سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

منا سرزمین برآورده شدن آرزوها و اعمالی که باید در منا انجام دهیم

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 541 مرتبه
دسته: سخنراني در خصوص حجتاریخ: 1393.02.27
 
سخنراني حجت الاسلام والمسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم بافت در حج سال 90 شماره 2
منا سرزمین برآورده شدن آرزوها و اعمالی که باید در منا انجام دهیم
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم

از فرمایشات جناب حجت الاسلام والمسلمین غلامی استفاده کردیم.از همه شما زائران خانه خداوند که در جلسات مناسک حضور پیدا می کنید تشکر و قدردانی می نمایم.همان طور که حج بر انسان واجب می شود، یادگیری مسائل حج هم واجب است.اگر نماز واجب است مقدمه آن یعنی وضو هم واجب است.اگر حج بر کسی مستقر و واجب شده، یادگیری احکام حج هم واجب می شود و مقدمه آن برای رسیدن به انجام یک واجب بسیار مهم است.
لطف امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)به مرد متوسل به پرده خانه خداوند
یک سال امیر المومنین علی(علیه السلام)برای زیارت خانه خدا به مکه آمدند، دیدند که مردی برای طواف خانه خداوند آمد و بعد از طواف، پرده خانه خداوند را محکم گرفت و شروع به دعا کردن، کرد و گفت:خدایا چیزی را از من دور کن که هیچ کس نتواند آن را از من دور کند.شب بعد، آمد و بعد از طواف، پرده خانه خدا را گرفت و گفت:خدایا یک نعمتی به من بده که هیچ کس نتواند آن نعمت را به من بدهد.باز شب سوم آمد و دعا کرد:خدایا چهار هزار درهم از تو می خواهم. شب اول چیزی را از من دور کن که هیچ کس تا به حال نتوانسته باشد از من دور کند، شب دوم خدایا چیزی به من بده که هیچ کس نتواند آنرا به من بدهد و شب سوم چهار هزار درهم به من بده.آقا امیرالمومنین علی(علیه السلام) که این صحنه ها را شاهد بودند، امام حسین(علیه السلام)را فرستادند و فرمودند:بگوئید آن مرد نزد من بیاید.وقتی شخص آمد، سلام کرد اما امیرالمومنین علی(علیه السلام)را نمی شناخت.حضرت فرمودند:شب اول که دعا کردی خدایا یک چیز از من دور کن که هیچ کس نتواند آنرا دور کند، خداوند دعای تو را مستجاب کرد و آن جهنم بود.شب دوم دعا کردی که خدایا یک چیزی به من بده که هیچ کس نتواند به من بدهد.آن بهشت بود که کسی جز خداوند نمی تواند بدهد.شب سوم دعا کردی که خدایا چهار هزار درهم به من بده.این چهار هزار درهم را برای چه می خواهی؟شخص گفت:هزار درهم قرض دارم،با هزار درهم می خواهم ازدواج کنم، با هزار درهم می خواهم خانه بخرم و با هزار درهم هم کاسبی کنم.امیرالمومنین علی(علیه السلام)فرمودند:بعد از پایان حج به مدینه بیا و سراغ خانه علی(علیه السلام)را بگیر و من ضامن هستم که این چهار هزار درهم را به تو بدهم.مرد بعد از پایان حج به طرف مدینه حرکت کرد. در راه از یک نفر سؤال کرد آیا خانه علی بن ابی طالب(علیه السلام)را می شناسی؟آن شخص، امام حسن(علیه السلام)بودند، فرمودند:بله می شناسم ایشان پدر من هستند.مرد گفت:حضرت علی(علیه السلام)ضامن شدند که برای من چهار هزار درهم بدهند.امام حسن(علیه السلام)،مرد را به خانه علی(علیه السلام)بردند، از حضرت اجازه گرفتند و وارد شدند. بعد از سلام و احوالپرسی،حضرت فرمودند:بله، من کنار خانه خدا ضامن شدم.بعد حضرت صدا زدند که بگوئید قنبر بیاید.قنبر آمد بعد حضرت فرمودند:من یک باغ دارم که درختان آن را پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)کاشته اند، الان درختان بزرگ شده اند و می خواهم باغ را بفروشم.تاجرهای مدینه را خبر کنید تا بیایند و باغ را بخرند.تاجرهای مدینه آمدند و باغ را به قیمت چهار هزار درهم خریدند.حضرت هم تمام پولها(چهار هزار درهم)را به آن مرد دادند.
خداوند به ما لطف و عنایت کرده. ما الان مانند ماهی در آب هستیم، ماهی وقتی در آب است قدر آب را نمی داند. در این مکان بهترین نعمت نصیب ما شده که رو به خانه خداوند بنشینیم نماز و قرآن بخوانیم و به خانه خداوند نگاه کنیم.
ثواب زیارت خانه خداوند
به خانه خداوند آمدن، 120 حسنه دارد که 60 تای آن برای کسی است که طواف کند،40 تای آن برای کسی که نماز می خواند و 20 تای آن برای کسانی که به خانه خداوند نگاه می کنند.وقتی انسان نماز می خواند و به خانه خداوند نگاه می کند گناهانش از بین می رود.این نعمت بزرگی است که خداوند تبارک و تعالی نصیب ما کرده است.خداوند در این سال به لطف و یُمن دعای حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)ما را برای حج برگزیده و انتخاب کرده است.
مکانهای جمع آوری سنگ برای انجام رمی در منا
اعمال را تا شب مشعر خدمت دوستان عرض کردم که باید نیت وقوف کنیم و گفتیم که حج 13 عمل دارد:یکی از اعمال وقوف به مشعرالحرام بود که آقایان نیت می کنند:از طلوع فجر تا طلوع صبح وقوف می کنم به مشعر قربة الی الله.خانمها هم که اجازه دارند تا نصفه شب بمانند و بعد از نصفه شب حرکت کنند و به منا بروند، سنگ بزنند و به چادرها بروند.همچنین گفته بودیم که هر کسی همراه خود از مشعر یا جایی دیگر تعدادی سنگ که دستور داده شده جمع کند.ما می توانیم از هر جایی که محدوده حرم است و از کوههای اطراف سنگ جمع کنیم اما از مسجد الحرام و مساجد دیگر و عرفات نمی توان سنگ جمع کرد، چون عرفات خارج از حرم است.
سنگی که جمع می کنیم شرایطی دارد:1- مباح باشد.بنده شنیدم یک ماشین در اطراف مکه، سنگ آورده است، بعضی از افراد کاروان ما رفته اند و از این سنگها جمع کرده اند، اولاً که ممکن است صاحب آن سنگها راضی نباشد چون سنگها را برای ساختمان سازی آورده است.دوماً مشخص نیست که این سنگها از داخل حرم باشد، این باعث می شود رمی ما اشکال پیدا کند.پشت هتل سنگ هست هر نفر می تواند 100 سنگ جمع کند و همراه داشته باشد که سنگی که باید به ستونها بزنیم 49 عدد است.
منا، سرزمین برآورده شدن آرزوها
صبحِ روز عید قربان، باید تمام زائرین به سرزمین منا بیایند.سرزمین منا 3500 متر طول و 500 متر عرض دارد.برای این نام منطقه منا را منا گذاشته اند چون جبرئیل به حضرت آدم(علیه السلام)فرمود:«تمنه»آرزو کن.حضرت آدم(علیه السلام)هم از خداوند بهشت را درخواست کردند.خداوند به حضرت ابراهیم(علیه السلام)هم فرمود:«تمنه»آرزو کن.ایشان هم فرمود:خدایا کاش می شد به جای این که ابراهیم را ذبح کنم یک قوچ می فرستادید و من اسماعیلم را ذبح نمی کردم.یعنی سرزمین منا سرزمین برآورده شدن آرزوها است.
اعمالی که باید در منا انجام دهیم
1- سنگ زدن به جمره عقبه
در منا باید سه عمل انجام دهیم که از واجبات حج است: اول باید سنگ بزنیم و شیطان را از خود دور کنیم.سه ستون وجود دارد:ستون اول، ستون وُسطی و ستون جمره عقبه یعنی آخری.ما در روز عید قربان باید به جمره آخری سنگ بزنیم.
سرّ اعمال حج تسلیم شدن در برابر حکم خداوند
نکته ای که وجود دارد این است که:همه این کارها راز و رمز دارد اما سرّ همۀ اعمال حج، تسلیم شدن در مقابل حکم خداوند است یعنی حج قولی و حرفی نیست، عملی است و روح تسلیم در مقابل حکم خداوند است.مثلاً به ما گفته شده به جمره عقبه سنگ بزنیم شاید بگوئیم برای چه به ستون اولی سنگ نزنیم؟یا گفته شده باید هفت سنگ به ستون بزنید شاید ما بگوئیم چرا هشت سنگ نزنیم.این اعمال همه راز و رمز دارد اما روح همه این اعمال تسلیم در مقابل است.خداوندی که حکیم است و کارهای او بر اساس علم و حساب است وقتی دستور داده شده این کار را انام دهید،ما باید بگوئیم چشم.اینجا باید عقل در خدمت و تسلیم حکم خداوند باشد.سر اسرار حج این است که انسان همیشه از زمانی که می آید تصمیم بگیرد که تسلیم حکم خداوند باشد.یعنی خداوند می فرماید:نماز بخوانید.می گوئیم: چشم، زکات دهید، می گوئیم:چشم، خمس دهید، چشم و کارهای خیر دیگر، چون همه دستورات خداوند به نفع انسان است.بنابراین در روز دهم، اول باید سنگ زدن به جمره عقبه را انجام دهیم.
دلیل پرتاب هفت سنگ به جمره عقبه چیست؟
وقتی حضرت ابراهیم خلیل(علیه السلام)در خواب دیدند که باید اسماعیل(علیه السلام) را ذبح کنند، از کنار کعبه ریسمان و طنابی برداشت و خواب خود را هم برای اسماعیل تعریف کرد.از بس حضرت اسماعیل(علیه السلام)تسلیم حکم خداوند بود، گفت:پدرجان دستوری که خداوند به شما داده انجام بده.وقتی به سرزمین منا رسیدند، شیطان ظاهر شد که ای ابراهیم خداوند در سن پیری اسماعیل را به تو داده، الان به خاطر یک خواب می خواهی اسماعیل خود را قربانی کنی.حضرت ابراهیم(علیه السلام)هفت سنگ ریزه برداشتند، به شیطان زدند و شیطان را از خود دور کردند.بعد کمی راه رفتند باز شیطان ظاهر شد دوباره حضرت ابراهیم(علیه السلام)با هفت سنگ شیطان را از خود دور کردند.به همین صورت سه مرتبه شیطان ظاهر شد و حضرت ابراهیم(علیه السلام)با سنگ شیطان را از خود دور کردند.ما هم در روز عید قربان، شیطان و هوای نفس را برای همیشه از زندگی و خودمان دور می کنیم.
قبلاً ستون جمره عقبه، نیم یا یک متر بوده اما الان 25 متر آن را توسعه داده اند و مقداری از آن خارج از منا و در شهر مکه افتاده است.بنابراین از نظر فتوای مراجع ما باید چگونه سنگ بزنیم که در اعمال ما اشکال نباشد.فتوای تمامی مراجع این است که فرمودند:جمره از دو طرف توسعه پیدا کرده، اگر حد وسط بایستیم و سنگ بزنیم صحیح است.وقتی سنگ می زنیم حتما باید به جمره بخورد.قبلاً ستون کوچک و جمعیت هم زیاد بود و سنگ می زدند، سنگی که پرتاب می کردیم در میان آن سنگها گم می شد برای همین بعضی اوقات می گفتند:سنگ های خود را با رنگ متفاوت انتخاب کنید که وقتی می زنید با چشم آن را دنبال کنید.وقتی سنگ را پرتاب می کنید الله اکبر هم بگوئید.در بعضی از روایات آمده است که:سنگ را روی شصت دست خود بگذارید و با انگشت شهادت انگشت شصت را بگیرید و محکم رها کنید اما اینگونه نمی شود چون جمعیت زیاد است.سرّ آن این است که اگر همه امت اسلامی با هم باشند با یک سنگریزه هم می توانند دشمن را از خود دور کنند.بنابراین چون جمعیت زیاد است سنگ زدن هم مشکل می شود باید سنگ را پرتاب کنیم و نباید سنگ را کنار ستون بگذاریم.اگر سنگ زدیم اما شک کردیم که به ستون خورد یا خیر!دوباره تکرار کنیم، اینقدر سنگ بزنیم که مطمئن شویم هفت سنگ به ستون خورده است.بیشتر از هفت سنگ اشکال ندارد اما باید اطمینان پیدا کنیم که هفت سنگ خورده است.
اگر کسی هفت سنگ را در مشت خود بگیرید و پرتاب کند، یک سنگ به حساب می آید.درست است که هفت سنگ بوده اما یک سنگ حساب می شود یعنی باید حتما سنگها را تک تک پرتاب کنیم.بعضی از مراجع فرمودند:به هر جای ستون سنگ بخورد اشکال ندارد و صحیح است.اما بعضی از مراجع می فرمایند باید جای جمره قبلی سنگ بزنید و طبق تحقیق جمره قبلی وسط است.
2- ذبح
عمل واجب دوم در منا، ذبح است.که در این حج همه ما به آقای نیک طبع وکالت داده ایم که گوسفندی برای همه ذبح کنند.قربانی شتر یا گاو یا گوسفند است.
گوسفند قربانی واجب شرایط دارد اما قربانی مستحب فقط باید چاق باشد و عقیقه هم شرط واجبی ندارد همین که گوسفند چاق باشد کفایت می کند.در قربانی واجب شرایط زیاد است:اگر قربانی بُز باشد، باید دو سال آن تمام شده باشد و وارد سال سوم شده باشد.اگر میش باشد، باید یک سال آن تمام شده باشد و وارد سال دوم شده باشد. نباید شاخ شکسته داشته باشد، گوش آن بریده نباشد، لاغر و کور و لنگ هم نباشد.شرایط قربانی را در رساله مناسک حج نوشته اند، چون ما با آن سرکار نداریم و برای قربانی وکالت داده ایم بحث را طولانی نمی کنم.
همه اعمالی که انجام می دهیم باید قربة الی الله و برای انجام دستور خداوند باشد. مثلا وقتی سنگ می زنیم نباید ریا کنیم و بگوئیم بذار افراد طرف ما ببینید چه محکم سنگ می زنیم.همه اعمال ما باید خالص و برای خداوند باشد ریا کردن اعمال ما را باطل می کند.
3- تقصیر یا حلق
عمل سوم تقصیر است.تقصیر هم باید برای خداوند باشد.یعنی می گوئیم:خدایا موی خود را که باعث زیبایی ام شده در راه تو می دهم.خانمها نیت می کنند و می گویند:تقصیر می کنم برای حج تمتع از حجة الاسلام قربة الی الله بعد مقداری از موی سر و ناخن خود را می چینند.آقایان هم که دفعه اول آنها است باید سر خود را بتراشند و حلق کنند ماشین کردن سر کفایت نمی کند.
چند نکته در باب تراشیدن موی سر آقایان:نکته اول:بعضی ها سر خود را در منا با ماشین می تراشند بعد با تیغ می زنند، این صحیح نیست و باید از همان اول تیغ بزنند. نکته دوم:اگر شخصی هنوز سر خود را نتراشیده باشد و تقصیر نکرده باشد، نمی تواند دیگری را تقصیر کند و سر او را بتراشد.مثلاً الان من خودم نمی توانم سرم را بتراشم، باید از کسی که تقصیر کرده باشد، بخواهم که سر مرا بتراشد، بعد از تراشیده شدن سر من می توانم سر دیگران را بتراشم.بنابراین تا کسی تقصیر یا حلق نکرده باشد، نمی تواند سر دیگری را بتراشد.نیت تقصیر هم این است که می گوئیم:تقصیر یا حلق می کنم برای حج تمتع از حجة الاسلام قربة الی الله.
در کاروان ما 18 نفر از آقایان هستند که حج تمتع خود را انجام داده اند،دفعه اول واجب است که مرد سر خود را بتراشد اما در دفعات دیگر واجب نیست.بنابراین 18 نفری که حج تمتع انجام داده اند، تقصیر می کنند و بعد سر کسانی که دفعه اول آنها است می تراشند.بعد وقتی که تقصیر کردید و سر خود را تراشیدید، بسیاری از محرمات احرام برای شما حلال می شود.از اینجا که حرکت کردید همراه خود لباس دوخته بردارید.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.