سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

ادب سرمايه زندگي، مشروبات و بي بندوباري دو عامل انحراف و تباهي انسان

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 592 مرتبه
دسته: سخنراني هاي در خصوص جامعه،سياسي و مذهبيتاریخ: 1392.05.04
 
سخنراني امام جمعه محترم بافت حجت الاسلام والمسلمين ابراهيمي به مناسبت شب تاسوعا در مسجد امام حسين (عليه السلام)مورخ 91/9/3
ادب سرمايه زندگي، مشروبات و بي بندوباري دو عامل انحراف و تباهي انسان
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

بسم الله الرحمن الرحيم
قال الامام الصادق(عليه السلام):«تجلسون و تحدثون قال جُعِلتَ فداك نعم، قال انََّ تلك المجالس احبها فحيوا امرا».
ادب صحابه امام صادق(عليه السلام)

امام صادق(عليه السلام)به يكي از اصحاب و ياران خود به نام فضيل فرمودند: اي فضيل «تجلسون و تحدثون»آيا مجلس عزا براي ما برگزار مي كنيد؟ آيا احاديث ما را در آن مجالس ذكر مي كنيد؟ فضيل گفت«جعلت فداك» اين نشانه ادب است كه فضيل مي گويد جانم به فدايت، وقتي امام معصوم مطلبي را مي فرمايند ادب اقتضاء مي كند كه بگوييم چشم، «جعلت فداك»جان به فداي شما بله.
ادب سرمايه زندگي
ادب سرمايه زندگي است ادب نسبت به خداوند، رسول خدا(صلي الله عليه و آله)، اميرالمومنين امام علي(عليه السلام)، ادب مجلس امام حسين(عليه السلام)، پدر و مادر، همسران نسبت به يكديگر، فرزندان و ادب نسبت به جامعه. ادب سرمايه بسيار بزرگي است، اگر حر به اين مقام رسيد كه در زمان شاه اسماعيل صفوي بارگاه ايشان خراب شد و عده اي قصد كوچك كردن حر را داشتند،بارگاه ايشان خراب شد و قرار شد آن را بازسازي كنند. باران باريده بود و روزنه اي در قبر حر باز شده بود، وقتي نگاه كردند به جسم حر متوجه شدند بدن او سالم است مشتاق شدند او را ببينند و با اينكه نبش قبر حرام است اما نبش قبر كردند و ديدند پيكر او سالم است، شاه اسماعيل صفوي گفت پارچه اي كه امام حسين(عليه السلام) به حر داده است را از سر حر باز كنيد و به من بدهيد تا در قبرم بگذارم به مجردي كه پارچه را باز كردند خون جاري شد،دستور داد پارچه ديگري به سر او ببندند اما هر نوع پارچه اي بستند خون قطع نشد و مجبور شدند همان پارچه امام حسين(عليه السلام) را به سر او ببندند.
ادب عامل سعادت حر
چگونه شد حر به اين مقام رسيد؟حر كه بسيار خطا كار بود،راه را بر امام زمان خود بسته بود خانواده ايشان را ترسانده و مسبب تشنگي امام و شهادت ايشان حر بود.درست است خداوند مي دانست كه چه اتفاقي مي افتد اما آن افراد با اختيار اين كارها را انجام دادند. وقتي حر راه امام حسين(عليه السلام) را بست امام حسين(عليه السلام) فرمودند: مادرت به عزاي تو بنشيند اي حر، يعني خدا مرگت بدهد اي حر، در دنيا نباشي بهتر است از اينكه در دنيا باشي و ظلم كني و راه فرزند رسول خدا(صلي الله عليه و آله) را بگيري. حر در اينجا ادب به خرج داد و گفت هر فرد ديگري نام مادرم را برده بود جواب او را مي دادم اما چه كنم كه مادر شما حضرت فاطمه(سلام الله عليه و آله) است حرمت او بر من واجب است و همين ادب باعث نجات حر شد.
ادب نسبت به خداوند عامل نجات و هدايت انسان
هر فردي ادب خاص به خود را دارد، ادب نسبت به پدر و مادر، پروردگار، ادب ماه مبارك رمضان. در زمان هاي قديم قافله ها كه از شهر خارج مي شدند دزدان وقت پيدا مي كردند كه قافله را غارت كنند، قافله اي را غارت كردند و وسايل آنها را بردند بعد در جايي گرد هم آمدند و هرچه از قافله غارت كرده بودند شروع به خوردن كردند اما يكي از آنها عقب نشسته بود و در خوردن شريك نبود، به او گفتند چرا در جمع ما نمي آيي؟ گفت من روزه ام.گفتند دزد و روزه؟ گفت انسان نبايد تمام ارتباط خود را با خداوند قطع كند يك گوشه كار بايد ارتباط حفظ شود. مدتي گذشت رفتند مشهد ديدند در حرم امام رضا(عليه السلام) فردي نشسته است و سخت مشغول عبادت و راز و نياز است و متوجه شدند او همان دزد مي باشد گفتند شما كجا و حرم امام رضا(عليه السلام) كجا؟ گفت يادتان هست به شما گفتم انسان نبايد به طور كامل ارتباط خود را با خداوند قطع كند، همين ادب عامل نجات من شد.
مجالس اهل بيت(عليهم السلام)عامل پاك شدن زندگي
امام صادق(عليه السلام) از فضيل پرسيد:آيا در مجالس عزاي ما مي نشينيد و احاديث ما را ذكر مي كنيد؟ فضيل گفت جانم به فدايتان بله، امام فرمودند: من اين مجالس را دوست دارم و اين مجالس شما را نجات مي دهد شما را احيا مي كند.وقتي امر ما را احيا كنيد خودتان زنده مي شويد، زندگي شما پاك مي شود.اين يك واقعيت است من از دادستان محترم سوال كردم كه در ماه محرم را نسبت به ماه هاي ديگر آمار جرم و جنايت را بگوييد، گفتند به صفر رسيده است.سرقت ها صفر، جرم و جنايت به صفر رسيده است. اين به معناي افزايش مراقبت پليس نيست بلكه به معناي افزايش مراقبت دروني مي باشد، ادب پيدا شده، مجلس امام حسين(عليه السلام) برپا شده ارتباط با خداوند پررنگ شده و گناه كاران گناهان را كنار گذاشتند كه اين خود بسيار با ارزش است.
علت قيام امام حسين(عليه السلام)
دو مطلب بسيار مهم كه عامل تباهي و بدبختي است را خدمت شما عرض مي كنم، در شب تاسوعاي امام حسين(عليه السلام) هستيم امام حسين(عليه السلام) براي نابودي همين مسائل قيام كردند، حضرت عباس(عليه السلام) به شهادت رسيدند تا اين مسائل از بين برود. امام حسين(عليه السلام) در روز عاشورا اولين كاري كه كردند آمدند براي مردم صحبت كنند، سي هزار نفر جمع شده بودند هر فردي كه شمشير نيزه و هر چه داشتند آورده بودند و آنقدر سربازان زياد بودند كه با كمبود سلاح مواجه بودند براي اين مشكل حاكم كوفه قصري را ساخته بود و آجر و سنگ اضافه بود گفت افرادي كه نيزه و شمشر ندارند خرجين هاي اسبان را بياورند و از اين سنگ و آجر ها ببرند تا بتوانند بر عليه امام حسين(عليه السلام) استفاده كنند.شما در تاريخ خوانده ايد كه سنگ بر سر امام حسين(عليه السلام) زدند و هر فردي با هر چه كه داشت به امام حمله كرد. اين افراد كه اينگونه آمده بودند امام حسين(عليه السلام) قصد راهنمايي آنها را داشت، وقتي امام حسين(عليه السلام) صحبت مي كردند مردم داد و فرياد مي زدند و صداي اسبان را بلند مي كردند تا صداي امام حسين(عليه السلام) به مردم نرسد.
علت گمراهي مردم در روز عاشورا
چرا مردم در روز عاشورا اينگونه شدند؟ مگر آنها از كفار بودند؟ آيا مردم شام آمده بودند؟مردم شام با دشمني با امام علي(عليه السلام) بزرگ شده بودند اما لشكر كه از شام نيامده بود. لشكر از كوفه و بصره آمده بودند وهمه شيعه بودند همه شيعه امام علي(عليه السلام) بودند، پشت سر امام علي(عليه السلام) نماز خوانده بودند دوستدار امام علي(عليه السلام) بودند.چرا اينگونه شده بودند؟ چه عاملي باعث اين مسئله شده بود؟ اين خطر هميشه وجود دارد.امام حسين(عليه السلام) فرمودند:« فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِكُمْ »( بحارالأنوار، ج45، ص8)سر اينكه شما به اينجا كشيده شديد و كمر بر قتل من بسته ايد پيدا شدن حرام در زندگي شما است، حرام خور شده ايد. چه عاملي باعث شد زمينه گناه در وجود آنها پيدا شد؟شما اگر در منبرهاي امام علي(عليه السلام) دقت كنيد اميرالمومنين امام علي(عليه السلام) مي فرمايند: مردم عراق مردم كوفه مردم شنيده ام كه زنان و مردان شما وقتي در خيابان مي روند به هم مي خورند چرا بي غيرت شده ايد؟ از بي حجابي و بي عفتي شروع شد، حريم شكستن. يكي ديگر از كارهايي كه باب شده بود مشروب خوري بود اين دو گناه باعث شد تا مردم در مقابل فرزند رسول خدا(صلي الله عليه و آله) ايستادند. بد حجابي، رعايت نكردن حريم ها.
از بين رفتن حريم با بي بندوباري و مصرف مشروبات
امروزه يزيديان زمان ما نيز بر دو مطلب تاكيد مي كنند از طريق اينترنت، ماهواره يكي گسترش بي بند و باري و بد حجابي، شكستن حريم بين خانواده ها. شبكه هاي فارسي زبان داستان هايي كه تعريف مي كنند اين است كه حريم در خانواده ها وجود نداشته باشد، مردي ازدواج كرده است و با زن همسايه نيز دوست باشد،زن ازدواج كرده است با مردان غريبه نيز دوست باشد.حريم ها را بشكنند و جامعه را آلوده كنند. و ديگر مسئله مشروب خوري است.
بي بندوباري و مصرف مشروبات دو عامل سقوط اندلس
اندلس هشتصد سال كشور مسلمانان بود، هشتصد سال جوانان مسلمان اهل علم و دانش، روزي كه مسلمانان به اندلس رفتند كتابخانه آنجا هزار كتاب داشت و زماني كه مسلمانان شكست خوردند يك ميليون نسخه خطي داشت. مسلمانان پيشرفت كرده بودند دانشجويان از نقاط مختلف جهان در آنجا تحصيل مي كردند.چه عاملي باعث شكست مسلمانان شد؟اكنون مساجد در اندلس تبديل به كليسا، كاباره، مشروب فروشي شده است. دو عامل بي بند و باري و مشروب باعث سقوط اندلس شد. يك كشيش مسيحي نذر كرد تمام انگورهاي يكي از شهرهاي اسپانيا را بخرد و مشروب درست كند و مجاني به دانشجويان مسلمان بدهد. از طرفي نيز تمام هم و غم را گذاشتند اكثر دختران زيبا و بي بندوبار اروپا را به اندلس بياورند و از درون اندلس را نابود كردند تا اندلس از هم پاشيده شد. آنها تجربه دارند مي داند جوان مسلمان را چگونه فاسد كند امروز هم همان كار را تكرار مي كند. اي برادر شيعه مسلمان عاشق امام حسين(عليه السلام) اين مسائل را ما بايد بدانيم.
هدف از مطرح كردن عوامل انحراف جامعه در اين مجالس
واعظي در مجلس مراجع تقليد و علما راجع به مشروب خوري و حرمت شراب شروع به صحبت كرد، يكي از مراجع گفت جناب واعظ اين افراد كه در اين مجلس نشسته اند هيچ گاه مشروب خوري را ترك نمي كنند. حال ما كه صحبت مي كنيم افرادي را كه به دنبال فساد هستند را نمي بينيم شما كه بحمدالله در مجالس امام حسين(عليه السلام) هستيد اما چه كنيم كه آسيب هاي جامعه مربوط به افرادي است كه در مجالس شركت نمي كنند. افرادي كه اهل مداحي و هيات و عشق امام حسين(عليه السلام) نيستند آسيب مي بينند منظور از مطرح كردن اين مطالب اين است كه اين مسائل را منتقل كنيم و هر جايي كه مي رويد اين مسائل رابيان كنيد دشمن از دو راه مي خواهد به اسلام ضربه بزند اول بي بند و باري و كمرنگ شدن حجاب، به تدريج شكستن حريم ها و به فساد كشاندن جامعه، دوم گسترش مشروبات. در بعضي از عروسي ها كارهاي حرامي انجام مي شود و مشروبات مصرف مي شود،فردي كه مشروب مصرف مي كند نمي تواند حريم نگه دارد چرا كه عقل او ضايع شده است.
شراب ام الفساد
در زمان بني اسرائيل پادشاهي فردي را مجبور به انجام سه كار كرد، به او گفت يا تو را مي كشم،يا بايد با مادر و خواهر خود حرام انجام دهي، شراب بخوري، يا گوشت خوك بخوري و يا پدر خود را بكشي. فرد با خود گفت پدر خود را كه نمي توانم بكشم،با محارم خود نيز نمي توانم خلاف انجام دهم،گوشت خوك نيز حرام است، اما كمي شراب مشكلي پيش نمي آيد،همان مقدار كمي كه شراب خورد هم پدر خود را كشت، هم با محارم خود خلاف انجام داد، هم گوشت خوك خورد. شراب ام الفساد است تاثير آن بسيار زياد است.
تلاش براي انحراف جوانان
چگونه مي شود در تركيه شيشه هاي شراب پر مي شود و با قيمت ارزان وارد كشور مي شود؟ افرادي كه اين اقدام را انجام مي دهند بيمه هستند كه اگر ماموران اين افراد را دستگير كردند تمام خسارت آنها را پرداخت كنند.آيا دشمن براي ما دلسوزي و رحم مي كند كه اين اقدامات را انجام مي دهد؟ خير، بلكه اين كارها بخاطر دور كردن مردم ما از امام حسين(عليه السلام)، مجالس امام حسين(عليه السلام) و از حق و حقيقت است. مراقب باشيد فرزندان ما،جوانان عاشق امام حسين(عليه السلام) مراقب برادران و خواهران خود باشد.
بنده قصد اين را نداشتم در شب تاسوعا اين مسائل را مطرح كنم اما وقتي توجه كردم ديدم امام حسين(عليه السلام) بخاطر همين مسائل قيام كرد براي نابودي اين گناهان بود، حضرت عباس(عليه السلام) به همين دليل قيام كردند،به مردم نصيحت مي كردند اين گناهان در جامعه نباشد هدف اين است.اميدواريم از بركت سيدالشهدا(عليه السلام) وتوسل به امام حسين(عليه السلام) آنچه مي خواهيم خداوند نصيب ما بفرمايد.
قساوت قلب دشمنان در روز عاشورا
فردا روز تاسوعا متعلق به حضرت عباس باب الحوائج(عليه السلام) است. بزرگترها دو سه روز تشنگي را تحمل مي كنند اما بچه شش ماهه را چگونه مي توانيم متوجه كنيم كه آب نيست بسيار بر امام حسين(عليه السلام) و رباب مادر حضرت علي اصغر(عليه السلام) سخت گذشته است. مادر حضرت اسماعيل در مكه وقتي آب تمام شد هفت بار ميان دو كوه را طي كرد و خداوند عنايت فرمود از زير پاي حضرت اسماعيل(عليه السلام) چشمه اي جاري شد. رباب نيز دائما از اين خيمه به ان خيمه مي رفت تا مقداري آب براي حضرت علي اصغر(عليه السلام) پيدا كند، تا صبح عاشورا فرا رسيد و صداي«هل من ناصر ينصرني»امام حسين(عليه السلام) و غريبي ايشان بلند شد ديگر هيچ ياوري براي امام نمانده بود، ناگهان حضرت علي اصغر(عليه السلام) خود را تكان داد و از گهواره پايين انداخت يعني من هنوز زنده ام و جان در بدن دارم و مي توانم از پدر خود دفاع كنم. امام حسين(عليه السلام) براي وداع آمده بودند فرمودند:بچه شير خوار مرا بياوريد تا با او وداع كنم امام ديدند اين بچه لبانش خشكيده و رنگ پريده در حال جان دادن است، آمدند در مقابل لشكر و گفتند ما با شما مي جنگيم شما با ما دشمن هستند اين بچه شش ماهه كه با شما جنگي ندارد بياييد خود او را سيراب كنيد حرمله چنان او را سيراب كرد كه آتش بر دل امام حسين(عليه السلام) زد، امام حسين(عليه السلام) فرمودند:«شيعتي مهما شربتم عذب ماء فاذكروني ** أوسمعتم بغريب او شهيد فانذبون»و مي فرمايند:« ليتكم في يوم عاشورا جميعا تنظروني» شيعيان من كاش روز عاشورا مي ديديد من چگونه التماس مي كردم كه كمي آب به فرزندم بدهند،«كيف استسقي لطفلي فابوا ان يرحموني»آنها ابا كردند و رحم نكردند.امام متوجه شدند كه حرمله تير بر گلوي حضرت علي اصغر(عليه السلام) زده و گوش تا گوش او را بريده است، امام حسين(عليه السلام) قصد برگشت به خيمه را كردند اما چگونه همه منتظر بودند حضرت علي اصغر(عليه السلام) سيراب برگردد و باور نمي كردند كه بچه شش ماهه را به شهادت برسانند،امام خجالت كشيدند كه به خيمه بروند و پشت خيمه ها رفتند با شمشير شروع به حفر قبر كوچكي كردند ناگهان صدايي بلند شد يا حسين صبر كنيد يكبار ديگر فرزندم را ببينم.
«شيعتي مهما شربتم عذب ماء فاذكروني ** أوسمعتم بغريب او شهيد فانذبون
فأنا السبط الذي من غير جرم قتلوني ** و بجرد الخيل بعد القتل عمدا سحقوني
ليتكم في يوم عاشورا جميعا تنظروني ** كيف استسقي لطفلي فابوا ان يرحموني»
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.