سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

اهمیت و اعمال شب و روز عرفات

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 529 مرتبه
دسته: سخنراني در خصوص حجتاریخ: 1393.02.27
 
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم بافت در عرفات، عمره ی دانشجویی اردیبهشت 91
اهمیت و اعمال شب و روز عرفات
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم

حج واقعی با عرفات واقعی
امروز امیرِ در میخانه تویی تو فریادرس نالۀ مستانه تویی تو
اباصالح دلم سامان ندارد مگر هجران تو پایان ندارد

نام سرزمینی که الان در آن حضور داریم، سرزمین عرفات است.در روایت آمده است:«الحجُ عرفه»کسی که می خواهد حج را درک کند، باید عرفات را درک کند. اگر زائری به حج بیاید اما به صحرای عرفات نرسد حج او صحیح نیست.
مساحت صحرای عرفات حدود 18 کیلومتر و خارج از حرم است. وقتی زائران اعمال عمره تمتع را انجام می دهند، هشتم ماه ذی الحجه در شهر مکه به نیت حج تمتع مُحرِم می شوند و بهتر است از خانۀ خداوند مُحرم شوند.بعد حرکت می کنند، مسیری که ما با ماشین پیمودیم نزدیک است اما در گذشته چندین ساعت طول می کشیده، قبلا وقتی می خواستند به مشعر هم بروند ممکن بود شب تا صبح طول بکشد، اما الان نقل ترددی راه انداخته اند که هر کاروان یک اتوبوس ندارد و سه اتوبوس برای چندین کاروان است و مرتب در این مسیر رفت و آمد می کنند و برنامه ریزی خوبی کرده اند.
شب عرفه زائران وارد عرفات می شوند، صحرای عرفات در گذشته بیابان بوده اما الان این بیابان را درخت کاری کرده اند.در سال 62 که بنده آمدم هنوز تازه درختها را کاشته بودند.الان در این منطقه چادر زده اند، خانمها در چادر خود و آقایان در چادر جداگانه راز و نیاز می کنند. صبح عرفه(نهم ماه ذی الحجه)زائرین در عرفات هستند چون وجوب عرفه از ظهر روز نهم ذی الحجه شروع می شود.زائران هنگام صبح به بعثه مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی)می روند و در مراسم برائت از مشرکین شرکت می کنند، در این صحرای 18 کیلومتری، حدود سه میلیون زائر از سراسر دنیای اسلام شرکت می کنند.نیت وجوب هم از ظهر عرفه است که نیت می کنند:وقوف می کنم به عرفه برای حج تمتع از حجة الاسلام قربة الی الله. بودن در این سرزمین مهم است، بعد از آن دعای عرفه سیدالشهداء را تا غروب می خوانند.غروب وقت رحیل است،در حج واجب همه باید به سرزمین عرفات بیایند، کلاسی که اول آمدند عمره تمتع بود که به زیارت خانه خداوند آمدند و هنوز مَحرَم نشده اند. باید به خارج ار حرم در عرفات بیایند، گریه کنند و از گناهان توبه کنند تا برای ورود به کلاس بالاتر آمادگی پیدا کنند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.