سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

دیدگاه امام محمد باقر(علیه السلام)درباره پایه های اسلام و اهمیت پرداخت زکات

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 2194 مرتبه
دسته: جوانان و مسائل مورد نياز و مربوط به آنهاتاریخ: 1392.03.03
 
سخنراني حجت الاسلام والمسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم بافت در جلسه ستاد احياء زكات در دفتر مورخ 92/2/22
دیدگاه امام محمد باقر(علیه السلام)درباره پایه های اسلام و اهمیت پرداخت زکات
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم

خدمت برادران عزیز و خواهران مکرمه خیر مقدم عرض می نمایم.حلول ماه رجب و اعیاد خجسته در این ماه را تبریک عرض می نمایم.
دیدگاه امام محمد باقر(علیه السلام)درباره پایه های اسلام
حدیث گهرباری از امام محمد باقر(علیه السلام)که می فرمایند:«بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ»اسلام بر پنج پایه بنا شده است:اولین پایه اسلام ارتباط با خداوند و نماز، دومین پایه ارتباط با فقراء جامعه و پرداخت زکات، سومین پایه دین روزه، چهارمین پایه دین حج و پنجمین پایه دین که باعث قوام این چهار پایه می شود ولایت اهل بیت(علیهم السلام)است و به اندازه ای که مردم را به پیروی از ولی دعوت کرده اند به چیزی دعوت نکرده اند.بعد در ادامه روایت می فرمایند:مردم این چهار پایه را قبول کردند اما پایه پنجم که ولایت است را رها کردند.«عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ»(الكافي،ج2،ص18)
معنای زکات قرآن و زکات اصطلاحی فقها
دومین پایه بحث زکات است.تا به حال فکر می کردیم کسی که نماز نخواند اعمال دیگر او نیز قبول نمی شود اما الان فهمیدیم نماز وقتی قبول می شود که در کنار آن پرداخت زکات هم باشد« أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ»(سوره حج،آیه41).در جلسه سال قبل گفتیم که زکات در قرآن با زکات اصطلاحی فقها فرق دارد.زکات در قرآن به معنای انفاق است، چه انفاق واجب و چه انفاق مستحب، اما زکات در اصطلاح فقها زکاتی است که بر غلات اربع(جو، گندم، کشمش و خرما)، اغنام ثلاثه(گاو، گوسفند و شتر)و نقدین(طلا و نقره)واجب می شود.زکات در اصطلاح فقها شامل این نه چیز می شود اما زکات در قرآن محتوای عام دارد.یعنی هر کس که نماز می خواند باید زکات پرداخت کند و مال خود را پاک کند چه در قالب زکات واجب و چه زکات مستحب یا خمس و صدقات باشد.تزکیه یا پاک کردن مال ممکن است در قالب خمس یا پرداخت انفاقات و صدقات مستحبی باشد.اگر به این معنا باشد شامل همه می شود یعنی خداوند می فرمایند:نماز بخوانید و زکات دهید.اگر بگوئیم زکات واجب اکثریت مسلمانان از شمول این آیه خارج می شوند یعنی خداوند طوری گفتگو کرده که این حکم شامل اقلیتی از مردم می شود.در صورتی که خداوند وقتی حکم می کند نظر بر اکثریت افراد دارد.بنابراین هر کس وظیفه دارد علاوه بر نماز خواندن به فقراء جامعه کمک کند، اهل خیر، انفاق، خمس و زکات باشد،انفاق کند و صدقه دهد بدون این اعمال نماز او قبول نمی شود.
خواص پرداخت زکات
پرداخت زکات خواص بسیار مهمی دارد.علاوه بر اولین اثر اجتماعی که رفع فقر و ایجاد عدالت در جامعه است دو خاصیت بسیار مهم دارد که حضرت زهرا(سلام الله علیها)در خطبه فدکیه خود به آن اشاره کردند.حضرت زهرا(سلام الله علیها)فرمودند:یکی از آثار زکات این است که مال را پاک می کند و باعث می شود مال نمو پیدا کند و زیاد شود«، وَنَمَاءً فِي الرِّزْق»زکات واجب شده تا رزق و روزی انسان زیاد شود.بعضی فکر می کنند اگر خمس و زکات دهند مال آنها کم می شود اما حضرت زهرا(سلام الله علیها)فرمودند:مال زیاد می شود.دومین اثر«تَزْكِيَةً لِلنَّفْسِ»پرداخت زکات جان انسانها را پاک می کند.اگر این فرهنگ در جامعه جا بیفتد که پرداخت زکات باعث پاک شدن روح انسان و فروانی مال می شود همه مشتاق می شوند که زکات مستحب و زکات واجب خود را با اشتیاق پرداخت کنند.«الزَّكَاةَ تَزْكِيَةً لِلنَّفْسِ، وَ نَمَاءً فِي الرِّزْق»(بحارالأنوار، ج 29،ص 223)
فرهنگ زکات و جلوگیری از انحراف در پرداخت آن
نکته اول:یکی از کارهایی که باید در شهرستان انجام دهیم جا انداختن فرهنگ پرداخت و آثار زکات است.می توانیم صحبت کنیم که آثار پرداخت زکات می تواند در جامعه مؤثر باشد و حتی برای خود پرداخت کننده هم خیرات زیادی دارد.
نکته دیگر بحث دراویش که بحث مهمی است.آنها از عواطف مؤمنانه مردم سوءاستفاده می کنند و اموالی که باید صرف کار خیر شود غارت می کنند.از نظر بنده باید دو کار انجام شود.1- آگاهی به مردمی که زکات پرداخت می کنند،یعنی بگوئید:باید زکات را به اهل آن پرداخت کنید اگر زکات را به اهل آن ندهید در واقع وجوب ادا نشده است.همان طور که خمس را نمی توان به هر کسی داد زکات هم موارد و مصرف خاصی دارد، یا باید از طرف عامل زکات یعنی نظام جمهوری باشد یا در مصارف هشت گانه که ذکر شد مصرف شود اگر به هر طریقی مصرف شود ادا دِین نمی شود.تبلیغ کنیم و روحانیون در روستاها با مردم صحبت کنند.2- دیگر این که باید هم دهنده زکات و هم کسی که به ناحق زکات را می گیرد و سوء استفاده می کند ارشاد شوند.زیرا این یک انحراف در پرداخت زکات است.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.