سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

هدف از قیام امام حسین(علیه السلام)و شیوه ایشان برای هدایت اُمت پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 472 مرتبه
دسته: عاشورا،شهيد،شهادت و مسائل مربوطهتاریخ: 1392.09.08
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم بافت در شورای فرهنگ عمومی در دفتر مورخ 92/8/19
هدف از قیام امام حسین(علیه السلام)و شیوه ایشان برای هدایت اُمت پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم
فی وصیته امام الحسین(علیه السلام)قال:«أَنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي ص أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّي وَ أَبِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع»(بحارالأنوار،ج44،ص329)

خدمت همه برادران عزیز، فرماندار محترم و تمامی دوستان که شرف حضور دارند خوش آمد عرض می نمایم.از جناب آقای سیف الدینی که زمینه جلسه شورای فرهنگ عمومی را فراهم نمودند تشکر و قدردانی می نمایم.
هدف از قیام امام حسین(علیه السلام)
وقتی امام حسین(علیه السلام)از شهر مدینه حرکت کردند وصیت نامه ای نوشتند، آن را به برادر خود محمد حنفیه دادند و هدف از قیام خود را در وصیت بسیار کوتاه تبیین کردند.امام حسین(علیه السلام)می فرمایند:«أَنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً»من که خروج و قیام می کنم هدفم قدرت طلبی و خوش گذرانی نیست،که من رئیس باشم و به تمام دنیا دست پیدا کنم و از طرفی هم نمی خواهم فساد ایجاد کنم که یزیدیان می گفتند شما می خواهید فساد ایجاد کنید و ظلم هم نمی کنم.بنابراین قیام حضرت، قیام ظالمانه ای نیست که باعث فساد در جامعه اسلامی شود یا هدف از قیام و کودتاها رسیدن به حکومت، خوش گذرانی، پُست و مقام نیست.بعضی سؤال کردند پس برای چه قیام می کنید؟امام فرمودند:«وَإِنَّمَا خَرَجْتُ»(انما انحصار را می رساند منحصراً قیام من)«لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فى أُمَّةِ جَدّى»امت من دچار فساد و تباهی شده و من وظیفه دارم اُمت جدم را از مسیر انحراف نجات دهم، اصلاح و به راه راست هدایت کنم که پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند:«حسین منی و انا من حسین»اگر نام من و اسلام مانده از برکت امام حسین(علیه السلام)است.
شیوه امام حسین(علیه السلام)برای هدایت اُمت پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)
بنابراین امام حسین(علیه السلام)از چه شیوه ای برای هدایت اُمت جدشان استفاده کردند؟«أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ»شیوه من این است که خوبی ها را بیشتر کنم و پستی ها، گناهان و زشتی ها را از جامعه بردارم منتها روش و سلوک من بر اساس روش رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)و پدرم امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)است نه سیره ی خلفای دیگر چون من به آنها عمل نمی کنم.«أَنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي ص أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّي وَ أَبِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع»(بحارالأنوار،ج44،ص329)
وقتی امام به شهادت رسیدند، وقتی انسان در ظاهر نگاه می کند می بیند که عده ای مظلوم واقع و کشته شده اند این چه تأثیری می تواند داشته باشد؟ما وقتی به جامعه آن زمان نگاه کنیم می بینیم که آنها چند کار انجام داده بودند:1- تفرقه های مختلف ایجاد کرده بودند یعنی در زمان خلفا و بنی امیه، گروه گروه درست کرده بودند که اختلاف ایجاد شود و مردم سرگرم باشند.2- یکی از کارهایی که بنی امیه انجام داده بود این بود که مردم را ترسانده و تحقیر کرده بودند که کوچکترین حرکتی که انجام می شد به شدت سرکوب می کردند، می کشتند و تبعید می کردند و حالتی پیدا شده بود که مردم بسیار وحشت زده و تحقیر شده بودند و یاران باوفای پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)و امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)هم به شهادت رسیدند.فضای جامعه، فضای تحقیر و استکبار بود و ظلم و ستم فراوان شده بود که کسی جرأت نمی کرد کاری کند.از طرفی آنها چنان فضا را برای اهل بیت(علیهم السلام)تنگ کرده بودند که کسی جرأت نمی کرد نام حضرت علی(علیه السلام)را ببرد. به طوری که مردم شام و توابعی که زیر نظر حکومت بنی امیه بودند اگر می خواستند ثواب ببرند تسبیح به دست می گرفتند و حضرت علی(علیه السلام)را لعن می کردند.کسی که یک خوبی از حضرت علی(علیه السلام)نقل می کرد اسم او را از بیت المال خط می زدند و حقوق او را قطع می کردند.برای همین کسی جرأت نمی کرد نام حضرت علی(علیه السلام)را ببرد.
نام شخصی علی بود او را گرفتند و نزد معاویه بردند.او نمی دانست چکار انجام دهد و گفت:پدر و مادرم مرا عاق کرده اند که اسم مرا علی گذاشته اند یعنی من نمی خواستم نامم علی باشد.پدر و مادرم چون مرا نمی خواستند نام مرا علی گذاشتند.بنابراین مردم در چنین فضای بدی بودند.سیاستی که معاویه داشت غیر از سیاست اولی و دومی بود.آنها در ظاهر می گفتند که گروهی از مردم بروند و خلیفه را انتخاب کنند.نظر معاویه این بود که حکومت باید موروثی باشد، من پادشاه جهان اسلام باشم، بعد از من پسرم و بعد از او پسرش به تربیت تا قیام قیامت یعنی باید خاندان ما حاکم بر مردم باشند چون ما لیاقت داریم.
تأثیر قیام خونین امام حسین(علیه السلام):دمیدن روحیه شجاعت، بی نیازی و تقوا در مردم
بنابراین در چنین فضای تاریکی که اُمت اسلامی دچار هزاران تغییر شد، امام قیام کردند و خون دادند. این قیام چه تأثیری داشت؟1- اولین تأثیر قیام این بود که روح شجاعت در مردم دمیده شد زیرا مسلمانان تحقیر شده بودند.خطبه ای که حضرت زینب(سلام الله علیها)با آن همه مصیبت هایی که در مقابل یزید دیده بودند خواندند که:والله تو نمی توانی نام ما را محو کنی.سخنرانی حضرت زینب(سلام الله علیها)چنان یزید با آنهمه قدرت را تحقیر کرد که حد ندارد و همان باعث شد که نگذارند اهل بیت(علیهم السلام)در شام بمانند چون می گفتند:اگر اهل بیت(علیهم السلام)بمانند همه چیز به هم می خورد.بنابراین یکی از تأثیرات قیام این بود که روحیه شجاعت، بی نیازی، ایمان، تقوا و بازگشت به راه رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)در مردم دمیده شد و خون تازه ای در اُمت پیدا شد.که بعد از شهادت امام(علیه السلام)می بینیم که اولین گروه توابین قیام و ایستادگی کردند تا به زمان مختار رسید و همین طور قیام بعد از قیام بود تا امام با شهادت خود نهضتی را ایجاد کردند و روح شجاعت در مردم دمیدند و اینگونه نبود که اما ذلیل باشند.راوی می گوید:من کسی را ندیدم که همسر و فرزندانش اسیر و کشته شده باشند، اینقدر مصیبت دیده باشد اما وقتی به دشمن حمله کند دشمن مانند گله روباه از جلوی ایشان فرار کنند.
یکی از برکات مهم قیام سیدالشهداء(علیه السلام)،شجاعتی است که در ملت ما پیدا شد و به تحقیر و استعمارگری کشور ما پایان داد.
امیدواریم خداوند توفیق دهد که بتوانیم عزاداری های خود را حفظ کنیم تا دِین خود را نسبت به سیدالشهداء(علیه السلام)ادا کنیم.ممکن است عزاداری ها دچار آفات شوند.یکی از برنامه های شورای فرهنگ عمومی این است که جلوی این آفات را بگیرند تا عزاداری ها جایگاه خود را پیدا کنند.یکی از کارهایی که من و شما باید انجام دهیم بحث نذری هایی است که در سطح شهرستان انجام می شود.وقتی نگاه می کنیم می بینیم که در روز عاشورا و تاسوعا شاید حدود 600 گوسفند ذبح می شود، بعضی آبگوشت و بعضی پلو نذر دارند.اینها را به درب خانه ها می دهند.مردم هم نمی توانند آبگوشت را چند روز نگه دارند و مجبور می شوند آنها را دور بریزند.بنابراین چیزی که مایۀ قوام دین، جذب جوان و جذب مردم به دین خداوند و صراط مستقیم می شود این است که باعث اسراف نشویم. درست است که مردم می گویند نذر دارند،نذر وقتی واجب می شود که صیغه نذر بر آن خوانده شده باشد مثلا صیغه نذر به عربی گفته شود:«لله عَلَیّ»یا به فارسی بگویند:از طرف خداوند بر من واجب است که این کار را انجام دهم و این نذر وجوب می شود و باید درست انجام گیرند.اما بقیه نذرها چون صیغه بر آنها خوانده نشده باشد وجوب نمی آورد ما نمی خواهیم نذرها را تعطیل کنیم فقط می خواهیم جا به جا کنیم که اسراف صورت نگیرد. باید با مردم صحبت کنیم که نذری های خود را در حسینیه و مسجد بیاورند، پخش کنند و از اول ماه محرم تا یک ماه باشد.نتیجه ای که از این کارها حاصل می شود این است که باعث می شود تمام مسجد های ما غرق در جمعیت شوند و مسائل دینی و شرعی گفته شود.
برنامه ریزی جهت ساماندهی به نذورات جهت جذب بیشتر مردم
بنده حساب کردم و دیدم که اگر هزار نفر از مردم در دسترس ما روحانیون باشند، آنها هم روی ده نفر تأثیر بگذارند می شوند ده هزار نفر و اگر شهر چهل هزار نفر جمعیت داشته باشد 30 هزار نفر آنها از دسترس ما خارج هستند و نوعاً هم مشکلات و ناهنجاریهایی که در جامعه داریم از کسانی هست که کاری به مسجد، منبر و محراب ندارند.ما هم هر کاری کنیم نمی توانیم به آنها دسترسی پیدا کنیم.تنها یک زمان است آنها می آیند،آن هم عاشورا و ماه محرم است.اگر ما بحث اصلاح نذورات را از اول ماه محرم پخش کنیم یعنی هیئت امناء را ملزم کنیم که با اهالی اطراف مسجد که نذری دارند صحبت کنند آنها را به خوبی توجیه کنند که از اول ماه محرم بعد از مجالس حسینی غذا داشته باشیم این باعث می شود جمعیت بیشتر شود و می تواند تأثیر بیشتری در جذب مردم داشته باشد.
ما هر چه در مسجد النبی(صلی الله علیه و آله و سلم)و مسجد صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)صحبت می کردیم کسی توجهی نمی کرد تا این که یک شب بنده گفتم:ما فردا شب می خواهیم آبگوشت دهیم و بانی آن هم بنده هستم.بعد گفتم چه کسی حاضر است آشپزی کند؟شخصی بلند شد و مسئولیت آشپزی را به عهده گرفت.چند نفر هم گفتند ما نان بقیه مواد را می گیریم و یک نفر مسئول خرید گوسفند شد.با همین ساماندهی شب بعد جمعیت 50 نفری مسجد ما 400 نفر شد.اگر بحث نذورات را اینگونه ساماندهی کنیم باعث می شود جمعیت با خیال راحت بیایند، سخنران با خیال راحت سخنرانی کند و خانواده هم با خیال راحت می نشینند شام خود را می خورند و سر سفره سیدالشهداء(علیه السلام)لذت می برند.بنابراین بحث ساماندهی نذورات باید جزء یکی از اولویتهای برنامه شورای فرهنگ عمومی باشد که مردم را توجیه و صحبت کنند.
وقتی بنده فکر می کنیم که ما ایرانی ها زرتشتی بودیم و بعد شیعه شدیم نشان می دهد علماء دین ما بسیار زحمت کشیدند و کسانی که تبلیغ و کار می کردند خیلی صبر داشتند که توانستند چیزی را از دل مردم بگیرند.یکی از نمونه های آن این است که:در شهرستان بافت برای کسی که از دنیا می رود و می خواهند برای او قربانی کنند، در روز عرفه قربانی می کنند.این مطلب را ما چندین بار مطرح کردیم اما باز هم می بینیم وقتی اولین عید مُرده می شود مردم روز عرفه قربانی می کنند.روز عرفه، روز نیایش است نه روز قربانی و لااقل یک روز بعد از عید قربان قربانی کنید بهتر است.در نتیجه باید قربانی برای عید اول کسی که از دنیا رفته در روز عید قربان باشد.مانند این است که انسان نماز جمعه را در روز پنج شنبه بخواند.الان این عمل یعنی ساماندهی نذورات هم با یک یا دو بار گفتن درست نمی شود و باید همه هماهنگ شوند. هیئت امناء مساجد و روحانیون جمع شوند، صحبت و برنامه ریزی کنند و مردم را توجیه کنند.اگر ما بتوانیم نذری ها را ساماندهی کنیم شهر از جهت دینداری، تقوا، پاکی و از جهت پاک شدن از اعتیاد اَمن می شود زیرا مجلس امام حسین(علیه السلام)ارزش زیادی دارد.کسانی که عَلَم بر می دارند، سینه می زنند و عشق خود را نسبت به امام حسین(علیه السلام)ابراز می کنند این مجالس هم آنها را پاک و بیمه می کند.اگر افراد ده شب پای مسائل شرعی بنشینند این مسائل روی آنها اثر می گذارد.حتی این جلسات روی زرتشتی ها، مسیحی ها، سنی ها و حتی روی انسانهای بی دین هم اثر می گذارد.هندوی گاو پرست به مجلس امام حسین(علیه السلام)می آید و این مجالس بر او تأثیر دارد، قطعاً این جلسات روی شیعیان اثر می گذارند.منتها ما باید بهانه ای درست کنیم.الان وقتی نگاه می کنیم می بینیم که پای منبرها خلوت است، نمی گوئیم نقصی دارند اما آرمانی فکر می کنیم.وقتی در مسجدها نگاه می کنیم می بینیم که بچه هایی که در هیئت هستند به مسجد نمی آیند و این یک آفت است اما اگر بحث غذا و نذری را درست کنیم خود به خود باعث ایجاد جاذبه می شود، مردم می آیند به راحتی عزاداری می کنند، شام می خورند بعد دسته ها بیرون می روند و سینه زنی و عزاداری می کنند.
برنامه ریزی جهت پخش زنده مراسم عزاداری حسینی
مطلب بعد این است که الحمدلله توفیقی شد که امسال مراسم عزاداری حسینی از شهرستان بافت به طور زنده از صدا و سیما پخش شود،از دوستان تشکر می نمایم که برنامه ریزی کردند.آقای حسینی از صدا و سیما زنگ زدند که ما امسال می خواهیم از شهرستان بافت برنامه زنده عزاداری پخش کنیم. ایشان آمدند که ببینند چه مکانی برای این کار مناسب است منتها مشکلی که ما در شهرستان بافت داشتیم این بود که در بعدازظهر عاشورا در شهر هیئت نداشتیم و هیئتها به امامزاده سید علی موسی یا به بزنجان می رفتند.وقتی از صدا و سیما آمدند برنامه ریزی شد که برنامه از بزنجان پخش شود.انشاءالله برنامه ریزی می کنیم که سال آینده از سید علی موسی برنامه پخش شود که اختلاف نباشد.آقای حسینی گفتند اگر امسال برنامه به خوبی پخش شود انشاءالله هر سال در عصر عاشورا از شهرستان بافت مراسم پخش خواهد شد این افتخاری برای همه دوستان خواهد بود و این مراسم از امامزاده واجب التعظیم پخش خواهد شد.الحمدلله هیچ بحث و نزاعی هم بین هیئتهای ما نیست، انشاءالله برنامه ریزی کردیم که نماز ظهر عاشورا را هم باشکوه برگزار کنیم.انشاءالله خداوند نوکری ما را نسبت به سیدالشهداء(علیه السلام)قبول بگرداند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.