سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

اعمال عمره مفرده و محرمات آن و بعضی از محرمات وضو، غسل و تقلید محبت به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 634 مرتبه
دسته: سخنراني در خصوص حجتاریخ: 1393.02.27
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه بافت در جمع دانشجویان عمره مفرده اردیبهشت ماه91
اعمال عمره مفرده و محرمات آن و بعضی از محرمات وضو، غسل و تقلید
محبت به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از نامه هایی که حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)به مرحوم شیخ مفید نوشته اند:«إِنّا غَیْرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِكُمْ، وَلا ناسینَ لِذَكْرِكُمْ، وَلَوْلا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ الَّلأْواءُ وَاصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ»(بحارالأنوار، ج53، ص175)ما در رسیدگى و سرپرستى شما كوتاهى و اهمال نكرده و یاد شما را از خاطر نبرده ایم كه اگر جز این بود، دشوارى ها و مصیبت ها بر شما فرود مى آمد و دشمنان، شما را ریشه كن مى نمودند.امام، مولای واقعاً مهربانی است، از مادر نسبت به کودک مهربان تر است. بعضی اوقات آنقدر امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)را ترسناک جلوه داده ایم، در نظرسنجی در یک دبیرستان سوال کردند می خواهید امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)بیایند؟بچه ها گفتند:نه، امامی که برای کشتن انسانها می آید نمی خواهیم بیاید.بعضی اوقات اینقدر درباره امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)بد تعریف کرده ایم که تصور می کنیم ایشان برای جنگ می آیند اما اینگونه نیست.
حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)مهربان تر از مادر
در روایت آمده است:امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)«کَالام الشفیقه علی ولدها الصغیره»مانند مادر مهربان بر نوزاد هستند. دختر تا زمانی که در خانۀ پدر است شرایط مادر بودن را درک نمی کند اما زمانی که ازدواج می کند و دارای فرزند می شود، آنقدر مواظب نوزاد خود است که با کوچکترین صدایی بیدار می شود.در این روایت هم آمده است امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)از این مادر نسبت به بندگان خداوند مهربان تر و مظهر رحمت و مهربانی خداوند هستند.امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)می فرمایند:«وَلا ناسینَ لِذَكْرِكُمْ»ما هیچوقت شما را فراموش نکردیم.همان طور ما امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)را یاد می کنیم، ایشان نیز ما را یاد می کنند.بعضی اوقات وقتی اصحاب خدمت معصوم(علیهم السلام)می رسیدند ایشان می فرمودند:چون شما تب کردید من هم تب کردم.منظور این است که معصومین اینگونه به دوستداران خود علاقه داشتند.انشاءالله سعی کنیم محبت به امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)را سوغات سفر مکه قرار دهیم.
ترس و نگرانی نداشتن از انجام اعمال عمره
انشاءالله اولین جلسه مناسک را در شهر مدینه آغاز خواهیم کرد، قبل از این که اعمال عمره را خدمت دوستان عرض نمایم باید به این نکته توجه داشته باشیم که اعمال عمره خیلی راحت و لذت بخش است بدون اضطراب و نگرانی باید این اعمال را انجام دهیم.خصوصاً خواهران مکرمه اضطراب نداشته باشید اعمال عمره آسان است البته باید با دقت کامل انجام شود.در حج واجب زائرانی داشتیم که بسیار کهنسال بوده اند اما اعمال خود را با راحتی و با دقت انجام داده اند.انشاءالله با توکل بر خداوند تبارک و تعالی و توسل به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)همه گره ها باز می شود.
مسائلی در رابطه با وضو،مسح دست، پا و سر
مسائلی در باب وضو خدمت دوستان عرض می نمایم.نکته اول:بعضی اوقات وقتی وضو می گیریم تا سر انگشتان دست، دست نمی کشیم مثلا وقتی دست راست و چپ خود را می شوییم تا مچ می شوئیم اما هنگام وضو باید تا سر انگشتان، دست کشیده شود.
نکته دوم: بعضی ها در مسح پا تا برآمدگی مسح می کشند، فتوای حضرت امام(رحمة الله علیه)تا برآمدگی بود اما فتوای مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی) و اکثر مراجع مسح پا تا مفصل است یعنی تا جایی که پا خم و راست می شود باید مسح پا کشیده شود. دلیل این که این مسائل را می گوئیم این است که:شرط طواف وضو است، اگر وضو باطل شد طواف و عمره هم باطل می شود.
در وضو وقتی صورت خود را می شوئیم، آب ریختن روی صورت ملاک نیست اما شستن صورت مهم است.مرحله اول واجب است که صورت کامل شسته شود اما مرحله دوم که یک مشت یا دو مشت آب بریزیم جایز است، مرحله سوم نباید آب بریزیم.یعنی تا دو مرحله شستن مجاز هستیم و بیشتر از آن وضو اشکال پیدا می کند. دست راست و چپ نیز به همین صورت است.بعضی اوقات در مسح سر آنقدر عرق کرده ایم که وقتی مسح سر می کشیم سر ما خیس است، باید قبل از آن سر خود را خشک کنیم.
چگونگی انجام دادن غسل
درباره غسل هم شستن سر و گردن، طرف راست و طرف چپ است. در غسل وقتی می خواهیم سمت راست و چپ را بشوئیم از بالا بشوئیم یا از پایین فرقی ندارد.اما کسانی که مقلد آیت الله بهجت(رضوان الله تعالی علیه)هستند، حتماً باید غسل را از بالا به پایین انجام دهند و اگر غسل باطل باشد طواف هم باطل می شود.
چگونه غسل مشکل پیدا می کند؟(طبق فتوای آیت الله بهجت)
طبق فتوای آیت الله بهجت(رضوان الله تعالی علیه)غسل باید از بالا به پایین باشد اگر زیر دوش باشیم و دست خود را بالا بگیریم، آب از پایین به بالا می رود و به فتوای آیت الله بهجت(رضوان الله تعالی علیه)غسل اشکال پیدا می کند.اما به فتوای بقیه مراجع اشکال ندارد.
تقلید یعنی رجوع به متخصص
تقلید یعنی رجوع به متخصص، انسانها نیازمندیهای زیادی در زندگی دارند برای برطرف کردن این نیازمندیها باید به متخصص مراجعه کنیم، در مسائل دین هم باید به کارشناس آن مراجعه کنیم. کارشناس دین پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و نسخه آن هم قرآن و سنت پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)است و بعد از ایشان امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)و بعد از ایشان ائمه تا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)است.الان ما به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)دسترسی نداریم باید جانشین ایشان را انتخاب کنیم تا احکام دین را برای ما کارشناسی کنند.کسی که تخصص دینی گرفته است، مرجع تقلید است.جامعۀ مدرسین مراجع را اعلام کرده اند و هر انسان باید یک نفر را به عنوان مرجع زنده برای خود انتخاب کند.
نکته مهم:اگر مرجع تقلید کسی از دنیا رفت چه کار باید انجام دهد؟
اگر کسی مقلد مرجع تقلیدی باشد و مرجع تقلید او از دنیا برود باید چکار انجام دهد؟آیا از پیش خود می تواند مقلد باقی بماند و بگوید مثلاً به فتوای آیت الله فاضل(رحمة الله علیه) یا حضرت امام(رحمة الله علیه)یا...باقی می مانم؟جواب این است که:آن شخص نمی تواند بر اساس نظر خود مرجع قبل باقی بماند مگر این که مجتهد زنده به او اجازه دهد. مثلاً کسی که مقلد حضرت امام(رحمة الله علیه)باشد، نیت می کند و می گوید:به فتوای مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی)مقلد حضرت امام خمینی(رحمة الله علیه)باقی می مانم، این اشکال ندارد.بنابراین از پیش خود نمی توانیم مقلد باقی بمانیم حتماً باید نیت کنیم یا اینکه به طور کلی از مجتهد زنده تقلید می کنیم.
اقسام عمره
1-عمره مفرده:عمره به معنای زیارت خانۀ خداوند است.عمره¬ ای که انجام می دهیم مفرده(تنها)است.یعنی بدون اعمال حج است.
2-عمره تمتع:به دنبال عمره تمتع، حج تمتع است و در ایام ذی الحجه انجام می گیرد.
اعمال عمره مفرده(هفت عمل)
عمره مفرده هفت عمل دارد که یک سری از آنها واجبات و یک سری مستحبات است.
1- مُحرِم شدن:احرام و محرم یعنی اینکه به حریم وارد می شویم.کدام حریم؟در زندگی حریم دنیا، حریم شیطان و حریم هوای نفس داریم اما در حج به حریم خداوند وارد می شویم.
آداب مُحرِم شدن:
1- غسل احرام که مستحب است.
2- لباس احرام:وقتی می خواهید غسل کنید لباس خود را دربیاورید. بعد زیر دوش می روید همین لباس درآوردن عرفانی دارد که نیت می کنیم خداوندا به امر تو لباس معصیت را از روح خود جدا می کنم تا آماده شوم لباس اطاعت بپوشم(روح و شیرینی اعمال به همین مستحبات است که عمره ما را لذت بخش می کند).وقتی زیر دوش می رویم دعا می کنیم:«بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ»همه کارها برای خداوند باشد و ریا در کار ما نباشد«اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ لِي نُوراً وَ طَهُوراً وَ حِرْزاً وَ أَمْناً مِنْ كُلِّ خَوْفٍ وَ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ سُقْمٍ»خدایا غسل مایۀ شفاء جسم و روح شود و برای من نورانیت و طهارت ایجاد کند«اللَّهُمَّ طَهِّرْنِي»خداوندا جسم من را پاک کن«وَ طَهِّرْ لِي قَلْبِي»قلبم را پاک کن«وَ اشْرَحْ لِي صَدْرِي»و سینه ام را گشاده گردان تا تحمل داشته باشم.این دعا را می خوانیم و غسل را انجام می دهیم. بعد از غسل، لباس احرام را می پوشیم و نیت می کنیم:خداوندا به امر تو و برای مُحرم شدن لباس احرام می پوشم. لباس احرام آقایان دو حوله است که نباید معطر باشد.خانمها هم با همین لباس خود می توانند محرم شوند و بهتر است لباسی که تهیه کرده اند نازک و عطری نباشد و لباس احرام آنها برای زینت نباشد.«بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ لِي نُوراً وَ طَهُوراً وَ حِرْزاً وَ أَمْناً مِنْ كُلِّ خَوْفٍ وَ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ سُقْمٍ اللَّهُمَّ طَهِّرْنِي وَ طَهِّرْ لِي قَلْبِي وَ اشْرَحْ لِي صَدْرِي»(من ‏لايحضره ‏الفقيه، ج 2، ص 527)
حلال بودن لباس احرام به همراه نیت آن
لباس احرام باید پاک و حلال(خمس آن داده شده)باشد.اگر خمس لباس داده نشده باشد یک پنجم آن غصبی است.وقتی لباس احرام را می پوشیم نیت می کنیم:خدایا همان گونه که لباس احرام سفید را می پوشم، می خواهم لباس بندگی، اخلاص و عبادت تو را به تن بپوشم.وقتی لباس را می پوشیم دعا هم دارد که خدایا گناه و زشتی های مرا بپوشان.در روز قیامت همه زشتی های انسان نمایان می شود.وقتی ما این لباس را می پوشیم می گوئیم خدایا گناهان مرا بپوشان. قبل از غسل وضو بگیرید چون وقتی غسل می کنید سر شما خیس است، باید خشک کرد و بعد وضو گرفت.
غسل کردن برای محرم شدن در مسجد شجره
خانمها می توانند در هتل غسل کنند و لباس احرام خود را بپوشند چون ممکن است مسجد شجره سرد باشد و موهای آنها خشک نشود اما آقایان در مسجد شجره غسل می کنند و لباس احرام می پوشند.وقتی وارد مسجد شجره شدید، یک امر مستحبی مانده است که یا بعد از نماز واجب باشد، یا بعد از سه نماز دو رکعتی و یا یک نماز دو رکعتی(نماز مستحبی)می خوانیم و به آن نماز قبل از احرام می گویند که نیت آن این است:نماز قبل از احرام می خوانم قربة الی الله.
مکان محرم شدن و نیت آن
3-مکان احرام: احرام خانمها و آقایان حتما باید داخل مسجد شجره باشد.خانمها به قسمت خانمها می روند.در بیرون از مسجد شجره مُحرم شدن قبول نمی شود.خانمها همراه با حاج خانم به مسجد می روند و نمازهای خود را می خوانند.ما باید قبل از نماز مغرب محرم شده باشیم،نماز و دعا می خوانیم و استغفار می کنیم بعد نیت می کنیم: مُحرم می شوم به احرام عمره مفرده و تصمیم دارم محرمات احرام را ترک کنم قربة الی الله.(همه این مسائل را تکرار می کنیم که برای همه راحت باشد)
لبیک گفتن
در نماز تا وقتی الله اکبر نگوئیم وارد نماز نشده ایم و اینجا هم تا لبیک را نگوئیم وارد احرام نخواهیم شد.وقتی نیت کردیم می گوئیم:«لَبَّیک اللهم لَبَّیک، لَبَّیک لا شریک لک لَبَّیک ان الحمد و النعمة لک و المُلک لا شریک لک لَبَّیک»(5 لبیک گفته می شود)مقلدین آیت الله مکارم شیرازی(حفظه الله تعالی)لبیک آخر را نمی گویند:«لَبَّیک اللهم لَبَّیک، لَبَّیک لا شریک لک لَبَّیک ان الحمد و النعمة لک و المُلک لا شریک لَکَ».هر کسی باید طبق فتوای مجتهد خود عمل کند تا عمره صحیح داشته باشد.
شرح کلمه های لَبَّیک و نَعَم
نعم یعنی بله، لبیک هم یعنی بله،هر دو یک معنی دارند اما لبیک یعنی بله، بله، بله با شوق و با تمام وجود بله اما نعم یعنی بله.
وقتی که ابراهیم خلیل(علیه السلام)مأمور شد خانه خداوند را بازسازی کند(بنیان خانه خداوند را حضرت آدم(علیه السلام)گذاشته و حضرت ابراهیم(علیه السلام)آن را بازسازی کرده است)بعد شروع به بازسازی خانۀ خداوند کرد، روی سنگ مقام قرار گرفت و بالا آمد. خداوند فرمود:دعوت کن حضرت ابراهیم(علیه السلام)فرمودند:صدای من نمی رسد، خداوند فرمود:شما صدا بزنید من صدای شما را به گوش مردم می رسانم.حضرت ابراهیم(علیه السلام)به چهار طرف عالم صدا زدند:ای بندگان خدا، خداوند خانه ای ساخته و شما را به خانه خود دعوت کرده است.ایشان از هر طرف صدا می زدند، صدای لبیک می آمد.یعنی ما هم دعوت ایشان را لبیک می گوئیم یعنی با تمام اشتیاق این لبیک را می گوئیم و دعوت را می پذیریم.وقتی لبیک را گفتیم مُحرِم می شویم.
اعمالی که بر محرم حرام است
24 عمل بر مُحرم حرام است.ترک محرمات اگر از روی عمد باشد کفاره دارد.وقتی می خواهیم مُحرم شویم آقایان نباید لباس دوخته به تن داشته باشند چون کفاره دارد.این 24 چیز بعضی کفاره دارند و بعضی حرام هستند.مثلاً در آینه نگاه کردن حرام است اما کفاره ندارد.اما با لذت به همسر خود نگاه کردن کفاره یک گوسفند دارد.محرماتی که از روی عمر و علم انجام دهید کفاره دارد اما اگر سهوی باشد اشکالی ندارد.(شخصی را دیدم که از ابتدای ورود به جده با همسر خود دعوا و لجبازی می کرد وقتی اعمال احرام را انجام داد و محرم شد هنوز کلاه داشت عرض کردم مُحرم شده اید؟گفت بله، گفتم باید کلاه خود را بردارید پوشیدن کلاه و لباس زیر کفّاره دارد، اما توجهی نکردند.تا این که دو روز در مکه گم شد. بعد از این که او را پیدا کردندحرفهای عجیبی می زد. تا این که با نصیحت زیاد دست از لجبازی برداشت و حاضر شد لباس زیر و کلاه خود را دربیاورد و موقع برگشتن کفاره دهد)
محرمات عبارتند از:1- عطر زدن و بوی خوش است که عطر زدن در حال احرام حرام است.2- خوردن غذای معطر(غذای زعفرانی)3- سُرمه کشیدن4- نگاه به آئینه کردن:چون از امور زینت دنیوی هستند که زائر خانه خداوند باید زینت ها را ترک کند.5- خانمهایی که انگشتر یا النگو به دست دارند باید آنها را در بیاوردند اگر هم نمی توانند در بیاوردند نباید کسی حتی شوهر آنها آن را ببینید.6- روغن یا کرم مالیدن به بدن حرام است و کفاره نیز دارد.7- کندن مو از بدن هم حرام است.8- ناخن گرفتن9- خارش بدن که باعث خون شدن بدن شود(کندن دندان)10- فسوق یعنی فحش دادن و دروغ گفتن.11- قسم خوردن(جدال)گفتن«لا والله» و «بلي والله»12- کشتن جانورانی که در بدن ساکن می شوند.13- شکار حیوان صحرایی14- آمیزش یا هر گونه لذت جویی شهوانی.15- عقد کردن16-استمناء17- کندن درخت یا گیاه در محدودۀ حرم.18- سلاح همراه پوشیدن. این اعمال بین زن و مرد مشترک است.
اعمالی که فقط بر مردان حرام است:
1- پوشیدن جامۀ دوخته.2- پوشیدن چیزی که تمام روی پا را بگیرد.3- پوشاندن سر4- سایه قرار دادن بالای سر(برای همین است بیشتر اوقات شب حرکت می کنیم تا سایه ای نباشد. برای همین ما در مسجد شجره می مانیم، نماز مغرب و عشا را می خوانیم بعد حرکت می کنیم.یعنی قبل از مغرب مُحرم می شویم، نماز مغرب خود را به امام جماعت اهل سنت در مسجد شجره که پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم)چهار بار در این مسجد محرم شدند می خوانیم.خانمها هم نماز خود را جدا می خوانند.بعد نماز عشا را به اقتدای نماینده بعثه مقام معظم رهبری می خوانیم.وقتی نماز تمام شد سوار ماشین می شویم و به سمت مکه حرکت می کنیم.
اعمالی که فقط بر خانمها حرام است:
1-پوشیدن زیورآلات2-پوشاندن روی خود با نقاب.مطالب هم هست که حاج خانم بیان خواهد کرد.
مطلب بعد، قرآئت حمد و سوره است.فرمی داریم که باید پُر شود.باید احراز کنیم که عمل صحیح انجام شود.انشاءالله حمد و سوره را کنترل می کنیم که اشکالی پیدا نشود. کنترل اعمال را هم خواهیم داشت، فعلا در فرمی که به شما داده می شود نام مرجع تقلید قبل و بعد خود را بنویسید.اگر قبلاً به حج یا عمره آمدید هم بنویسید.آنچه که گفتیم اعمال عمره و احرام و محرمات احرام بود.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.