سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

چند نکته کاربردی در باب وضو و غسل و اعمال حرکت به سوی مکه

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 668 مرتبه
دسته: سخنراني در خصوص حجتاریخ: 1393.04.25
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم بافت در کلاس حج مورخ 93/3/28
چند نکته کاربردی در باب وضو و غسل و اعمال حرکت به سوی مکه
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند متعال را شکرگزاریم که توفیق عنایت فرمود در خدمت شما زائرین خانه خداوند باشیم و نوکری کنیم.
چند نکته کاربردی در باب وضو

در جلسه گذشته چند نکته در باب احکام عمومی در باب وضو خدمت دوستان عرض نمودم.ما در جلسات دو فتوا را رسماً ذکر می کنیم یکی فتوای حضرت امام خمینی(رحمة الله علیه)و دوم فتوای مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی)، چون اگر بخواهیم فتوای تمامی مراجع را ذکر کنیم مردم سردرگم می شوند برای همین نوعاً سعی می کنیم زیاد اختلافی هم نگوئیم و نظر همه مراجع را جمع بندی کنیم تا از پراکندگی حفظ شود.یکی از نکات به فتوای حضرت امام خمینی(رحمة الله علیه)این بود که در مسح پا از نوک انگشتان تا برآمدگی مسح بکشیم.در مسح پا اگر تا الان تا برآمدگی مسح می کردید، از این به بعد تا مفصل(جایی که پا خم و راست می شود)ادامه دهید.زیرا طبق فتوای مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی)احتیاط واجب این است که مسح پا تا مفصل باشد.
مسائلی که مطرح می شود به نوعی وابسته به هم هستند.دلیل گفتن مسائل وضو هم این است که شما باید برای نماز طواف وضوی صحیح بگیرید، اگر وضو باطل شود، طواف هم باطل می شود و اگر طواف باطل شود، نماز طواف هم باطل می شود، اگر این دو باطل شوند حج ما هم باطل می شود.اگر حج ما باطل شود یعنی محرمات احرام بر ما وارده شده اما ما از محرمات احرام خارج نشده ایم.بنابراین از این به بعد اگر مسح پا را تا مفصل بکشید طبق فتوای همه مراجع درست می شود.
نکته بعد هم در باب وضو است.وقتی وضو می گیریم، آب روی دست خود می ریزیم دستها را تا نوک انگشتان می شوئیم که گفتیم یک بار واجب و دفعه دوم جایز حتی بعضی از مراجع دفعه دوم را جایز نمی دانند. وقتی روی دست خود آب ریختیم و دست راست و چپ خود را تا سر انگشتان شستیم بعد شیر آب را ببندیم و مسح سر و پا بکشیم شیر آب خیس است وقتی مسح بکشیم آب غیره محسوب می شود آیا این درست است یا خیر؟جواب:این مسح اشکال دارد و اشکال آن این است که آبی که مسح می کشیم آب وضو نیست و آب غیره محسوب می شود و اگر مسح بکشیم وضو باطل می شود، اگر وضو باطل شود طواف ما هم باطل می شود و اگر طواف باطل شود حج ما هم باطل می شود.بنابراین باید چکار انجام دهیم که هم اسراف نشود و هم وضوی ما درست باشد؟راه این است که:وقتی روی دست چپ خود آب ریختیم، بلافاصله شیر آب را ببندیم بعد روی دست چپ دست بکشیم این دیگر آب خارجی محسوب نمی شود و وضوی ما درست می شود.
غسل
غسل ترتیبی

در باب غسل:دو نوع غسل داریم:1- ترتیبی:ابتدا سر و گردن بعد سمت راست بعد سمت چپ را می شوئیم، که نباید وسواس هم داشته باشیم با اندک آبی هم می توان غسل کرد و باید از اسراف خودداری کنیم.کسانی که مقلد حضرت آیة الله العظمی بهجت(رحمة الله علیه)هستند، ایشان می فرمایند:غسل هم مانند وضو باید از بالا به پایین شسته شود نباید هنگام غسل دست خود را بالا ببریم.اما فتوای تمام مراجع دیگر هیچ اشکالی ندارد.
ممکن است کسی چند غسل داشته باشد، می تواند چند نیت کند اما یک غسل انجام دهد و همین یک غسل بس است.نکته دیگر این که:به فتوای حضرت امام خمینی(رحمة الله علیه) و مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی)تنها غسلی که وضو همراه آن است غسل جنابت است.یعنی بعد از غسل احتیاج به وضو ندارد.البته فتوای بعضی از مراجع مانند حضرت آیة الله العظمی تبریزی فرمودند:اگر کسی غسل جمعه انجام دهد این غسل همراه وضو است و بعد از آن احتیاج به وضو نیست.چون مبنای فتوای حضرت امام خمینی(رحمة الله علیه) و مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی)در این جلسات گفته می شود تنها غسلی که نیاز به وضو ندارد غسل جنابت است.2- غسل ارتماسی.
منطقه جعفه، میقاتی برای محل احرام
در باب مناسک و احکام عمره تمتع به این نکته رسیدیم که انشاءالله وقتی از جدّه سوار ماشینها شدیم، به یکی از میقاتها که باید محرم شویم می رویم که نام آن منطقه جعفه است.منطقه جعفه یکی از میقات هایی است که از زمان حضرت ابراهیم خلیل(علیه السلام)و از زمان رسول خدا حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)برای محل احرام مشخص شده است.
امتیاز مسجد جعفه نسبت به مسجد شجره
منطقه جعفه یک امتیاز نسبت به مسجد شجره دارد.به فتوای تمامی مراجع در عمره کسانی که به مدینه حرکت می کنند، وقتی به 9 کیلومتری مسجد شجره می رسند، باید داخل مسجد شجره محرم شوند اگر کسی بیرون از مسجد لبیک گوید احرام او باطل می شود.اما در جعفه اینگونه نیست یعنی در جعفه اگر در بیرون از مسجد هم محرم شویم اشکال ندارد.مثلاً در مسجد شجره اگر خانمی عذر شرعی داشته باشد مشکل است چون نمی تواند وارد مسجد شود، باید قبل از آن با نذر محرم شده باشد یا از یک درب مسجد وارد و از درب دیگر فوراً خارج شود.اما در جعفه بیرون از مسجد هم می تواند محرم شود.
محرم شدن در مسجد جعفه
در مسجد جعفه که ما می خواهیم محرم شویم اولین کاری که انجام می دهیم این است که غسل احرام را انجام دهیم که در جلسه قبل خدمت دوستان عرض نمودم.امروز هم محرمات احرام را عرض می نمایم و قبل از آن چند نکته دیگر در باب غسل عرض می نمایم.نکته اول این که بعضی از خانمها موهای بلند دارند آیا شستن تمام موها در غسل لازم است؟یعنی اگر خانمی در غسل تمام موهای خود را نشوید آیا غسل او باطل می شود؟جواب:فتوای حضرت امام خمینی(رحمة الله علیه)و مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی)این است که غسل باطل نمی شود چون آب باید به پوست سر برسد و آب رساندن به تمام موها در غسل لازم نیست.
آقایان باید بعد از غسل، حوله های احرام خود را بپوشند و نباید لباس دوخته به تن داشته باشند.وقتی لباس احرام می پوشیم می گوئیم:خدایا ما را ببخش از این به بعد می خواهم لباس بندگی تو را بپوشم.انشاءالله در جلسات بعد طریقه پوشیدن حوله های احرام را نشان خواهیم داد.خانمها هم اگر لباس خود را بپوشند اشکالی ندارد اما بهتر است لباس آنها سفید باشد، تنها چیزی که خانمها باید توجه کنند این است که لباس احرام آنها نباید نازک و بدن نما باشد چون اگر هنگام طواف عرق کنند و بدن آنها نمایان شود طواف آنها باطل می شود.بعد از این که خانمها و آقایان لباس خود را پوشیدند به مسجد می رویم.برای محرم شدن باید اول سه تا دو رکعت نماز بخوانید اگر هم نتوانستید یک نماز دور کعتی کافی است اگر باز هم نتوانستید نمی خواهد اما بهتر است که لبیک گفتن ما بعد از سه تا دو رکعت نماز مانند نماز صبح بدون اذان و اقامه(هیچ نماز مستحبی اذان و اقامه ندارد)یا بعد از نماز واجب باشد.بنابراین سه تا دو رکعت نماز به نیت احرام عمره تمتع می خوانیم، بعد آماده می شویم تا دعای احرام را بخوانیم بعد نیت می کنیم و لبیک ها را می گوئیم.نیت به فتوای تمامی مراجع اینگونه درست است:محرم می شوم برای عمره تمتع از حجة الاسلام و تصمیم دارم محرمات احرام را ترک کنم قربة الی الله.وقتی نیت کردیم به فتوای تمامی مراجع لبیک را اینگونه می گوئیم:«لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ لَبَّيْكَ لَا شَرِيكَ لَكَ لَبَّيْكَ إِنَّ الْحَمْدَ وَ النِّعْمَةَ لَكَ وَ الْمُلْكَ لَا شَرِيكَ لَكَ لَبَّيْك»(الكافي،ج4،ص335)فقط مقلدین حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(حفظه الله تعالی)لبیک آخر را نمی گویند:«لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ لَبَّيْكَ لَا شَرِيكَ لَكَ لَبَّيْكَ إِنَّ الْحَمْدَ وَ النِّعْمَةَ لَكَ وَ الْمُلْكَ لَا شَرِيكَ لَكَ»
لبیک مانند نعم به معنای بله است که فرق لبیک و نعم را در جلسات قبل خدمت دوستان عرض نمودم.لبیک به معنای این است که من با تمام وجود دعوت شما را پذیرفتم.وقتی خداوند به حضرت ابراهیم(علیه السلام)دستور دادند و ایشان خانه خداوند را ساختند، بعد خداوند متعال دستور داد:به چهار سوی دنیا اعلام کن که مسلمانان به زیارت خانه من بیایند.حضرت ابراهیم خلیل(علیه السلام)عرض کردند:خداوندا صدای من نمی رسد.خداوند فرمود:اعلام کردن از تو و رساندن از ما، بعد حضرت ابراهیم(علیه السلام)روی سنگ مقام رفتند و اعلام کردند که جای پای ایشان هنوز روی سنگ مانده است.دو سنگ همراه حضرت آدم(علیه السلام)از بهشت آمدند:1- سنگ حجرالاسود و 2- سنگ مقام حضرت ابراهیم(علیه السلام)که داخل آن قاب فلزی و طلایی رنگی دارد.حضرت ابراهیم(علیه السلام)روی سنگ مقام قرار گرفتند و دست روی گوش خود گذاشتند و به چهار طرف دنیا اعلام کردند:ای مسلمانان، خداوند خانه ای ساخته و شما را به زیارت خانه خود دعوت کرده است.ایشان به هر طرف اعلام می کردند صدای لبیک می آمد،همه مردم حتی کسانی که هنوز به دنیا نیامده بودند هم لبیک گفتند.لبیک ما در مقابل ندای حضرت ابراهیم خلیل(علیه السلام)که ما را به زیارت خانه خداوند دعوت کردند و ما با تمام وجود این دعوت را پذیرفتیم.
وقتی لبیک گفتیم مُحرم می شویم، یعنی 24 چیز بر ما حرام می شود که در جلسه قبل محرمات احرام را توضیح دادیم.حضرت امام(رحمة الله علیه)می فرمایند:بعد از پوشیدن لباس احرام و لبیک گفتن عمره تمتع گذار محرم می شود و دوری از محرمات احرام بر وی واجب می شود.اگر کسی محرمات احرام را عمداً انجام دهد هم معصیت کرده و هم در بعضی موارد کفاره بر او واجب می شود.محرمات احرام هم سه قسمت هستند:1- محرماتی که بین زن و مرد یکسان است.2- محرماتی که باید آقایان رعایت کنند.3- محرماتی که باید خانمها رعایت کنند که همه با هم 24 چیز می شوند.
محرمات احرام آقایان
بعضی اعمال مختص آقایان است:1- نباید لباس دوخته به تن داشته باشند.2- در حال احرام دمپایی بپوشند که روی پا پوشیده نباشد.3- آقایان نمی توانند کلاه یا عرق چین یا عمامه روی سر داشته باشند.4- نباید زیر سایه بروند.برای همین ما وقتی در مسجد شجره محرم می شویم، شب حرکت می کنیم تا مشکلی نداشته باشیم چون در شب سایه نیست و اشکالی ندارد.
محرمات احرام خانمها
محرماتی که مختص خانمها هستند:1- در حال احرام نباید زینت همراه آنها باشد.مثلاً انگشتری که به دست دارد حتما در بیاورند و اگر می توانند النگو را هم دربیاورند.اگر نمی توانند النگوهای خود را دربیاورند ساق دست بپوشند که هیچکس حتی شوهر آنها هم در زمانی که محرم هستند النگو را نبینند.2- باید گردی(قرص)صورت دیده شود و نباید نقاب بزنند.
محرمات احرام مشترک بین خانمها و آقایان
18 مورد محرمات احرام که بین زن و مرد مشترک هستند:1- عطر زدن2- سرمه کشیدن3- در آینه نگاه کردن.اگر بی اختیار چشم ما به آینه افتاد اشکالی ندارد.4- انگشتری که برای زینت باشد اما انگشتر عقیق برای ثواب اشکالی ندارد.5- کرم، روغن یا هر چیزی به بدن و صورت مالیدن6- زدودن مو از بدن یا تراشیدن صورت7- ناخن گرفتن8- بیرون آوردن خون از بدن.مثلاً در حال احرام خون اهدا کنیم یا با خاراندن خون از بدن خارج شود 9- کشیدن دندان10- دروغ گفتن، فحش دادن و فخرفروختن11- جدال:یعنی دعوا کردن و قسم خوردن و گفتن«لا والله و بلی والله»12- کشتن جانوارانی که در بدن ساکن می شوند مثل پشه و غیره.13- شکار حیوان صحرایی:در زمان گذشته که مردم فاصله بین مدینه و مکه را پیاده می پیمودند شاید به شکار برمی خوردند و الان اتفاق نمی افتد.14- عقد کردن15- استمناء16- هرگونه لذت یا شهوت بردن از همسر17- کندن گیاهانی که در محدوده حرم روئیده اند. 18- سلاح همراه برداشتن هم حرام است. پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در سال ششم که برای عمره می آمدند حتی با این که شهر پُر از مشرکین بود همراه خود سلاح برنداشتند. بعضی از این اعمال برای ما اتفاق نمی افتد اما بعضی چیزها ممکن است اتفاق بیفتد و باید آنها را ترک کنیم.اگر بعضی از مسائلی که حرام هستند را به عمد انجام دهیم باید کفاره دهیم.احرام تمرینی است که انسان یاد بگیرد اذیت و آزار نداشته باشد و همه چیز از دست انسان در امنیت و آرامش باشد.بعد از اینکه پنج عمل را انجام دادید و تقصیر کردید محرمات احرام بر شما حلال می شود.انشاءالله به کمک یکدیگر اعمال عمره را انجام می دهیم.
حرکت به سوی مکه
شب به سوی مکه حرکت می کنیم تا سایه ای برای مردان نباشد.در این مسیر با لباس احرام هستیم که ماشینها بعضی اوقات سرپوشیده و بعضی اوقات باز هستند.در جعفه معمولا ماشینهایی است که سایبان ندارند.مستحب است که تا دیوارهای مکه را ندیدیم لبیک را تکرار کنیم.ما لبیک می گوئیم.در این مدت اگر وضو نداشته باشیم یا خواب باشیم اشکالی ندارد.بعد به هتل می رویم و بعد از صبحانه برای انجام بقیه اعمال که طواف خانه خداوند، نماز طواف، صفا و مروه و تقصیر است آماده می شویم.بعد از انجام این اعمال از لباس احرام در می آئیم و تا هشتم ذی الحجه به نماز جماعت می رویم و طواف های مستحب انجام می دهیم اما نمی توانیم عمره مفرده انجام دهیم.در این مدت بهترین کار برای زائر این است که هفت دور، دور خانه خداوند طواف کنند و دو رکعت نماز بخوانند باز هفت دور طواف انجام دهید و دو رکعت نماز بخوانید این بستگی به خود شما دارد که می توانید به نیابت از هر کسانی که دارید طواف انجام دهید.
انشاءالله نحوه نماز جماعت و اقتدا در مسجدالحرام را در جلسات آینده خدمت دوستان عرض خواهم کرد.
اعمال هشتم ذی الحجه
در هشتم ذی الحجه کلاسها را فشرده تر می گذاریم، چون نزدیک اعمال حج می شویم.تا الان عمره تمتع و کلاسهای ما برای آمدن به خانه خداوند بود، منتها باید به کلاسهای بالاتر برویم و برای زیارت خودِ خداوند آماده شویم. که باید از حرم بیرون برویم و در عرفات لیاقت پیدا کنیم و به زیارت خداوند برگردیم.عمره تمتع 5 عمل داشت قسمت بعد حج تمتع است که 13 عمل دارد.در مرحله بعد که هشتم ذی الحجه است و انشاءالله ما از شهر مکه محرم می شویم، چند روز در لباس احرام هستیم، به عرفات می رویم و از ظهر روز عرفه تا غروب در عرفات می مانیم.عرفات جایی است که تمام حاجیان حتی امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)در آنجا حاضر هستند.در صحرای عرفات هر کس، هر گناهی انجام داده باشد بخشیده می شود.بعد صبح عرفات برائت از مشرکین است و بعد از ظهر دعای امام حسین(علیه السلام)را می خوانیم که دعای بسیار عرفانی و باعظمتی است.هنگام شب هم حرکت می کنیم و به مشعر می رویم و صبح زود به منا می رویم و باید اعمالی را در آنجا انجام دهیم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.