سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

روایات متعدد در باب حق و عدالت

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 588 مرتبه
دسته: سخنراني هاي در خصوص جامعه،سياسي و مذهبيتاریخ: 1392.02.20
 
سخنراني حجت الاسلام والمسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم بافت در ديدار با رئيس، دادستان و وكلاي دادگستري در دفتر مورخ 91/12/22
روایات متعدد در باب حق و عدالت
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم

از همه شما خواهران مکرمه،برادران، وکلای عزیز،ریاست محترم دادگستری، دادستان محترم جناب آقای محقق و فرمانده محترم سپاه جناب سرهنگ سلجوقی تشکر می نمایم.جلسه به این هدف تشکیل شده است که در پایان سال جاری دیداری داشته باشیم، خسته نباشید بگوئیم و در مسائل گوناگونی که در پیش داریم بتوانیم با مشورت شما بزرگواران گره گشا باشیم.زیرا شما با توجه به حیطه کاری خود با مسائلی که در شهرستان رخ می دهد بیشتر آگاه هستید،اگر بتوانید با روحانیون هم جلسه داشته باشید می توانید با سخنراني ها و خطبه ها از این مسائل پیشگیری کنید.
روایات متعدد در باب حق و عدالت
روایاتی در زمینه حق و عدالت است که ارزش عمل حق و عدالت را بیشتر آشکار می کند.در کتاب میزان الحکمه که چندین جلد و نوشته جناب آقای ری شهری است، روایات با موضوعات و منبع مختلف از اهل بیت(علیهم السلام) جمع آوری و موضوع بندی شده است.این کتاب بسیار خوب و یک فصل آن درباره حق است.
1- روایت از امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)است که فرمودند:«الحق اقوي زهیرا»قوی ترین پشتیبان هر کسی در زندگی او گرایش به حق است.در این زمینه حساسیت شما وکلا ایجاب می کند که دنبال حق باشید نه دنبال خواست موکل،بالاخره اگر حق باشد در نزد خداوند معجور هستید حتی اگر طرف مقابل اظهار ناراحتی کند.
2- روایت دیگر از امام صادق(علیه السلام)که می فرمایند:«إِنَّ الْحَقَّ مُنِيفٌ فَاعْمَلُوا»حق بلند پایه و ارجمند است حالا که حق ارجمند است شما به حق عمل کنید.(بحارالأنوار،ج 69 ،ص23)
3- امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)می فرمایند:«اَلا وَ اِنَّ الْحَقَّ مَطايا ذُلَلْ، رَكِبَها اَهْلُها، وَ اُعْطُوا اَزِمَتَّها، فَصارَتْ بِهِمْ الهُوينا حَتّى أتَتْ ضِلاًّ ظَليلاً»(ميزان الحكمه،ج1،ص655)حق یک مرکب رام است و هر کس سوار بر این مرکب رام شد به آرامی و ملایمت به پیش می رود و چون سوار بر حق شده است او را زمین نمی زند،«حَتّى أتَتْ ضِلاًّ ظَليلاً»تا به یک سایه گسترده برسد.هر کس بر مرکب باطل سوار شود بالاخره او را زمین می زند اما حق چنین نیست.
4- روایت دیگر از امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) است که می فرمایند:«قَليلُ الْحَقِّ يَدْفَعُ كَثيرَ الباطِلِ»حق هر چقدر هم کم باشد باطلِ زیاد را دفع می کند«كَما اَنَّ الْقَليلَ مِنَ النّارِ يُحْرِقُ كَثيرَ الْحَطَبِ»( تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص68)همان طور که یک آتش کم می تواند هیزم زیادی را آتش بزند حق هم حتی اگر کم باشد می تواند باطل زیادی را از بین ببرد و دور کند.
5- باز حضرت می فرمایند:«الغالبُ بالشرِّ مغلوب»کسی که به وسیله شر غالب شود در واقع مغلوب شده است«المحاربُ للحقّ مَحروب»(غرر الحكم،ح 1085)کسی که با حق بجنگد در واقع حق او را از بین می برد.«المغلوب بالحق غالب»کسی که مغلوب شود اما با حق مغلوب شود در واقع غالب و پیروز شده است.
6- روایت دیگر از امام حسن عسگری(علیه السلام)است که می فرمایند:عمل به حق عزت می آورد«ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌ إِلاّ ذَلَّ»هر کس حق را ترک کند حتی اگر عزیز باشد ذلیل می شود«وَلا أَخَذَبِهِ ذَليلٌ إِلاّ عَزَّ»از طرف دیگر انسان ذلیل اگر دنباله حق را بگیرد عزت پیدا می کند.«ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌ إِلاّ ذَلَّ وَلا أَخَذَبِهِ ذَليلٌ إِلاّ عَزَّ»(بحارالأنوار، ج78، ص374، ح24)
7- روایت دیگر از امیرالمؤمنین علی(علیه السلام):«إنَّ الحَقَّ ثَقیلٌ مَرِي‌ءٌ»حق سنگین اما شیرین است«وَ إنَّ الباطِلَ خَفیفٌ وَبِيءٌ»و باطل سبک اما تلخ است.« إِنَّ الْحَقَّ ثَقِيلٌ مَرِي‏ءٌ وَ إِنَّ الْبَاطِلَ خَفِيفٌ وَبِي‏ءٌ»(بحارالأنوار،ج 69،ص2)
راوی می گوید:«أَنَّهُ اسْتَفْتَاهُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَبَلِ»شخصی از اهل جبل از امام صادق(علیه السلام)استفا کرد«فَأَفْتَاهُ بِخِلَافِ مَا يُحِبُّ»اما بر خلاف فتوای امام فتوا داد و رای او بر خلاف نظر کسی که درخواست داشت بود«فَرَأَى أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْكَرَاهَةَ فِيهِ»امام دیدند، ناراحت شدند و فرمودند:من توقع نداشتم شما در بحث مدافعه حق شما چنین حکمی کنید بعد فرمودند:«فَقَالَ يَا هَذَا اصْبِرْ عَلَى الْحَقِّ»ای فلانی حق را تقبل کن،در راه حق صبر داشته باش و با حق بساز«فَإِنَّهُ لَمْ يَصْبِرْ أَحَدٌ قَطُّ لِحَقٍّ إِلَّا عَوَّضَهُ اللَّهُ مَا هُوَ خَيْرٌ لَهُ»هیچکس بر حق صبر نکرده الا این که خداوند تبارک و تعالی بهتر از آن به او عنایت کرده است.« أَنَّهُ اسْتَفْتَاهُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَبَلِ فَأَفْتَاهُ بِخِلَافِ مَا يُحِبُّ فَرَأَى أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْكَرَاهَةَ فِيهِ فَقَالَ يَا هَذَا اصْبِرْ عَلَى الْحَقِّ فَإِنَّهُ لَمْ يَصْبِرْ أَحَدٌ قَطُّ لِحَقٍّ إِلَّا عَوَّضَهُ اللَّهُ مَا هُوَ خَيْرٌ لَهُ»(بحارالأنوار،ج67،ص 107)
8- روایت دیگر در باب عمل به حق از امام محمد باقر(علیه السلام)که می فرمایند:«لَمَّا حَضَرَتْ أَبِی عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ ع الْوَفَاةُ ضَمَّنِی إِلَى صَدْرِهِ»وقتی وفات پدرم امام سجاد(علیه السلام)نزدیک شد مرا به سینه خود چسباند و فرمود:«وَ قَالَ یَا بُنَیَّ! أُوصِیکَ بِمَا أَوْصَانِی بِهِ أَبِی حِینَ حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ وَ بِمَا ذَكَرَ أَنَّ أَبَاهُ أَوْصَاهُ بِهِ»پسرم وصیت می کنم تو را به آنچه که پدرم امام حسین(علیه السلام)هنگام وفات به من وصیت کرد که امام حسین(علیه السلام)هم فرمودند:پسرم من وصیتی می کنم که از پدرم امام علی(علیه السلام)به من وصیت شده:«یَا بُنَیّ اِصبِر عَلَی الحَقِّ وَ اِن کَانَ مُرَّا»پسرم بر حق صبر و تحمل داشته باش حتی اگر تلخ باشد.« لَمَّا حَضَرَتْ أَبِي عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع الْوَفَاةُ ضَمَّنِي إِلَى صَدْرِهِ وَ قَالَ يَا بُنَيَّ أُوصِيكَ بِمَا أَوْصَانِي بِهِ أَبِي حِينَ حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ وَ بِمَا ذَكَرَ أَنَّ أَبَاهُ أَوْصَاهُ بِهِ يَا بُنَيَّ اصْبِرْ عَلَى الْحَقِّ وَ إِنْ كَانَ مُرّاً»(الكافي،ج2،ص91)
9- سخنی از امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)نقل شده است می فرمایند:روی دسته شمشیر رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)چنین نوشته شده است:«قُلِ الحقَّ ولو على نفسِك»حق را بگو حتی اگر به ضرر تو باشد.
10- امام موسی کاظم(علیه السلام)نیز فرموده اند:«قُلِ الْحَقَّ وَ اِنْ كانَ فيهِ هَلاكُكَ فَاِنَّ فيهِ نَجاتَكَ»حق را بگو اگر چه در ظاهر باعث هلاکت و نابودی تو شود اما در واقع نجات شما باشد«اِتَّقِ اللّه وَ دَعِ الْباطِلَ وَ اِنْ كانَ فيهِ نَجاتُكَ»و باطل را رها کن اگر چه در ظاهر باعث نجات تو می شود«فَاِنَّ فيهِ هَلاكَكَ»که اگر دنبال باطل را گرفتی قطعاً هلاک می شوی.«قُلِ الْحَقَّ وَ اِنْ كانَ فيهِ هَلاكُكَ فَاِنَّ فيهِ نَجاتَكَ.اِتَّقِ اللّه وَ دَعِ الْباطِلَ وَ اِنْ كانَ فيهِ نَجاتُكَ فَاِنَّ فيهِ هَلاكَكَ»(بحارالأنوار،ج2 ،ص 79 )
روایاتی در متفرقات بحث حق و باطل
1- رسول خدا حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)می فرمایند:«مَن مَشی مَعَ مَظلُومٍ حَتّی یُثبِتَ لَهُ حَقهُ»کسی که مظلومی را برای اثبات حق همراهی کند تا بتواند حق او را ثابت کند«ثَبَّتَ اللهُ قَدَمَیهَ عَلی الصِّراطِ یَومَ تَزِلُّ الاَقدامُ»خداوند در روز قیامت که قدم ها لرزان هستند قدم های او را ثابت قدم می دارد.«مَن مَشی مَعَ مَظلُومٍ حَتّی یُثبِتَ لَهُ حَقهُ ثَبَّتَ اللهُ قَدَمَیهَ عَلی الصِّراطِ یَومَ تَزِلُّ الاَقدامُ»(كنزالعمال، ح 4،ص 56)
2- روایت دیگر از امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)که می فرمایند:«الزم الحق»حق را سرلوحه کار خود قرار دهید و پیوسته با حق باشید، بالاخره روزی می آید که درباره ما قضاوت می شود،«ینزلک منازل أهل الحق یوم لا یقضی‌ إلا بالحق»تا تو را در روز قیامت که جز به حق داوری نمی شود در جایگاه پیروان حق قرار دهند.ممکن است بعضی اوقات حق ضرر و زیانهایی داشته باشد اما آنچه که از روایات بر می آید این است که وعده جبران داده اند و حق باعث می شود در قیامت با انسان با حق قضاوت شود و او را جزء جایگاه بلند منازل اهل حق قرار دهند.«الزم الحق ينزلك منازل أهل الحق يوم لا يقضى إلا بالحق»(غررالحكم،ص69)
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.