سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

تبیین اندیشه های امام خمینی(ره) يكي از نيازهاي امروز جامعه است

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 758 مرتبه
دسته: مصاحبهتاریخ: 1388.10.18
 
تبیین اندیشه های امام خمینی(ره) يكي از نيازهاي امروز جامعه است



http://yascms.ir/emam/Untitled - 20.bmp




استان ها: امام جمعه بافت، با تبیین اندیشه های امام در حوزه تربیت دینی گفت: تبیین اندیشه های امام خمینی(ره) يكي از نيازهاي امروز جامعه است.

حجت الاسلام علی ابراهیمی، امام جمعه شهرستان بافت، در گفتگو با خبرنگار شبستان، گفت: یکی از نیازهای ضروری امروز، تبیین اندیشه های امام خمینی(ره) در جامعه است.

وی ادامه داد: به هر میزانی که جامعه و افراد آن از این اندیشه ها فاصله بگیرند به همان میزان ضرر خواهند کرد و به همین دلیل لازم است که اندیشه های معمار کبیر انقلاب همواره مد نظر باشد.

امام جمعه شهرستان بافت، بر همین اساس و با توجه به اهمیت بحث تهذیب و تزکیه، آن را از دیدگاه امام خمینی(ره) مورد بحث و بررسی قرار داد.

وی گفت: تهذیب به معنای تربیت، پرورش و پروراندن استعدادهای درونی و پاک کردن روح از آلودگی هاست و هدف آن نيز انسان ها هستند تا آنان خدایی شده و در راه خدا حرکت کنند.

حجت الاسلام ابراهیمی، افزود: حضرت امام(ره) در این باره می فرمایند: "غایت تربیت، حرکت در صراط مستقیم و منتهی الیه این صراط مستقیم، کمال مطلق است؛ الله است".

وی با بیان اینکه امام راحل کوشش انبیاء و ایده بعثت را در تمامی قرن ها تربیت انسان می دانست، اظهار داشت: امام(ره) همچنین ریشه همه گرفتاری های بشر را در عدم تربیت الهی دانسته و در این زمینه می فرمایند:" تمام این ضررهایی که بشر می بیند تمام این خسران هایی که بشر بر این سیاره می بیند از دست این عالم هایی است که تخصصی دارند و لکن تربیت ندارند".

امام جمعه بافت، در ادامه این بحث با اشاره به این موضوع که معمار کبیر انقلاب، شکوفایی، سرافرازی و استقلال مملکت را در سایه تربیت صحیح می داند، به اندیشه امام در این باره اشاره کرد که می فرمایند: "مهار کنید نفس خودتان را؛ اگر چنین تعلیم و تربیتی در کشور باشد می تواند مستقل، آزاد، اقتصادش تأمین فرهنگش درست باشد و حکومتش نمی تواند معوج، ارتشش زورگو و ژاندارمری اش تعدی کند و شهربانی اش نمی تواند خلاف کند".

وی در ادامه، انسان از دیدگاه امام خمینی(ره) را دارای سه حوزه اندیشه، اخلاق و عمل دانست که باید در هر یک از این مقامات تربیت مخصوص به خود پیدا کرده و عمل مختص به آن را به جای آورد.

حجت الاسلام ابراهیمی در خصوص اهمیت تقدم تزکیه بر تعلیم، سخن امام(ره) را یادآوری کرد که فرمودند: "مهم تربیت است، علم تنها فایده ندارد مضر است گاهی این باران که رحمت الهی است وقتی به گل ها می خورد بوی عطرش بلند می شود و وقتی به جاهای کثیف می خورد بوی کثافتش؛ علم هم همین طور است، اگر در یک قلب تربیت شده وارد شود، عطرش عالم را می گیرد و برعکس اگر در قلب تربیت نشده وارد شود این فاسد می کند عالم را".

وی در ادامه با استفاده از اندیشه های امام(ره) بیان داشت: نقطه آغاز تربیت، خودسازی است که مقدمه ای برای دیگر سازی است و تا انسان خود را تربیت نکند نمی تواند مربی دیگران باشد.

امام جمعه بافت، در ادامه مبحث تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره) عیوب تمدن غربی را مورد اشاره قرار داد و افزود: عیب بزرگ این تمدن آن است که هر چه آگاهی های او از جهان بیشتر شده، خویشتن خویش را بیشتر از یاد برده و انسانیت خود را قربانی مادیت و حیوانیت کرده است.

وی افزود: امام در این باره می فرمایند: "شما خیال نکنید که در غرب چیزی هست، در آنجا چیزی نیست؛ ما نمی گوئیم آنها کارخانجات ندارند، آنها درست کردند همه اینها را، اما اساس انسانیت در آنجا نیست... بسیاری از چیزهایی که درست کردند بر ضد انسانیت درست کردند، این غرب است که دارد اساس اخلاق انسانی را از بین می برد".

ابراهیمی در بخش دیگری از سخنانش، امام خمینی(ره) را بزرگ مربی الهی بشر در عصر حاضر خواند که با اصول و روش های ویژه خود زمینه تربیت مسلمانان و بلکه بشریت را فراهم کرده و دلها را متوجه توحید ناب و اسلام ناب کرده است .

وی با عنوان این مطلب که حضرت امام(ره) معتقد بودند که تعلیم و تربیت باید جهت دار باشد گفت: امام در این زمینه فرمود: باید آموزشی که برای انسان باشد جهت دار باشد، اسم رب در آن باشد، توجه به خدا باشد.

امام جمعه بافت، همچنین متولیان اصلی تهذیب و تربیت دینی و اخلاقی جامعه را حوزه های علمیه دانست و گفت: امام (ره) که خود جلودار روحانیت است، توقع خود را از این قشر چنین بیان داشته اند: از شما توقع است وقتی که از مرکز فقه رفتید مهذب و ساخته شده باشید تا بتوانید مردم را بسازید و طبق آداب و دستورات اخلاقی و اسلامی آنها را تربیت کنید اما اگر خدای ناخواسته در مرکز علم خود را اصلاح نکردید، معنویات را کسب ننمودید، هرکجا که بروید العیاذ بالله مردم را منحرف ساخته و به اسلام و روحانیت بدبین خواهید کرد.

وی در ادامه فرهنگیان و دانشجویان را از دیگر متولیان تربیت جامعه ذکر کرد و سپس خانواده را از جمله کانونهای مهم تربیت برشمرد که شاکله و شخصیت افراد و فرزندان در آنجا شکل می گیرد.

حجت الاسلام ابراهیمی ابراز داشت: امام به این کانون مهم هم توجه داشته و در این باره نقش خانواده به ویژه مادر را در نونهالان و پدر را در نوجوانان بسیار حساس دانسته و تبیین کرده: اگر فرزندان در دامن مادران و حمایت پدران متعهد به طور شایسته تربیت شده و به مدارس فرستاده شوند، کار معلمان نیز آسانتر خواهد بود.

وی در پایان به توجه امام به سایر مراکز تربیتی همچون رادیو، تلویزیون مطبوعات، سینما، تئاتر و اهل قلم هم اشاره کرد و گفت: امام(ره) اهمیت انتشارات را مانند خونهایی دانسته که در جبهه ریخته می شود و فرمود: دماع شهدا اگر چه بسیار ارزشمند است و سازنده، لکن قلمها بیشتر می توانند سازنده باشند.

امام جمعه بافت، اضافه کرد: حضرت امام(ره) ضررهای رسانه های گروهی را از خرابی های توپ و تانک و سلاح های مخرب بالاتر و بدتر می داند.

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.