از مرگ پدر آنها،مرحوم شيخ مفيد در خواب ديد:حضرت زهرا(سلام الله عليها)دست امام حسن و امام حسين(عليه السلام)را گرفته اند و نزد من آوردند و فرمودند:«یا شیخ عَلّمهُما الفقه »به فرزندان من فقه ياد بده.از خواب بيدار شدم تعجب كردم و با خود گفتم مگر مي شود حضرت زهرا(سلام الله عليها)نزد من بيايند و از من بخواهند به امام حسن و امام حسين(عليهم السلام)درس فقه ياد دهم.ساعتي از روز نگذشته بود كه مادر سيد رضي و سيد مرتضي كه نام ايشان فاطمه بود نزد بنده آمد و گفت:« یا شیخ عَلّمهُما الفقه »فرزندان من یتیم هستند به آنها فقه ياد دهيد.قبر سيد رضي و سيد مرتضي در كاظمين است ایشان از علماي بزرگ شيعه بودند.قبر شیخ مفید در حرم امام موسي بن جعفر(عليه السلام)و بیرون حرم، گنبد كوچكي است كه قبر سيد مرتضي و كنار آن مسجدي است و گوشه مسجد قبر سيد رضي است.
سيد رضي مي فرمايد:بنده كتابي به نام«خصائص الائمه»نوشتم(مي توانيد در مقدمه نهج البلاغه آن را مطالعه كنيد)و پايان هر كتاب بخشي از كلمات آن امام را آوردم. وقتی کتاب راجع به اميرالمؤمنين علي(عليه السلام)نوشتم آخر آن چند روايت ناب از اميرالمؤمنين علي(عليه السلام)آوردم.دوستاني كه اين كتاب را ديده بودند مرا تشويق كردند و گفتند آفرين عجب كاري انجام داده ايد!یک کار دیگر هم انجام دهید و كلمات و خطبه هاي اميرالمؤمنين علي(عليه السلام)را جمع آوري كنيد.ايشان كه دید ادبياتي سطح بالا داشتند، از نگاه فصاحت و بلاغت،اوج كلمات را نگاه و كلمات اميرالمؤمنين علي(عليه السلام)را تقطيع كردند.مسعودي در«مروج الذهب»مي گويد:چهار صد خطبه که قبل از سيد رضي بوده از اميرالمؤمنين علي(عليه السلام)در بین نوشته های ایشان موجود بود.سيد رضي با نگاه فصاحت و بلاغت كلمات اميرالمؤمنين علي(عليه السلام)جدا کرد و همين باعث تشويق او شد.اگر كسي سیدرضی را تشويق نمي كرد و او را از اين كار مأيوس مي كرد امروزه اين اثر خلق نمي شد.سید رضی می فرماید:استادم مرا تشویق کرد اين تشويق باعث شد من نهج البلاغه،خطبه ها،نامه ها و کلمات قصار اميرالمؤمنين علي(عليه السلام)را جمع آوري كنم.(البته گل چيني از خطبه ها است)همه این کارها نقش تشويق است كه مي تواند تأثيرگذار باشد.امروزه بار سنگين هدايت بر دوش آموزش و پرورش و كار اصلي بر دوش مربيان پرورشي گذاشته شده است.
نقش هدایتگر
كسي كه مي خواهد هدايتگري داشته باشد بايد خود نیز اهل عمل باشد زیرا اگر خود اهل عمل نباشد هزار بار هم كه بگويد تأثیر خوبي نخواهد داشت.مثلاً تأثیر سخنراني آيت الله بهجت(رحمة الله علیه)با يک فرد عادي فرق مي کند حتی يك كلمه سخنرانی ایشان بر روح ما تأثير مي گذارد زيرا خود ايشان اهل عمل هستند .
در روايت آمده است:كسي كه مي خواهد تعدّي به مردم کند ابتدا تعدّی به نفس خود کند.كسي كه خود دست مایه عرفان،توسل و محبت به پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم)و اهل بيت(عليهم السلام)نداشته باشد نمي تواند كسي را تربيت كند.
دوستی اهل بیت(علیهم السلام)
روايت از پيغمبر خدا(صلي الله عليه و آله و سلم)كه مي فرمايند:«أَحِبُّوا اللَّهَ»خداوند را دوست داشته باشيد«لِمَا يَغْذُوكُمْ بِهِ مِنْ نِعَمِهِ»زیرا خداوند نعمت رسان،حيات بخش و همه نعمت ها از ناحيه خداوند است.لحظه به لحظه فيض حيات كه به قلب همگان افاضه مي شود از آنِ خداوند است اگر خداوند يك لحظه عنايت خود را بردارند ما نمي توانيم حيات داشته باشيم.مانند چراغي كه روشن است اگر كليد آن را بزنيم يا از كارخانه برق قطع شود خاموش مي شود.«وَ أَحِبُّونِي لِحُبِّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»مرا هم دوست داشته باشيد زيرا از طرف خداوند آمدم«وَ أَحِبُّوا أَهْلَ بَيْتِي لِحُبِّي»اهل بيت مرا نيز دوست داشته باشيد به خاطر اين كه مرا دوست داريد.«أَحِبُّوا اللَّهَ لِمَا يَغْذُوكُمْ بِهِ مِنْ نِعَمِهِ وَ أَحِبُّونِي لِحُبِّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَحِبُّوا أَهْلَ بَيْتِي لِحُبِّي»(بحارالأنوار،ج27،ص142)
تربیت محبین اهل بیت(علیهم السلام)وظیفه همگانی
وظيفه ما اين است كه فرزندان خود را مُحب خداوند،پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم)و اهل بيت(عليهم السلام)تربيت كنيم.محبت مانند اِكسير است یعنی اگر در قلبی شعاعي از محبت خداوند،پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم)و اهل بيت(عليهم السلام)تابيده شود او را جذب مي كند.
متاسفانه امروزه فرزندان دوگانه تربيت مي شوند.مثلاً ما مي خواهيم در مدرسه نماز بخوانيم و تربیت دینی و مذهبي داشته باشيم اما خانواده ها همکاری نمی کنند یا می خواهیم اهميت نماز را ذکر كنيم اما معلمان ديگر در نماز شركت نمي كنند.بنده وقتي براي نماز در مدارس می روم از تمامي معلمان مي خواهم در نماز شركت كنند زیرا اگر معلمان در نماز شركت نكنند دانش آموزان دوگانه تربيت می شوند و می گویند اگر نماز خوب بود همه معلمان در نماز شرکت می کردند.بنده هنگام نماز ظهر در مدرسه ای در کوهبنان خواستم نماز بخوانيم اما يك نفر هم در نماز شركت نكرد.در صورتي كه اين دانش آموزان در نظام طاغوت تربيت نشده بودند چرا بايد اينگونه باشد این نتیجه تربیت دوگانه است.پدر و مادري كه چند وقت يك بار نماز مي خوانند فرزند آنها هیچ گاه نماز نمي خواند. قبل از اين كه حرفي بزنيم نگاه فرزندان به عمل ما است که بايد خود نيز اهل عمل باشيم.در عين حال چه اهل عمل باشيم و چه نباشيم وظيفه رسمی ما اين است كه تمام توان خود را در جهت تربيت قرار دهيم.البته همه عالَم پدر، مادر، استاد و معلم دست به دست هم مي دهند تا يك شهيد بهشتي يا حضرت امام (رحمة الله عليه)به وجود مي آيد و همان يك نفر كار خود را انجام مي دهد.باید تا جايي كه توان داريم وظيفه خود را انجام دهيم و فرزندان را مُحب خداوند،پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم)و اهل بیت(علیهم السلام)تربيت كنيم تا از ميان همه اينها یک شخصيت برجسته بتواند تأثیرگذار باشد و زحمات شما را جبران کند.
انشاءالله فرزندان را علاوه بر نماز، به نماز جمعه هم تشويق كنيد زيرا حضور دانش آموزان در نماز جمعه كم رنگ است.از اول امسال با توجه به اين كه جلسات متعددي با مسئولين محترم داشتيم اما جديت در كار را نمي بينيم.
اگر عشق دروني و دلسوزی براي هدايت باشد تربیت درست مي شود.بايد مسئوليت الهي را با جديت انجام دهيم زيرا در روز قيامت بايد جواب دهيم« وَقِفُوهُمْ إِنَّهُم مَّسْئُولُونَ »(سوره صافات،آیه24)در مقابل خون شهداء مسئول هستيم،همه بايد در مقابل خون شهداء جواب داشته باشيم زيرا آنها حجت را بر همه تمام كردند.
اميدواريم خداوند توفيق دهد وظايف خود را انجام دهيم و به مناسبتها مانند آغاز امامت امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) و ولادت ائمه اهميت دهيم و جشن داشته باشيم.در شهادت ها هم مراسم داشته باشیم و مطالبي از قبل آماده كنيم.وظيفه ما مستقيم يا غير مستقيم اطلاع رساني و تبيين است و بخشي از كار پيغمبري كه هدايت و ارشاد است به عهده عزيزان در آموزش و پرورش گذاشته شده است.انشاءالله خداوند توفيق دهد وظايف خود را به نحو احسن انجام دهيم.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.