سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

کلید خودسازی و برکات ذکر و یاد خداوند

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 850 مرتبه
دسته: سخنراني ها در جلسات درس اخلاق و با موضوع اخلاقتاریخ: 1392.02.16
 
سخنراني حجت الاسلام والمسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم بافت در جلسه اخلاق در حوزه علميه امام حسين(عليه السلام)مورخ 91/12/17
کلید خودسازی و برکات ذکر و یاد خداوند
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم

توفیقی نصیب بنده شد تا در جمع فرزندانم حضور پیدا کنم از همه شما سربازان حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)تشکر و قدردانی می نمایم.از جناب حجت الاسلام والمسلمین موسوی و همه عزیزانی که در این مدرسه خدمت می کنند تشکر می نمایم.انشاءالله خداوند توفیق بندگی و ترک معصیت را به همگان کرامت بگرداند.
نحوه سلوک سربازان امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
نحوه سلوک، زندگی و رفتار ما سربازان امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)باید به گونه ای باشد که وقتی مردم ما را می بینند، با ما حرف می زنند و به چهره ما نگاه می کنند به یاد خداوند بیفتند.علماء ربانی طوری بودند که وقتی مردم آنها را نگاه می کردند به یاد خداوند می افتادند،آنها خداوند را نشان می دادند برای همین می گویند نگاه کردن بر درب خانه عالم عبادت است.رسول خدا حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)در این باره می فرمایند:«خِيَارَكُمُ الَّذِينَ إِذَا نُظِرَ إِلَيْهِمْ ذُكِرَ اللَّهُ»(اصول كافى،ج 3،ص319 ،روايت12)»بهترین شما کسانی هستند که وقتی به آنها نگاه می کنند خداوند ذکر شود،یعنی وقتی مردم چهره او را می بینند به یاد خداوند بیفتند.در روایت دیگر آمده است:بهترين شما کسی است که وقتی به آنها نگاه می شود به خاطر دیدن آنها انسان به یاد خداوند بیفتد.
چگونه به فضیلت برسیم؟
باید چکار کنیم تا به این مرحله فضیلت برسیم و بهترین باشیم؟اولین راه این است که انسان به یاد خداوند باشد، وقتی انسان اهل ذکر شد خداوند نیز او را یاد می کند و آثار آن را در وجود او دیده می شود.
میانبرترین راه و کلید خودسازی
در وجود انسان صفات زشت زیادی وجود دارد،اگر انسان بخواهد صفات بد را ریشه کن کند باید بر ضد آن عمل کند.مثلاً کسی که بخیل است،باید بر ضد بُخل خود بخشنده شود و کسی که حسادت دارد به طرف مقابل خوبی کند یعنی بر ضد آن صفات بد عمل کند تا کم کم صفات بد در او ریشه کن شود.البته صفات بد زیاد است که انسان فرصت مبارزه با همه آنها را ندارد.راه میانبری برای خودسازی و تجلی انسان وجود دارد که پایه و در روایات هم ذکر شده است.امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)در یکی از حکمت های خود می فرمایند:«اَصـْلُ صـَلاحِ الْقـَلبِ اِشـْتـِغـالُهُ بـِذِكـْرِ اللّه»(غررالحكم،ص 188)ریشه همه خودسازی ها و اصلاح صفات زشت از قلب این است که انسان مشغول به یاد خداوند باشد و یاد خداوند را در قلب خود زنده نگه دارد،این کلید خودسازی است.امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)دائما اهل ذکر بودند و بیشترین ذکری که می فرمودند:«الحمدلله»و هنگام نشستن«بسم الله»بود.
شخصی نزد امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)آمد و نشست،وقتی نشست سنگی از بالا به فرق سر او خورد و سر او شکست.حضرت علی(علیه السلام)فرمودند:شیعیان ما گناهانی که انجام می دهند در همین دنیا بلایی بر سر آنها می آید که باعث پاک شدن آنها می شود(حدیث مفصل است)بعد حضرت دست خود را بر سر شخص گذاشت پوست سر او را به هم آورد و سر آن شخص خوب شد.شخص از امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)سؤال کرد:من چه گناهی انجام دادم که مستحق شدم سنگ از بالا بر سرم بخورد و سر من بشکند.حضرت جواب داد:تو وقتی نشستی«بسم الله»نگفتی و از یاد خداوند غافل شدی.حتی حیوانات مثلاً گنجشک وقتی طعمه حیوانات دیگر می شوند که از ذکر غفلت کنند.
نکته اي در باب انجام اعمال خیر
چند روز پیش بنده با اصرار زياد از حجت الاسلام والمسلمین عرفان خواستم نکته ای به من بیاموزند.ایشان وقتی نام خداوند را بر زبان جاری کرد فرمود:همه کارهای خیری که انجام می دهید از ناحیه خداوند بدانید، حتی اگر یک فکر خوب هم به ذهن شما آمد این فکر خوب را از ناحیه خداوند بدانید زیرا اگر انسان اینگونه باشد مغرور نمی شود و سعی می کند همیشه خداوند را شکر کند.منظور بنده از این جمله این است که وقتی ما ذکر می گوئیم اول خداوند ما را یاد می کند،زیرا اگر خداوند ما را یاد نکند ما موفق به یاد او نخواهیم بود.انشاءالله سعی کنیم حالات خود را با غفلت نگذرانیم.کسانی که موفق به خودسازی و پیشرفت شده اند، اهل ذکر و یاد خداوند بودند یعنی اهل گفتن«سبحان الله» و «لا اله الا الله» و صلوات فرستادن هستند.
تأثیر ذکر بر حضرت ابراهیم(علیه السلام)
حضرت ابراهیم خلیل(علیه السلام)در حال چراندن گوسفندان خود بود صدایی شنید که می گفت:«سُبوُحٌ قُـــــــــــدّوس رَبُّ الـمـــَـلائِـــکَـــةِ وَ الــــــروُّح»دلش شاد شد.رفت تا ببیند چه کسی نام محبوب او را می آورد؟دید مردی در حال سجده این ذکر را می گوید،به او فرمود:اگر یک بار دیگر نام محبوب مرا بیاوری نصف گوسفندانم را به تو می بخشم،شخص قبول کرد و باز گفت:«سُبوُحٌ قُـــــــــــدّوس رَبُّ الـمـــَـلائِـــکَـــةِ وَ الــــــروُّح»،حضرت ابراهیم خیلی خوشحال شدند و به شخص فرمودند:اگر بار دیگر نام محبوبم را بگوئی همه گوسفندانم را به تو می بخشم.باز مرد ذکر را تکرار کرد و گفت:«سُبوُحٌ قُـــــــــــدّوس رَبُّ الـمـــَـلائِـــکَـــةِ وَ الــــــروُّح».حضرت ابراهیم فرمود:اگر یک بار دیگر نام محبوبم را بگویی خودم چوپان گوسفندانت می شوم.آن شخص جبرئیل بود و برای امتحان آمده بود.ذکر و یاد خداوند مایه ی آرامش می شود«أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»(سوره رعد,آیه28).هر بدبختی از غفلت و هر خیری از ذکر و یاد خداوند شامل حال انسان می شود.
برکات ذکر و یاد خداوند
ذکر و یاد خداوند آثار زیادی دارد که یکی از برکات آن این است:خداوند با کسی همنشین می شود که اهل ذکر و یاد باشد.اگر می خواهیم خودسازی کنیم و در جامعه تأثیرگذار شویم باید اهل ذکر باشیم که وقتی مردم به چهره ما نگاه کنند خوشحال شوند و راه درست را در زندگی انتخاب کنند.رزمندگان جبهه زمان نگهبانی شب، دائما اهل ذکر بودند نیمه شب گوشه ای برای خود پیدا می کردند و ذکر می گفتند.
1- روایت از رسول خدا حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)از زبان حضرت موسی فرمودند :«وَ لَمَّا نَاجَى اللَّهُ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ عَلَى نَبِيِّنَا وَ عَلَيْهِ السَّلَامُ »وقتی حضرت موسی(علیه السلام)با خداوند عزوجل مناجات می کرد،حضرت موسی فرمود:«قَالَ مُوسَى يَا رَبِّ أَ بَعِيدٌ أَنْتَ مِنِّي فَأُنَادِيَكَ»آیا دور هستی تا تو را صدا بزنم؟« أَمْ قَرِيبٌ»یا نزدیک هستی«فَأُنَاجِيَكَ»تا آهسته با تو مناجات کنم«فَأَوْحَى اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ إِلَيْهِ أَنَا جَلِيسُ مَنْ ذَكَرَنِي»من همنشین با کسی هستم که مرا یاد کند.بنابراین یکی از برکات ذکر این است که خداوند با ذاکر همنشین می شود و افتخاری نصیب ذاکر شده که مذکور او را یاد کرده است.وقتی انسان می گوید خدایا شکر!اول خداوند او را یاد کرده و او مبدا است .«وَ لَمَّا نَاجَى اللَّهُ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ عَلَى نَبِيِّنَا وَ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ مُوسَى يَا رَبِّ أَ بَعِيدٌ أَنْتَ مِنِّي فَأُنَادِيَكَ أَمْ قَرِيبٌ فَأُنَاجِيَكَ فَأَوْحَى اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ إِلَيْهِ أَنَا جَلِيسُ مَنْ ذَكَرَنِي»(من‏لايحضره‏الفقيه،ج1،ص 28)
2- یکی دیگر از برکات ذکر این است که اهل ذکر تشنه لب از دنیا نمی روند و از حوض کوثر سیراب می شوند.در روایت از رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)آمده است«كُلُّ أَحَدٍ يَمُوتُ عَطْشَانَ »هر کسی تشنه جان می دهد«إِلَّا ذَاكِرَ اللَّهِ»مگر کسی که اهل ذکر باشد.(مستدرك‏الوسائل،ج2،ص156)
3- از دیگر برکات ذکر این است که رسول خدا حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)می فرمایند:«لیْسَ عَمَل اَحَبَّ اِلَی اللّه ِ وَ لا اَنْجی لِعَبدٍ مِنْ کُلّ سَیِّئَةِ فِی الدُّنیا وَالاْخِرَةِ مِنْ ذِکْرِ اللّه»هیچ کاری که انسان را از تمام بدبختی های دنیا و آخرت نجات دهد محبوب تر از ذکر نیست.در ادامه روایت آمده است:راوی می گوید«قیلَ وَ لاَ القِتالُ فِی سَبِیل اللّه»آیا جهاد در راه خداوند بالاتر از ذکر خداوند نیست؟حضرت فرمودند:«لَولا ذِکرُ اللّه لَمْ یُؤمَر بِالقِتالِ»اگر یاد خداوند انجام نگیرد قتال برای خداوند صورت نمی گیرد، اگر جهاد و شهادتی انجام می شود از برکت یاد خداوند است.«لیْسَ عَمَل اَحَبَّ اِلَی اللّه ِ وَ لا اَنْجی لِعَبدٍ مِنْ کُلّ سَیِّئَةِ فِی الدُّنیا وَالاْخِرَةِ مِنْ ذِکْرِ اللّه قیلَ وَ لاَ القِتالُ فِی سَبِیل اللّه قال(ص) لَولا ذِکرُ اللّه لَمْ یُؤمَر بِالقِتالِ»( كنزالعمال، ح 3931)
اثرات منفی افراط و تفریط
نباید در بحث نماز و عبادت و زندگی افراط و تفریط باشد.نباید خود را اذیت کنیم زیرا نیایش هم روانشناسی دارد و نباید تحمیلی باشد.اگر نیایش، دعا و ذکر بخواهد بر روح اثر بگذرد، دردهای آن را درمان کند و گره از کار انسان باز کند باید دو شرط داشته باشد:1- شاداب باشد2- روح پذیرش داشته باشد و تحمیلی نباشد.هر وقت انسان پذیرش دارد ذکر بگوید.یک ذکر با توجه و با پذیرش روح اثر بیشتری نسبت به ذکر در حال خستگی دارد.زیرا ذکر در حال خستگی روح را فراری می دهد در صورتی که ذکر می خواهد روح را درمان کند و شفا دهد.معمولا کسانی که دنبال افراط و تفریط بوده اند این اعمال اثر منفی روی آنها داشته است.
دیدگاه امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)در باب پذیرش روح و ارزش فکر
امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)می فرمایند:«إِنَّ لِلْقُلُوبِ إِقْبَالًا وَ إِدْبَاراً»قلب، روح و روان انسان گاهی پذیرش دارد و گاهی به انسان پشت می کند«فَإِذَا أَقْبَلَتْ»اگر روح و روان آمادگی ذکر را دارد«فَاحْمِلُوهَا عَلَى النَّوَافِلِ»آن موقع مستحبات انجام دهید«وَ إِذَا أَدْبَرَتْ»وقتی روح خسته است و به انسان پشت می کند«وَ إِذَا أَدْبَرَتْ فَاقْتَصِرُوا بِهَا عَلَى الْفَرَائِضِ»فقط به واجبات اکتفا کنید،این سلامت کار و ارزش فکر است.انشاءالله خداوند توفیق دهد در زندگی تعادل داشته باشیم.«إِنَّ لِلْقُلُوبِ إِقْبَالًا وَ إِدْبَاراً فَإِذَا أَقْبَلَتْ فَاحْمِلُوهَا عَلَى النَّوَافِلِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ فَاقْتَصِرُوا بِهَا عَلَى الْفَرَائِضِ»(وسائل‏الشيعة،ج4،ص70)
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.