سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مسائل شرعی در باب تقلید و چند نکته در باب نماز جماعت در مکه

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 634 مرتبه
دسته: سخنراني در خصوص حجتاریخ: 1393.04.15
 
سخنراني حجت الاسلام والمسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم بافت در مكه سال 92 شماره12
مسائل شرعی در باب تقلید و چند نکته در باب نماز جماعت در مکه
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند را شکرگزاریم که توفیق زیارت خانه خداوند، حرم رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)، حضرت زهرا(سلام الله علیها)و چهار امام مظلوم ائمه بقیع را نصیب ما کرده است.
مسئله شرعی در باب تقلید
تقلید کار عاقلان است و مبنای آن این است:کسی که نمی داند باید از کسی که می داند سؤال کند.ما در خیلی از مسائل خود عاقلانه تقلید می کنیم.مثلاً برای دوختن لباس نزد خیاط و برای ساخت ساختمان نزد بنا می رویم و....مسائل شرعی و دینی هم اینگونه هستند، اگر خودمان درس خواندیم و مجتهد شدیم که هیچ اما اگر مجتهد نشدیم مکلف هستیم، برای این که خداوند ما را خلق کرده و تکلیفاتی به گردن ما گذاشته و باید دستورات خداوند را انجام دهیم.ما باید بدانیم خداوند چه چیز را بر ما واجب و چه چیز را بر ما حرام کرده و چه مسائلی بر ما مباح، مکروه و مستحب هستند.باید این مسائل را از کسی که می داند تقلید کنیم.بنابراین هر کسی باید برای خود مرجع تقلید داشته باشد.داشتن مرجع تقلید یک مسئله ضروری و عقلی است.یک دانشجو به بنده می گفت:من از خودم تقلید می کنم.اگر این دانشجو خود متخصص شده باشد مشکلی نیست اما اگر متخصص نیست باید از کسی که سالهای سال زحمت کشیده و متخصص در دین شده تقلید کند.بنابراین تقلید کار آگاهان و عاقلان است و ما باید در مسائل دینی و شرعی خود مرجع تقلید داشته باشیم.
ورود به بهشت با عمل به دستورات مراجع تقلید
مسئله اول:کسانی که می خواهند عمره را انجام دهند، باید بر اساس فتوای مرجع تقلید خود عمل کنند.بنابراین هر یک از ما باید یک مرجع تقلید داشته باشیم و پشت سر مرجع تقلید خود دستورات دینی را انجام دهیم و انشاءالله به بهشت برویم.یعنی ما به برکت عمل به دستورات مرجع تقلید، وارد بهشت می شویم.
کسانی که مرجع تقلید آنها از دنیا رفته باید چکار انجام دهند؟
مسئله دوم:کسانی که مرجع تقلید آنها از دنیا رفته باید چکار انجام دهند؟ مثلاً کسی مقلد حضرت آیة الله العظمی امام خمینی(رحمة الله علیه)یا مقلد حضرت آیة الله العظمی فاضل لنکرانی(رحمة الله علیه)یا حضرت آیة الله العظمی خویی(رحمة الله علیه)یا حضرت آیة الله العظمی اراکی(رحمة الله علیه)یا حضرت آیة الله العظمی گلپایگانی(رحمة الله علیه)یا حضرت آیة الله العظمی نجفی مرعشی(رحمة الله علیه)که از دنیا رفته اند بوده است، باید چکار انجام دهد؟بعضی می گویند:ما به همان مرجع تقلید قبلی باقی هستیم و به دستورات ایشان عمل می کنیم.مسئله این است که ما از پیش خود نمی توانیم به مرجعی که از دنیا رفته باقی بمانیم، حتماً باید به دستور مجتهد زنده عمل کنیم.مثلاً کسی می خواهد به فتوای حضرت امام(رحمة الله علیه)باقی بماند، اول باید به دستور مرجع زنده باشد.یعنی به فتوای مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی)بر حضرت امام(رحمة الله علیه)باقی بماند یا به فتوای حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(حفظه الله تعالی)بر حضرت امام(رحمة الله علیه)باقی بماند.بنابراین اگر مرجع تقلید ما از دنیا رفت از پیش خودمان نمی توانیم بگوئیم که باقی هستیم چون خودمان مرجع تقلید نیستیم باید حتما یک مرجع تقلید زنده به ما این اجازه را بدهد که اجازه هم داده اند.ما نیت می کنیم که خداوندا من به فتوای مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی)بر حضرت امام(رحمة الله علیه)باقی می مانم.بنابراین وقتی مسائل روز پیش می آید از مرجع زنده تقلید می کنید و خمس را به مرجع زنده می دهید.
روحانی کاروان مسئول صحت انجام اعمال زائران
برای این که بنده یقین کنم عمل شما زائرین عزیز طبق فتوای مرجع تقلید خودتان انجام گرفته، باید بدانم مرجع تقلید شما چه کسی است.هر کسی باید به فتوای مرجع تقلید خود احراض کند که این عمل صحیح انجام شده است.بنده مسئول اعمال شرعی شما هستم و صحت عمل شما را تأیید و امضا می کنم و به حج و زیارت می دهیم که این گروه زائران، به لطف الهی اعمال خود را صحیح انجام دادند.اگر کسی شک و شبهه داشته باشد به ما زنگ می زنند و سؤال می کنند که فلان زائر عمل خود را چگونه انجام داده است؟ما هم از روی دفترچه نشان می دهیم که اگر اشکال داشته دوباره طواف را تکرار کرده است.بنابراین اگر راجع به نماز و عمل سؤال می کنیم نارحت و دلخور نشوید چون صحت اعمال شما شرعا به گردن بنده است.
مسئله سوم:فتوای مراجع با هم فرق می کنند، مثلاً بعضی از مراجع مانند حضرت امام(رحمة الله علیه)و مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی)فرمودند:نماز در کل مسجد پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)کامل است(نماز ظهر و عصر)،بعضی از مراجع می فرمایند:در مسجد اصلی زمان پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)نماز کامل است.بعضی از مراجع می فرمایند:در کل شهر مدینه نماز کامل است.بنابراین هر کسی که مرجع مشخص داشته باشد، بنده می گویم که باید چگونه نماز خود را بخواند.
نام دیگر محل مسجد شجره، ذوالحلیفه و ابیار علی
مسئله چهارم:وقتی در مسجد شجره مُحرم می شویم و می خواهیم به زیارت خانه خداوند برویم، مکان هایی در اطراف مکه بنا شده که از هر طرف حرکت کنیم از این مکانها دیگر نمی شود با همین قالب معمولی برویم و باید قالب را عوض کنیم.الان که ما در مسجد شهر مدینه هستیم و می خواهیم به زیارت خانه خداوند برویم، در 9 کیلومتری شهر مدینه، مسجد شجره است که به آن ذوالحلیفه و ابیار علی هم می گویند.دلیل نام ابیار علی به خاطر این است که:در این منطقه، چاههایی که امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در مدینه احداث کردند، آبدهی داشته و هنوز هم آب دارند و بهترین آب مدینه هستند، در این منطقه وجود دارد.ابیار جمع بئر و بئر به معنای چاه است یعنی چاهها و قناتهای امیرالمؤمنین علی(علیه السلام).به مسجد شجره ذوالحلیفه می گویند چون حلیفه علفی بوده که در آن منطقه زیاد سبز می شده، یعنی منطقه ای که علف حلیفه دارد.دلیل نام شجره هم این است:چون اولین بار یک درخت در این منطقه بوده که رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)، حضرت زهرا(سلام الله علیها)و امام حسن(علیه السلام)زیر این درخت محرم شدند.بعد پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم)دستور دادند که در این مکان یک مسجد ساختند و نام آن را مسجد شجره گذاشتند که هر کسی می خواهد به مکه برود باید داخل مسجد شجره لباس احرام بپوشد، نیت کند، لبیک ها را بگوید و محرم شود.
محرمات احرام
وقتی محرم می شویم 24 چیز بر ما حرام می شود مانند نماز است که وقتی الله اکبر می گوئیم، خوردن و آشامیدن، برگرداندن رو، حروف زدن و ...نماز را باطل می کند.وقتی محرم می شویم و لبیک می گوئیم هم 24 چیز بر ما حرام می شود و باید آنها را ترک کنیم.بعضی از این محرمات مخصوص آقایان، بعضی مخصوص خانمها و بعضی محرمات هم بین زن و مرد مشترک هستند و تا زمانی که طواف نساء و نماز طواف نساء را انجام دهند باید آنها را ترک کنند.
محرمات احرام مختص خانمها
محرماتی که مختص خانمها هستند:1- در حال احرام نباید زینت همراه آنها باشد.مثلاً انگشتری که به دست دارد حتما در بیاورند و اگر می توانند النگو را هم دربیاورند.اگر نمی توانند النگوهای خود را دربیاورند ساق دست بپوشند که هیچکس حتی شوهر آنها هم در زمانی که محرم هستند النگو را نبینند.2- باید گردی(قرص)صورت دیده شود و نباید نقاب بزنند.
محرمات احرام مختص آقایان
بعضی اعمال مختص آقایان است:1- نباید لباس دوخته به تن داشته باشند.2- در حال احرام دمپایی بپوشند که روی پا پوشیده نباشد.3- آقایان نمی توانند کلاه یا عرق چین یا عمامه روی سر داشته باشند.4- نباید زیر سایه بروند.برای همین ما وقتی در مسجد شجره محرم می شویم، شب حرکت می کنیم تا مشکلی نداشته باشیم چون در شب سایه نیست و اشکالی ندارد.
محرمات احرام مشترک بین خانمها و آقایان
18 مورد محرمات احرام که بین زن و مرد مشترک هستند:1- عطر زدن2- سرمه کشیدن3- در آینه نگاه کردن.اگر بی اختیار چشم ما به آینه افتاد اشکالی ندارد.4- انگشتری که برای زینت باشد اما انگشتر عقیق برای ثواب اشکالی ندارد.5- کرم، روغن یا هر چیزی به بدن و صورت مالیدن6- زدودن مو از بدن یا تراشیدن صورت7- ناخن گرفتن8- بیرون آوردن خون از بدن.مثلاً در حال احرام خون اهدا کنیم یا با خاراندن خون از بدن خارج شود 9- کشیدن دندان10- دروغ گفتن، فحش دادن و فخرفروختن11- جدال:یعنی دعوا کردن و قسم خوردن و گفتن«لا والله و بلی والله»12- کشتن جانوارانی که در بدن ساکن می شوند مثل پشه و غیره.13- شکار حیوان صحرایی:در زمان گذشته که مردم فاصله بین مدینه و مکه را پیاده می پیمودند شاید به شکار برمی خوردند و الان اتفاق نمی افتد.14- عقد کردن15- استمناء16- هرگونه لذت یا شهوت بردن از همسر17- کندن گیاهانی که در محدوده حرم روئیده اند. 18- سلاح همراه برداشتن هم حرام است. بعضی از این اعمال برای ما اتفاق نمی افتد اما بعضی چیزها ممکن است اتفاق بیفتد و باید آنها را ترک کنیم.اگر بعضی از مسائلی که حرام هستند را به عمد انجام دهیم باید کفاره دهیم.
نام قدیم شهر مدینه: یثرب
ابتدا ما وارد مدینه شهر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)می شویم.شهری که مرقد رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)است و نام قدیم آن یثرب بوده، از زمانی که پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم) به این شهر آمدند، شهر به نام مدینة النبی شد که بعدها کلمه نبی را برداشتند.مدینه، شهر پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) است که بدن مطهر رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)در آن قرار دارد.
دو مسجد ساخته شده به دست پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)
مسجدالنبی(صلی الله علیه و آله و سلم)دومین مسجدی است که به دست رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)احداث شد.دو مسجد در مدینه به دست پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)بنیانگذاری شد.اول:مسجد قبا است که وقتی حضرت وارد محدوده شهر مدینه شدند به دهکده ای به نام قبا رفتند و بعد از 4 روز اولین کاری که در این منطقه انجام دادند این بود که محدوده مسجد را مشخص کردند و دستور دادند مردم سنگ بیاورند.یعنی مسجد قبا در دوازدهم ماه ربیع الاول به دست پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)بنیانگذاری شد.زیارت و نماز در مسجد قبا ثواب عمره دارد، هر کس دو رکعت نماز در مسجد قبا بخواند خداوند ثواب یک عمره مقبوله در پرونده او می نویسد.مسجد قبا چنان با عظمت است که پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم)بعضی اوقات سواره و بعضی اوقات پیاده می آمدند و دو رکعت نماز در مسجد قبا می خواندند.
ورود پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به منزل ابوایوب انصاری
فاصله مسجد قبا تا مسجدالنبی(صلی الله علیه و آله و سلم) 6 کیلومتر است.کنار شهر مدینه دهکده قبا بود که پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)اول به دهکده قبا آمدند بعد حرکت کردند و وارد شهر شدند.مردم به استقبال ایشان آمدند و هر کسی از پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می خواست که به منزل ایشان برود.در آن زمان بحث های طایفه ای و قبیله ای در شهر زیاد بود مثلاً اگر پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)به هر قبیله ای می رفتند برای آنها افتخار بود و فخر می فروختند.ممکن بود اگر پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)به قبیله ای می رفتند دشمنی ایجاد می شد.بنابراین حضرت فرمودند:افسار شتر مرا رها کنید«وَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَقُولُ خَلُّوا سَبِيلَهَا فَإِنَّهَا مَأْمُورَة»(بحارالأنوار،ج19، ص108)این شتر از طرف خداوند مأمور است و مرا به هر خانه ای که خداوند می خواهد می برد.مردم کنار رفتند تا ببینند که شتر کجا می رود.شتر رفت تا به درب خانه ابوایوب انصاری که بسیار فقیر بود رسید.مادر ابوایوب انصاری، شب در خواب دیده بود که پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)به خانه ایشان آمده اند به همین دلیل وقتی از خواب بیدار شد، خانه را تمیز و مرتب کرد.وقتی شتر زانو زد و مردم استقبال می کردند، مادر ابو ایوب آمد و زود خورجینی که وسایل پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)در آن بود از روی شتر برداشت و به خانه برد.مردم از پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)می خواستند که به خانه آنها بروند اما ایشان فرمودند:هر جا وسایل من است همانجا می روم.پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)چند ماه منزل ابو ایوب انصاری که در طبقه پایین بود ماندند.ابوایوب گفت:زشت است که ما در طبقه بالا و شما در طبقه پایین باشید.حضرت فرمودند:اینجا بهتر است. بعد کم کم حضرت خانه ای در اطراف مسجد برای خود ساختند.
بعد اولین کاری که حضرت می خواستند انجام دهند این بود که مرکز حکومت که مسجد بود را بسازند.اول باید زمین مسجد را انتخاب می کردند برای همین یک زمین از دو فرزند یتیم به نام سهل و سهیل که زمین را کاه گل کرده بودند و روی آن خرما خشک می کردند خریدند. سَهل و سُهیل با جان و دل زمین خود را به رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)اهدا کردند اما حضرت قبول نکردند و پول زمین را دادند.بعد حضرت اولین بنای مسجد را که بیش از هزار متر بود را بنیانگذاری کردند.همه مسلمانان برای ساخت مسجد کمک می کردند و انصار و مهاجرین در حال ساخت مسجد شعر می خواندند.پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)در حال ساختن مسجد این شعر را می خواندند.«اللَّهُمَّ لَا عَيْشَ إِلَّا عَيْشُ الْآخِرَةِ»خوشبختی، خوشبختی آخرت است دنیا که می گذرد«فَأَكْرِمِ الْأَنْصَارَ وَ الْمُهَاجِرَةَ»(بحارالأنوار،ج20،ص238)خداوندا انصار و مهاجرین را مورد رحمت ویژه خود قرار بده که نشسته و ایستاده قرآن می خوانند.
یکی از کسانی که برای ساخت مسجد زحمت می کشید، عمار یاسر بود.عمار فرزند شهید بود که دست و پای مادر و پدر ایشان را به شتر بستند و کشیدند تا دست از خداپرستی و ایمان به پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)بردارند و مشرک شوند اما آنها قبول نکردند، دشمنان هم بدن آنها را شقه کردند و به شهادت رساندند.عمار یاسر عاشق پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)بود که وقتی می خواست برای مسجد خشت یا آجر بیاورد نیت می کرد:خدایا یک آجر یا خشت از طرف خودم و یک خشت از طرف رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)می برم.اصحاب وقتی دیدند که عمار دو خشت می برد چند خشت دیگر هم روی عمار می گذاشتند تا آنها را هم ببرد و از او بسیار کار می کشیدند.عمار نزد پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) رفت و گفت:یا رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم)اصحاب می خواهند مرا بکشند من دو سنگ یکی از طرف خودم و یکی از طرف شما برمی دارم اما اصحاب چندین سنگ روی من می گذارند و می خواهند مرا بکشند.حضرت فرمودند:تو شهید می شوی اما به دست فرقه باغیه«وَ قَوْلُهُ ص لِعَمَّارِ بْنِ يَاسِرٍ تَقْتُلُكَ الْفِئَةُ الْبَاغِيَةُ»(بحارالأنوار،ج18،ص123)این سخن تاریخی روی عمار ماند که عمار به دست گروه یاغی به شهادت می رسد.این اتفاق در زمان امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)افتاد و در جنگ صفین که جنگ با معاویه و عمروعاص بود، عماریاسر به شهادت رسید.این سخن پخش شد که پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند:عمار به دست گروه یاغی به شهادت می رسد.اهل شام گفتند:پس ما و معاویه یاغی هستیم.عمروعاص ترفند زد و گفت:هر کس عمار را آورده او یاغی است و چون علی(علیه السلام)عمار را آورده، پس یاغی است.حضرت علی(علیه السلام)سخنرانی کردند و فرمودند:اگر اینگونه باشد حمزه سیدالشهداء(علیه السلام)را هم پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)به جنگ دعوت کردند پس پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) ایشان را شهید کردند و کفار و مشرکین گناهی ندارند!؟بنابراین حضرت علی(علیه السلام)اینگونه دلیل آنها را باطل کردند.منظور این است که همه کمک کردند تا مسجد که بیش از هزار متر بود بنیانگذاری شود.پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:یک نماز در مسجدالنبی(صلی الله علیه و آله و سلم)ثواب ده هزار نماز را دارد.
خداوند را شکر می کنیم که در مسجدالنبی هستیم.وسعت مسجد در زمان حاضر به اندازه تمام مدینه در زمان پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)است.
مسجدالنبی بعد از مسجدالحرام مهمترین مسجدی است که می توانیم در آن نماز بخوانیم و علاوه بر آن کنار این مسجد قبر رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) هم هست که وقتی می خواهیم به زیارت رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)برویم آدابی هست که باید بدانیم.
چند نکته در باب خواندن نماز جماعت در مکه
نکته اول:ما نماز را به جماعت می خوانیم و معمولاً مراجع تقلید اجازه دادند که ما پشت سر اهل سنت اقتدا کنیم.سعی کنید تمام نمازهای خود را در مسجدالنبی(صلی الله علیه و آله و سلم)بخوانید و به اهل سنت اقتدا کنید.منتها اهل سنت در نماز خود آمین می گویند اما ما آمین نمی گوئیم.اهل سنت حمد و سوره را کامل نمی خوانند مثلاً ممکن است چند آیه یا یک صفحه از یک سوره را به عنوان یک سوره بخوانند اما با همه این احوال گفته اند که اقتدا کنیم برای این که دشمن می خواهد بین ما تفرقه ایجاد کند و وقتی شما اقتدا کنید انگار پشت سر پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نماز می خوانید و نباید تفرقه ایجاد شود.فقط مقلدین حضرت آیة الله العظمی سیستانی باید حمد و سوره را با صدای آرام خودشان بخوانند.بقیه مراجع می فرمایند:اشکالی ندارد اقتدا کنید و نماز خود را بخوانید.
مکانهایی که حکم وطن دارند و حکم خواندن نماز در وطن
نکته دوم:الان ما زائرین مسافر هستیم و وقتی مسافر 5 یا 6 روزه هستیم، خداوند این اختیار را به ما داده که در مسجدالنبی(صلی الله علیه و آله و سلم)مانند وطن خودمان است نماز را کامل بخوانیم.چند مکان حکم وطن ما را دارند اول:خانه خداوند، دوم:مسجدالنبی یا مسجد پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)، سوم:زیر گنبد امام حسین(علیه السلام) و چهارم مسجد کوفه.این چهار مکان اختیاری هستند که مسافر می تواند در این مکانها نمار خود را کامل بخواند.بنابراین ما به نماز جماعت اهل سنت اقتدا می کنیم، آنها آمین می گویند اما ما آمین نمی گوئیم.
نکته سوم:اهل سنت بعد از نماز صبح نماز مستحبی نمی خوانند، ما می توانیم برویم و قرآن بخوانیم.
نکته چهارم که بسیار مهم است:از جلو یا نزدیک نمازگزار اهل سنت نباید رد شوید چون آنها شما را هُل می دهند چون می گویند ما روایت داریم هر کسی از جلوی نماز ما رد شود، شیطان است و با هر قدرتی که داریم باید او را دفع کنیم.بنابراین از جلوی نمازگزار سنی تا اندازه ای که می خواهد سجده کند رد نشوید.البته در روایات شیعه هم کراهت دارد که از جلوی نمازگزار تا جایی که مهر گذاشته رد شویم اما اهل سنت حرام می دانند.
نکته پنجم:در مسجد النبی(صلی الله علیه و آله و سلم) نمی توانید از مُهر استفاده کنید، حتی نمی توانید دستمال کاغذی هم بگذارید چون مأمورینی که هستند می بینند و توهین می کنند، ما هم نباید کاری کنیم که شیعه انگشت نما شود.اهل سنت روی فرش نماز می خوانند.مراجع تقلید ما می فرمایند:ما در حال تقیه هستیم و اشکالی ندارد روی فرش نماز بخوانیم و نباید خود را اذیت کنیم، آنها اهل سنت هستند و تفکر وهابی بر آنها حاکم است.بنابراین اگر می خواهید در مسجد النبی(صلی الله علیه و آله و سلم)نماز بخوانید نمی توانید جدا از بقیه مسلمانان باشید.با این احوال ما می توانیم یک کار انجام دهیم این که:الان سجاده هایی وجود دارد که جلوی آنها را حصیر درست کرده اند، اگر کسی دوست داشته باشد می تواند از این سجاده ها استفاده کند و از مغازه هایی که لباس احرام می فروشند سجاده تهیه کند والا راه دیگری وجود ندارد و نمی توانید دستمال کاغذی یا مهر استفاده کنید.
نکته ششم این که:در صبح جمعه امام جماعت مسجد النبی(صلی الله علیه و آله و سلم)و مسجد الحرام وقتی سوره می خواند، سوره های سجده دار می خواند.یعنی بین نماز همه به سجده می روند بعد بلند می شوند و دوباره ادامه نماز را می خوانند.برای ما سجده در این وسط اضافه است و به فتوای اکثر مراجع نماز اشکال دارد.وقتی آیه سجده دار هم می شنویم باید سجده کنیم و نمی توانیم تخلف کنیم، بنابراین باید چکار انجام دهیم که نماز ما درست باشد؟وقتی اذان صبح گفته می شود، حدود 20 دقیقه فاصله می شود تا اقامه گفته شود، ما در این فاصله 20 دقیقه ای نماز واجب خود را بخوانیم، بعد هم به نماز جماعت اهل سنت اقتدا کنیم که اگر سوره سجده دار خواند ما نماز خود را خوانده باشیم.دلیل این که نمی توانید بعد از نمازی که اقتدا کرده اید نماز خود را بخوانید این است که:وهابیون و اهل سنت بعد از نماز صبح نماز خواندن را بدعت می دانند و می گویند نباید نماز بخوانید.
خداوند را شکر می کنیم که شیعه حضرت علی(علیه السلام)هستیم و نماز های پاکیزه می خوانیم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.