سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

بیان راه تقویت حضور قلب در نماز

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 883 مرتبه
دسته: اهميت نماز و نماز جمعهتاریخ: 1392.05.07
 
سخنراني امام جمعه محترم بافت حجت الاسلام والمسلمين ابراهيمي در مسجد امام رضا (عليه السلام) و معرفي امام جماعت جديد حاج آقا ايرانپور مورخ 91/9/29
بیان راه تقویت حضور قلب در نماز
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

بسم الله الرحمن الرحيم
نمونه اي از عدم حضور قلب در نماز

كتابي را خدمت شما عزيزان معرفي مي كنم به نام كليد مرگ كه خلاصه اي از فرمايشات آيت الله مجتهدي تهراني است، دو نكته از دستورالعمل هاي اخلاقي ايشان را خدمت شما عرض مي كنم.از آقا سوال كردند چرا ما در نماز نمي توانيم حواس خود را جمع كنيم؟ در نماز چيز هايي را كه گم كرده ايم را پيدا مي كنيم و فكرمان به همه جا هست مگر نماز.بنده خدايي نيت كرده بود دو ركعت نماز قبول شده در پرونده اش ثبت كند، به مسجد سهله رفت و خواست دو ركعت نماز مقبول بخواند،چرا كه در مسجد سهله پيامبران و امامان نماز خوانده اند،شروع به خواندن نماز كرد در حين نماز نگاهش به مناره مسجد افتاد و متوجه شد مسجد يك مناره بيشتر ندارد، با خود گفت اگر ما بخواهيم براي مسجد مناره بسازيم چه اندازه مصالح لازم داريم و چند كارگر نياز است، شروع به حساب و كتاب كرد كه براي ساخت مناره چه بايد كنيم وقتي حساب و كتاب در مورد ساخت مناره تمام شد نماز نيز به پايان رسيد، اين ماجرا ضرب المثل شد.آن مقدار از نماز مقبول است كه براي خدا و با خدا خوانده شود هر مقدار كه غير خدايي باشد مقبول نيست، ممكن است از يك نماز فقط سوره حمد پذيرفته شود.
راه كار تقويت حضور قلب در نماز از ديدگاه آيت الله مجتهدي تهراني
چه كار كنيم تا حواسمان در نماز به خداوند باشد و حضور قلب داشته باشيم؟آيت الله مجتهدي تهراني مي فرمايند: هر وقت نماز مي خوانيد بعد از گفتن الله اكبر به خود يادآوري كنيد كه اين نماز ممكن است آخرين نماز باشد و نماز وداع است.توجه كنيد اين عمل بسيار موثر است اگر نماز، نماز آخر باشد انسان تمام سعي خود را مي كند كه اين نماز آخر را به بهترين نحو ادا كند.در نتيجه هر گاه الله اكبر نماز را گفتيد با خود بگوييد ممكن است اين نماز آخرين نماز باشد.انسان هايي بودند كه نماز مغرب و عشاء را خواندند اما براي نماز صبح هرگز بيدار نشدند.
استغفار، يكي از تعقيبات نماز
بعد از نماز بايد تعقيبات نماز را خواند، يكي از تعقيبات نماز استغفار است«استغفر الله ربي و اتوب اليه»، انسان بايد از خداوند طلب بخشش و مغفرت كند چرا كه خداوند رحيم و غفور است همانند بنده و امثال بنده نيست كه فردي نزد او رود التماس كند كه او را ببخشد اما او را نبخشد.
رحمت خداوند نسبت به بندگان
خداوند به حضرت موسي(عليه السلام)فرمود: اي موسي قارون را ديدي كه چگونه انساني بود،(قارون بسيار لجباز بود، خداوند آنقدر مال به او داده بود اما او خداوند را فراموش كرد، حضرت موسي گفت: اي قارون يك درهم زكات بپرداز اما او حاضر به پرداخت زكات نشد. خداوند اختيار را به حضرت موسي(عليه السلام) داده بود، حضرت موسي(عليه السلام) فرمود اي زمين او را فرو ببر، و قارون در زمين فرو رفت) هنگامي كه عذاب بر قارون نازل شد بسيار التماس مي كرد و طلب بخشش مي كرد هفتاد بار نزد حضرت موسي(عليه السلام) التماس كرد.خداوند به حضرت موسي(عليه السلام) فرمود: اي موسي به عزتم قسم با اينكه قارون آن همه ظلم كرده بود اگر يكبار نزد من آمده بود او را مي بخشيدم. خداوند بسيار بخشنده است ما را خلق كرده و دوست مي دارد.
فوايد استغفار
يكي از راههاي جبران گناهان استغفار است كه داراي چند خاصيت مي باشد، يكي از فوايد آن از بين بردن غم ها و غصه ها است، اگر غصه دار شديد استغفار كنيد. از ديگر بركات استغفار نجات انسان در تنگناها است،در گرفتاري ها استغفار كنيد.يكي از خاصيت هاي استغفار گشايش روزي از جايي است كه انتظار نداريد،اگر در تنگنا مالي هستيد شروع به استغفار كنيد،استغفار كليد ذكر است ما بايد به در خانه خداوند برويم و نبايد از هر فردي تقاضاي كمك كنيم،استغفار كليد گشايش است. آيت الله مجتهدي تهراني مي گويند: گرفتاري داشتم شروع به استغفار كردم يكي از طلبه ها نزد من آمد و گفت فردي مبلغي پول داده و نذر شما كرده است.از ديگر بركات استغفار برطرف كردن هراس و خوف است، براي مثال اعلام كردند در شب يلدا جهان به هم مي ريزد،دروغي را پخش كردند بنده خدايي مي گفت هر چه چراغ در مغازه ام بوده به فروش رفته كه اگر سه روز شب شد همه جا از بين رفت چراغي براي روشنايي باشد. عين قيامت نزد خداوند است و تا قيام امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) قيامت بر پا نمي شود. اگر يك روز از دنيا باقي مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولاني مي كند كه امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) ظهور كنند بعد از امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) ساير امامان رجعت مي كنند، رجعت به معناي بازگشت امامان است. در نتيجه استغفار چهار فايده دارد، اول از بين بردن هم و غم، دوم نجات از تنگناها است، سوم گشايش رزق و روزي از جايي كه انتظار نداريد، چهارم از بين بردن ترس و خوف از وجود انسان.خوشا به حال مومني كه در روز قيامت پرونده خود را دريافت كند و در مقابل گناهان نوشته باشد «استغفر الله ربي و اتوب اليه»
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.