سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

موانع زیارت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)و دلیل طولانی شدن غیبت ایشان

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 1038 مرتبه
دسته: مهدويت و ظهور تاریخ: 1392.04.18
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم بافت در مراسم جشن میلاد امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)در منزل آقای بحرینی مورخ 92/4/3
موانع زیارت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)و دلیل طولانی شدن غیبت ایشان
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله الحکیم فی کتابه:« وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ »(سوره انبیاء،آیه105)

خدمت همه بردران عزیز و خواهران مکرمه در مجلس جشن حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)خوش آمد عرض می نمایم.
محبت دوطرفه
شاعر می فرماید:«چه خوش بی مهربانی از دو سر بی»اگر مهربانی یک طرفه باشد غیر از رنج و غصه چیزی ندارد.اگر کسی را دوست داشته باشید، عاشق او باشید و به او محبت کنید اما او به شما اعتنا نکند و شما را دوست نداشته باشد، این باعث دلسردی می شود و دوستی شما از هم پاشیده می شود.اگر محبت دو طرفه شد دوستی پابر جا می ماند، باارزش و راه گشا می شود و به قول معروف اکسیر می شود.آیا محبت ما نسبت به اهل بیت(علیهم السلام)و نسبت به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)یک طرفه است؟آیا ما که به عشق امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)و اهل بیت(علیهم السلام)در جلسه ولادت و عزای آنها شرکت می کنیم و عشق و علاقه خود را با حضور خود در مجلسشان نشان می دهیم اهل بیت(علیهم السلام)هم ما را دوست می دارند؟آیا محبت دو طرفه است؟جواب این سؤال بله است، محبت به اهل بیت(علیهم السلام)محبت دو طرفه است.علامه طباطبایی(رحمة الله علیه)در شعر خود می فرمایند:«تو مپندار که مجنون سر خود مجنون شد*****از سَمَک تا به سَماکَش کشش لیلا برد»(سمک به معنای ماهی و سماک به معنای آسمان است)اگر شما مجنون امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)و سید الشهداء(علیه السلام)می شوید آن کشش و عشق است که شما را به این سمت می کشاند.در روایت آمده است:«امام معصوم کاالام»امام معصوم مانند مادر است«الشفیق علی ولده الصغیر»مهربانی، دوستی و علاقۀ امام معصوم به شیعیان و دوستداران خود از مادر دلسوز بر نوزاد کوچک خود نیز بیشتر است.این محبت امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)به شیعیان است.باز در روایت آمده است:اگر شما دوستداران ما تب کنید ما هم تب می کنیم بنابراین محبت و علاقه دو طرفه است.
موانع زیارت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
علی بن مهزیار نوه ای دارند که مانند پدربزرگ خود عاشق و دلسوخته امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)بودند.وقتی به سفر مکه مشرف می شوند سختی های زیادی کشیدند تا به وصال رسیدند.شخصی در طواف دست بر شانه ایشان می گذارد و می فرماید:منتظر چه کسی هستی؟و به دنبال چه کسی می گردی؟ایشان گفت:من دنبال امام محجوب(محجوب یعنی پنهان شده)می گردم.ایشان فرمودند:شما خود محجوب هستید امام عیان است.بعد گفتند:بالاخره مرا به معشوقم می رسانید؟فرمودند:بله می رسانم.وقتی خدمت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)مشرف می شوند می گویند:آقا جان سالهای سال به عشقت سوختم تا به وصال رسیدم.خیلی حج آمدم و زیارت رفتم تا شما را ببینم.امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)فرمودند:چرا دیر آمدی؟ من صبح و شام منتظرت بودم اگر یک بار می آمدی و در ایام حج به دنبال من می گشتی و چند سال یک بار به کربلا می رفتی و در کربلا دنبال من می گشتی، من صبح و شام منتظرت بودم؟بعد حضرت صاحب(عجل الله تعالی فرجه الشریف)می فرمایند:آیا می دانید چه چیز باعث می شود که به یُمن دیدار ما نائل نمی شوید؟زیرا کارهایی انجام می دهید که ما را از خود دور می کنید.از کارهایی که نباید انجام دهید اما انجام می دهید این است که:1- از هر راهی که می رسد پول به دست می آورید و مصرف می کنید، حلال و حرام خداوند را رعایت نمی کنید،خمس مال خود را نمی دهید و پرهیز ندارید.2- به فقراء و ضُعفا رسیدگی نمی کنید.3- صله رحم و دید و بازدید نمی کنید این سه کار باعث می شود نتوانید ما را ملاقات کنید.
داستانی که عرض کردم شاهد بر این جمله است که:«چه خوش بی مهربانی از دو سر بی***که از یک سر همش پر درد سر بی»عشق و علاقه به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)دو طرف دارد، همان طور که ما امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)را دوست می داریم ایشان نیز ما را دوست می دارند.البته زمینۀ محبت را امامان معصوم فراهم می کنند.مثلاً مجلس گرفتن عشق می خواهد، اگر امامان معصوم عشق و علاقه را در دل ما قرار ندهند و نگاهی به قلب نیندازند این اتفاق نمی افتد.
ولادت و غیبت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
در چنین ایام خجسته ای در سال 255 ولادت حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)واقع شد.در سال 260 هم غیبت صغری شروع شد.مادر بزرگوار ایشان نرجس خاتون اهل کشور ایتالیا و روم بودند.مادران چندین امامان معصوم ما غیر عرب هستند.مادر امام سجاد(علیه السلام)ایرانی و مادر امام رضا(علیه السلام)اهل حبشه بودند.مادر امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)نیز غیر عرب بودند، زیرا امام حسن عسگری(علیه السلام) در سامرا تبعید شده بودند،تحت کنترل و نظارت بودند و هر هفته باید دو بار خود را به مقرّ حکومت معرفی می کردند.به امام نهم، دهم و یازدهم ابن الرضا می گویند و مشهور به ابن الرضا در سامرا هستند.این سه امام تحت سلطۀ بنی عباس بودند،زیرا روایات زیادی در باب حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)خوانده بودند که مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)به دنیا می آید و ظلم آنان را از بین می برد.برای همین در خانه امام یازدهم جاسوس گذاشته بودند که مبادا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)به دنیا بیاید و اگر هم به دنیا آمد ایشان را سر به نیست کنند.زمان امام دهم شباهت زیادی به زمان موسی و فرعون داشت، از جهت سختی و گرفتاری مانند زمان فرعون بر خاندان امام بود.برای همین امام حسن عسگری(علیه السلام)نتوانستند زن عقدی دائمی بگیرند و کنیز گرفتند.نرجس خاتون نوۀ قیصر روم بود منتها دست تقدیر خداوند ایشان را از کشور ایتالیا به سامرّا می آورد و مادر حجت بن الحسن(عجل الله تعالی فرجه الشریف)می کند.قصه مفصل دارد که فرصت برای بیان آن نداریم اما اجمال آن این است که دست تقدیر الهی این دختر پاک،از خاندان بزرگ، از نسل شمعون وصی پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)با آن تربیتی که قیصر نسبت به نوۀ خود داشت به عنوان کنیز در خانه امام می آید.امام وقتی نرجس(سلام الله علیها) را می بینند می فرمایند:خداوند فرزندی به تو عنایت می کند که جهان را از عدل و داد پُر می کند.نرجس می فرمایند:این فرزند از چه کسی است؟امام می فرمایند:از همان کسی که پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم)در فلان شب و فلان ساعت به عقد شما درآورد.نرجس(سلام الله علیها)به عنوان کنیز و همسر امام حسن عسگری(علیه السلام)شدند و حاملگی ایشان نیز مشخص نمی شد زیرا اگر حاملگی مشخص بود بلافاصله جاسوس ها خبر می دادند و نرجس خاتون را دستگیر می کردند.تا این که امام عسگری(علیه السلام)به عمّۀ خود فرمودند:امشب منزل ما بمان که حجت خداوند به دنیا می آید.عمّه امام می فرمایند:من شب را ماندم و افطار کردم.نرجس خاتون(سلام الله علیها)نماز شب خواندند و خبری هم نبود.من شک کردم و گفتم امام که فرمودند امشب حجت خداوند به دنیا می آید اما خبری از حاملگی نرجس خاتون(سلام الله علیها)نیست.همین که این شک در دلم پیدا شد،امام حسن عسگری(علیه السلام)از اتاق دیگر فرمودند:عمه جان شک نکن به زودی حجت خداوند به دنیا می آید.لحظاتی گذشت یکدفعه اضطراب و نگرانی نرجس خاتون(سلام الله علیها)را فرا گرفت، حاملگی آشکار شد و درد زایمان شروع شد.امام فرمودند:سوره قدر و یاسین را بخوانید زیرا شب نیمه شعبان مانند شب قدر است.(در روایت آمده است:سه شب قدر از آنِ پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)اما شب نیمه شعبان از آنِ اهل بیت(علیهم السلام)است.آن شب را احیاء بدارید که فضیلت زیادی دارد)حکیمه عمّه امام می فرمایند:وقتی من شروع به خواندن سوره قدر کردم و گفتم:«بسم الله الرحمن الرحیم»فرزند در شکم مادر نیز تکرار می کرد،بعد نوری بین من و نرجس خاتون(سلام الله علیها)تابیده شد و من چیزی ندیدم در صورتی که من مانده بودم تا کمک کنم و قابله باشم.نور برطرف شد، دیدم حجت خداوند به دنیا آمده است و دستها بر زمین سجده کرده است.امام فرمودند:نوزاد مرا بیاورید.نوزاد را در یک پارچه گذاشتیم و خدمت امام حسن عسگری(علیه السلام)بردیم.امام فرمودند:عزیز دلم به اذن خداوند سخن بگو.بعد امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)شهادتین را بر زبان جاری کردند، به یازده امام شهادت دادند و اسم بردند، وقتی به اسم خودشان رسید سکوت و بعد دعا کردند و فرمودند:خداوندا آن وعده ای که به من دادی هر چه زودتر آن وعده را محقق کن.روز هفتم باز این صحنه تکرار شد و امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)یکی از آیاتی که تلاوت کردند«وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ»(سوره قصص،آیه5)ایشان پنج سال با پدرشان زندگی کردند، بعضی از اصحاب امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)را دیدند، امام آشکار نبودند زیرا اگر آشکار بودند بنی عباس ایشان را دستگیر و به شهادت می رساندند.عده ای خاص از یاران امام موفق شدند امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)را زیارت کنند.از سال 260 یعنی 69 سال و 6 ماه و 15 روز غیبت صغری بود و مردم به چهار نفر از نائبان امام رجوع می کردند.بعد از 69 سال،به طور کلی غیبت کبری شروع شد و تا به امروز ادامه دارد که دست ما از امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)کوتاه است.البته اینگونه نیست که دست ما به طور کامل از ایشان کوتاه شده باشد فرموده اند که در زمان غیبت، شما پیرو نائبان عام ما یعنی فقیه جامع الشرایط باشید که امروز حضرت آیت الله العظمی الامام خامنه ای (حفظه الله تعالی)به عنوان فقیه جامع الشرایط نائب عام حضرت صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)هستند.
دلیل طولانی شدن غیبت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
آیا نیامدن امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)و محروم شدن ما از وجود مقدس ایشان از ناحیۀ خداوند است؟آیا خداوند می خواهد که ما امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)را نبینیم؟یا آیا این که غیبت از ناحیۀ خود امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)است و ایشان نمی خواهند ما انسانها را ببینند؟یا این که غیبت از ناحیۀ ما انسانها است،زیرا خداوند یازده نور پاک را برای هدایت فرستاده اما انسانها نتوانستند تحمل کنند و همه آنها را به شهادت رساندند.یک جهت دیگر باقی می ماند،خداوند فیاض است، بخیل نیست و نمی خواهد بندگان او محروم شوند.بنابراین این محرومیت از ناحیۀ خداوند نیست زیرا خداوند بنده خود را هدایت می کند و او را دوست می دارد.این غیبت از ناحیه حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)هم نیست زیرا امام همان لحظه که به دنیا آمدند از خداوند خواستند خدایا هر چه زودتر این وعده را محقق کن و ظهور را نزدیک بگردان.بنابراین این غیبت از ناحیه ما انسانها طولانی شده است،ما آمادگی نداریم.در روایت آمده است:خدا وعده داد طی چهل سال، بنی اسرائیل را از شر فرعون نجات می دهد اما آنها دعا کردند و این چهل سال خیلی زودتر اتفاق افتاد.در روایت داریم:اگر شما بخواهید و دعا کنید امر ظهور زودتر اتفاق می افتد اما اگر شما دعا نکنید، نخواهید و آمادگی نداشته باشید غیبت ادامه خواهد داشت.اگر مردم از خداوند تبارک و تعالی بخواهند،امر ظهور زودتر اتفاق می افتد و ما به یُمن ملاقات حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)زودتر نائل می شویم.
تشکیل این جلسات هم احترام گذاشتن به نام مقدس امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)است، خواندن دعاهای فرج، عهد و ندبه هم تأثیر زیادی دارد.هر صبح که می خواهید سرکار بروید دست را روی سینه بگذارید و بگوئید:السلام علیک یا صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف).اینها توجه به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)پیدا کردن است و امر ظهور را نزدیک می کند.امام (رحمة الله علیه) و شهداء هم زمینه ساز ظهور هستند.هر چه بیشتر به حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)توجه کنیم در واقع خدمت به انسانیت و بشریت کرده ایم.
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.