سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

شب عاشورا شب رقم خوردن سرنوشت

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 487 مرتبه
دسته: عاشورا،شهيد،شهادت و مسائل مربوطهتاریخ: 1392.09.05
 
سخنراني امام جمعه محترم بافت حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی در شب عاشورا مورخ 91/9/4
شب عاشورا شب رقم خوردن سرنوشت
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم

در مجالس عزاداري شعور و شور هردو بايد وجود داشته باشد
بارها این پیشنهاد را مطرح کردم و آن این است که در مجلس امام حسین(عليه السلام) باید صرف شام نیز جزء برنامه ها باشد،کسانی در محله و اطراف شما و در سطح شهر نذر دارند در نتیجه شما آنها را ارشاد و راهنمایی کنید که نذر خود را شب ها در مجلس امام حسین(عليه السلام) بعد از روضه پخش کنند، اگر می خواهید مجالس شما رونق داشته ،عظیم و گسترده باشد باید نذورات امام حسین(عليه السلام) را در مساجد بیاورید و اگر این کار را انجام ندهید مجالس شکوه و عظمت نخواهند داشت، اصل مجلس امام حسین(عليه السلام) نیز«تجلسون و تحدثون»است،شعور با احساس باید باهم باشند، عقل و تدبیر حسینی باید به همراه احساس و محبت نسبت به امام حسین(عليه السلام) باشد.
پرچمی که من در این مکان می بینم که به روی آن جمله«علی رایت هدی»نوشته شده، پرچمی است که بر سردر رواق طلای امیرالمومنین امام علی(عليه السلام) قرار دارد و نوشته آن درست است، دو پرچم در حرم امام علی(عليه السلام) وجود دارد یکی بر روی گنبد که همین پرچم می باشد، حال اگر این پرچم را درست و نصب می کردید بسیار ارزشمند بود من می بینم که در اینجا غریبانه قرار گرفته آنهم پرچمی که وارد صحن می شوید دلها را به خود جذب می کند.
خدا را شکر می کنیم که امشب زنده هستیم و شب عاشورا را درک می کنیم، امروز نیز بحمدلله همه سینه و زنجیر زدید و عزاداری باشکوهی همه از خود بروز و نشان دادند و یکسال گناه و معصیت که شیاطین انس و جن ما را به آن گناهان وسوسه کرده بودند از دلمان پاک شد، همین که دسته های عزاداری به حرکت در می آمد تمام خار و خاشاک سر راه خود را از بین برد و این موکب های امام حسین(عليه السلام) تاثیرات بسیار خوبی دارند. بحمدلله ما در هر کجا که حضور پیدا کردیم چه در روستاها و چه در شهرها مراسمات روز تاسوعا بسیار باشکوه برگزار شد.
نماز شب عاشورا
در شب عاشورا مستحب است چهار رکعت نماز بخوانیم، دو نماز دو رکعتی که باید در هر رکعت پنجاه مرتبه سوره توحید را بخوانیم این نماز هم منصوب به امیرالمومنین امام علی(عليه السلام) می باشد و هم منصوب به حضرت زهرا(سلام الله عليها).ر چهار رکعت دویست بار سوره توحید خوانده می شود و بعد از نماز سلام بر اهل بیت(عليهم السلام) و لعن و نفرین بر یزیدیان و در پايان حاجت خود را مطرح کند.
شب عاشورا شب سرنوشت انسان،همراه امام حسين(عليه السلام) يا در مقابل امام؟
امشب در کربلا شب سرنوشت است،شب عاشورا شب سرنوشت است كه انسان تكليف خود را بين عاشوراييان مشخص مي كند که يا با امام حسين(عليه السلام) مي ماند يا از او جدا مي شود،امام حسين(عليه السلام) در راه كه به كربلا مي رفتند افراد زيادي را ديدند افراد مختلف با انگيزه هاي متفاوت همراه امام آمدند، انگيزه هاي الهي و انگيزه هاي مادي وجود داشت بعضي مي گفتند مردم عراق به امام نامه نوشتند و امام حسين(عليه السلام) در آنجا حكومت تشكيل مي دهد سرانجام ما وزير و استاندار مي شويم،انگيزه هاي مادي بسيار زياد بود اما هر چه كه پيش مي رفتند متوجه مي شدند كه خبري از مسائل مادي نيست و شهادت در انتظار است، در نتيجه مرحله به مرحله ياران امام حسين(عليه السلام) غربال مي شدند تا زماني كه به شب عاشورا رسيد و امام حسين(عليه السلام) ياران را در خيمه خود جمع كردند، خیمه امام حسین(علیه السلام) در وسط خیمه گاه قرار داشت و خيمه افراد در اطراف آن و خيمه خانواده امام نيز در كنار خيمه امام قرار داشت.امام دستور دادند خيمه هايي كه متفرق هستند نزيديك تر نصب شوند و بندهاي خيمه ها را در هم قلاب كردند،پشت خيمه ها را خندق حفر كردند و روي آن ني ريختند،تا دشمن نتواند از پشت به خيمه ها حمله كند.امام حسين(عليه السلام) تمام اصحاب خود را جمع و خطبه بسيار جالبي خواندند،بخشي از خطبه را خدمت شما عرض مي كنم.
خطبه امام حسين(عليه السلام) در شب عاشورا
بعد از بسم الله الرحمن الرحيم و حمد و ثناي پروردگار امام حسين(عليه السلام) مي فرمايند:من اصحابي بهتر از شما،اصحابي خيرخواه تر و با وفاتر از شما نمي شناسم،«فَجَزاکُمُاللّهُ عَنِّى جَمیعاً خَیْراً»خداوند به همه شما جزاي خير بدهد(تا اين زمان)، امام مطلب را تمام مي كنند و مي گويند كه صلحي در كار نيست يعني دشمن حاضر به پذيرش صلح نيست،«وَقَدْ اَخْبَرَنِى جَدّى رَسُولُاللّه صلّى اللّه علیه و آله بِاءنّى سَاُساقُ اِلَى الْعِراقِ فَاَنْزِلُ اَرْضاً یُقالُ لَها عَمُورا وَ کَرْبَلا»جدم رسول خدا(صلی الله علیه و اله و سلم) به من خبر دادند كه من به زودي مي روم به سمت عراق و در زميني نزول مي كنم به نام امورا و كربلا و «وَفیها اُسْتَشْهَدُ»در همين زمين هم به شهادت مي رسم«وَقَدْ قَرُبَ الْمَوعِدُ»و موعد آن رسيده است،«اَلا وَانِّى اَظُنُّ یَوْمَنا مِنْ هؤُلاءِ اْلاَعْداءِ غَداً»آنچه من مي دانم فردا روز شهادت من است«وَانِّى قَدْ اَذِنْتُ لَکُمْ» من اجازه مي دهم، بيعت را از شما برداشتم«فَانْطِلقُوا جَمیعاً فى حِلّ»آزاد هستيد و هيچ بيعتي بر گردن شما نيست«لَیْسَ عَلَیْکُمْ مِنِّى ذِمامٌ»هيچ ضمه اي از طرف من بر گردن شما نيست و آزاديد«وَهذااللّیلُ قَدْ غَشِیَکُمْ فَاتَّخِذُوهُ»سوار بر تاريكي شب شويد و برويد« وَلِیَاءْخُذْ کُلُّ رَجُلٍ مِنْکُمْ بِیَدِ رَجُلٍ مِنْ اَهْلِ بَیْتِى» هركدام از شما دست يك خانواده مرا بگيريد و برويد«فَجَزاکُمُاللّه جَمِیعاً خَیْراًخداوند به همه شما
سزاي خير بدهد.«وَتَفَرَّقُوا فى سَوادِکُمْ وَمَدائِنِکُم»به شهر و روستاهاي خود برويد«اِنَّ الْقَوْم اِنَّما یَطْلُبُونَنى»يزيديان فقط دنبال من هستند«وَلَوْ اَصابُونى لَذَهَلُوا عَنْ طَلَبِ غَیْرى»وقتي من را دستگير كنند به هيچ كس كاري ندارند و همه را رها مي كنند.امام رو به فرزندان حضرت مسلم كردند و فرمودند:«حَسْبُکُمْ مِنَ الْقَتْلِ بِمُسْلِمٍ»همين كه مسلم به شهادت رسيد بس است«اِذْهَبُوا»شما هم آزاد هستيد«قَدْ اَذِنْتُ لَکُمْ».
اعلام وفاداري ياران امام حسين(عليه السلام)
هر كدام از ياران امام حسين(عليه السلام) چه اصحاب و چه برادران امام بلند شدند و اعلام وفاداري كردند يكي از اصحاب زهير بود،زهير فرد عجيبي است زهير شيعه امام علي(عليه السلام) نبود و بر مذهب عثمان بود جذبه امام به قدري او را جذب كرده بود كه مي گويد:يابن رسو الله(صلي الله عليه و اله) اين يك جان كه ناقابل است و چيزي نيست كاش زهير هزار جان داشت و در راه شما فدا مي كرد. مسلم بن اوسجه اعلام وفاداري كرد،حضرت اباالفضل(عليه السلام) نيز وفاداري خود را اعلام كرد و همه وفاداري خود را اعلام كردند. وقتي امام متوجه شدند همه وفادارند و افرادي نيستند كه صحنه جنگ را بخاطر دنيا ترك كنند،بسيار كار سختي است انسان بداند فردا كشته مي شود و اين راه را ادامه دهد. هفتادو دو نفر كه باقي مانده بودند كه تعدادي از آنها در شب عاشورا به امام پيوستند.امام فرمودند:«اِنِّى غَداً اُقْتَلُ»من فردا به شهادت مي رسم «وَکُلُّکُمْ تُقْتَلُونَ مَعِى»همه شما نيز به شهادت مي رسيد، امام اين صحبت را رو به اصحاب مطرح كردند فرمودند شما اصحاب فردا به شهادت مي رسيد.
شيرين تر از عسل
حضرت قاسم(عليه السلام) بلند شد و گفت:عمو صحبت از شهادت كرديد آيا من نيز به شهادت مي رسم؟حضرت فرمودند:«كيف الموت عندك»مرگ در نزد تو چگونه است؟«قال احلي من العسل».امام فرمودند:بله «و حتي عبدالله رضيع»و حتي فرزند شيرخواره علي اصغر نيز به شهادت مي رسد(امام حسين(عليه السلام) نام تمام دختران خود را فاطمه و پسران را علي گذاشته اند البته هر كدام نام هاي ديگري هم داشتند اما بدليل اينكه نام اميرالمومنين امام علي(عليه السلام) زنده بماند نام همه را علي گذاشتند به اين صورت علي اكبر،علي اوسط و علي اصغر). اين بخشي از شب عاشورا بود.
راوي مي گويد امام در شب عاشورا اجازه گرفته بودند، همانطور كه كندوي زنبور عسل صدا مي داد اصحاب امام نيز همانطور در خيمه ها مناجات مي كردند،يكي نماز مي خواند،دعا مي خواندند و عده اي نيز بدن خود را نظافت مي كردند.يكي از اصحاب كه پيرتر بود شروع به شوخي كرد ديگري كه جوان تر بود گفت الان چه وقت شوخي كردن است فردا همه به شهادت مي رسند، جواب داد همه مي دانند كه من خيلي اهل شوخي نيستم اما من مي دانم كه بالاترين توفيق قرار است قسمت من شود بسيار خوشحال هستم.آخر شب امام حسين(عليه السلام) به خيمه حضرت زينب(سلام الله عليها) رفتند،حضرت زينب(سلام الله عليها) فرمودند: برادرجان شما اصحاب را امتحان كرديد مبادا در ميان معركه شما را تنها بگذارند؟ امام فرمودند بله من آنها را امتحان كردم. زهير يا حبيب بن مظاهر اين جمله را شنيدند گفتند ما بايد برويم و اعلام وفاداري كنيم.اصحاب به خيمه حضرت زينب(سلام الله عليها) رفتند و آمادگي خود را براي وفاداري اعلام كردند كه صداي گريه حضرت زينب(سلام الله عليها) ام كلثوم و خانم هاي ديگر بلند شد و فرمودند: از دختران امام علي(عليه السلام) دفاع كنيد.
درسي كه شب عاشورا به ما يادآوري مي كند
درسي كه از شب عاشورا مي گيريم انتخاب راه صحیح است كه اگر در زندگي راه و روش سيدالشهدا(عليه السلام) را انتخاب مي كنيم جزء حسينيان هستيم يا در زندگي راه يزيديان را انتخاب مي كنيم در گروه آنها هستيم.اگر به دنبال گناه، معصيت و جمع آوري مال دنيا بوديم در گروه يزيديان هستيم اما اگر راه صحيح را انتخاب كرديم و به گناه و معاصي پشت پا زديم در گروه حسينيان قرار مي گيريم. درسي كه امام حسين(عليه السلام) به ما مي دهند درس سرنوشت است راه وسط وجود ندارد يا حسيني يا يزيدي، اگر يزيدي باشيم نتيجه آن اين مي شود كه همه مي گوييم خداوند آنها را لعنت كند امام را دعوت كردند و او را تنها گذاشتند، اهل گناه ومعصيت بودند و تا قيام قيامت نام و ياد شهداي كربلا الهام بخش است. امروزه ملت ايران راه شهداي كربلا را انتخاب كردند و در حال حركت در این راه هستند خيمه هم همان خيمه،پرچم همان پرچم است منتها امام و رهبر مقام معظم رهبري مي باشند پرچم كفر و يزيديان نيز مشخص است.
راوي مي گويد در آخراي شب عاشورا امام حسين(عليه السلام) از خيمه بيرون رفتند من دنبال امام رفتم كه مبادا دشمن در تاريكي به امام صدمه بزند،ديدم امام دائما مي نشينند و بلند مي شوند نزديك رفتم امام فرمودند هلال تو هستي؟ گفتم بله، امام فرمودند براي چي به دنبال من آمدي؟ گفتم براي اين آمدم كه مبادا دشمن كمين كرده باشد و به شما آسيب برساند و از ايشان پرسيدم چه كار مي كنند؟ امام فرمودند: خارهاي بيابان را مي كنم، فردا وقتي خيمه ها را آتش مي زنند فرزندانم به سمت بيابان فرار مي كنند اين خارها را مي كنم كه مبادا بچه هاي حسين(عليه السلام) آسيب ببينند.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.