سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

وحدت و همدلی در دنیای اسلام و نحوه اقتدا و حضور در نماز جماعت اهل سنت

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 577 مرتبه
دسته: سخنراني در خصوص حجتاریخ: 1393.04.25
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم بافت در کلاس حج در کرمان مورخ 93/4/4
وحدت و همدلی در دنیای اسلام و نحوه اقتدا و حضور در نماز جماعت اهل سنت
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم

خدمت همه شما میهمانان خانه خداوند خوش آمد عرض می نمایم.از مدیریت محترم کاروان و همکاران ایشان که برای برگزاری جلسات حج زحمت می کشند تقدیر و تشکر می نمایم.انشاءالله در باب احکام عمومی و مناسک حج گفت و گو خواهیم کرد.
احکام عمومی و بحث نماز
در سر فصل احکام عمومی، بحث نماز جماعت را خواهیم داشت.یکی از پادشاهان سعودی در زمان حضرت آیة الله العظمی بروجردی(رحمة الله علیه)به ایران آمد و می خواست ملاقاتی با حضرت آیة الله العظمی بروجردی(رحمة الله علیه)داشته باشد.ایشان در قم قبول نکردند.پادشاه سعودی نماینده و مقداری از پارچه کعبه را فرستاده بود و صحبت هایی شد.بالاخره حضرت آیة الله العظمی بروجردی(رحمة الله علیه)پیشنهاد دادند:این نمازهای جماعتی که در مسجدالحرام است و جدا برگزار می شود(در زمانهای قبل در مسجدالحرام هر کدام از فرقه های اهل سنت در یک مکان نماز داشتند، مثلاً فرقه شافعی در یک مکان، فرقه مالکی در یک مکان یعنی چهار مذهب اهل سنت نماز جماعت جدا برگزار می کردند و پشت سر امام جماعت خود نماز می خواندند)را جمع کنید و یک نماز جماعت وحدت آفرین و باشکوه برگزار کنید و نوبتی هم باشد تا هر مذهبی بتواند به مسجدالحرام بیاید و نماز بخواند.بعد عبدالعزیز رفت و همه مکان هایی که جای نماز برای هر امام جماعت جدا بود خراب کرد اما به یک قسمت فرمایش حضرت آیة الله العظمی بروجردی(رحمة الله علیه)عمل کرد و همه امام جماعتها را از مذهب خودشان یعنی مذهب حنبلی گذاشت چون همه وهابیون پیرو احمد حنبل هستند.دلیل گفتن این مطلب این است که:علماء ما از ابتدا دنبال وحدت و همدلی بودند و این وحدت و همگرایی را از اهل بیت(علیهم السلام)یاد گرفتند.حتی خودِ حضرت علی(علیه السلام)هم در نمازهای جماعت اهل سنت شرکت می کردند و وقتی حضرت زهرا(سلام الله علیها)اعتراض می کردند که چرا شما دفاع نمی کنید؟حضرت فرمودند:آیا می خواهید نام پدرتان بالای مأذنه ها برده شود یا خیر؟حضرت زهرا(سلام الله علیها)فرمودند:بله.حضرت فرمودند:پس باید صبر کنیم.
وحدت و همدلی در دنیای اسلام
این عقیده وحدت و همدلی از اهل بیت(علیهم السلام)جوشیده است و امروز هم امام بزرگوار حضرت امام خمینی(رحمة الله علیه) و مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی) که بحث وحدت و دنیای اسلام را دارند یک اصل است.برای همین حضرت امام(رحمة الله علیه)فتوا دادند:تمام زائران بیت الله الحرام که در مکه و مدینه حضور دارند، نباید در هتل نماز جماعت بخوانند.الان هیچ روحانی ایرانی در هتل نماز جماعت برگزار نمی کند، اگر کسی هم خواست نماز بخواند نماز فرادی می خواند.اگر به مسجدالحرام یا مسجدالنبی(صلی الله علیه و آله و سلم)رفتند به امام جماعت اقتدا کنند و اگر نتوانستند بروند به مسجدی که کنار هتل آنها است بروند و در نماز جماعت شرکت کنند.این اندیشه وحدت آفرین است که اسلام و شیعه را حفظ کرده است.امام(رحمة الله علیه)هم بر همین مبنا فتوا دادند:وقتی اذان می شود، حاجی ایرانی حق ندارد از مسجدالحرام بیرون بیاید، باید نماز جماعت خود را بخواند.دلیل این فتوا هم این است که در زمان طاغوت وقتی به مکه می رفتیم به اهل سنت اقتدا نمی کردیم و وقتی اذان می شد، زائر ایرانی از حرم بیرون می آمد.اهل سنت هم روایت دارند که شیاطین از نماز و مسجد می ترسند، بعد ایرانی ها که از مسجد بیرون می آمدند آنها می گفتند اینها شیاطین هستند و کاری به دین و نماز ندارند.بنابراین حضور زائران در مسجد و نماز جماعت مهم است.روایت داریم کسی که در نماز جماعت مدینه و مسجدالحرام شرکت کند مانند این است که پشت سر پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)نماز خوانده است. بنابراین در نماز جماعت غفلت نکنید و شرکت کنید.
بعضی از مراجع بزرگوار فرمودند:حدیث نفس کنید یعنی خودتان با صدای آرام حمد و سوره را بخوانید.اما چون مبنای بحث ما بر فتوای حضرت امام(رحمة الله علیه)و مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی)است و فتوا این است، حدیث نفس هم نمی خواهد، ما نماز را اقتدا می کنیم و تکرار هم نمی کنیم.اگر کسی وسواس داشت می تواند نماز را اقتدا کند بعد هم تکرار کند.اما حتما وقت اذان از مسجد بیرون نیائید و به نماز جماعت اهل سنت اقتدا کنید.
تفاوت نماز جماعت اهل سنت با نماز جماعت شیعیان
کیفیت نماز جماعت اهل سنت با کیفیت نماز ما شیعیان فرق دارد.اولین تفاوت این است که ما اقتدا می کنیم و می گوئیم:اقتدا می کنم به پیش نماز حاضر قربة الی الله، بعضی نماز قضا را اقتدا می کنند یعنی نماز خود را می خوانند و نماز قضا را اقتدا می کنند، این نماز قضا اشکال دارد، باید نماز واجب خود را اقتدا کنید.دومین تفاوت این که:اهل سنت وقتی می خواهند حمد و سوره را بخوانند در رکعت اول«بسم الله الرحمن الرحیم»را یا یواش می گویند یا اصلا نمی گویند.این برای نماز ما اشکال دارد چون«بسم الله الرحمن الرحیم»جزء سوره است.اما به فتوای حضرت امام(رحمة الله علیه)و مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی)چون ما در حال تقیه هستیم و به اهل سنت اقتدا می کنیم این نماز جماعت ما اشکالی ندارد.نکته دیگر در باب سوره حمد این است که:وقتی سوره حمد تمام شد، همه اهل سنت و امام جماعت آنها می گویند«آمین»اما ما نباید آمین را بگوئیم و اگر خواستیم ذکری بگوئیم می گوئیم:«الحمدلله رب العالمین».سومین تفاوت این که:وقتی نوبت به سوره می رسد اهل سنت یک سوره کامل نمی خوانند ممکن است از هر جای قرآن یک صفحه بخوانند.ما هم به قرائت نماز آنها گوش می دهیم، و احتیاج به حدیث نفس هم نیست.بعد آنها رکوع می روند ما هم رکوع می رویم و ذکر رکوع را خودمان می گوئیم.اهل سنت بعد از رکوع کمی صبر می کنند بعد می گویند«ربنا ولک الحمد»اما ما می گوئیم«سمع الله لمن حمده»بعد باید مقداری صبر کنیم چون آنها بلافاصله به سجده نمی روند.بعد به سجده می رویم و خودمان ذکر سجده را می گوئیم.(نکته دیگر این که معمولاً ما ذکرها را بلند می گوئیم اما در مسجدالنبی(صلی الله علیه و آله و سلم)و مسجدالحرام همه در رکوع هستند اما صدایی نمی آید یعنی وقتی در سجده هستیم صدای اطرافیان خود را هم نمی شنویم)در رکعت دوم ما قنوت می خوانیم اما آنها قنوت نمی خوانند و بعد از رکعت دوم رکوع و بعد سجده انجام می دهند.تشهّد آنها با تشهّد ما فرق دارد و طولانی تر است اما ما تشهد خود را می خوانیم یعنی«اَشْهَدُ اَنْ لاَ اِلَهَ إلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسوُلُهُ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد».بعد برای رکعت سوم بلند می شویم، اهل سنت در رکعت سوم سوره حمد را می خوانند اما ما تسبیحات اربعه را سه مرتبه می خوانیم بعد برای رکعت چهارم باز تسبیحات اربعه را می خوانیم.برای سلام نمار اهل سنت فقط می گویند«السلام علیکم و رحمة الله»اما ما سه سلام را آرام می گوئیم.«السلام علیک ایها النبی ورحمة الله وبرکاته، السلام علینا وعلی عباد الله الصالحین، السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته»
تبلیغات علیه شیعه
نکته ای که باید خدمت دوستان عرض نمایم این است که تبلیغات علیه شیعه از قدیم الایام مرسوم بوده و الان هم زیاد است.اهل سنت بعد از نماز رو به سمت راست و چپ می کنند و می گویند:«السلام علیکم و رحمة الله»یعنی به فرشته سمت راست و چپ سلام می کنند.اما ما شیعیان سه بار دستان خود را بالا می آوریم و می گوئیم:«الله اکبر، الله اکبر، الله اکبر».دلیل انجام کار آنها این است که:اول همین عمل بوده و سید در کتاب عروه هم دارد که وقتی می خواهید سلام دهید با گوشه چشم به سمت راست و سمت چپ اشاره کنند بدون اینکه روی خود را برگردانید بعد به فرشته سمت راست و چپ خود سلام دهید.اما ما عمل بهتری انجام می دهیم و سه مرتبه«الله اکبر»می گوئیم.دلیل انجام کار ما شیعیان طبق فرمایش پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)است که بعد از فتح مکه، پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:اگر کسی بعد از نماز سه مرتبه«الله اکبر»بگوید و دعای وحدت را بخواند مانند این است که در ثواب فتح مکه شرکت داشته است.یعنی ما شیعیان با این عمل در واقع در ثواب فتح مکه شرکت می کنیم.
دلیل گفتن این مطلب این است که یک نفر از وهابیون به نام آل عمر کتابی را در پاکستان چاپ کرد در آنجا به شیعیان تهمت زد.یکی از تهمت هایی که به شیعه زده و اهل سنت هم مرتب آن را پخش می کنند این است که می گویند:اعتقاد شیعه بر این است که جبرئیل خیانت کرده، جبرئیل باید وحی را بر حضرت علی(علیه السلام)نازل می کرد اما خیانت کرده و وحی را بر پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)نازل کرده است.برای همین شیعه بعد از نماز سه مرتبه جبرئیل را لعن می کنند.این سخن اشتباه میان تمام وهابیون مکه و اهل سنتی که در جماعت آنجا شرکت می کنند هست و بعضی اوقات اینقدر حساس می شوند و گوش می دهند تا ببینند ما چه می گوئیم.آنها می گویند شیعه بعد از نماز سه مرتبه می گویند:«خان الامین، خان الامین، خان الامین»یعنی جبرئیل امین خیانت کرده است.
دلیل گفتن این مطلب این است که زائرین عزیز بعد از نماز با صدای واضح بگوئید:«الله اکبر، الله اکبر، الله اکبر»یا مانند اهل سنت سه مرتبه بگوئید:«السلام علیکم و رحمة الله»بگوئید.
داستان ابوطالب یزدی
در یک زمان وقتی حجاج ما به مکه می رفتند.وهابیون شایعه کرده بودند که نظر شیعه این است که وقتی حجشان قبول است که(نعوذبالله):پرده خانه خدا را نجس کنند.آنها برای این که اختلافات را زیاد کنند، سبزی هایی را می گذاشتند تا گندیده شود،بعد در زمان طاغوت که شیعیان ایرانی به مکه می رفتند آنها می خواستند بین شیعه و سنی اختلاف ایجاد کنند، روی سرشانه های شیعیان از این سبزی های گندیده می مالیدند.ابوطالب یزدی یکی از زائران از یزد بود که با کاروان خود به مکه می رود.وقتی به مکه می رود، بخاطر غذایی که شب خورده بود، در طواف حال او بهم خورد و استفراغ کرد، بعد ایشان حوله احرام خود را بالا آورد تا در صحن خانه خداوند استفراغ نکند.وهابیون ایشان را گرفتند بعد هم چند نفر شهادت دادند که او می خواسته خانه خداوند را نجس کند.وقتی پادشاه عربستان به مکه آمد، حکم داد که گردن او را بزنند.ابوطالب یزدی را در مروه گردن زدند.آقای ری شهری کتابی به نام شهید مروه نوشتند و این ماجرا را ذکر کردند.منظور بنده این است که دشمن از ابتدا بنای تفرقه و اختلاف بین شیعه و سنی را گذاشت.الان هم که گروههای داعش و ...بین دنیای اسلام تفرقه ایجاد می کنند.
اگر هر زائر ایرانی که به مکه می رود یک نفر از اهل سنت را بدبین کند شبهات بیشتر می شود.بنابراین در نماز جماعت اهل سنت شرکت کنید تا بهانه به دست اهل سنت ندهیم.اهل سنت نمازها را پنج نوبت می خوانند.یعنی نماز ظهر را می خوانند بعد شروع به قرآن خواندن می کنند.بعد شما می توانید بعد از نماز ظهر، نماز عصر خودتان را بخوانید.اگر توانستید برای نماز عصر هم شرکت کنید و تکرار کنید اشکال ندارد.اهل سنت بعد از نماز، میّت می آورند و امام جماعت نماز میّت می خواند.شما هم شرکت کنید نماز میت آنها کمی فرق دارد یعنی نماز میّت ما شیعیان 5 تکبیر دارد اما نماز میّت آنها 4 تکبیر دارد.
در باب نماز مغرب هم اینگونه است که ما اقتدا می کنیم و نماز عشاء را هم می خوانیم.
نحوه اقتدا نماز صبح جمعه به اهل سنت
در بحث صبح جمعه و نماز صبح جمعه که امام جماعت می خواند.اهل سنت سوره هایی می خوانند که سجده واجب داشته باشد.یعنی در نماز صبح جمعه سوره ای می خوانند که سجده واجب داشته باشد و بلافاصله بعد از آن همه به سجده می روند و بلند می شوند و نماز خود را ادامه می دهند.این سجده در نماز اضافه شده و نماز اشکال پیدا کرده است.اهل سنت نمار خواندن بعد از نماز صبح را بدعت می دانند و قرآن می خوانند.راه نماز خواندن ما هم این است که وقتی اذان صبح را گفتند چند دقیقه ای طول می کشد تا نماز برگزار شود، در این مدت چند دقیقه شما نماز صبح خود را بخوانید بعد به جماعت هم اقتدا کنید.اگر آنها سوره سجده دار خواندند که شما قبل نماز خوانده اید به سجده می روید اشکالی هم ندارد.این بخشی از نحوه اقتدا و نماز خواندن اهل سنت بود.
در باب طواف
در باب مناسک گفتیم که باید عمره تمتع انجام دهیم که 5 عمل داشت.اول:احرام و محرم شدن بود که واجبات و مستحبات آن را خدمت دوستان عرض نمودم.بعد به سمت جعفه حرکت می کنیم، سوار ماشینها می شویم و به مکه می رویم.در هتل وسایل خود را می گذاریم، استراحت می کنیم.اگر هنگام شب وقت داشتیم که می توانیم برای طواف برویم منتها اصرار نکنید که همان موقع رسیدید برای طواف بروید.اگر نشد بعد از صبحانه برای انجام طواف می رویم.کسانی که نمی توانند بیایند می مانند بقیه می روند بعد که برگشتیم کسانی که ویلچری هستند برای طواف می بریم.ماندن در لباس احرام هیچ مشکلی ایجاد نمی کند، اضطراب نداشته باشید.وقتی به صحن مسجدالحرام رسیدید و برای اولین بار چشمتان به خانه خداوند افتاد آن لحظه دعاهایتان مستجاب می شود.بعد از سجده شکر برای انجام اعمال می رویم و سه گروه می شویم.اولین نکته برای انجام طواف وضو داشتن است چون طواف بدون وضو باطل می شود.سعی کنید همیشه با وضو باشید، چون یکی از راههای سیر و سلوک این است که انسان همیشه با طهارت و وضو باشد.
طواف را از کجا شروع کنیم؟
خانه خداوند چهار گوشه دارد.یک گوشه آن حجر الاسود است که قاب سفید دارد و سنگ سیاهی داخل آن است به این رکن اسود می گویند.به رکن کنار آن رکن عراقی می گویند چون مردم عراق به این سمت نماز می خوانند.به گوشه دیگر رکن شامی می گویند، چون مردم شام و سوریه وقتی نماز می خوانند قبله آنها به این سمت است.به رکن دیگر یمانی می گویند چون مردم یمن به این سمت نماز می خوانند.پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم)گوشه حجرالاسود و رکن یمانی را خیلی می بوسیدند.
چند نکته در باب طواف
طواف ما از حجرالاسود شروع می شود، اگر همراه یکدیگر باشیم یا نباشیم شروع طواف از حجرالاسود است.مثلاً ما از رکن عراقی وارد شدیم بنده اعلام می کنم روبروی مهتابی سبز رکن حجرالاسود است و شروع طواف ما هم از همانجا است.بعد نیت می کنیم:هفت دور طواف می کنم برای عمره تمتع از حجة الاسلام قربة الی الله.اگر این نیت را بر زبان جاری نکردیم هم اشکال ندارد.باید هفت دور ما کامل باشد و در آن شک و شبهه نداشته باشیم چون شک و گمان طواف را باطل می کند.وقتی به نیم دایره حجر اسماعیل رسیدید دست به آن نگیرید تا به حجر الاسود برسید این یک دور می شود.شش دور بعد را هم به همین طریق می رویم.وقتی هفت دور تمام شد آرام آرام از طواف خارج می شویم و دو رکعت نماز پشت مقام می خوانیم.نکته ای که باید در طواف به آن توجه کنید این است که نباید طواف را به هیچ وجه قطع کنید، باید تا آخر وضو داشته باشید، دست به خانه خداوند و حجر اسماعیل هم نگیرید.
هنگام طواف حرف زدن، خندیدن، گریه کردن و نگاه به چپ و راست اشکال ندارد.البته نگاه به چپ و راست نباید طوری باشد که طرف چپ ما از خانه خداوند دور شود. فارسی دعا کردن هم اشکال ندارد.انشاءالله بعد از پایان ماه مبارک رمضان باز هم کلاس داریم که احکام را بعدا از ماه مبارک رمضان توضیح خواهیم داد.
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.